{"id":3283,"date":"2022-03-07T11:42:21","date_gmt":"2022-03-07T11:42:21","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3283"},"modified":"2022-03-07T11:42:24","modified_gmt":"2022-03-07T11:42:24","slug":"missa-volvossa-on-kattoluukku","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-volvossa-on-kattoluukku\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Volvossa on kattoluukku?"},"content":{"rendered":"\n
Kaikissa Volvo-malleissa on aurinkokatto tai panoraamakattoluukku. N\u00e4m\u00e4 kattoluukut ovat korkealaatuisia, ja Volvo varmistaa, ett\u00e4 turvallisuus on niiden ykk\u00f6sprioriteetti. Lasi on eritt\u00e4in kovaa materiaalia, ja Volvo tekee kovasti t\u00f6it\u00e4 rakenteellisen eheyden eteen, jotta suuri panoraamakattoluukku ei auta kaatumisissa.<\/p>\n\n\n\n
Volvo tarjoaa mahdollisuuden lis\u00e4t\u00e4 kattoluukun kaikkiin automalleihinsa, ja se tarjoaa jopa panoraamakattovaihtoehdon moniin autoihin, kuten XC40:een tai XC90:een. Ensiluokkaiset kattoluukut ja panoraamakattoluukut parantavat ajokokemusta ja p\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n valoa autoon.<\/p>\n\n\n\n
Volvo tarjoaa todellisia luksusluokan kattoluukkuja, ja monissa autoissa on my\u00f6s panoraamakattoluukkuja. Kattoluukku voi l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 autoa viile\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n auringonvaloa sis\u00e4\u00e4n aina, kun aurinko paistaa. Kattoluukusta avautuva n\u00e4kym\u00e4 on my\u00f6s henke\u00e4salpaava.<\/p>\n\n\n\n
Aurinkokattoja on l\u00e4hes kaikissa Volvo-malleissa paitsi V60:ss\u00e4, mutta V60 cross-country -mallissa on sen sijaan suuri panoraamakattoluukku. Volvon kattoluukkujen toiminta on my\u00f6s hyvin yksinkertaista, ja ne voidaan avata vain yht\u00e4 nappia painamalla. Siin\u00e4 on my\u00f6s tuulensuoja. Panoraamakattoluukku on jaettu kahteen lasiin.<\/p>\n\n\n\n
L\u00e4hes kaikissa Volvo-autoissa on aurinkokatto lis\u00e4varusteena. Joissakin autoissa on vain aurinkokattovaihtoehto, kun taas useimmissa Volvo-malleissa on panoraamakattoluukku, joka on paljon parempi kuin pieni aurinkokatto. T\u00e4ss\u00e4 on luettelo Volvoista, jotka tulevat niiden kattoluukun tyypin kanssa:<\/p>\n\n\n\n
Volvon panoraamakattoluukku koostuu kahdesta lasinpalasta: toisen voi avata pystysuoraan, ja toinen on kiinte\u00e4 lasinosa. Etuosan voi avata katon sis\u00e4puolella olevalla s\u00e4\u00e4timell\u00e4. Auto on kytkett\u00e4v\u00e4 p\u00e4\u00e4lle, jotta etulasi saadaan auki.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4rke\u00e4\u00e4 on muistaa, ett\u00e4 jos katto on j\u00e4\u00e4ss\u00e4, kattoluukkua ei saa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Volvon panoraamakattoluukussa on monia etuja, kuten:<\/p>\n\n\n\n
Aurinkokattoihin liittyy my\u00f6s joitain haittoja, mm:<\/p>\n\n\n\n
Kattoluukut ovat suuri avoin tila tai ikkuna auton katolla. Avoin tila on peitetty lasilla ja sen j\u00e4lkeen siirrett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 paneelilla. Kattoluukut tarjoavat auringonvaloa ja raitista ilmaa autoa ajettaessa. Ne tarjoavat paremman vaihtoehdon avoautoille, jotka ovat koko ajan auki ja vaarallisia rakenteellisen j\u00e4ykkyytens\u00e4 vuoksi.<\/p>\n\n\n\n
Joskus kattoluukut tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 ”moonroof”. Kuukattoja ei kuitenkaan voi poistaa autosta. Niit\u00e4 voidaan kallistaa tai liu’uttaa auki, jotta kuljettaja voi olla enemm\u00e4n yhteydess\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n
Aurinko- ja kattoluukut p\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4t raitista ilmaa sis\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 voi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 monissa olosuhteissa. Niihin liittyy kuitenkin my\u00f6s joitakin haittoja, kuten toimintah\u00e4iri\u00f6it\u00e4 tai heikompaa rakenteellista kest\u00e4vyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Autojen historiassa on k\u00e4ytetty monenlaisia kattoluukkuja. Kattoluukkuja on my\u00f6s eri tyylej\u00e4 ja muotoja, kuten esim:<\/p>\n\n\n\n
Kattoluukkujen ansiosta auringonvalo ja raikas ilma p\u00e4\u00e4sev\u00e4t auton sis\u00e4lle. Kattoluukku parantaa my\u00f6s auton ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 auton ulkopuolelta eritt\u00e4in paljon. Ihmiset pit\u00e4v\u00e4t l\u00e4mpim\u00e4st\u00e4 auringonvalosta kylmin\u00e4 talvip\u00e4ivin\u00e4. Kattoluukut antavat my\u00f6s loistavan n\u00e4kym\u00e4n taivaalle, ja panoraamakattoluukussa se on viel\u00e4 parempi.
Kattoluukku p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 my\u00f6s luonnonvaloa autoon, mik\u00e4 on erityisen mukavaa pitkill\u00e4 matkoilla. Kattoluukut voivat my\u00f6s auttaa auto-onnettomuuden sattuessa toimimalla h\u00e4t\u00e4ulosk\u00e4yntin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Aurinkokattoluukun suurin vaara on sen rikkoutuminen. Kattoluukku voi rikkoutua monista syist\u00e4, kuten sen p\u00e4\u00e4lle pudonneesta painavasta esineest\u00e4, ja siit\u00e4 voi seurata vakavia vammoja. Jotkin kattoluukut voivat my\u00f6s aiheuttaa huonon rakenteellisen eheyden. On ollut tapauksia, joissa kuljettajat ja matkustajat ovat sinkoutuneet kattoluukusta onnettomuudessa.<\/p>\n\n\n\n
Tapaukset, joissa kattoluukusta on heitt\u00e4ydytty ulos, ovat aiheuttaneet 230 ihmisen kuoleman. Monet yhti\u00f6t ovat aloittaneet kattoluukkujen tarkistamisen, kuten General Motors. Kattoluukut voivat my\u00f6s aiheuttaa auringonpolttamia, lis\u00e4t\u00e4 painoa ja l\u00e4mmitt\u00e4\u00e4 autoa.<\/p>\n\n\n\n
Useimmat nyky\u00e4\u00e4n valmistetut kattoluukut kest\u00e4v\u00e4t pitk\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n tekniikan ja materiaalien ansiosta. Vanhoissa kattoluukkuautoissa oli ennen vuoto-ongelmia, mutta nyky\u00e4\u00e4n autonvalmistajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t parempia kumitiivisteit\u00e4, jotka kest\u00e4v\u00e4t pitk\u00e4\u00e4n. Siksi kattoluukut kest\u00e4v\u00e4t helposti noin 20 vuotta ilman suurempia ongelmia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Kaikissa Volvo-malleissa on aurinkokatto tai panoraamakattoluukku. N\u00e4m\u00e4 kattoluukut ovat korkealaatuisia, ja Volvo varmistaa, ett\u00e4 turvallisuus on niiden ykk\u00f6sprioriteetti. Lasi on eritt\u00e4in kovaa materiaalia, ja Volvo tekee kovasti t\u00f6it\u00e4 rakenteellisen eheyden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3283"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3284,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283\/revisions\/3284"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3283"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3283"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3283"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}