{"id":3243,"date":"2022-03-07T11:30:00","date_gmt":"2022-03-07T11:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3243"},"modified":"2022-03-07T11:30:03","modified_gmt":"2022-03-07T11:30:03","slug":"onko-audi-q5-sahkoinen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-audi-q5-sahkoinen\/","title":{"rendered":"Onko Audi Q5 s\u00e4hk\u00f6inen?"},"content":{"rendered":"\n

Audi tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Q5:st\u00e4 pistokehybridiversiota nimelt\u00e4 Q5 55 TFSI e ja my\u00f6s t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Audi e-Tron -katumaasturia, joka on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen versio Q5:st\u00e4 ottaen huomioon sen koon ja markkina-aseman. Molemmat on suunniteltu Q5:n tehokkaammiksi ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisemmiksi versioiksi.<\/p>\n\n\n\n

Q5 55 TFSI e lanseerattiin vuonna 2020, ja se tarjoaa suhteellisen pienen s\u00e4hk\u00f6akun ja Audin vakiovarusteena olevan 2,0 litran nelisylinterisen turbon, jonka yhteisteho on 362 hv ja 369 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Hyv\u00e4 asia on, ett\u00e4 Q5 55 TFSI e ei uhraa yht\u00e4\u00e4n tavaratilaa s\u00e4hk\u00f6moottorin ja akkujen mahtumisen vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta Audi e-Tron -katumaasturista on saatavilla kaksi samanlaista versiota akun koosta riippuen. e-Tron oli Audin ensimm\u00e4inen todellinen sarjatuotannossa oleva Audi SUV, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se kilpailee suoraan Mercedes EQC:n, Tesla Model Y:n, Jaguar I-Pacen ja s\u00e4hk\u00f6isen BMW X3:n kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Molemmat n\u00e4ist\u00e4 kahdesta ovat aitoja Audin katumaastureita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne tarjoavat hienosti muotoillun ulko- ja sis\u00e4tilan, paljon tilaa, paljon tekniikkaa ja melko korkean sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4syhinnan.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 55 TFSI e – pistokkeella toimiva Q5.<\/h2>\n\n\n\n

Alkaen 52 995 dollarista 55 TFSI e plug-in Audi Q5 sijoittuu l\u00e4ht\u00f6tason Q5 45 TFSI:n ja huippumallin Audi SQ5:n v\u00e4liin. \u00c4skett\u00e4inen Q5 facelift teki Q5:st\u00e4 entist\u00e4 yhdenmukaisemman n\u00e4k\u00f6isen kaikkien muiden nykyisten Audi-mallien kanssa, sill\u00e4 siin\u00e4 on nyt suurempi s\u00e4leikk\u00f6 ja aggressiivisemman n\u00e4k\u00f6iset ajovalot.<\/p>\n\n\n\n

55 TFSI e yhdist\u00e4\u00e4 2,0 litran 4-sylinterisen turbon ja s\u00e4hk\u00f6moottorin, jolloin yhteisteho on 362 hv ja 369 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Siin\u00e4 on my\u00f6s vakiona 7-vaihteinen S-Tronic-vaihteisto, joka hoitaa vaihdot huomaamattasi. Quattro AWD on my\u00f6s vakiovarusteena, mink\u00e4 ansiosta 55 TFSI e pystyy ajamaan nopeuden 0-100 km\/h 5 sekunnissa, mik\u00e4 on l\u00e4hes yht\u00e4 nopea kuin SQ5.<\/p>\n\n\n\n

55 TFSI e on 550 kiloa painavampi kuin tavallinen 2,0 litran Q5, mutta lis\u00e4paino ei heikenn\u00e4 ajokokemusta. 55 TFSI e:ss\u00e4 on vaatimaton 14,1 kWh:n akku, joka tarjoaa noin 20 kilometrin toimintas\u00e4teen t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kokonais-MPG-tulokset ovat noin 27MPG, mutta akun avustuksella 55 TFSI e voi saavuttaa noin 50 MPGe. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Q5 on identtinen ei-plug-in Q5:n kanssa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on mukava, ylellinen ja hiljainen ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron SUV – Audin ensimm\u00e4inen s\u00e4hk\u00f6inen katumaasturi.<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat s\u00e4hk\u00f6isen vastineen Q5:lle, sinun on kuljettava Audi e-Tron -reitti\u00e4, sill\u00e4 kielt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kalliimpi e-Tron SUV on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6inen Audi Q5. e-Tronin l\u00e4ht\u00f6hinta on 67 095 dollaria, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 melko paljon kalliimman kuin Q5:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n hintaan saa kuitenkin erikoisempaa kohtelua, sill\u00e4 Audi on pit\u00e4nyt huolen siit\u00e4, ett\u00e4 e-Tron ja e-Tron Sportback ovat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6isi\u00e4. Audi sanoo, ett\u00e4 e-Tronin pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4 218-222 kilometri\u00e4 latausten v\u00e4lill\u00e4, mutta hyv\u00e4n\u00e4 puolena on, ett\u00e4 latausajat ovat kauttaaltaan nopeita.<\/p>\n\n\n\n

Tavallisessa ajotilassa e-Tronin teho on 355 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 414 newtonmetri\u00e4, mutta jos sen vaihtaa sport-tilaan, e-Tron nostaa tehon hetkellisesti 402 hv:iin ja 490 newtonmetriin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttia. Kaikki e-Tronin versiot pystyv\u00e4t latautumaan 150 kW:n pikalatauksella, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 e-Tron voidaan ladata t\u00e4yteen noin 40 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

e-Tronin kulutus on 78 MPGe, kun taas Sportback-version kulutus on 75 MPGe. Voimanl\u00e4hdett\u00e4 lukuun ottamatta e-Tron on suurin piirtein sama kuin Q5.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 55 TFSI e vs. Audi e-Tron SUV?<\/h2>\n\n\n\n

Q5 maksaa paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin e-Tron, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melko paljon rahaa lis\u00e4varusteisiin ja silti j\u00e4\u00e4d\u00e4 kauas e-Tronin MSRP:st\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta valinnaisvarusteisiin kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 rahaa, jos haluat Q5:n n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n ja tuntuvan mahdollisimman premium-luokkaiselta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4 e-Tron on hieman paremman n\u00e4k\u00f6inen, etenkin Sportback-muodossa, koska siin\u00e4 on itsevarmempi muotoilukieli. Jos olet siirtym\u00e4ss\u00e4 polttomoottoriautosta, kannattaa kokeilla ensin Q5:t\u00e4, sill\u00e4 se tarjoaa sinulle mahdollisuuden liikkua sek\u00e4 poltto- ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat nauttia t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autosta, e-Tron on yksi parhaista s\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 katumaastureista, joita voit ostaa juuri nyt. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4, mutta mieltymyksesi pistokehybridin tai s\u00e4hk\u00f6auton suhteen ratkaisevat todenn\u00e4k\u00f6isesti lopullisen lopputuloksen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Aikooko Audi julkaista s\u00e4hk\u00f6isen Q5:n?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, e-Tron on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6inen versio Q5:st\u00e4, joten ei ole todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 Audi aikoo julkaista s\u00e4hk\u00f6isen Q5:n sin\u00e4ns\u00e4. Ehk\u00e4 Audi erottaa my\u00f6hemmin e-Tron-haaran tavallisista Audista, sill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6iset Audit eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 samaa muotokielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Niin tai n\u00e4in, Audin ei yksinkertaisesti tarvitse julkaista s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Q5:t\u00e4 niin kauan kuin e-Tron-maasturi on myynniss\u00e4. Audi tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti pian ulos s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isell\u00e4 sedanilla, joka kilpailee Mercedes EQS:n ja Lucid Airin kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko pistokehybridit parempia kuin s\u00e4hk\u00f6autot?<\/h3>\n\n\n\n

Plug-in-hybridi on tavallisen polttomoottoriauton ja t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4limuoto, joka tarkoittaa, ett\u00e4 siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 polttomoottoria ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoria. Plug-in-hybridin voimansiirto on joustavampi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun ei tarvitse aina ajaa puhtaasti s\u00e4hk\u00f6autotilassa.<\/p>\n\n\n\n

EV-auto on kuitenkin luonnollinen seuraava askel pistokehybridin j\u00e4lkeen, ja siksi useimmat ihmiset ovat niin kiinnostuneita niist\u00e4. Sin\u00e4ns\u00e4 EV:t ovat parempia, mutta vain jos pystyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras Audi-s\u00e4hk\u00f6auto?<\/h3>\n\n\n\n

Audi e-Tron on tosiaan todella hieno auto, mutta paras Audi EV on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 e-Tron GT, koska se on mielest\u00e4ni markkinoiden komein EV. e-Tron GT perustuu samaan alustaan kuin Porsche Taycan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on luonnostaan urheilullinen ja dynaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Monet autotoimittajat pit\u00e4v\u00e4t e-Tron RS GT:t\u00e4 kuitenkin Porsche Taycanin dynaamisempana versiona, mik\u00e4 on monille yll\u00e4tys. Kaiken kaikkiaan e-Tron GT on selv\u00e4 voittaja, kun kyseess\u00e4 on ylivoimainen Audi EV.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Q5:st\u00e4 pistokehybridiversiota nimelt\u00e4 Q5 55 TFSI e ja my\u00f6s t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Audi e-Tron -katumaasturia, joka on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen versio Q5:st\u00e4 ottaen huomioon sen koon ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3243"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3243"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3243\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3244,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3243\/revisions\/3244"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3243"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3243"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3243"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}