{"id":3114,"date":"2022-02-28T14:24:38","date_gmt":"2022-02-28T14:24:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3114"},"modified":"2022-02-28T14:24:41","modified_gmt":"2022-02-28T14:24:41","slug":"yleisia-ongelmia-mercedes-190e-w201-mallissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleisia-ongelmia-mercedes-190e-w201-mallissa\/","title":{"rendered":"Yleisi\u00e4 ongelmia Mercedes 190E (W201) -mallissa?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 190E (W201) on Mercedeksen perustason luksussedan 1980-luvulta. Sen julkaisusta l\u00e4htien se oli ja on edelleen melko yleinen auto ymp\u00e4ri maailmaa. 1980-lukua kutsutaan yleisesti Mercedeksen tekniikan kulta-ajaksi, koska kaikki t\u00e4m\u00e4n aikakauden Mercedes-autot on tehty kest\u00e4m\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jopa 1980-luvun Mercedes-mallit ovat kuitenkin virheett\u00f6mi\u00e4, ja kun otetaan huomioon, ett\u00e4 ne ovat nyt yli 30 vuotta vanhoja, niihin tulee kaikenlaisia ongelmia. Jotkut niist\u00e4 ovat yleisempi\u00e4 kuin toiset, ja jotkut niist\u00e4 johtuvat huollon puutteellisuudesta, niin tai n\u00e4in, lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli saadaksesi tiet\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Varhaiset 190E-mallit on varustettu viallisella yksirivisell\u00e4 hammasketjumoottorilla, jonka tiedet\u00e4\u00e4n pett\u00e4v\u00e4n ennenaikaisesti. Moottorin p\u00e4\u00e4n tiiviste on my\u00f6s altis toimintah\u00e4iri\u00f6ille, samoin Jetronic-polttoaineen ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4. Lis\u00e4ksi vaihteiston j\u00e4\u00e4hdytysnesteputki on my\u00f6s 190E:n heikko kohta, ja sen tiedet\u00e4\u00e4n aika ajoin vuotavan.<\/p>\n\n\n\n

190E on nyt yli 30 vuotta vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 yleinen kuluminen, kuten korroosio, on yleisemp\u00e4\u00e4. Jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4 aiheuttaa todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikenlaisia halkeamia ja ryppyj\u00e4, mik\u00e4 on normaalia n\u00e4in vanhalle autolle.<\/p>\n\n\n\n

Yksirivisen ajoketjun ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 190E sai vuonna 1988 mittavan p\u00e4ivityksen, jolloin my\u00f6s yksirivinen ajoitusketju korvattiin kaksirivisell\u00e4 ajoitusketjulla, mik\u00e4 ratkaisi t\u00e4m\u00e4n ongelman. Jos kuitenkin t\u00f6rm\u00e4\u00e4t aikaisempaan 190E-malliin, tarkista yksirivinen ajoitusketju, koska sen tiedet\u00e4\u00e4n vikaantuvan ennenaikaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Useiden l\u00e4hteiden mukaan sek\u00e4 ketju ett\u00e4 kiristin on vaihdettava noin 100 kilometrin v\u00e4lein, jos haluat pit\u00e4\u00e4 moottorin turvallisesti k\u00e4ynniss\u00e4. Jos kuulet outoja \u00e4\u00e4ni\u00e4, tarkasta ketju v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti, sill\u00e4 jos et vaihda sit\u00e4, moottorisi k\u00e4rsii todenn\u00e4k\u00f6isesti vakavampia vaurioita. T\u00e4m\u00e4 koskee kaikkia yksirivisi\u00e4 W201-moottoreita, ei vain 190E:ss\u00e4 olevaa moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin p\u00e4\u00e4n tiivisteeseen liittyv\u00e4t ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat mekaanikot ovat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 moottorin p\u00e4\u00e4n tiiviste on yksi 190E:n moottorin haavoittuvimmista osista, ja siksi se olisi vaihdettava v\u00e4hint\u00e4\u00e4n muutaman kerran omistuksen aikana. N\u00e4m\u00e4 moottorit voivat kest\u00e4\u00e4 yli puoli miljoonaa kilometri\u00e4, mutta p\u00e4\u00e4n tiiviste tulisi tarkastaa ja vaihtaa 100-150 000 kilometrin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Helppo tapa todeta, ett\u00e4 190E tarvitsee uuden tiivisteen, on etsi\u00e4 ulkoisia \u00f6ljyvuotoja, jotka tulevat tiivisteest\u00e4. T\u00e4llaiset ongelmat ovat yleisempi\u00e4 moottoreissa, joissa on alumiinista valmistettu tiiviste, koska alumiinin tiedet\u00e4\u00e4n laajenevan valurautaa enemm\u00e4n suurissa l\u00e4mp\u00f6tilavaihteluissa.<\/p>\n\n\n\n

Jetronic-polttoaineen ruiskutusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

M102-moottori ja M101-moottori, jotka l\u00f6ytyv\u00e4t 190E-mallista, on varustettu kehittyneell\u00e4 jatkuvalla ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 (CIS), joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 KE-Jetronic. T\u00e4m\u00e4n polttoaineen ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4n on suunnitellut Bosch, joka on yksi maailman kehittyneimmist\u00e4 autojen varaosien ja tekniikan yrityksist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen on turvallista sanoa, ett\u00e4 KE-Jetronic-j\u00e4rjestelm\u00e4 on itse asiassa melko luotettava, ja sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. Monet mekaanikot eiv\u00e4t kuitenkaan edes tied\u00e4, miten t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 toimii, ja siksi monet heist\u00e4 eiv\u00e4t pysty huoltamaan sit\u00e4 kunnolla. Muista kysy\u00e4 asiasta mekaanikoltasi, ja jos h\u00e4n ei pysty antamaan sinulle tarvittavaa apua, ota yhteytt\u00e4 Mercedes-j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Korroosio-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 korroosio on kaikkein kauhein vihollinen, jonka vanhempi Mercedes voi kohdata, eik\u00e4 se ole kaukana totuudesta. Kuten aiemmin todettiin, 190E on nyky\u00e4\u00e4n melko vanha auto, ja tuon aikakauden autoissa ei ollut kehittynytt\u00e4 korroosiosuojausta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot ovat nyt alttiita ruostumiselle.<\/p>\n\n\n\n

Muista tarkistaa py\u00f6r\u00e4kotelot, oven alapuoli, etu- ja takapuskurin alapuoli sek\u00e4 ikkunoiden ymp\u00e4rys ruosteen varalta. Jos kohtaamasi auto on pahasti ruostunut, k\u00e4\u00e4nny ymp\u00e4ri \u00e4l\u00e4k\u00e4 katso takaisin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4rin\u00e4t ja yleinen kuluminen.<\/h2>\n\n\n\n

Muutama vuosikymmen tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4 voi todella kolhia autoa, olipa se kuinka hienostunut tai luotettava tahansa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmissa 190E-malleissa on jo satoja tuhansia kilometrej\u00e4 ajettu, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 niiss\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikenlaisia narinoita ja kolinoita.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4\u00e4nek\u00e4s jousitus on melko yleinen ongelma vanhemmissa Mercedes-malleissa, my\u00f6s 190E:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes 190E luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 190E on todellakin luotettava auto, mutta se on my\u00f6s yli 30 vuotta vanha auto. Korin ruostesuojaominaisuudet olivat ennen kohtuulliset, mutta nyky\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4 on paljon kyseenalaisempaa. Useimmat 190E-mallit viett\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 jopa miljoona kilometri\u00e4 tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 190E:n tappaminen on melko vaikea teht\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muutamia niksej\u00e4 l\u00f6ytyy sielt\u00e4 sun t\u00e4\u00e4lt\u00e4, mutta 190E on todella rakennettu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n, aivan kuten mik\u00e4 tahansa muukin 1980-luvun Mercedes-malli.<\/p>\n\n\n\n

Paljonko Mercedes 190E maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 190E:n voi nyky\u00e4\u00e4n ostaa pikkurahalla, mutta kunnollisemmassa ja huolitellussa kunnossa olevat yksil\u00f6t maksavat yleens\u00e4 muutaman tuhannen dollarin luokkaa. Kallein 190E-malli on Cosworthin tukema 190E 2.5 EVO II, joka maksaa nyky\u00e4\u00e4n jopa 400 000 dollaria kaikkein parhaista yksil\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

190E:n omistamisen ei pit\u00e4isi olla kovin kallista, koska varaosia on tarjolla runsaasti ja Mercedes on my\u00f6s valmis toimittamaan kaikki osat suoraan.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes 190E tulevaisuuden klassikko?1<\/h3>\n\n\n\n

Tavallinen 190E ei ole klassikkoauto eik\u00e4 siit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti tule sellaista, koska se ei ole mitenk\u00e4\u00e4n harvinainen tai erityinen. Korkeamman hintaluokan sisustusmallien arvo saattaa nousta ajan mittaan, mutta vain jos ne pidet\u00e4\u00e4n koskemattomassa kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen 1980-luvun malleja on niin paljon, ja 190E on vain tuon aikakauden ”l\u00e4ht\u00f6tason” pikkumersu. Vaikka se tarjoaa paljon arvoa, siit\u00e4 ei todenn\u00e4k\u00f6isesti tule todellista klassikkoa, mutta vain aika n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, onko n\u00e4in todella.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 190E (W201) on Mercedeksen perustason luksussedan 1980-luvulta. Sen julkaisusta l\u00e4htien se oli ja on edelleen melko yleinen auto ymp\u00e4ri maailmaa. 1980-lukua kutsutaan yleisesti Mercedeksen tekniikan kulta-ajaksi, koska kaikki t\u00e4m\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3114"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3115,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114\/revisions\/3115"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3114"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3114"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3114"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}