{"id":3314,"date":"2022-03-07T11:59:44","date_gmt":"2022-03-07T11:59:44","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3314"},"modified":"2022-03-07T11:59:47","modified_gmt":"2022-03-07T11:59:47","slug":"porsche-996n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/porsche-996n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Porsche 996:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 996 maksaa huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n kuin edelt\u00e4v\u00e4 933 tai sit\u00e4 seuraava 997-sukupolvi. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 996 on edelleen kaikkein kiistellyin 911-malli muotoilunsa, moottoriarkkitehtuurinsa ja yleisen luotettavuutensa ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan tarkoita, ett\u00e4 996:n ostaminen olisi huono p\u00e4\u00e4t\u00f6s, sill\u00e4 v\u00e4h\u00e4n ajetut, hyvin hoidetut yksil\u00f6t ovat todellakin hintansa arvoisia. Siit\u00e4 huolimatta 996:n yll\u00e4pito maksaa melko paljon rahaa, ja muutamia suhteellisen vakavia ongelmia on syyt\u00e4 mainita.<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 996 911 -ongelmia ovat IMS-laakeriviat, halkeilleet sylinterin p\u00e4\u00e4t\/vuoraukset, jousitusongelmat, taka\u00f6ljyn tiivisteet, kytkin- ja vaihteisto-ongelmat sek\u00e4 j\u00e4\u00e4hdyttimen ja lauhduttimen ongelmat. 996 on todellakin yksi kaikkien aikojen v\u00e4hiten luotettavista 911-malleista, mutta jos niit\u00e4 huolletaan, ne todenn\u00e4k\u00f6isesti kest\u00e4v\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

996:n ostaminen on melko hankala teht\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 se edellytt\u00e4\u00e4 jokaisen saatavilla olevan mallin syv\u00e4llist\u00e4 tutkimista. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on ottaa yhteytt\u00e4 valtuutettuun Porsche-asiantuntijaan, jotta auto voidaan tarkastaa perusteellisesti. Joudut maksamaan etuk\u00e4teen enemm\u00e4n rahaa, mutta s\u00e4\u00e4st\u00e4t paljon rahaa my\u00f6hemmin, jos ostat ehj\u00e4n yksil\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

IMS-laakeriviat<\/h2>\n\n\n\n

Yksi 996-mallin vakavimmista ja potentiaalisesti katastrofaalisimmista ongelmista ovat tehtaalla asennetut IMS-laakerit, joilla on taipumus pett\u00e4\u00e4 ilman mink\u00e4\u00e4nlaista varoitusta. T\u00e4llaiset viat voivat tuhota moottorin t\u00e4ysin, joten sinun on varmistettava, ett\u00e4 tarkastelemassasi 996:ssa on jonkinlainen ratkaisu t\u00e4h\u00e4n ongelmaan.<\/p>\n\n\n\n

Useiden l\u00e4hteiden mukaan 5-10 prosenttia 996:sta k\u00e4rsii n\u00e4ist\u00e4 ongelmista, mik\u00e4 on todella paljon autoja. Helpoin tapa ratkaista t\u00e4m\u00e4 ongelma on asentaa j\u00e4lkimarkkinaratkaisu, joka est\u00e4\u00e4 IMS-laakereita pett\u00e4m\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Halkeillut sylinterin p\u00e4\u00e4t\/vuoraukset<\/h2>\n\n\n\n

996 tunnetaan my\u00f6s mahdollisista sylinterinp\u00e4iden ja -vuorausten halkeamista, jotka voivat my\u00f6s johtaa katastrofaalisiin seurauksiin. N\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia, ja niit\u00e4 tuskin esiintyy my\u00f6hemmiss\u00e4 996-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ongelma on kuitenkin ongelmallinen, koska sit\u00e4 ei voi havaita etuk\u00e4teen ainakaan ilman Porschen erikoislaitteita, jotka maksavat rahaa. K\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevat tiedot osoittavat, ett\u00e4 vanhemmat 3,4 litran moottorit ovat paljon alttiimpia t\u00e4llaisille ongelmille verrattuna vuoden 2001 j\u00e4lkeisiin 3,6 litran 6-kerroinmoottoreihin.<\/p>\n\n\n\n

Jousitusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

996:ssa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n aivan uudenlainen jousitus, joka on osoittautunut luotettavaksi ja eritt\u00e4in tervetulleeksi p\u00e4ivitykseksi, koska se tekee autosta paljon dynaamisemman ja hauskempaa ajaa. Monet omistajat valittavat kuitenkin vasemmasta ja oikeasta etukulmasta kantautuvista oudoista \u00e4\u00e4nist\u00e4, erityisesti murtuvista \u00e4\u00e4nist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t yleens\u00e4 kuluneisiin tai vaurioituneisiin ohjausvarsiin, jotka on suhteellisen helppo ja halpa vaihtaa. Monet Porsche-asiantuntijat kuitenkin toteavat, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 pit\u00e4isi tehd\u00e4 3-5 vuoden v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Takap\u00e4\u00e4\u00f6ljyn tiivisteen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

20-25 vuotta vanhat eurooppalaiset autot juovat tunnetusti paljon \u00f6ljy\u00e4, sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 moottori tarvitsee enemm\u00e4n \u00f6ljy\u00e4 korkeamman ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4n autoissa, ett\u00e4 siksi, ett\u00e4 niill\u00e4 on taipumus muodostaa vuotoja. 996:n takaosan p\u00e4\u00e4\u00f6ljyntiiviste on yleinen paikka, jossa t\u00e4llaisia vuotoja esiintyy, ja osat sen korjaamiseen ovat suhteellisen halpoja.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmana on kuitenkin se, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tiivisteeseen on melko vaikea p\u00e4\u00e4st\u00e4 k\u00e4siksi, joten vaihtokustannukset ovat korkeat.<\/p>\n\n\n\n

Kytkimen ja vaihteiston ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

996-malliin on saatavana kaksi erilaista vaihteistoa. Ensimm\u00e4inen ja suositumpi vaihtoehto on luotettava manuaalilaatikko, mutta n\u00e4iden tiedet\u00e4\u00e4n menev\u00e4n suhteellisen usein kytkinlevyjen l\u00e4pi. Jos olet hell\u00e4varainen sen kanssa, sinulla ei tietenk\u00e4\u00e4n ole mit\u00e4\u00e4n ongelmia, mutta jos et ole, niill\u00e4 on tapana vikaantua nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-vaihteisto ei ole huono luotettavuuden kannalta, mutta se on melko hidas reagoimaan ja suhteellisen tyls\u00e4 manuaalivaihteistoon verrattuna. N\u00e4iss\u00e4 vaihteistoissa on my\u00f6s j\u00e4\u00e4hdytysputket, joilla on taipumus ruostua muutaman vuoden kuluttua, mutta niiden vaihtaminen on helppoa ja halpaa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdyttimen ja lauhduttimen ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

996 on altis kiveniskemien aiheuttamille kosmeettisille vaurioille aivan kuten kaikki muutkin suojaamattomat autot. Ongelma on kuitenkin se, ett\u00e4 kiveniskem\u00e4t aiheuttavat usein vaurioita my\u00f6s sek\u00e4 j\u00e4\u00e4hdyttimiin ett\u00e4 lauhduttimiin.<\/p>\n\n\n\n

Jotta n\u00e4it\u00e4 kahta voidaan huoltaa kunnolla, ne pit\u00e4isi puhdistaa suhteellisen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, mutta sit\u00e4 varten on irrotettava koko puskuri. Useimmilla omistajilla on taipumus j\u00e4tt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4 huomiotta, vaikka se johtaa lopulta korroosioon liittyviin vaurioihin.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko 996 Porsche sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche 996 911 on todellakin sen arvoinen, koska se on suhteellisen edullinen l\u00e4ht\u00f6kohta 911:n omistamiseen. Sinun on kuitenkin oltava valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n hieman ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 rahaa pienemm\u00e4ll\u00e4 ajokilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ajettuun esimerkkiin, jossa kaikki n\u00e4m\u00e4 ongelmat on selvitetty. Muuten 996:n omistamisesta aiheutuvat kustannukset v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t huomattavasti sen yleist\u00e4 houkuttelevuutta.<\/p>\n\n\n\n

996 on edullisin 911, jonka voi ostaa juuri nyt, ja hyvin hoidetut manuaalivaihteistolla varustetut yksil\u00f6t todenn\u00e4k\u00f6isesti jatkavat arvonnousuaan. N\u00e4in ollen nyt on suhteellisen hyv\u00e4 aika hankkia 996, mutta vain sellainen, joka on lajiteltu mahdollisimman hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Miksi ihmiset vihaavat Porsche 996:sta?<\/h3>\n\n\n\n

Kaksi t\u00e4rkeint\u00e4 syyt\u00e4, miksi monet Porsche-harrastajat vihaavat 996:sta, ovat sen muotoilu ja vesij\u00e4\u00e4hdytteinen moottori. Munakoisoajovalojen muotoilu oli valtava poikkeama vanhemmista 911-malleista, joita vihattiin niin paljon, ett\u00e4 Porsche palasi heti 997-mallissa takaisin py\u00f6reisiin ajovaloihin.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy on vesij\u00e4\u00e4hdytteinen moottori, sill\u00e4 vanhempien ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisten 911:ien arvo ei ole taivaan tuuliin. 996 on itse asiassa hyv\u00e4 911, koska sill\u00e4 on hauska ajaa ja se tarjoaa suhteellisen modernin omistajakokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat Porsche 996:n huoltokustannukset?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 996:n vuosittainen huolto maksaa 500-1000 dollaria, mutta kalliimmat ja radalle suunnatut versiot maksavat yleens\u00e4 viel\u00e4 enemm\u00e4n. Kaikki riippuu auton i\u00e4st\u00e4, ajokilometreist\u00e4 ja yleiskunnosta.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on muistettava, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on kuitenkin Porsche, ja kaikki tiet\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 Porschen yll\u00e4pito maksaa melko paljon rahaa, olipa siit\u00e4 mit\u00e4 mielt\u00e4 tahansa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 996 maksaa huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n kuin edelt\u00e4v\u00e4 933 tai sit\u00e4 seuraava 997-sukupolvi. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 996 on edelleen kaikkein kiistellyin 911-malli muotoilunsa, moottoriarkkitehtuurinsa ja yleisen luotettavuutensa ansiosta. T\u00e4m\u00e4 ei<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3314"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3314"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3314\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3315,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3314\/revisions\/3315"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3314"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3314"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3314"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}