{"id":3289,"date":"2022-03-07T11:44:07","date_gmt":"2022-03-07T11:44:07","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3289"},"modified":"2022-03-07T11:44:10","modified_gmt":"2022-03-07T11:44:10","slug":"mika-on-paras-vanha-volvo-ostettavaksi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-paras-vanha-volvo-ostettavaksi\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on paras vanha Volvo ostettavaksi?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo on vuosien varrella valmistanut laajan valikoiman turvallisia ja luotettavia autoja, ja nyky\u00e4\u00e4n se julkaisee entist\u00e4kin kehittyneempi\u00e4 malleja. Vankkarakenteisessa vanhassa Volvossa on kuitenkin jotain, jota ei voi voittaa.<\/p>\n\n\n\n

Paras vanha Volvo ostettavaksi riippuu ostajan tarpeista ja siit\u00e4, miten hyvin auto on huollettu. Hyvi\u00e4 vanhoja Volvoja on paljon, mutta kaikki eiv\u00e4t sovi siihen, mihin tarvitset sit\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 on luettelo ostettavista hyvist\u00e4 vanhoista Volvoista suorituskyvyn, hinnan ja luotettavuuden perusteella.<\/p>\n\n\n\n

Vanhan Volvo-mallin ostamisen etuna on se, ett\u00e4 ne ovat paljon edullisempia kuin uudet mallit, mutta ne ovat silti erinomaisia ajokkeja, ja voit luottaa siihen, ett\u00e4 useimmat niist\u00e4 eiv\u00e4t pet\u00e4 sinua. Ennen ostamista kannattaa kuitenkin mietti\u00e4, miksi tarvitset sit\u00e4, sen suorituskyky\u00e4, luotettavuusluokituksia ja ennen kaikkea budjettiasi.
T\u00e4ss\u00e4 on muutamia hyvi\u00e4 vanhempia malleja, joista voit valita.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 700\/900 turbo sarja (1985-1995 versio).<\/h2>\n\n\n\n

Kun puhutaan poikkeuksellisesta suorituskyvyst\u00e4, ei voi olla mainitsematta 700- ja 900-sarjaa. Niiden suorituskyky oli erinomainen, kiitos niiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n nelisylinterisen turboahdetun v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytteisen moottorin, joka tuotti jopa 162 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 195 ft-lb.<\/p>\n\n\n\n

Varhaisissa malleissa oli 9 mm:n tangot, biohajoavat lankahihnat sek\u00e4 LH2.2-polttoaineen ruiskutus. Vuonna 1989 Volvo kuitenkin p\u00e4ivitti n\u00e4m\u00e4 mallit k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n 13 mm:n tankoja, parempaa vaijeria, joka ei pilaannu autoissa, ja LH2.4-polttoaineen ruiskutusta.<\/p>\n\n\n\n

700\/900-sarjan moottorit toimivat 7psi:ll\u00e4, mutta voivat kest\u00e4\u00e4 jopa 15psi:t\u00e4, jos niit\u00e4 tehostetaan manuaalisesti. Manuaalivaihteistot ja joidenkin mallien M46 4-s\u00e4hk\u00f6inen ylivaihteisto olivat heikkoja, joten ne eiv\u00e4t kest\u00e4neet suuria paineita. AW71-automaattivaihteisto on kuitenkin vahva ja kest\u00e4\u00e4 kaikenlaista tienpainetta tai lis\u00e4tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat saada AW71:n toimimaan paremmin, voit vain lis\u00e4t\u00e4 akkumodin. T\u00e4m\u00e4 tekee vaihteistosta vakaamman ja vaivattomamman vaihtaa. Jousituksen osalta et ehk\u00e4 n\u00e4e markkinoilla osia, jotka tukevat n\u00e4it\u00e4 autoja, mutta voit silti saavuttaa tiukan k\u00e4sitelt\u00e4vyyden iskunvaimentimilla ja isoilla keinupenkeill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi, ulkoasu ei ole kovin houkutteleva, etk\u00e4 saa kaikkia nykyaikaisia sis\u00e4tilojen ominaisuuksia, joita l\u00f6ytyy uusimmista autoista. Mutta jos suorituskyky ja hinta ovat sinulle t\u00e4rkeit\u00e4, kannattaa hankkia Volvo 700\/900-sarjan auto, sill\u00e4 hinta vaihtelee 500 dollarista aina 4500 dollariin asti.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 850 T5 (1994 -1998 versio)<\/h2>\n\n\n\n

850 T5 on tyylik\u00e4s, uskomattoman suorituskykyinen ja my\u00f6s melko mukava. Siin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin viisisylinterist\u00e4, 2,3-litraista turbomoottoria. P\u00e4ivitetyll\u00e4 19T-turboahtimella, d088-intercoolerilla, hienostuneella v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytinputkistolla ja j\u00e4lkimarkkinapakoputkistolla ja virityksell\u00e4 voit muuttaa t\u00e4m\u00e4n auton suorituskykyisemm\u00e4ksi koneeksi.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 850 T5:ss\u00e4 oli erityinen takajousitus nimelt\u00e4\u00e4n delta-linkki, joka antaa hyv\u00e4n takakulmauksen. T\u00e4m\u00e4 jousitus voi kuitenkin joskus osoittautua vaikeaksi takakulmissa kulumisen tai kulumisen vuoksi. Jos n\u00e4in k\u00e4y, vaihdata t\u00e4m\u00e4 osa.<\/p>\n\n\n\n

850 T5 ei ole kovin vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ja se on budjettiyst\u00e4v\u00e4llinen. Uusin malli, jonka voit l\u00f6yt\u00e4\u00e4, on kuitenkin vuoden 1998 versio, koska S70 ja V70 korvasivat 850:n my\u00f6hemmin vuonna 1998. Suurin osa komponenteista oli samoja, lukuun ottamatta muutamia ulkoasuun ja sis\u00e4tilojen uudelleensuunnitteluun tehtyj\u00e4 hienos\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4. N\u00e4it\u00e4 malleja l\u00f6ytyy noin 1200-4500 dollarista.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 T5 (2006-2009 versio)<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S60 T5 tarjoaa tyylikk\u00e4\u00e4n ulkomuodon ja hienostuneen sis\u00e4tilan ansiosta uskomattoman suorituskyvyn. Se hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 halutuinta valkolohkoista moottoria, jossa on 81 mm:n reik\u00e4. T\u00e4m\u00e4n ansiosta moottorissa esiintyy harvoin lohkon halkeamia – yksi merkitt\u00e4v\u00e4 ongelma, joka on tuttu R-designilla varustetussa S60:ss\u00e4.
T5-moottori ei hy\u00f6dynn\u00e4 AWD-mekanismia tai 4C-jousitusta, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 kevyen, v\u00e4hemm\u00e4n monimutkaisen, luotettavan ja edullisen. Suorituskyky\u00e4 parantavia osia on saatavilla markkinoilta, joten voit uudistaa autoa oman makusi mukaan. L\u00f6yd\u00e4t n\u00e4it\u00e4 malleja 3000-6000 dollarin hintaluokassa.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 T5 (versio 2008-2013)<\/h2>\n\n\n\n

Muista Volvoista varsin erilainen on C30 T5. Se on saanut muotoilullisen inspiraationsa varhaisesta Volvo P1800ES:st\u00e4. Se rakennettiin Ford P1 -komponenteilla – samoilla komponenteilla, joita k\u00e4ytettiin Ford Focusissa ja Mazda Speed 3:ssa. N\u00e4in j\u00e4lkimarkkinavaraosia on helposti saatavilla. N\u00e4iden osien saatavuus helpottaa t\u00e4m\u00e4n auton muokkaamista.
C30 T5:ss\u00e4 on viisisylinterinen turbomoottori, neliveto ja M66-kuusivaihteinen vaihteisto. C30:een ei tehty monia muutoksia, ja siit\u00e4 oli kaksi versiota -1 ja 2. Versiot 1 ja 2 eroavat toisistaan siin\u00e4, ett\u00e4 versio 2 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 urheilullisemmalta. Hinnat vaihtelevat 3500-7500 dollarin v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

S80 ja XC90 V8 (versio 2005-2013).<\/h2>\n\n\n\n

S80 sedan ja XC90 SUV ovat urheilullisia Volvoja, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t tehokasta V8-moottoria, jota uudemmissa Volvoissa ei ole. Voimakas moottorin \u00e4\u00e4ni tekee n\u00e4ist\u00e4 autoista erinomaisen valinnan. Se py\u00f6rii makeasti ja tekee ajamisesta hauskaa; varmista vain, ettei pakoputki ole tukossa.
V8-moottori voi toimia pitk\u00e4\u00e4n, jos sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti. Ainoa siihen liittyv\u00e4 ongelma on akselirikko, ja se johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ihmiset t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t moottorin vedell\u00e4. Moottorin korjaukset ovat kalliita, joten ne vaativat asianmukaista hoitoa.
Pitkill\u00e4 matkoilla voit luottaa molempiin, sill\u00e4 niiss\u00e4 on mukavat ja tilavat istuimet. Jos kuitenkin olet tarkka tyylist\u00e4 ja suorituskyvyst\u00e4, S80 on hyv\u00e4 valinta. Jos tarvitset upean, tilavan auton perheajeluun, XC90 on sinun saalis. N\u00e4it\u00e4 autoja myyd\u00e4\u00e4n noin 3000-7000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Huomioitavaa<\/h2>\n\n\n\n

”Parasta” Volvoa on vaikea valita, sill\u00e4 se, mik\u00e4 sinusta tuntuu parhaalta, saattaa tuntua toisesta ihmisest\u00e4 kamalalta. Kaikki kiteytyy siihen, mit\u00e4 etsit autolta. Kaikkea sit\u00e4 ei l\u00f6ydy yhdest\u00e4 autosta.
Jos tarvitset auton, jossa on kauneutta, tilaa ja suorituskyky\u00e4, tutustu Volvo XC90:een. Onko sinulle t\u00e4rke\u00e4\u00e4 vain suorituskyky? Tutustu 700\/900-sarjaan. Ent\u00e4 autoja, joita voit uudistaa? Tutustu C30-sarjaan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h3>\n\n\n\n

Mit\u00e4 pit\u00e4isi etsi\u00e4, kun ostaa vanhoja Volvoja?
Jotkut vanhat autot tulivat tehtaalta tervein\u00e4. Mutta jos edelliset omistajat eiv\u00e4t ole huoltaneet autoa riitt\u00e4v\u00e4sti, voi vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 ongelma on per\u00e4isin kyseisest\u00e4 mallista. Huolto on elint\u00e4rke\u00e4\u00e4. Siksi on suositeltavaa ostaa vanha Volvo, jolla on ollut vain yksi edellinen omistaja, joka on pit\u00e4nyt siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta.
Tarkista ajokilometrit. Jos edelliset omistajat ovat huoltaneet autoa, kuinka kauan osat kest\u00e4v\u00e4t, ennen kuin ne vaativat huoltoa? My\u00f6s osien ja korjausalan ammattilaisten saatavuus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Hanki ennen kaikkea kaikki autoa koskevat tiedot. Et koskaan halua ostaa varastettua autoa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 vanhoja Volvoja minun pit\u00e4isi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka XC60 on loistava auto, jotkut versiot ovat kamalia. V\u00e4lt\u00e4 XC60 vuosilta 2010, 2015 ja 2019. Vuoden 2010 versioon liittyy moottori- ja polttoainepumppuongelmia, vuoden 2015 malli on tunnettu moottorivuodoista, ja vuoden 2019 mallissa on ollut py\u00f6r\u00e4ongelmia. Vuosien 2002 ja 2008 XC90 on my\u00f6s tunnettu vaihteisto-ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Onko olemassa ongelmattomia vanhoja Volvoja?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikissa Volvoissa, kuten kaikissa autoissa, on ongelmia. Yht\u00e4k\u00e4\u00e4n autoa ei ole koskaan tehty t\u00e4ydellisesti. Joissakin malleissa on kuitenkin enemm\u00e4n vallitsevia ongelmia kuin toisissa. Ennen kuin edes puhut huollosta, tarkista siis, mitk\u00e4 ongelmat ovat yleisi\u00e4 kyseisess\u00e4 mallissa. Valitse autosi tarpeita l\u00e4hell\u00e4 olevia malleja, joissa on pieni\u00e4 valmistusongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Kuka myy vanhoja Volvoja?<\/h3>\n\n\n\n

Voit ostaa vanhoja Volvoja Volvo-j\u00e4lleenmyyjilt\u00e4 ja tier-kakkosmyyjilt\u00e4. Useimmat j\u00e4lleenmyyj\u00e4t kuitenkin tavoittelevat mieluummin suuria voittoja, joita he voivat saada myym\u00e4ll\u00e4 uusia autoja kuin vanhoja autoja. Niinp\u00e4 he siirt\u00e4v\u00e4t vanhoja autoja tier-kakkosmyyjille.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo on vuosien varrella valmistanut laajan valikoiman turvallisia ja luotettavia autoja, ja nyky\u00e4\u00e4n se julkaisee entist\u00e4kin kehittyneempi\u00e4 malleja. Vankkarakenteisessa vanhassa Volvossa on kuitenkin jotain, jota ei voi voittaa. Paras vanha<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3289"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3289"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3289\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3290,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3289\/revisions\/3290"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3289"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3289"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3289"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}