{"id":323,"date":"2021-06-22T10:28:06","date_gmt":"2021-06-22T10:28:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=323"},"modified":"2021-06-22T10:28:06","modified_gmt":"2021-06-22T10:28:06","slug":"mika-bmwn-moottori-on-paras","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-bmwn-moottori-on-paras\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 BMW:n moottori on paras?"},"content":{"rendered":"\n

BMW on vuosien varrella kehitt\u00e4nyt runsaasti nelisylinterisi\u00e4 moottoreita, ja ne ovat tehneet markkinoilla vaikutuksen. Ne tunnetaan kuitenkin parhaiten kuusisylinterisist\u00e4 rivimoottoreistaan, jotka tekiv\u00e4t merkist\u00e4 sen, mik\u00e4 se on nyky\u00e4\u00e4n. BMW:n S54-moottori tunnetaan asiantuntijoiden keskuudessa moottoreiden suurteoksena.<\/p>\n\n\n\n

Miksi BMW:n S54-moottori on niin erityinen?<\/h2>\n\n\n\n

Kun etsimme parasta BMW:n moottoria, etsimme samanaikaisesti tehoa, nopeutta ja luotettavuutta. S54-moottori on teholtaan korkeamman luokan moottori BMW:n M54-moottorin ohella, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 E46 M3- ja Z3M-malleissa. S54-moottori on 3,25 litran kuusisylinterinen peto, jossa on kaksoisvanot ja aiempiin malleihin verrattuna suuremmat puristussuhteet.<\/p>\n\n\n\n

S54 on M3:n l6-moottorin 320 whp:n luontaisesti imev\u00e4 moottori, jota k\u00e4ytettiin urheilu-BMW:ss\u00e4 2000-luvun alussa. Luontaisesti imett\u00e4v\u00e4n moottorin huono puoli on, ett\u00e4 sen tehon lis\u00e4\u00e4minen on melko kallista.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin turboahtaminen on mahdollista, mutta se maksaa melko paljon. Jos siihen tehd\u00e4\u00e4n muutoksia, S54-moottori voi ylt\u00e4\u00e4 jopa 600 hevosvoimaan. Hevosvoimaenn\u00e4tyst\u00e4 pit\u00e4\u00e4 hallussaan moottori, jonka teho on nostettu 902 hevosvoimaan ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 664 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

BMW-autot, joissa on S54-moottori<\/h3>\n\n\n\n

S54-kuusisylinterist\u00e4 moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monissa BMW-autoissa vuosina 2000-2011. T\u00e4t\u00e4 hienoa moottoria k\u00e4ytt\u00e4neet mallit ovat seuraavat:<\/p>\n\n\n\n

\u25cf 2000 – 2002: E36, 37, 38 Z3M
\u25cf 2000 – 2006: E46 M3
\u25cf 2002 – 2011: MF3 Roadster Wiesmann
\u25cf 2003 – 2004: M3 CSL E46
\u25cf 2006 – 2008: E86 ja E85 Z4M<\/p>\n\n\n\n

BMW:n S54-moottorin luotettavuus<\/h3>\n\n\n\n

Luotettavuudesta puheen ollen, S54-moottori on ehdottomasti luotettavin BMW:n M-sarjan moottori, jota on koskaan valmistettu. Luotettavuudesta puhuttaessa on tietysti otettava huomioon huolto ja kunnossapito, sill\u00e4 niill\u00e4 on suuri merkitys moottorin moitteettoman toiminnan yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4.
Kaikki moottorit vanhenevat, my\u00f6s S54-moottori. Olemme kuitenkin n\u00e4hneet t\u00e4m\u00e4n moottorin kest\u00e4neen useita vuosia ja tarvitsevan vain muutamia yleisi\u00e4 huoltotoimenpiteit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan S54-moottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

S54-moottorissa on vain v\u00e4h\u00e4n suunnitteluvirheit\u00e4, ja ne ovat harvoin kohtalokkaita. Useimmat n\u00e4ist\u00e4 urheilumoottoreista kest\u00e4v\u00e4t aina 100 000 – 125 000 kilometriin asti. Jotkut S54-moottorit ovat kest\u00e4neet yli 250 000 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Kun BMW:ll\u00e4 on ajettu yli 80 000 mailia, haluat todenn\u00e4k\u00f6isesti vaihtaa moottorin sauvalaakerit, hammasketjun ja kiristimet.<\/p>\n\n\n\n

Yleiset S54-ongelmat<\/h3>\n\n\n\n

Moottoriongelmia on tietysti olemassa. Kuten jokaisen moottorin kohdalla, sinun on varauduttava huoltoon ja tiedett\u00e4v\u00e4, mit\u00e4 ongelmia voi ilmet\u00e4. S54-moottorin yleisimpi\u00e4 ongelmia ovat vanos-\u00f6ljypumppuyksik\u00f6n ongelmat ja viat. Niiden korjaaminen maksaa 1 000-2 000 dollaria.
Vesipumppu on toinen yleinen elementti, joka rikkoutuu useimmissa BMW:ss\u00e4, ja se on vaihdettava 100 000 kilometrin v\u00e4lein. Ne vaihtelevat 400 ja 800 dollarin v\u00e4lill\u00e4, ja on jopa joitakin alle 300 dollarin DIY-vaihtoehtoja.
Jos autosi on valmistettu vuosina 2000-2003 ja siin\u00e4 on S54-moottori, sinulla saattaa olla my\u00f6s tankolaakeriongelmia. T\u00e4m\u00e4 osa on korjattu muina vuosina valmistetuille moottoreille.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in huollat BMW S54 -moottoriasi oikein<\/h3>\n\n\n\n

Kuten useimmat BMW-moottorit, vesipumput on vaihdettava 80 000 tai 100 000 kilometrin v\u00e4lein. Vaihda sauvalaakerit samalla ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 kuin vesipumputkin. \u00d6ljynvaihtoa suositellaan yleens\u00e4 5 000 mailin v\u00e4lein, mutta vaihda se viimeist\u00e4\u00e4n 7 500 mailin v\u00e4lein.
Sytytyskelat ja sytytystulpat on vaihdettava v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kerran 50 000 mailin v\u00e4lein. Ja viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4, S54-moottorisi hihnapy\u00f6r\u00e4t ja hihnat on vaihdettava v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kerran 100 000 mailin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Muut merkitt\u00e4v\u00e4t BMW-moottorit<\/h2>\n\n\n\n

S62-moottori<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 l\u00e4hes viisilitrainen V8-monstrositeetti tekee BMW E39 M5:st\u00e4 sen tunnetun petomaisen urheiluauton. Kyseess\u00e4 on vuosina 1995-2005 valmistettu imumoottori. Sit\u00e4 on saatavana 8 eri vaihtoehtoa, jotka vaihtelevat 3 498 kuutiosenttimetrist\u00e4 4 941 kuutiosenttimetriin S62SB50-mallissa. S62-moottoria k\u00e4ytettiin paljon vuosina 1996-1998 BMW 5-sarjassa (E39) sek\u00e4 BMW 7-sarjassa (E38). N\u00e4m\u00e4 moottorit ovat sittemmin kasvattaneet suosiotaan ja niit\u00e4 on kutsuttu luodinkest\u00e4viksi.<\/p>\n\n\n\n

N55-moottori<\/h3>\n\n\n\n

N55-moottori korvattiin uudemmissa malleissa uudemmalla ja tehokkaammalla B58-moottorilla. N55 oli se, joka antoi hyv\u00e4t perusteet suorasuihkutettujen, turboahdettujen suorakuusisylinteristen moottoreiden k\u00e4yt\u00f6lle BMW:ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori k\u00e4rsi monista vioista, mutta osoitti korkean suorituskyvyn.<\/p>\n\n\n\n

S65-moottori<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on toinen V8-luonnonhengitysmoottori, joka oli varsin innovatiivinen, sill\u00e4 se otti V10 Formula 1 -tekniikan ja teki siit\u00e4 oman juttunsa, joka toimi urheiluautossa. Kyseess\u00e4 on pienempi ja kevyempi moottori, joka sopi silloisiin M3-BMW:hin. Moottorin korkein kierroslukurajoitus on 8 400, ja t\u00e4m\u00e4n moottorin \u00e4\u00e4ni on h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW-moottori FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Miss\u00e4 BMW:n moottorit valmistetaan?<\/h3>\n\n\n\n

BMW-autojen moottorit valmistetaan ja kootaan yleens\u00e4 M\u00fcncheniss\u00e4, Saksassa. BMW 3-sarjasta tuli lopulta niin suosittu, ett\u00e4 BMW ei pystynyt vastaamaan kysynt\u00e4\u00e4n ja joutui laajentamaan tuotantoaan Regensburgissa, Baijerissa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko BMW:n moottorit hyvi\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Huolimatta monista BMW:n luotettavuutta koskevista mielipiteist\u00e4 BMW:n moottorit ovat saaneet mainetta. Hieno suorituskyky ja nopeus ovat kaikki, mist\u00e4 ne pit\u00e4v\u00e4t huolta. Suorakuusisylinterisist\u00e4 moottoreista mielett\u00f6m\u00e4n tehokkaisiin V8- ja V12-moottoreihin BMW on tehnyt kaiken vuosien varrella antamalla yleis\u00f6lle sen, mit\u00e4 se haluaa – ajamisen iloa parhaimmillaan. Kyll\u00e4, BMW:n moottorit ovat hyvi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko BMW:n suorakuutosmoottori hyv\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

V6-moottorit ovat loistavia pienemmiss\u00e4 urheilullisissa autoissa, jollaisia BMW mielell\u00e4\u00e4n valmistaa. V6-kuusisylinterisen moottorin erikoismuoto avaa konepellin alle tilaa muutoksille ja turboille. Sen lis\u00e4ksi V6-moottorit on asennettu paljon alemmas, mik\u00e4 alentaa entisest\u00e4\u00e4n ajoneuvon painopistett\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW on vuosien varrella kehitt\u00e4nyt runsaasti nelisylinterisi\u00e4 moottoreita, ja ne ovat tehneet markkinoilla vaikutuksen. Ne tunnetaan kuitenkin parhaiten kuusisylinterisist\u00e4 rivimoottoreistaan, jotka tekiv\u00e4t merkist\u00e4 sen, mik\u00e4 se on nyky\u00e4\u00e4n. BMW:n S54-moottori<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":324,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/323"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=323"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/323\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/324"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=323"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=323"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=323"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}