{"id":3318,"date":"2022-03-07T12:03:23","date_gmt":"2022-03-07T12:03:23","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3318"},"modified":"2022-03-07T12:03:26","modified_gmt":"2022-03-07T12:03:26","slug":"porsche-cayennen-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/porsche-cayennen-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Porsche Cayennen yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Porschet tunnetaan nyky\u00e4\u00e4n ylivertaisen luotettavina ja hyvin suunniteltuina autoina, mutta n\u00e4in ei ole aina ollut, sill\u00e4 Porsche kamppaili aikoinaan luotettavien autojen valmistamisesta. Cayenne on yksi ongelmallisimmista uudemmista Porsche-malleista, sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 se on monimutkainen, ett\u00e4 siksi, ett\u00e4 siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n paljon VAG-osia.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan suurin osa n\u00e4ist\u00e4 ei ole sin\u00e4ns\u00e4 ep\u00e4luotettavia, mutta jos niit\u00e4 ei huolleta oikein, ne tulevat olemaan. Porschet on tehty riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 huoltoa silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ilman huoltoa ne hajoavat yleens\u00e4 suhteellisen pian.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmallisin Cayenne-malli on 1. sukupolven malli, kun taas kaksi my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 sukupolvea ovat todellakin parempia. Yleisimpi\u00e4 Porsche Cayenne -ongelmia ovat j\u00e4\u00e4hdytysnestevuodot, ongelmalliset vaihteistot, renkaiden ennenaikainen kuluminen, siirtovaihteisto-ongelmat ja moottoriongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat n\u00e4ist\u00e4 voidaan ratkaista ilman suurempaa vaivaa, mutta niiden korjaaminen maksaa paljon rahaa. Se on Porschen omistamisen todellisuutta, sill\u00e4 Porschet ovat yleens\u00e4 kalliita, katsotpa asiaa miten tahansa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysnestevuodot<\/h2>\n\n\n\n

Yksi Porsche Cayennen historian kyseenalaisimmista suunnittelup\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 ovat muoviset j\u00e4\u00e4hdytysnesteletkut, sill\u00e4 niill\u00e4 on taipumus kulua ennenaikaisesti, jopa v\u00e4h\u00e4n ajetuissa yksil\u00f6iss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ongelma voidaan ratkaista suhteellisen helposti yksinkertaisesti vaihtamalla n\u00e4m\u00e4 putket alumiinisiin.<\/p>\n\n\n\n

Porsche ei kuitenkaan ole halukas kattamaan kustannuksia, jotka ovat yli 3 000 dollaria. Jotkut sanovat, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat niin ongelmallisia, ett\u00e4 ne edellytt\u00e4v\u00e4t jopa t\u00e4ydellist\u00e4 takaisinkutsua. Porsche ei ollut kovinkaan kiinnostunut n\u00e4ist\u00e4 ongelmista, mik\u00e4 johti lopulta Porschea vastaan nostettuun ryhm\u00e4kanteeseen, kun taas NHTSA tutkii asiaa edelleen.<\/p>\n\n\n\n

Vaihteistoasiat<\/h2>\n\n\n\n

Useimmissa Cayenne-malleissa on joko vanhempi Tiptronic-momentinmuunnin tai moderni PDK-kaksoiskytkinvaihteisto. Ensimm\u00e4isen sukupolven Cayenne oli saatavana jopa manuaalivaihteistolla, mutta on turvallista sanoa, ett\u00e4 tuskin kukaan valitsi manuaalivaihteisen Cayennen.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat automaattivaihteistot ovat tunnetusti nykivi\u00e4 ja \u00e4\u00e4nekk\u00e4it\u00e4, mik\u00e4 johtaa my\u00f6hemmin niiden t\u00e4ydelliseen pett\u00e4miseen. N\u00e4m\u00e4 johtuvat useimmiten aggressiivisesta vaihtamisesta ja ep\u00e4asianmukaisesta huollosta, joten muista pit\u00e4\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4, jos olet ostamassa Cayennea.<\/p>\n\n\n\n

Renkaiden ja jarrujen ennenaikainen kuluminen<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Cayenne on suuri, painava ja voimakas auto, jossa on leve\u00e4t ja j\u00e4re\u00e4t renkaat. T\u00e4m\u00e4 on yleinen resepti renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen, varsinkin jos renkaita ei ole t\u00e4ytetty ja tasapainotettu kunnolla. Renkaat on my\u00f6s kiristett\u00e4v\u00e4 useammin kuin useimmissa autoissa, ja niiden py\u00f6ritt\u00e4minen on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan, \u00e4l\u00e4 ole kovin yll\u00e4ttynyt, jos renkaat kuluvat tavallista nopeammin, varsinkin jos valitset kalliimpia Turbo- ja GTS-malleja. Jarrujen kanssa on suurin piirtein sama juttu, sill\u00e4 n\u00e4in suuren luksuslaivan pys\u00e4ytt\u00e4minen on vaikea teht\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Siirtokotelon ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Joissakin Porsche Cayenne -malleissa tiedet\u00e4\u00e4n olevan ongelmia siirtokotelon kanssa, kun taas toistuvat siirtokotelo-ongelmat ovat minimaalisia. Ongelma on kuitenkin se, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat ilmenev\u00e4t usein jopa v\u00e4h\u00e4n ajetuissa kappaleissa, ja jotkut l\u00e4hteet mainitsevat 70-90 000 kilometrin rajan t\u00e4llaisten ongelmien yleiseksi alueeksi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kuulosta kovin pahalta, varsinkin jos se tapahtuu takuun puitteissa. T\u00e4m\u00e4 on kuitenkin suurin piirtein se aika, jolloin useimmat Cayenne-mallit eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 kuulu takuun piiriin, ja korjauskustannukset voivat helposti veny\u00e4 kohti ja mahdollisesti jopa yli 5 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Moottoriongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Cayennen kaksi yleisint\u00e4 moottoriongelmaa ovat k\u00e4ynnistysvaikeudet ja mahdollisesti kuolleet moottorit. N\u00e4m\u00e4 ongelmat johtuvat yleens\u00e4 viallisista polttoainepumpuista, joten muista tarkistaa ne aina, kun viet Cayenne-ajoneuvosi huoltoon.<\/p>\n\n\n\n

On sanottava, ett\u00e4 joissakin Cayenne-malleissa esiintyy t\u00e4llaisia ongelmia jo ennen 50 000 kilometrin rajaa, ja jotkut niist\u00e4 meniv\u00e4t jopa niin pitk\u00e4lle, ett\u00e4 moottori piti vaihtaa kokonaan. T\u00e4m\u00e4 on valtava potentiaalinen ongelma, sill\u00e4 t\u00e4ydellinen moottorin vaihto voi todellakin romuttaa Cayennen ensimm\u00e4isen tai jopa toisen sukupolven kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Porsche Cayenne sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, kenelt\u00e4 kysyt, sill\u00e4 jotkut ovat valmiita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 huoltorahaa nauttiakseen Porschesta. Jotkut pit\u00e4v\u00e4t kuitenkin naurettavana k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enn\u00e4tyssuuria summia huoltoon maasturiin, joka on mahdollisesti 10-20 vuotta vanha.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka jotkut Cayenne-mallit ovat halpoja ostaa, mik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 ei ole halpa omistaa. Vaikka useimmat ihmiset ostavat Cayenne-malleja, koska he rakastavat Porsche-merkki\u00e4 ja nauttivat ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isest\u00e4 yksityiskohtien huomioimisesta ja laadukkaista materiaaleista, kaikki ovat tietoisia siit\u00e4, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t ole objektiivisesti katsoen paras tapa, jolla k\u00e4ytetyn auton rahaa voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Porsche Cayenne on huonoin?<\/h3>\n\n\n\n

Sen t\u00e4ytyy olla aivan ensimm\u00e4inen pre-facelift Porsche Cayenne -malli, koska se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oudolta ja on liian vanha nykyajan ostajalle. Joitakin 1st gen Cayenne -malleja voi saada \u00e4lytt\u00f6m\u00e4n halvalla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 1st gen Cayenne -mallien yleinen kysynt\u00e4 on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja l\u00e4hes olematonta.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin 1st gen Cayenne -mallit ovat niin halpoja ostaa, mutta niin kalliita omistaa, ettei kukaan ole halukas ostamaan niit\u00e4. Jopa ne, jotka ostavat, tuskin koskaan huoltavat niit\u00e4 kunnolla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 monet n\u00e4ist\u00e4 yli 100-200 000 kilometrin malleista ovat ep\u00e4luotettavia ja niiss\u00e4 on kaikenlaisia ep\u00e4originaalisia osia ja kyseenalaisia korjauksia.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Porsche Cayennen huolto on niin kallista?<\/h3>\n\n\n\n

On olemassa muutama selke\u00e4 syy siihen, miksi Porsche Cayennen huolto maksaa niin paljon rahaa. Alkaen monimutkaisuuden tasosta, korkealaatuisista materiaaleista, osien saatavuudesta, Porsche-merkist\u00e4, moottoreista ja mallivuosista. Cayenne-maasturit ovat t\u00e4ynn\u00e4 kaikenlaista teknologiaa, vempaimia ja ominaisuuksia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 paljon voi menn\u00e4 pieleen.<\/p>\n\n\n\n

Monissa Cayenne-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n materiaaleja, kuten hiilikuitua joko jarruissa tai tietyiss\u00e4 sis\u00e4tilojen osissa, jotka ovat eritt\u00e4in kalliita, ja pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n niiden huoltaminen voi olla ylivoimaisen kallista. Porschen osia ei ole yht\u00e4 laajalti saatavilla kuin Toyotan tai Hondan osia, ja Porsche-br\u00e4ndi vaatii my\u00f6s erityiskohtelua, mink\u00e4 vuoksi useimmat Porsche-j\u00e4lleenmyyj\u00e4t veloittavat \u00e4lytt\u00f6m\u00e4sti rahaa jopa yksinkertaisista teht\u00e4vist\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porschet tunnetaan nyky\u00e4\u00e4n ylivertaisen luotettavina ja hyvin suunniteltuina autoina, mutta n\u00e4in ei ole aina ollut, sill\u00e4 Porsche kamppaili aikoinaan luotettavien autojen valmistamisesta. Cayenne on yksi ongelmallisimmista uudemmista Porsche-malleista, sek\u00e4 siksi,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3318"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3318"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3318\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3319,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3318\/revisions\/3319"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3318"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3318"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3318"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}