{"id":3122,"date":"2022-02-28T14:26:38","date_gmt":"2022-02-28T14:26:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3122"},"modified":"2022-02-28T14:26:41","modified_gmt":"2022-02-28T14:26:41","slug":"mercedes-w126-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-w126-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes W126 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

W126 Mercedes 4-ovinen sedan oli tuotannossa vuosina 1979-1991, ja my\u00f6hemmin siihen tuli my\u00f6s coupe-versio (1981-1990). W126 on ikonisen S-luokan toinen sukupolvi, ja se oli my\u00f6s ensimm\u00e4inen S-luokka, jossa oli erilliset alustakoodit pidennetylle akseliv\u00e4lille ja vakiomallille.<\/p>\n\n\n\n

1980-luvun alku tunnetaan \u00f6ljykriisist\u00e4, joka siirsi autoteollisuutta kohti tehokkaampaa ja kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 tulevaisuutta. T\u00e4m\u00e4 tarkoitti sit\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s S-luokan oli sopeuduttava taloudellisempiin markkinoihin, mik\u00e4 tarkoitti pienempi\u00e4 moottoreita ja yleisesti kevyemp\u00e4\u00e4 autoa.<\/p>\n\n\n\n

W126-malliin oli saatavana muutama eri moottorivaihtoehto, alkaen 6-sylinterisest\u00e4 M110-moottorista, joka oli per\u00e4isin edelt\u00e4j\u00e4lt\u00e4\u00e4n W116-mallista. W126-malliin oli saatavana my\u00f6s muutama V8-moottorivaihtoehto, jotka ovat nyky\u00e4\u00e4n paljon suositumpia, koska l\u00e4hes kaikki ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 S-luokka ansaitsee suuren iskutilavuuden moottorin.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan kaikki W126-mallin moottorit ovat kest\u00e4vi\u00e4, ja niiden pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 satoja tuhansia kilometrej\u00e4 ilman suurempia korjauksia. W126:n yleisimm\u00e4t ongelmat ovat \u00f6ljyvuodot ja hammasketjujen ongelmat, ja koko kori ja alusta ovat tosiaan kest\u00e4vi\u00e4, mutta my\u00f6s alttiita ruostumaan, jos niit\u00e4 ei suojata.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, W126:een tuli muutama eri moottori, ja l\u00e4ht\u00f6tason W126 tarjosi 2,6 litran 6-sylinterisen moottorin, jossa oli 156 hv. T\u00e4m\u00e4 moottori on suhteellisen luotettava ja polttoainetaloudellisin, mutta se ei ole nyky\u00e4\u00e4n suosituin moottori.<\/p>\n\n\n\n

W126:een on saatavana my\u00f6s 3.0L 6-sylinterinen, joka tarjoaa tehokkaamman 180hv, ja se oli suurin piirtein sama kuin 2.6L. Jos halusit 8-sylinterisen W126:n, sinun t\u00e4ytyi p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 380-malliin, joka tarjoaa 4.0L V8:n, jossa on 200hv, kun taas 420-malli tarjoaa 4.2L V8:n. Molemmat moottorit ovat luotettavia ja sopivat paremmin S-luokkaan.<\/p>\n\n\n\n

Paras moottori, jonka voit valita W126-malliin, on kuitenkin S500-mallista l\u00f6ytyv\u00e4 5,0 litran V8-moottori. T\u00e4m\u00e4 moottori tarjoaa riitt\u00e4v\u00e4t 231 hv, ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n joukon halutuimpana moottorina. Malliston k\u00e4rkimallin W126:ssa oli S560:ss\u00e4 5,5 litran V8-moottori, jossa oli 300 hv, ja se on nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s suosittu moottori.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki W126-mallit ovat nelivetoisia ja saatavana joko 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla pienemm\u00e4n iskutilavuuden moottoreihin tai 4-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka oli ainoa vaihtoehto V8-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – muotoilu ja kori<\/h2>\n\n\n\n

W126 oli ensimm\u00e4inen S-luokka, jossa k\u00e4ytettiin kattavampaa ruostesuojaustekniikkaa, mink\u00e4 ansiosta W126 ei ollut yht\u00e4 altis ruostumiselle kuin W116-malli. W126 on kuitenkin jo yli 40 vuotta vanha, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ruostekohtien l\u00f6yt\u00e4minen on l\u00e4hes v\u00e4ist\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Takatuulilasin ymp\u00e4rill\u00e4 oleva alue ruostuu tunnetusti useimmissa W126-malleissa, mutta my\u00f6s tavalliset paikat, kuten ovien alla tai py\u00f6r\u00e4koteloiden sis\u00e4puolella, ovat alttiita ruostumiselle. Niin tai n\u00e4in, sinun kannattaa tutkia huolellisesti koko auton alapuoli ja kaikki ikkunoiden ymp\u00e4rist\u00f6 ja jousituksen osat ruosteen merkkien varalta.<\/p>\n\n\n\n

W126-mallin muotoilu on enemm\u00e4nkin evoluutio kuin vallankumous W116-malliin verrattuna, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on edelleen samann\u00e4k\u00f6inen auto. W126:een sis\u00e4llytettiin kuitenkin muutamia nykyaikaisempia muotoilun yksityiskohtia, jotka tekiv\u00e4t W126:sta hienostuneemman ja hienostuneemman n\u00e4k\u00f6isen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Yleiset ongelmat ja luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

W126 on melko luotettava auto, jonka pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, jos puutut kaikkiin yleisiin ongelmiin ajoissa. Yleisimm\u00e4t W126:n ongelmat liittyv\u00e4t ajoitusketjussa sijaitseviin muovisiin ohjaimiin, joiden tiedet\u00e4\u00e4n aika ajoin halkeilevan.<\/p>\n\n\n\n

W126 k\u00e4rsii my\u00f6s p\u00e4\u00e4n tiivisteen \u00f6ljyvuodoista ja mahdollisista \u00f6ljyvuodoista ajoitusketjun l\u00e4hell\u00e4. T\u00e4llaisiin ongelmiin on puututtava ajoissa, koska ne todenn\u00e4k\u00f6isesti pahenevat tulevaisuudessa. W126 k\u00e4rsii my\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 se on yli 40 vuotta vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sis\u00e4tilat eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 tukevat kuin ennen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen pyyntihinta kunnossa olevasta W126:sta on noin 20 000 dollaria, mutta korkeamman hintaluokan V8-mallit myyd\u00e4\u00e4n usein kaksinkertaisella hinnalla, jos ne ovat hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa. W126:n arvo nousee hitaasti, koska niit\u00e4 ei ole en\u00e4\u00e4 paljon hyv\u00e4kuntoisia.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n se vastaa suurin piirtein nykyist\u00e4 C- tai E-Luokkaa. Sis\u00e4tilat ovat kohtuulliset keskikokoisille aikuisille, ja tavaratila on enemm\u00e4n kuin riitt\u00e4v\u00e4 99 prosentille ihmisist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko W126 kaikkien aikojen paras S-luokka?<\/h3>\n\n\n\n

W126 S-luokka ei ole kaikkien aikojen paras S-luokka, sill\u00e4 se kunnia kuuluu W140:lle. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan tarkoita, ett\u00e4 W126 olisi huono auto, p\u00e4invastoin, W126 on itse asiassa loistava auto, mutta sit\u00e4 on melko vaikea verrata W140:een, joka on todellinen autoteollisuuden ikoni.<\/p>\n\n\n\n

W126:lla on monia yhteisi\u00e4 etuja W140:n kanssa, kuten innovatiiviset muotoiluvalinnat, uudet teknologiat ja ominaisuudet, uskomattoman muhkea ajokki aikakauteensa n\u00e4hden sek\u00e4 lukuisia luotettavia ja tehokkaita moottoreita.<\/p>\n\n\n\n

Nouseeko W126:n arvo?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes kertoo toimittaneensa yli 800 000 W126-mallia sen tuotantovuosien aikana. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 W126 ei ole varsinaisesti harvinainen, mutta se ei ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 yleinen kuin jotkut Mercedes-mallit. Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 Mercedes onnistui toimittamaan l\u00e4hes 2 miljoonaa 190E-mallia.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4, jos pystyt ostamaan V8:lla varustetun ja kunnossa olevan W126:n, voit todenn\u00e4k\u00f6isesti hy\u00f6ty\u00e4 siit\u00e4 tulevaisuudessa. Kukaan ei voi varmasti sanoa, mitk\u00e4 autot nousevat ja mitk\u00e4 laskevat, mutta W126:sta ollaan varsin kiinnostuneita.<\/p>\n\n\n\n

Voinko k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 W126:sta p\u00e4ivitt\u00e4isen\u00e4 kuljettajana?<\/h3>\n\n\n\n

W126-autoa voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isen\u00e4 kuljettajana, mutta et pysty hy\u00f6tym\u00e4\u00e4n kaikista nykyaikaisista tekniikoista, joihin olet tottunut. W126 on melko suuri, eik\u00e4 se tarjoa ulkon\u00e4\u00f6n ja tuntuman lis\u00e4ksi kovinkaan paljon muuta viihdytt\u00e4v\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuuden kannalta W126 on hyv\u00e4, mutta vain 1980-luvun n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4st\u00e4 huolimatta W126:sta kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 viikonloppuristeilij\u00e4n\u00e4 tai erikoisautona, varsinkin jos olet perheellinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W126 Mercedes 4-ovinen sedan oli tuotannossa vuosina 1979-1991, ja my\u00f6hemmin siihen tuli my\u00f6s coupe-versio (1981-1990). W126 on ikonisen S-luokan toinen sukupolvi, ja se oli my\u00f6s ensimm\u00e4inen S-luokka, jossa oli erilliset<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3122"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3122"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3122\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3123,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3122\/revisions\/3123"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3122"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3122"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3122"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}