{"id":3172,"date":"2022-02-28T14:41:45","date_gmt":"2022-02-28T14:41:45","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3172"},"modified":"2022-02-28T14:41:45","modified_gmt":"2022-02-28T14:41:45","slug":"missa-teslassa-on-siipiovet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-teslassa-on-siipiovet\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Teslassa on siipiovet?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes-Benz toi siipiovet markkinoille ensimm\u00e4isen kerran 1950-luvulla. Useita vuosikymmeni\u00e4 my\u00f6hemmin n\u00e4m\u00e4 ovet ovat edelleen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, ja Tesla on esitellyt ne yhdess\u00e4 luksuscrossoverissaan. Mutta miss\u00e4 Teslassa on siipiovet?<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X:ss\u00e4 on siipiovet. T\u00e4m\u00e4 auto on keskikokoinen t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen ylellinen crossover-maasturi. Haukkasiipiovet erottavat Tesla Model X:n kilpailijoistaan. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 ovet helpottavat autoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 ahtaissa tiloissa.<\/p>\n\n\n\n

Valitettavasti haukkasiipi-ovet l\u00f6ytyv\u00e4t vain Tesla Model X Crossover SUV:st\u00e4. Jos siis haluat auton tai viistoper\u00e4n, jossa on lokinsiipiovet, sinun on etsitt\u00e4v\u00e4 muualta. Falcon-wing-ovissa on hyv\u00e4t ja huonot puolensa, jotka on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ottaa huomioon ennen Tesla Model X:n hankkimista.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X:n ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin todettiin, Tesla Model X on ainoa Tesla Model, jossa on lokasuojaovet tai falcon-wing-ovet. T\u00e4st\u00e4 mallista on kuitenkin kaksi versiota; Tesla Model X Standard Range ja Model X Plaid. Model X Plaid on tietenkin kalliimpi ja suorituskykyisempi kuin Model X Standard Range.<\/p>\n\n\n\n

Ulkon\u00e4k\u00f6<\/h3>\n\n\n\n

Kuten monet muutkin luksusautot, Tesla Model X on kauniisti muotoiltu, ja haukansiipiovet tekev\u00e4t siit\u00e4 entist\u00e4kin upeamman n\u00e4k\u00f6isen. Sit\u00e4 paitsi t\u00e4m\u00e4 auto on kauniisti muotoiltu, ja sen ilmanvastuskerroin on markkinoiden maastureista alhaisin. T\u00e4m\u00e4n ansiosta se on nopea ja sill\u00e4 on erinomainen toimintas\u00e4de.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 autossa on hienostuneita aerodynamiikkaominaisuuksia, jotka toimivat yhdess\u00e4 uusien py\u00f6rien ja renkaiden kanssa auttaakseen kuljettajaa kulkemaan enemm\u00e4n matkaa. Lis\u00e4ksi autossa on ter\u00e4v\u00e4 k\u00e4sittely ja parempi ajomukavuus, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 yhden markkinoiden parhaista t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 katumaastureista.<\/p>\n\n\n\n

Poikkeuksellisen ulkomuodon lis\u00e4ksi Tesla Model X:ss\u00e4 on my\u00f6s tilava ja korkeatasoinen sis\u00e4tila. Ensinn\u00e4kin Tesla Model X:\u00e4\u00e4n mahtuu jopa seitsem\u00e4n matkustajaa, sill\u00e4 siihen on saatavana lis\u00e4varusteena noin 3 000 dollaria maksava kolmannen rivin istuin.<\/p>\n\n\n\n

Siin\u00e4 on my\u00f6s eniten s\u00e4ilytystilaa ja vetokapasiteettia kaikista s\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 katumaastureista. T\u00e4llaisilla ominaisuuksilla t\u00e4m\u00e4 on hy\u00f6tyauto. Muita huippuluokan sis\u00e4tilojen ominaisuuksia ovat huippuluokan audioj\u00e4rjestelm\u00e4, langaton pelaaminen, tilava matkustamo, 17-tuumainen elokuvan\u00e4ytt\u00f6 ja langaton yhteys.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky<\/h3>\n\n\n\n

Tesla Model X Standard Range on varustettu kaksimoottorisella nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 variantti kiihtyy 0-100:een 3,8 sekunnissa, ja sen enimm\u00e4iskantama on 348 mailia. Toisaalta Tesl Model X Plaid -vaihtoehdossa on kolmimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4. My\u00f6s se kiihtyy 0-100:een 2,5 sekunnissa ja sen toimintas\u00e4de on 333 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka molemmat Tesla Model X -mallit ovat tehokkaita ja suorituskykyisi\u00e4, Plaid-vaihtoehto on parempi ja tehokkaampi auto. Kiitos auton tuottamien 1020 hevosvoiman verrattuna Tesla Model X Standard Range -mallin tuottamiin 670 hevosvoimaan.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Tesla Model X Standard Range -mallin huippunopeus on 155 kilometri\u00e4 tunnissa, kun taas Model X Plaid -mallin huippunopeus on 163 kilometri\u00e4 tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Turvallisuus<\/h3>\n\n\n\n

Kuten muutkin s\u00e4hk\u00f6autot, Tesla Model X on rakennettu alusta alkaen. Siksi siin\u00e4 on eritt\u00e4in alhainen kaatumisriski, erinomainen sivut\u00f6rm\u00e4yssuojaus ja etut\u00f6rm\u00e4yssuojaus. Lis\u00e4ksi autossa on Teslan vakiovarusteena olevia turvallisuusominaisuuksia, kuten automaattinen h\u00e4t\u00e4jarrutus. Ja koska siin\u00e4 on Autopilot, t\u00e4m\u00e4 auto on eritt\u00e4in turvallinen kilpailijoihinsa verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Aukeavatko Teslan siipiovet automaattisesti?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, Teslan haukkasiiven ovet eiv\u00e4t avaudu automaattisesti. Voit kuitenkin painaa puhelimesi painiketta, jolloin ne avautuvat automaattisesti, kun l\u00e4hestyt autoa. Lis\u00e4ksi voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa painiketta my\u00f6s n\u00e4iden ovien sulkemiseen, kun poistut. T\u00e4m\u00e4 on yksi Tesla Model X:n hienoimmista ominaisuuksista.<\/p>\n\n\n\n

Kuka teki lokasuojaovet ensimm\u00e4isen\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla kutsuu lokasuojaovia my\u00f6s haukkasiipi-oviksi, ja Jean Bugatti suunnitteli ne ensimm\u00e4isen kerran vuoden 1939 Types 64 -malliin. Mercedes-Benz otti ne kuitenkin virallisesti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Mercedes-Benz 200SL -kilpa-autossa vuonna 1952. Siit\u00e4 l\u00e4htien monet automerkit ovat j\u00e4ljitelleet Mercedest\u00e4, ja kourallinen autoja, joissa on lokasuojaovet, on olemassa.<\/p>\n\n\n\n

Kumpi auto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 upealta lokasuojaovilla – Mercedes 300SL Coupe vai Tesla Model X?<\/h3>\n\n\n\n

Molemmat autot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t upeilta lokasuojaovilla, mutta Mercedes 300SL Coupe on aivan eri tasolla. T\u00e4m\u00e4n mallin lokasuojaovet tekiv\u00e4t siit\u00e4 yhden kaikkien aikojen ikonisimmista autoista. Siit\u00e4 huolimatta Tesla Model X:n lokasuojaovet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t edelleen hyvilt\u00e4 ja n\u00e4ytt\u00e4vilt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi joissakin autoissa on lokasuojaovet?<\/h3>\n\n\n\n

Ennen kaikkea lokasuojaovet saavat autot n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n n\u00e4ytt\u00e4vilt\u00e4 ja poikkeuksellisilta. Toiseksi n\u00e4m\u00e4 ovet helpottavat autoon menemist\u00e4 ja sielt\u00e4 poistumista. Lis\u00e4ksi n\u00e4iden ovien ansiosta my\u00f6s matkatavaroiden s\u00e4ilytt\u00e4minen kuljettajan istuimen takana on helppoa. Kaiken lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 ovet lis\u00e4\u00e4v\u00e4t n\u00e4kyvyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 syist\u00e4, miksi monissa superautoissa on lokasuojaovet, on n\u00e4kyvyys. N\u00e4m\u00e4 ovet lis\u00e4\u00e4v\u00e4t n\u00e4kyvyytt\u00e4 kuljettajan olkap\u00e4iden yli, mink\u00e4 ansiosta h\u00e4n voi pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 autoja tai ajaa ahtaissa tiloissa helposti. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 monissa superautoissa ei ole selke\u00e4\u00e4 n\u00e4kyvyytt\u00e4 taaksep\u00e4in, joten n\u00e4ill\u00e4 ovilla on suuri merkitys.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 haasteita lokasuojaovien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa on?<\/h3>\n\n\n\n

Lokkiovet tai haukkasiipiovet, kuten Tesla niit\u00e4 kutsuu, ovat hienoja, mutta my\u00f6s hyvin haastavia. Ensinn\u00e4kin n\u00e4m\u00e4 ovet ovat hyvin painavia. Siksi niiden on aktiivisesti taisteltava painovoimaa vastaan avautuessaan sen sijaan, ett\u00e4 ne vain k\u00e4\u00e4ntyisiv\u00e4t tavanomaisen saranan varassa. N\u00e4iden ovien avaaminen voi siis olla haastavaa niiden painon vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Toinen takaisku, joka liittyy lokasuojaoviin, on suunnittelukysymykset. Jos olet lyhyt ihminen ja ovissa ei ole automaattista avautumista, olet pulassa. My\u00f6s lasten voi olla vaikea avata ja sulkea n\u00e4it\u00e4 ovia. Lis\u00e4ksi n\u00e4it\u00e4 ovia voi olla melko haastavaa avata puristuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Ainoa Tesla Model, jossa on lokasuoja- tai haukkasiipiovet, on Tesla Model X. Toisin kuin useimmat markkinoilla olevat lokasuojaovet, Tesla Model X:n ovet avautuvat automaattisesti painamalla matkapuhelimen painiketta. T\u00e4m\u00e4 tekee niist\u00e4 k\u00e4tev\u00e4mpi\u00e4 ja hauskempia. Lis\u00e4ksi ne tekev\u00e4t Tesla Model X:st\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6isen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes-Benz toi siipiovet markkinoille ensimm\u00e4isen kerran 1950-luvulla. Useita vuosikymmeni\u00e4 my\u00f6hemmin n\u00e4m\u00e4 ovet ovat edelleen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, ja Tesla on esitellyt ne yhdess\u00e4 luksuscrossoverissaan. Mutta miss\u00e4 Teslassa on siipiovet? Tesla Model X:ss\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3172"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3172"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3172\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3174,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3172\/revisions\/3174"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3172"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3172"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3172"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}