{"id":3360,"date":"2022-03-07T12:16:12","date_gmt":"2022-03-07T12:16:12","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3360"},"modified":"2022-03-07T12:16:15","modified_gmt":"2022-03-07T12:16:15","slug":"onko-eqa-sama-kuin-gla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-eqa-sama-kuin-gla\/","title":{"rendered":"Onko EQA sama kuin GLA?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz EQA -s\u00e4hk\u00f6inen pienikokoinen katumaasturi on pohjimmiltaan Mercedes Benz GLA kaiken metallin alla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Mercedes on mukauttanut GLA:ta vain s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 voimansiirtoa varten. EQA:ta ei ole suunniteltu erilliselle alustalle kustannussyist\u00e4, ja ainoa Mercedesin tarjoama aidosti erilliselle alustalle suunniteltu s\u00e4hk\u00f6auto on EQS.<\/p>\n\n\n\n

EQA on sijoitettu Mercedes EV:n l\u00e4ht\u00f6tasoksi niille, jotka ajavat p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, etteik\u00f6 EQA pystyisi ajamaan maantiell\u00e4, vaan pikemminkin sit\u00e4, ett\u00e4 se on kaukana parhaasta Mercedesin tarjoamasta maantieajosta.<\/p>\n\n\n\n

EQA perustuu tosiaan GLA:han, mutta Mercedes antoi sille aivan uuden muotoilun eteen ja taakse, johon kuuluu my\u00f6s valopalkki takana. EQA ei kuitenkaan ole kovinkaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen, kun sit\u00e4 verrataan sen bensiinik\u00e4ytt\u00f6iseen serkkuun ja kaikkiin muihin markkinoilla oleviin s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isiin katumaastureihin.<\/p>\n\n\n\n

EQA vaikuttaa hieman tyls\u00e4lt\u00e4 ajettavuudeltaan, koska Mercedes ei todellakaan panostanut kovinkaan paljon ajokokemukseen. EQA:sta on saatavana muutamia eri varustevaihtoehtoja, mutta suosituin niist\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti EQA 250.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – Asioiden s\u00e4hk\u00f6inen puoli<\/h2>\n\n\n\n

Suurin ero GLA:n ja EQA:n v\u00e4lill\u00e4 on voimansiirrossa, sill\u00e4 EQA tarjoaa s\u00e4hk\u00f6moottorin ja akun, kun taas GLA:ssa on polttomoottori ja polttoaines\u00e4ili\u00f6. Alkutason EQA 250 tarjoaa 255 mailin toimintas\u00e4teen, EQA 300 4MATIC tarjoaa hieman enemm\u00e4n, ja toimintas\u00e4teen huipulla oleva EQA 350 4MATIC on suurin piirtein sama kuin 300.<\/p>\n\n\n\n

EQA sijoittuu suoran toimintas\u00e4teen osalta jonnekin keskivaiheille, mutta on turvallista sanoa, ett\u00e4 EQA tarjoaa kohtuullisen toimintas\u00e4teen rahaansa n\u00e4hden. EQA lataa enint\u00e4\u00e4n 100 kW:n teholla, mik\u00e4 on kaukana luokkansa johtavasta, mutta melko kilpailukykyinen.<\/p>\n\n\n\n

EQA:n lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kest\u00e4\u00e4 noin 37 minuuttia, jos k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4si on nopea 100 kW:n laturi. Jotkut sen kilpailijoista, kuten XC40 Recharge P8, latautuvat nopeammin, mutta eiv\u00e4t tarpeeksi, jotta ero olisi merkitt\u00e4v\u00e4. Jos lataat EQA:n kotona 7 kWh:n sein\u00e4laturilla, saavutat saman varaustilan 10-11 tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta bensiinik\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 GLA:ta on tarjolla vain 2,0 litran nelisylinterisell\u00e4 moottorilla, joka tuottaa yli 200 hv, kun taas malliston huipulla olevat AMG-mallit tuottavat l\u00e4hes kaksinkertaisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – Ajokokemus<\/h2>\n\n\n\n

Alkutason EQA 250 tuottaa 187 hv yhdest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorista, kun taas EQA 300 tuottaa 225 hv. Korkeamman hintaluokan EQA 350 -mallin teho on reilut 288 hv, mik\u00e4 on melko reipasta n\u00e4in pieneksi autoksi, varsinkin paikaltaan.<\/p>\n\n\n\n

EQA tuntuu ryhdikk\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja hienostuneelta, mutta se ei ole samalla tasolla kuin sen isoveli EQC. Kaksoislasitus on varattu vain Mercedesin kalliimpiin malleihin, joten sit\u00e4 ei saa sek\u00e4 EQA:sta ett\u00e4 GLA:sta.<\/p>\n\n\n\n

Koska EQA on s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen, taustalla ei ole polttomoottorin jyrin\u00e4\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tuuli- ja rengasmelu on paljon tuntuvampaa. Mainittava ero GLA:n ja EQA:n v\u00e4lill\u00e4 on se, ett\u00e4 EQA painaa 2000 kiloa enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 saa EQA:n tuntumaan paljon tukevammalta sek\u00e4 mutkissa ett\u00e4 suoralla linjalla, etenkin verrattuna GLA AMG -malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4 ja ylellisyytt\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

EQA on asemoitu Mercedeksen l\u00e4ht\u00f6tason luksus-EV:ksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi tarjota Mercedeksen arvoinen kokemus 55 300 dollarin l\u00e4ht\u00f6hinnalla, joka on l\u00e4hes 20 000 dollaria enemm\u00e4n kuin GLA:n. Sis\u00e4tilat ovat samat kuin GLA:ssa, mutta niiss\u00e4 on muutamia EQA:lle ominaisia yksityiskohtia.<\/p>\n\n\n\n

EQA on tosiaan ylellinen, mutta 55 300 dollarilla saa ylellisemm\u00e4n ICE-Mersun katumaasturin, kuten keskikokoisen GLE:n. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n EQA:ssa on v\u00e4hemm\u00e4n tilaa kuin GLA:ssa kaikkien akkujen ansiosta. My\u00f6s istuintilaa on hieman rajoitettu akkujen sijoituspaikan korotetun lattian ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa erilliselle EV-alustalle rakennetuissa EV-autoissa on my\u00f6s etutakaluukku, mutta koska EQA perustuu GLA:han, etus\u00e4ilytystilaa ei ole. Kaiken kaikkiaan EQA ei ole GLA:n tavoin luokkansa johtava k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden suhteen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Mercedes GLA vai EQA?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQA on loistava tapa tutustua s\u00e4hk\u00f6autojen maailmaan, mutta l\u00e4ht\u00f6hinta tarkoittaa, ett\u00e4 joudut maksamaan s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 GLA:sta GLE-rahaa. T\u00e4m\u00e4 on ilmeisesti punainen vaate monille potentiaalisille ostajille, ja siksi useimmat verkkokaupat pit\u00e4v\u00e4t EQA:ta parhaimmillaan keskinkertaisena.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6iset luksusautot ovat viel\u00e4 hieman liian kalliita, jotta ne olisivat j\u00e4rkevi\u00e4 alemmalla tasolla. Mercedes Benz GLA tarjoaa aivan saman kokemuksen paljon pienemm\u00e4ll\u00e4 rahalla. Lis\u00e4ksi GLA:n tankkaaminen kest\u00e4\u00e4 noin 5 minuuttia, ja se on vain todellisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Mercedes EV on paras?<\/h3>\n\n\n\n

Paras Mercedes EV on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 EQS-luksussedan. EQS maksaa yli 100 000 dollaria, mik\u00e4 asettaa sen suoraan EV-alan huipulle. Monet pit\u00e4v\u00e4t EQS:\u00e4\u00e4 markkinoiden ylellisimp\u00e4n\u00e4 EV:n\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4 on melko totta.<\/p>\n\n\n\n

EQS on ainoa Mercedes EV, joka on kehitetty erilliselle EV-alustalle, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se hy\u00f6tyy aidommasta ajokokemuksesta, mik\u00e4 ei p\u00e4de kaikkiin muihin Mercedes EV:iin.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvo XC40 Recharge parempi auto kuin EQA?<\/h3>\n\n\n\n

GLA:n ja XC40:n v\u00e4linen kilpailu on olemassa sek\u00e4 polttomoottori- ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6automaailmassa. XC40:ss\u00e4 on suurempi 78 kWh:n akku, kun taas EQA:ssa on 67 kWh:n akku, mutta kummallakin on parhaimmillaan noin 260 kilometrin toimintamatka.<\/p>\n\n\n\n

XC40 tarjoaa kuitenkin 400 hevosvoimaa, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 paljon paremman ohituksissa. XC40 on my\u00f6s tiloiltaan paljon parempi sek\u00e4 matkustajille ett\u00e4 lastille. XC40 on kuitenkin hieman liian kallis ilman lis\u00e4varusteita, eik\u00e4 se ole yht\u00e4 hienostunut kuin EQA.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz EQA -s\u00e4hk\u00f6inen pienikokoinen katumaasturi on pohjimmiltaan Mercedes Benz GLA kaiken metallin alla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Mercedes on mukauttanut GLA:ta vain s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 voimansiirtoa varten. EQA:ta ei ole suunniteltu erilliselle<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3360"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3360"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3360\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3361,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3360\/revisions\/3361"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3360"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3360"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3360"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}