{"id":3134,"date":"2022-02-28T14:29:47","date_gmt":"2022-02-28T14:29:47","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3134"},"modified":"2022-02-28T14:29:50","modified_gmt":"2022-02-28T14:29:50","slug":"mercedes-s500-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-s500-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes S500 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes S500 S-luokan malli on Mercedes S-luokan perusmalli, joka saa yleens\u00e4 joukon parhaan moottorin. S500:ssa on V8-moottori, joka on paljon tehokkaampi ja S-luokkaan sopivampi kuin ”l\u00e4ht\u00f6tason” 6-sylinterinen ja samalla hiljaisempi ja hienostuneempi kuin AMG-mallit.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki S-luokan mallit ovat vertailuautoja, joihin kaikkia muita saksalaisia t\u00e4ysikokoisia sedaneita verrataan. S500 ei n\u00e4yt\u00e4 kovinkaan paljon erilaiselta kuin jotkut sen helpommin saavutettavissa olevat kollegansa, mik\u00e4 ei ole varsinaisesti hyv\u00e4 asia.<\/p>\n\n\n\n

S-luokka on kuitenkin aina ollut auto, joka t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monet laatikot, koska se on mukava, komentava, itsevarmuutta her\u00e4tt\u00e4v\u00e4 ja voimakas, erityisesti S500. S500-mallia vaivaavat yleiset ongelmat liittyv\u00e4t vanhempien mallien osalta l\u00e4hinn\u00e4 elektroniikkaan ja kaikkien S500-mallien osalta mahdollisiin \u00f6ljyvuotoihin ja jousitusongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ja tilat S500:ssa ei ole enemp\u00e4\u00e4 tai v\u00e4hemm\u00e4n tilaa kuin muissa S-luokan malleissa, mik\u00e4 on hyv\u00e4 asia, sill\u00e4 S-luokassa on runsaasti tilaa kaikille matkustajille. Kaiken kaikkiaan S500 on varma valinta jokaiselle S-luokkasukupolvelle, sill\u00e4 se on todella S-luokan perusmalli.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Yksi ylistetyimmist\u00e4 S500-malleista on 90-luvun W140-sukupolvi. W140 S500 -mallissa on 5,0 litran V8-moottori, joka tarjoaa 320 hv ja 346 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. W140 S-luokka tulee saataville yksinomaan nelivetoisena ja nelivaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna. Nyky\u00e4\u00e4n W140 S500 on yksi ellei jopa halutuimmista W140-malleista.<\/p>\n\n\n\n

W220 S500 ei ollut l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 ja seuraajansa, mutta S500 W220-mallissa on v\u00e4hiten ongelmia. S500 W220 -mallissa on kuitenkin my\u00f6s 5,0 litran V8-moottori, mutta teho on itse asiassa pienempi kuin W140-mallissa, 306 hv ja 339 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

W221 S500 on paljon parempi kuin W220, ja my\u00f6s S500 W221 -malli sai 5.0L V8:n. Uudistetussa 2011-mallissa on 435hv ja 516lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mik\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 parannus. Viimeisimm\u00e4n sukupolven W222-malli sis\u00e4lsi pienemm\u00e4n 4,7 litran BiTurbo V8:n, jossa oli 455hv ja 516lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Viimeisin W223 S500 sai viel\u00e4 pienemm\u00e4n 6-sylinterisen suorasuihkutuksella varustetun 3 litran turbomoottorin, jossa on 435 hv ja 383 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Paras S500-moottori on W221-sukupolven moottori, koska siin\u00e4 teho ja pehmeys ovat parhaiten tasapainossa. Viimeisimm\u00e4n sukupolven S-luokka oli saatavana my\u00f6s AWD:ll\u00e4, ja kaikki S500-sukupolvet saivat yksinomaan automaattivaihteiston.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Mercedeksen S500-sukupolvet ovat aina n\u00e4ytt\u00e4neet suhteellisen kesyilt\u00e4 verrattuna malliston AMG-malleihin, mutta eik\u00f6 se tarkoita, etteiv\u00e4t ne n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, milt\u00e4 todellisen S-luokan pit\u00e4isi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Ilman pakoputkia ja S500-merkki\u00e4 S500:n ja S350-dieselmallin eroa tuskin erottaisi toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

S500 on kuitenkin asemoitu Mercedes Benzin S-luokan perusmalliksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on hyv\u00e4 asia. Jos pid\u00e4t S-luokan muotoilusta, pid\u00e4t my\u00f6s jokaisen S500-mallin muotoilusta. Lis\u00e4ksi voit koristella S500:aa, jos valitset lis\u00e4varusteena saatavan AMG-ulkopaketin, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 AMG-kohtaisia yksityiskohtia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 varmasti kohottaa jokaista S500-mallia ja tekee siit\u00e4 paljon paremman. Alustan osalta S500 on t\u00e4ysin r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity mukavuutta ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyytt\u00e4 varten. Useimmissa Mercedes S500 -malleissa on ilmajousitus, joka vaimentaa kuoppia uskomattoman hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – Yleiset ongelmat ja luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

S500-mallit ovat aina olleet joukon v\u00e4hiten ongelmallisia S-luokan malleja, koska niiss\u00e4 on k\u00e4ytetty moottoreita, jotka ovat olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo jonkin aikaa. Tehokkuus ja MPG-tulokset eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 olleet kovin t\u00e4rkeit\u00e4 S500:n aiemmissa sukupolvissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ovat riitt\u00e4v\u00e4n luotettavia.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4in todella on, monia S500-malleja vaivaa edelleen kaikenlaiset \u00f6ljyvuodot, joihin on puututtava ajoissa, jos et halua kokea paljon lis\u00e4\u00e4 ongelmia. Jousitusongelmat ovat my\u00f6s melko yleisi\u00e4 S500-malleissa, varsinkin jos AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei huolleta tarkoituksenmukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmissa S500-malleissa esiintyy ongelmia ajoneuvon elektroniikassa, kuten kojelaudan mittareissa, ulkovalaistuksessa ja pneumaattisissa j\u00e4rjestelmiss\u00e4, jotka ohjaavat virtalukkoja, s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 takaluukkua ja kattoluukkua.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko S500 paras S-luokan malli ostaa?<\/h3>\n\n\n\n

S500 on ja tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti aina olemaan Mercedes Benzin S-luokan perusmalli, joka on saatavilla jokaisessa S-luokan sukupolvessa. Takana ovat ne ajat, jolloin S500-merkki tarkoitti 5,0 litran V8-moottoria, mutta S500 tarjoaa edelleen tehokkaampia moottoreita kuin S400 ja kaikki muut S-luokan dieselvaihtoehdot.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut ostamaan S500:n, koet todenn\u00e4k\u00f6isesti kaiken, mit\u00e4 S-luokka voi tarjota. S500 ei kuitenkaan ole S-luokan huippumalli, sill\u00e4 se kunnia kuuluu AMG-osastolle ja V12 S-luokan mallistolle.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 S500-sukupolvi on paras?<\/h3>\n\n\n\n

W221 S500 on kaikista S500-malleista paras, koska se tarjoaa parhaan moottorin ja parhaan arvolupauksen. W221 S500 on edelleen tehokkain S500-malli, varsinkin kun otetaan huomioon v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti. My\u00f6hemm\u00e4t W223- ja W223-sukupolvet ovat my\u00f6s yht\u00e4 tehokkaita, mutta niiss\u00e4 olevat moottorit eiv\u00e4t ole yht\u00e4 haluttuja.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 W221 S500 on joukon paras, mutta sen j\u00e4lkeen tulevat tiiviisti W222 ja sitten W223. Huonoin S500-malli on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 W220, kun taas W140 S-luokan malli on my\u00f6s todella hyv\u00e4 auto. Kaikki ennen W140 S-luokkaa olevat mallit ovat aivan liian hauraita ja herkki\u00e4, koska ne ovat muutaman vuosikymmenen vanhoja ja vaativat erilaista l\u00e4hestymistapaa.<\/p>\n\n\n\n

Onko V12 S-luokka parempi kuin V8 S-luokka?<\/h3>\n\n\n\n

Suurimmalle osalle tuolla ulkona S500 V8:lla on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi. Niille, jotka haluavat viel\u00e4 enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 ja sulavuutta, V12 on kuitenkin oikea valinta. V12-moottori on saatavana joko S65 AMG:n\u00e4 tai S600-Mersuna.<\/p>\n\n\n\n

V12 S-luokka on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 joukon pehmein samalla tavalla kuin V8 S-luokat ovat paljon pehme\u00e4mpi\u00e4 kuin 6-sylinteriset S-luokat. Sin\u00e4ns\u00e4 V12 S-luokat ovat todellakin vaikuttavia, mutta ne ovat aivan liian kalliita ostaa ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes S500 S-luokan malli on Mercedes S-luokan perusmalli, joka saa yleens\u00e4 joukon parhaan moottorin. S500:ssa on V8-moottori, joka on paljon tehokkaampi ja S-luokkaan sopivampi kuin ”l\u00e4ht\u00f6tason” 6-sylinterinen ja samalla hiljaisempi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3134"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3134"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3134\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3135,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3134\/revisions\/3135"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3134"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3134"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3134"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}