{"id":3312,"date":"2022-03-07T11:59:13","date_gmt":"2022-03-07T11:59:13","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3312"},"modified":"2022-03-07T11:59:15","modified_gmt":"2022-03-07T11:59:15","slug":"porsche-996-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/porsche-996-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Porsche 996 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 911 on kiistatta kaikkien aikojen suurin urheiluauto, ja sen vuoksi monia 911-sukupolvia pidet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n todellisina klassikoina tai nykyaikaisina klassikoina. Vanhempia ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 911-malleja myyd\u00e4\u00e4n sadoilla ellei jopa miljoonilla dollareilla, kun taas vuosien 1997-2004 Porsche 911 996 on jonkinlainen perheen musta lammas.<\/p>\n\n\n\n

996-malli poikkesi melko paljon vuosikymmeni\u00e4 vanhasta luotettavasta 911-mallista ja sen toteutuksesta, mik\u00e4 aiheutti jonkin verran kohua Porsche 911 -harrastajien keskuudessa. 996 oli ensimm\u00e4inen vesij\u00e4\u00e4hdytteinen 911, ja siin\u00e4 esiteltiin my\u00f6s j\u00e4re\u00e4mpi ja leve\u00e4mpi kori, joka tunnetaan yleisesti ”munakoiso”-ajovaloista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi 996 ei koskaan saanut ansaitsemaansa kunniaa, joten nyt on hyv\u00e4 aika harkita 996:n ostamista. Muotoilullisesti 996 on marmoroitu auto, josta joko pid\u00e4t tai et pid\u00e4. Se kest\u00e4\u00e4 tunnetusti pitk\u00e4\u00e4n, mutta siin\u00e4 on melko monta mainitsemisen arvoista potentiaalista ongelmaa.<\/p>\n\n\n\n

Tiloiltaan se on ensimm\u00e4inen modernin aikakauden 911-auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siihen mahtuu helposti sek\u00e4 pitempi\u00e4 ett\u00e4 ylisuuria kuljettajia. Hinta-laatusuhteeltaan 996 on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 jonkinlainen varas, koska sen saa huomattavasti halvemmalla kuin edelt\u00e4v\u00e4n 993:n ja sit\u00e4 seuranneiden 997-sukupolvien 911:n. T\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s hyv\u00e4 valinta.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Perus 996 911:ss\u00e4 on 3,4 litran 6-sylinterinen tasainen moottori, jonka teho on 296 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 258 newtonmetri\u00e4. 996 Carrera 4:ss\u00e4 on sama moottori ja AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4. 996 Carrera 4S:ss\u00e4 on my\u00f6s AWD, mutta siin\u00e4 on tehokkaampi 3,6 litran 6-sylinterinen tasomoottori, jonka teho on 320 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 273 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Malliston huippumalli Turbo sai tavallisiin 996 911 -malleihin verrattuna lukuisia parannuksia, jotka tekiv\u00e4t siit\u00e4 todella nopean auton jopa nykyp\u00e4iv\u00e4n standardien mukaan. 3,6 litran 6-sylinteriseen tasomoottoriin asennettiin kaksoisturboahdin, joka lis\u00e4si tehoa 415 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 415 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Turboa pystyi my\u00f6s p\u00e4ivitt\u00e4m\u00e4\u00e4n X50-paketilla, joka nosti tehon 450 hv:iin ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin 444 lb-ft:iin. Turbo 996 on edelleen uskomattoman nopea auto, jonka huippunopeus on 186 km\/h ja nopeus 0-100 km\/h alle 4 sekunnissa. Kaikki 996:t toimitetaan joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai automaattivaihteistolla, mutta useimmat harrastajat suosivat manuaalivaihteistoa.<\/p>\n\n\n\n

996:n viimeinen huora oli 996 GT2, joka on todellinen radalle suunnattu peto, joka tarjoaa 462 hv ja 457 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Turbo S tuli my\u00f6s aivan 996:n tuotannon loppuvaiheessa, mutta se on periaatteessa tavallinen Turbo X50-paketilla varustettuna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 996 911 ei ollut ainoastaan ensimm\u00e4inen vesij\u00e4\u00e4hdytteinen 911, vaan se oli my\u00f6s ensimm\u00e4inen 911, joka valmistettiin liukuhihnalla eik\u00e4 k\u00e4sity\u00f6n\u00e4. 996 esitteli kiistatta suurimman muotoilullisen poikkeaman aiemmista 911-malleista, jota pidet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4nkin suhteellisen konservatiivisena.<\/p>\n\n\n\n

911-mallista tuli 996:n my\u00f6t\u00e4 pehme\u00e4mpi, leve\u00e4mpi, matalampi ja suurempi. My\u00f6s jousitus poikkesi suhteellisen paljon aiemmista malleista, mutta kaikki ovat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 996 on sen ansiosta paljon dynaamisempi. Alusta on tasapainossa aivan kuten kaikissa muissakin nykyajan 911-sukupolvissa.<\/p>\n\n\n\n

Yksi 996:n kiistanalaisimmista muotoilup\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 ovat niin sanotut munakoisoajovalot, joita monet pit\u00e4v\u00e4t 996:n heikoimpana muotoilulenkkin\u00e4. Muotoilun uudistukset jatkuivat my\u00f6s sis\u00e4tiloissa, sill\u00e4 996 sai vihdoin kunnollisen ilmastointij\u00e4rjestelm\u00e4n ja jopa navigointij\u00e4rjestelm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

90-luvun lopun ja 2000-luvun alun Porsche-mallit eiv\u00e4t ole markkinoiden luotettavimpia autoja sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 ne ovat yli 20 vuotta vanhoja ett\u00e4 siksi, ett\u00e4 Porsche oli tuolloin jonkinlaisessa talouskriisiss\u00e4. N\u00e4in ollen 996 ei ole kaikkein luotettavin 911, mutta asianmukaisella huollolla v\u00e4h\u00e4n ajetun yksil\u00f6n pit\u00e4isi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 vuosia.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t 996-mallia vaivaavat ongelmat ovat halkeillut IMS-laakeri, halkeillut sylinteriputket\/-p\u00e4\u00e4t, \u00f6ljyvuodot, kytkin- ja vaihteisto-ongelmat, sytytyskelaongelmat sek\u00e4 mahdolliset j\u00e4\u00e4hdyttimen ja lauhduttimen ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Kunnollisen 996 911:n saa noin 35 000-40 000 dollarilla, kun taas joitakin vanhempia, enemm\u00e4n kilometrej\u00e4 ajettuja yksil\u00f6it\u00e4 voi saada l\u00e4hes puoleen t\u00e4st\u00e4 hinnasta. T\u00e4m\u00e4 ei ole aivan niin halpaa, mutta edelt\u00e4v\u00e4 933-sukupolvi maksaa 80 000 dollaria alemman hintaluokan malleista.<\/p>\n\n\n\n

Mahdollisuudet 996:n arvonnousuun eiv\u00e4t ole niin liioiteltuja kuin joidenkin suositumpien 911-mallien kohdalla. Hyvin hoidetut yksil\u00f6t nousevat kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti jatkuvasti. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n se on klassinen moderni 911, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siin\u00e4 on kaksi k\u00e4ytt\u00f6kelpoista istuinta ja suhteellisen pieni tavaratila edess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Porsche 996 kallis yll\u00e4pit\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, se on. Kaikkien Porsche-mallien yll\u00e4pito maksaa melko paljon, koska ne ovat todellakin Porscheja. Vaikka l\u00e4ht\u00f6hinta ei vaikuta kovin korkealta, yll\u00e4pitokustannukset ovat todellakin korkeat, joten muista tehd\u00e4 kotil\u00e4ksysi ennen kuin harkitset 996 911:n ostamista.<\/p>\n\n\n\n

Voit ehk\u00e4 huollattaa 996:n riippumattomalla mekaanikolla, mutta vain jos mekaanikko on tarpeeksi kokenut 996:n kanssa. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei tule suosimaan auton arvoa, mutta se tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti maksamaan paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin Porsche-j\u00e4lleenmyyj\u00e4ll\u00e4 tai valtuutetulla Porsche-asiantuntijalla.<\/p>\n\n\n\n

Onko Porsche 996 turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

996 on suorituskykyinen auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et todenn\u00e4k\u00f6isesti osta sit\u00e4 ajamaan sill\u00e4 kuin mummo. Sellaisena sen on oltava t\u00e4ysin toimiva auto, koska se ei ole yht\u00e4 turvallinen kuin nykyaikainen 911.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita sit\u00e4, ett\u00e4 996 olisi vaarallinen, vaan pikemminkin sit\u00e4, ett\u00e4 siin\u00e4 on puutteita l\u00e4hes kaikkien nykyisten aktiivisten turvaj\u00e4rjestelmien osalta.<\/p>\n\n\n\n

Onko Porsche 996 911 sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche 911 996 on sen arvoinen, jos haluat kokea ikonisen 911:n maksamatta kohtuuttomia summia rahaa. Sinun on l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 kunnollinen yksil\u00f6, jolla ei ole liikaa kilometrej\u00e4 kellossa, sill\u00e4 muuten k\u00e4yt\u00e4t aivan liikaa rahaa sen yll\u00e4pitoon.<\/p>\n\n\n\n

Se ei ole auto, jolla pit\u00e4isi ajaa p\u00e4ivitt\u00e4in, ja jos olet valmis ja kykenev\u00e4 pit\u00e4m\u00e4\u00e4n siit\u00e4 kunnolla huolta, 996 on todellakin sen arvoinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 911 on kiistatta kaikkien aikojen suurin urheiluauto, ja sen vuoksi monia 911-sukupolvia pidet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n todellisina klassikoina tai nykyaikaisina klassikoina. Vanhempia ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 911-malleja myyd\u00e4\u00e4n sadoilla ellei jopa miljoonilla dollareilla, kun<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3312"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3312"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3312\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3313,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3312\/revisions\/3313"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3312"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3312"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3312"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}