{"id":3116,"date":"2022-02-28T14:25:04","date_gmt":"2022-02-28T14:25:04","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3116"},"modified":"2022-02-28T14:25:06","modified_gmt":"2022-02-28T14:25:06","slug":"mercedes-190e-w201-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-190e-w201-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes 190E (W201) – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W201 oli tuotannossa vuosina 1982-1993, ja tuona aikana siit\u00e4 tuli kaikenlaisia variaatioita ja moottorikonfiguraatioita, mutta suosituin niist\u00e4 on 190E. 190E:hen tuli joko 2,0 litran 4-sylinterinen rivimoottori, 2,2 litran 4-sylinterinen rivimoottori, 2,6 litran 6-sylinterinen rivimoottori tai kaksi Cosworthin valmistamaa DTM-moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 moottorit on tosiaan tehty kest\u00e4m\u00e4\u00e4n, mutta parhaat niist\u00e4 on varattu Evolution- ja Cosworth-malleihin, jotka ovat nyt uskomattoman haluttuja ja kalliita. 3,2 litran 6-sylinterinen AMG-moottori ja Cosworthin 6-sylinteriset moottorit ovat tehokkaimmat noin 235 hv:n tehoilla.<\/p>\n\n\n\n

190E n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja tuntuu 1980-luvulta, ja monien mielest\u00e4 190E n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aidon Mercedeksen n\u00e4k\u00f6iselt\u00e4. Se on todella luotettava auto, joka voi kest\u00e4\u00e4 satoja tuhansia kilometrej\u00e4, jos se pidet\u00e4\u00e4n kunnossa. 190E:t\u00e4 myytiin l\u00e4hes 2 miljoonaa kappaletta sen 11 tuotantovuoden aikana, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sellaisen l\u00f6yt\u00e4minen on melko helppoa.<\/p>\n\n\n\n

190E on saatavana joko 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 4-vaihteisella automaattivaihteistolla, ja molemmat ovat kunnollisia. Muista kuitenkin vaihtaa vaihteisto\u00f6ljy korkeintaan nelj\u00e4n vuoden v\u00e4lein, jos haluat kokea kaikenlaisia vaihteistoon liittyvi\u00e4 ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

190E:hen tuli kaikenlaisia moottorivaihtoehtoja aina 122 hv:st\u00e4 235 hv:iin Cosworth- ja AMG-mallien huippumalleissa. Ennen vuotta 1988 valmistetuissa autoissa on tunnetusti kaikenlaisia moottoriin liittyvi\u00e4 ongelmia, koska niiss\u00e4 on yksirivinen ajoitusketju, joka kest\u00e4\u00e4 vain noin 100 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 1988 j\u00e4lkeisiss\u00e4 malleissa k\u00e4ytettiin kaksirivist\u00e4 ajoitusriviketjua, joka on paljon luotettavampi ja kest\u00e4\u00e4 yli kaksi kertaa pidemp\u00e4\u00e4n. 190E on melko kevyt auto, joten 235 hv on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi. Viisivaihteinen manuaalivaihde vaikuttaa kest\u00e4v\u00e4mm\u00e4lt\u00e4 ja saat yhden lis\u00e4vaihteen, jonka pit\u00e4isi lis\u00e4t\u00e4 tehokkuutta.<\/p>\n\n\n\n

Paras 190E:n moottori on 2,6 litran moottori, koska se tarjoaa hyv\u00e4n tasapainon koon ja tehon v\u00e4lill\u00e4 ja on samalla ylivoimaisen luotettava. Cosworth-valmisteiset 190E-mallit ovat suosituimpia ja luultavasti parhaita ajettavia, ja seuraavaksi suosituimpia ovat EVO- ja 3,2-litraiset AMG-mallit.
Kaikissa 190E-malleissa oli takaveto, eik\u00e4 nelivetoa ollut mahdollista valita. Kaiken kaikkiaan 190E tarjoaa v\u00e4rikk\u00e4\u00e4n voimanl\u00e4hdepaletin, ja l\u00e4hes kaikki niist\u00e4 ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 viel\u00e4 t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 190E tarjoaa klassisen Mercedesin 1980-luvun komeaa muotoilua, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 viel\u00e4 20 vuoden kuluttua. 1980-luku oli aikaa, jolloin Mercedes ajoi kulmikkaampaa muotoilua ja laatikkomaisia kulmia, jotka saivat heid\u00e4n autonsa n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n maantiell\u00e4 tukevammilta ja hallitsevammilta. Nyky\u00e4\u00e4n Mercedes k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 naisellisempaa muotokielt\u00e4 saadakseen autonsa n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n virtaviivaisemmilta.<\/p>\n\n\n\n

190E painaa noin 2 500-2900 kiloa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on melko kevyt auto. Sin\u00e4ns\u00e4 235hv:n moottori on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi, jotta voit tutkia auton dynamiikkaa ja alustaa. AMG- ja EVO-mallit ovat kaikkein nautinnollisimpia ajettavia, koska ne on viritetty t\u00e4llaisia tarkoituksia varten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

190E on melko luotettava auto, jonka pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 oikein huollettuna todella pitk\u00e4\u00e4n. Yleisimm\u00e4t ongelmat johtuvat yksirivisen ajoketjun suunnitteluvirheest\u00e4, p\u00e4\u00e4n tiivisteen vuodoista, korroosiosta, yleisest\u00e4 kulumisesta ja mahdollisista jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 tulevista narisevista ja kolisevista \u00e4\u00e4nist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yli 30 vuotta vanhoissa autoissa 190E on kuitenkin yksi parhaista, koska se voi kest\u00e4\u00e4 miljoona kilometri\u00e4 ilman suurempia korjauksia. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 vuoden 1988 j\u00e4lkeiset autot ovat paljon luotettavampia kuin aiemmat mallit.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

190E:n voi nyky\u00e4\u00e4n ostaa uskomattoman halvalla, mutta jos haluat sellaisen kunnollisemmassa kunnossa, joudut todenn\u00e4k\u00f6isesti maksamaan muutaman tuhat dollaria. Arvokkain 190E-malli on kuitenkin EVO II, jota myyd\u00e4\u00e4n yli 300 000 dollarilla, ja aivan parhaat yksil\u00f6t voivat menn\u00e4 yli 400 000 dollarilla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n 190E ei ole mit\u00e4\u00e4n kehuttavaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi kuljettaa sinut ja kolme eri matkustajaa suhteellisen mukavasti, mutta tilojen suhteen se ei ved\u00e4 vertoja edes nykyiselle C-luokalle.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes 190E turvallinen auto?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 190E on suhteellisen turvallinen auto, mutta vain muihin 1980-luvun autoihin verrattuna. 190E on yksinkertaisesti aivan liian vanha ollakseen yht\u00e4 turvallinen kuin useimmat nykyaikaiset autot. Mercedes on aina pyrkinyt tarjoamaan markkinoiden turvallisimpia autoja, eik\u00e4 190E ole kaukana siit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

NHTSA sai noin 16 eri turvallisuusvalitusta 190E:st\u00e4, mik\u00e4 ei itse asiassa ole kovinkaan huono tulos. 190E on kuitenkin niin vanha auto, ett\u00e4 useimmat ihmiset eiv\u00e4t edes kiinnit\u00e4 huomiota t\u00e4llaisiin ongelmiin eiv\u00e4tk\u00e4 ilmoita niist\u00e4, jos he niihin t\u00f6rm\u00e4\u00e4v\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes 190E Mercedes-klassikko?<\/h3>\n\n\n\n

190E:st\u00e4 valmistettiin noin 2 miljoonaa mallia kaikenlaisina iteraatioina, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niit\u00e4 on liikaa. Korkeamman hintaluokan AMG-, Cosworth- ja EVO-mallit ovat todellakin klassikkoautoja, ja niill\u00e4 on kova arvo klassikkomarkkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa tavallisempia malleja ei pidet\u00e4 klassikkoautoina, eik\u00e4 niiden pit\u00e4isi ker\u00e4t\u00e4 arvoa ajan my\u00f6t\u00e4. Joidenkin koskemattomassa kunnossa olevien mallien arvo kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti nousee, mutta vain aika n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sen varmasti.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on Mercedes Cosworth 190E?<\/h3>\n\n\n\n

1970-luvun lopulla Mercedes halusi kilpailla ralliautoilussa, mutta se tarvitsi kilpa-auton moottorin. Mercedes otti yhteytt\u00e4 Cosworthiin, jotta t\u00e4m\u00e4 suunnittelisi ja kehitt\u00e4isi kilpa-auton moottorin 190E:hen. Audi hallitsi kuitenkin rallimaailmaa uraauurtavan AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ns\u00e4 ansiosta, ja Mercedes p\u00e4\u00e4tti liitty\u00e4 Saksan Touring Car Championshipiin (DTM) juuri t\u00e4ll\u00e4 moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Osallistuakseen DTM-mestaruuskilpailuun valmistajan oli kuitenkin perustettava kilpa-auto olemassa olevaan maantieautoon, ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi syntyi 190E 2.3-16V, joka my\u00f6hemmin korvattiin tehokkaimmalla 2.6L-mallilla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W201 oli tuotannossa vuosina 1982-1993, ja tuona aikana siit\u00e4 tuli kaikenlaisia variaatioita ja moottorikonfiguraatioita, mutta suosituin niist\u00e4 on 190E. 190E:hen tuli joko 2,0 litran 4-sylinterinen rivimoottori, 2,2 litran 4-sylinterinen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3116"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3116"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3116\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3117,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3116\/revisions\/3117"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3116"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3116"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3116"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}