{"id":3120,"date":"2022-02-28T14:26:08","date_gmt":"2022-02-28T14:26:08","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3120"},"modified":"2022-02-28T14:26:12","modified_gmt":"2022-02-28T14:26:12","slug":"yleisia-ongelmia-mercedes-w126n-kanssa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleisia-ongelmia-mercedes-w126n-kanssa\/","title":{"rendered":"Yleisi\u00e4 ongelmia Mercedes W126:n kanssa"},"content":{"rendered":"\n

Jos etsit klassista, kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ja mukavaa Mercedes-risteilij\u00e4\u00e4, W126:n pit\u00e4isi ehdottomasti kutittaa mielesi, sill\u00e4 se on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista S-luokan malleista. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kaikki S-luokan mallit W220-mallia lukuun ottamatta ovat vaikuttavia ja edelleen ihania autoja omistaa ja matkustaa niill\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

W126 oli kuitenkin tuotannossa vuosina 1979-1991, ja n\u00e4in vanhaksi autoksi W126 kest\u00e4\u00e4 hienosti. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita sit\u00e4, etteik\u00f6 W126:ssa olisi omat ongelmansa, ja yleisimm\u00e4t niist\u00e4 liittyv\u00e4t ajoitusketjuun, \u00f6ljyvuotoihin, voimansiirtoongelmiin, kuluneisiin sis\u00e4tilojen verhoiluihin ja pneumaattiseen jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

W126 S-luokan tiedet\u00e4\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n satojatuhansia kilometrej\u00e4 ilman suuria peruskorjauksia. Kaikki moottorivaihtoehdot ovat tehokkaita ja hienostuneita, mutta paras vaihtoehto on S500 V8. Kaiken kaikkiaan W126:n pit\u00e4isi palvella sinua hyvin, mutta muista kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota edell\u00e4 lueteltuihin komponentteihin.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 W126:n yleisi\u00e4 ongelmia on paljon enemm\u00e4n kuin t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa mainitut. Elektroniikka voi my\u00f6s toimia jonkin ajan kuluttua, ja sama tarina koskee ruostetta, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot ovat aivan liian vanhoja ollakseen kunnolla ruostesuojattuja.<\/p>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Yksi suurimmista W126:een liittyvist\u00e4 ongelmista ovat ajoitusketjujen muoviset ohjaimet, joiden tiedet\u00e4\u00e4n pett\u00e4v\u00e4n ennenaikaisesti. Ne kuluvat nopeasti ja haurastuvat, ja niiden rikkoutumiseen ei tarvita juurikaan voimaa. T\u00e4m\u00e4 ongelma koskee sek\u00e4 varhaisia ett\u00e4 my\u00f6h\u00e4isi\u00e4 W126-malleja, ja siihen olisi puututtava mahdollisimman pian, jotta auto toimisi parhaalla mahdollisella tavalla pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos et korjaa n\u00e4it\u00e4 ongelmia riitt\u00e4v\u00e4n ajoissa, tulet todenn\u00e4k\u00f6isesti kohtaamaan vakavampia moottoriongelmia my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 vaiheessa, niin paljon, ett\u00e4 korjauskustannukset voivat mahdollisesti jopa tehd\u00e4 koko autosta raharei\u00e4n. Tarkasta ohjaimet aina kun voit, riippumatta siit\u00e4, oletko vain ostamassa autoa vai omistatko sen itse.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljyvuodot<\/h2>\n\n\n\n

W126-mallin voimansiirto on vankka ja sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, mutta erityiset ongelmat, kuten \u00f6ljyvuodot ajoituskannesta, tekev\u00e4t tunnetusti t\u00e4m\u00e4n tyhj\u00e4ksi. T\u00e4m\u00e4 voi lis\u00e4t\u00e4 yleist\u00e4 \u00f6ljynkulutusta huomaamattasi, joten tarkista \u00f6ljytasot aina kun voit, jotta W126:n k\u00e4ytt\u00f6 sujuu moitteettomasti.<\/p>\n\n\n\n

Valitettavasti t\u00e4m\u00e4 ei ole ainoa paikka, jossa \u00f6ljyvuotoja esiintyy, sill\u00e4 niit\u00e4 esiintyy usein my\u00f6s venttiilikannen tiivisteen kannen ymp\u00e4rill\u00e4. N\u00e4m\u00e4 \u00f6ljyvuodot on melko helppo havaita kunnon taskulampulla, mutta jos etsim\u00e4si W126 j\u00e4tt\u00e4\u00e4 \u00f6ljytahroja maahan, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 \u00f6ljyvuodot ovat paljon vakavampia.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

W126 on saatavana joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. K\u00e4sivaihteisto ei sovi n\u00e4in suureen autoon, mutta se vaikuttaa luotettavammalta vaihtoehdolta. Nelivaihteisella automaattivaihteistolla kest\u00e4\u00e4 joskus liian kauan vaihtaa vaihteelle, joten muista testata se, jos olet W126:n markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Automaattivaihteiston tiedet\u00e4\u00e4n kuluvan, varsinkin jos kyseess\u00e4 on paljon kilometrej\u00e4 ajettu yksil\u00f6. Joskus W126 tarvitsee t\u00e4ydellisen uusimisen, kun taas joissakin vaihdelaatikoissa on vaihdettava vain muutama osa.<\/p>\n\n\n\n

Kulunut sisustus<\/h2>\n\n\n\n

W126 on nyt todella vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei en\u00e4\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 yht\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 kuin ennen. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita sit\u00e4, ett\u00e4 W126 ei olisi tarpeeksi hienostunut, vaan pikemminkin sit\u00e4, ett\u00e4 sis\u00e4tilojen nahka- ja puuverhoilu on altis halkeilulle ja v\u00e4rimuutoksille, varsinkin jos olet valinnut vaaleamman sisustuksen.<\/p>\n\n\n\n

Pneumaattisen jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Joissakin W126-malleissa on takana pneumaattinen jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4, joka tunnetusti saa auton notkahtamaan takana. T\u00e4m\u00e4 johtuu yleens\u00e4 vuotavasta iskunvaimentimesta tai joihinkin jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n lis\u00e4osiin liittyvist\u00e4 ongelmista. Jos n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t alkavat toimia huonosti, ajomukavuus todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4rsii niin paljon, ett\u00e4 huomaat sen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes W126 altis ruostumiselle?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W126 on hyvin rakennettu auto, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laadukkaita maaleja, jotka kest\u00e4v\u00e4t aikaa. Koska W126 on kuitenkin jo muutaman vuosikymmenen vanha, suojausominaisuudet eiv\u00e4t ole nyky\u00e4\u00e4n en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 tehokkaita kuin ennen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen sinun on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota tiettyihin mahdollisiin ruostekohtiin autossasi alkaen auton alapuolelta, py\u00f6r\u00e4koteloista, ikkunoiden ymp\u00e4rilt\u00e4, ovien alta, akkukotelon alta ja autoa ymp\u00e4r\u00f6ivien muovilistojen alta.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes W126 klassinen auto?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W126 on nyky\u00e4\u00e4n todellakin klassikkoauto, koska se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia ja muotoiluvalintoja siin\u00e4, joka tunnetaan nyky\u00e4\u00e4n aivan ensimm\u00e4isen\u00e4 S-luokkana. W126:sta liikkuu melko paljon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole varsinaisesti arvokas omaisuus.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n sellaisen hyv\u00e4kuntoisen, jossa ei ole liikaa kilometrej\u00e4 kellossa, saatat jopa hy\u00f6ty\u00e4 siit\u00e4 l\u00e4hitulevaisuudessa. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 suurin osa Mercedes Benz -harrastajista on kiinnostunut tehokkaammista V8-malleista.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes W126 kaikkien aikojen paras Mercedes-auto?<\/h3>\n\n\n\n

W126 on aivan ensimm\u00e4inen S-luokka, ja S-luokka on t\u00e4ysikokoisen luksussedanin vertailukohde. T\u00e4m\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen, onko W126 tarpeeksi hyv\u00e4, jotta sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 yhten\u00e4, ellei jopa kaikkien aikojen parhaana Mercedes-sedanina. Joidenkin mielest\u00e4 W126 on todellakin kaikkien aikojen paras Mercedes-auto, mutta suurin osa ihmisist\u00e4 on eri mielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 W126 tarjoaa melko paljon arvoa, ja se saattoi olla maailman paras auto jo vuonna 1979. W140:\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 kaikkien aikojen parhaana S-luokkana ja siten kaikkien aikojen parhaana Mercedes-mallina, ja olen t\u00e4st\u00e4 yleens\u00e4 samaa mielt\u00e4, vaikka W126 on tuolla listalla korkealla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos etsit klassista, kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ja mukavaa Mercedes-risteilij\u00e4\u00e4, W126:n pit\u00e4isi ehdottomasti kutittaa mielesi, sill\u00e4 se on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista S-luokan malleista. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kaikki S-luokan mallit W220-mallia lukuun ottamatta ovat vaikuttavia<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3120"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3120"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3120\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3121,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3120\/revisions\/3121"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3120"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3120"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3120"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}