{"id":3425,"date":"2022-03-15T13:59:46","date_gmt":"2022-03-15T13:59:46","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3425"},"modified":"2022-03-15T13:59:48","modified_gmt":"2022-03-15T13:59:48","slug":"audi-s-tronic-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-s-tronic-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Audi S-Tronic – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

”Vorsprung Durch Technik” eli edistys tekniikan avulla on Audin yleinen iskulause, jonka tarkoituksena on tuoda esiin juuri se olemus, johon merkki perustuu. Audi pit\u00e4\u00e4 innovoinnista, ja se haluaa johtaa merkki\u00e4 jatkuvalla innovoinnilla, mink\u00e4 vuoksi Audi S-Tronic -vaihteisto on olemassa.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic-vaihteisto on niin sanottu kaksoiskytkinvaihteisto, jonka tavoitteena on yhdist\u00e4\u00e4 ylivoimainen suorituskyky ja tehokkuus. Ensimm\u00e4inen S-Tronic-vaihteisto julkaistiin jo vuonna 2008, ja siit\u00e4 l\u00e4htien Audi on yritt\u00e4nyt parhaansa mukaan tehd\u00e4 vaihteistosta niin hyv\u00e4n kuin mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa kerromme, mit\u00e4 S-Tronic-vaihteisto tekee, miten se toimii, kuinka luotettava se on ja miksi se kannattaa ostaa. Kaksoiskytkinrakenne tekee ihmeit\u00e4 suorituskyvyn ja tehokkuuden suhteen, ja siksi Audi on valinnut DCT:n tavallisen momentinmuuntimen sijaan.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronicissa on my\u00f6s joitakin haittoja, joita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yksityiskohtaisesti j\u00e4ljemp\u00e4n\u00e4. Kaiken kaikkiaan kannattaa ehdottomasti lukea artikkeli, jotta ymm\u00e4rr\u00e4t paremmin, miksi S-Tronic on niin suosittu kuin se on.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on Audi S-Tronic?<\/h2>\n\n\n\n

Audi S-Tronic on Audi-merkkinen nimitys, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuvaamaan kaksoiskytkimist\u00e4 suoravaihteista vaihdelaatikkoa, jonka avulla voit ajaa autoa joko automaattitilassa tai t\u00e4ysin manuaalisesti. S-Tronic on suunniteltu yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki k\u00e4sivalintaisen vaihteiston edut, mutta samalla se tarjoaa sinulle mahdollisuuden yksinkertaisesti kytke\u00e4 D-vaihteen ja antaa auton tehd\u00e4 taikoja.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic on Audin uusin vaihteisto, kun taas Audi Tiptronic, R-Tronic ja DSG Multitronic ovat vanhempia vaihteistoja, jotka eiv\u00e4t ole yht\u00e4 kehittyneit\u00e4 kuin S-Tronic. Audi on suunnitellut S-Tronicin niin, ett\u00e4 se pystyy vaihtamaan vaihteita ilman havaittavaa katkosta voimansiirrossa.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic on my\u00f6s polttoainetaloudellisempi kuin suurin osa markkinoilla olevista momentinmuuntimista, koska se on suunniteltu ajamaan aina suhteellisen alhaisella kierroslukualueella. Toisaalta, kun kytket urheilutilan p\u00e4\u00e4lle, vaihteisto pyrkii pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kierroslukuja korkeammalla, jotta kaikki k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 oleva teho olisi aina tarjolla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 takaa moniulotteisen l\u00e4hestymistavan vaihteiston suunnitteluun, ja siksi Audi S-Tronic on niin kuuluisa.<\/p>\n\n\n\n

Miten Audi S-Tronic toimii?<\/h2>\n\n\n\n

S-Tronic koostuu kahdesta monilevykytkimest\u00e4, joita kutsutaan K1:ksi ja K2:ksi, sek\u00e4 kahdesta alavaihteistosta, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t auton vaihteita suoraan. N\u00e4m\u00e4 vaihteiston osat ovat molemmat aktiivisia aina moottorin k\u00e4ydess\u00e4, mutta vain toinen hoitaa aina vaihteenvaihdon.<\/p>\n\n\n\n

Tarkemmin sanottuna, kun kytket toisen vaihteen ja alat kiihdytt\u00e4\u00e4, kolmas vaihde on helposti k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 vaihteiston toisessa osassa. T\u00e4m\u00e4 takaa nopeat vaihteenvaihdot ilman vanhempiin yksikytkinvaihteistoihin liittyv\u00e4\u00e4 ”takakytkent\u00e4vauhtia”.<\/p>\n\n\n\n

Kun K1-kytkin aukeaa, K2-kytkin sulkeutuu, ja n\u00e4in DCT-vaihteisto pystyy vaihtamaan niin nopeasti ilman, ett\u00e4 se tuntuu hermostuneelta tai hienostumattomalta. K1-kytkin kytkee 1., 3., 5. ja 7. vaihteen, koska se on suurempi ja tukevampi kuin K2-kytkin, joka kytkee 2., 4., 5. ja peruutusvaihteen.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronicin luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Audi S-Tronic on my\u00f6s melko luotettava vaihteisto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on todellinen parannus edelt\u00e4j\u00e4\u00e4ns\u00e4 verrattuna. Audi Multitronic on helposti v\u00e4hiten luotettava Audin valmistama vaihteisto, vaikka se onkin eniten S-Tronicin kaltainen.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic ei kuitenkaan ole t\u00e4ysin virheet\u00f6n, sill\u00e4 siin\u00e4 esiintyy usein ongelmia hydrauliyksik\u00f6n (Mechatronic), takavaihteen valitsimen, solenoidin, palaneen kytkimen kanssa. N\u00e4m\u00e4 ilmenev\u00e4t tyypillisesti pel\u00e4ttyin\u00e4 ”vaihdelaatikon toimintah\u00e4iri\u00f6”-varoitusvaloina, ja niihin liittyy nykiv\u00e4\u00e4 ajoa, paljon melua ja haluttomuutta kytke\u00e4 vaihteita.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic -versiot<\/h2>\n\n\n\n

Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun S-Tronic otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vuonna 2008, Audi on jatkuvasti parantanut sit\u00e4 tehd\u00e4kseen siit\u00e4 mahdollisimman vankan ja kehittyneen. Aivan ensimm\u00e4isess\u00e4 S-Tronicissa on 6 vaihdetta, kun taas nykyisiss\u00e4 on jopa 8 vaihdetta optimaalisen tehokkuuden ja tehonsiirron varmistamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin Audi Sport -malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n S-Tronicin vankempaa versiota, joka kest\u00e4\u00e4 jatkuvasti enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa my\u00f6s launch control -tilan, jossa voit r\u00e4j\u00e4ytt\u00e4\u00e4 auton rivilt\u00e4 enn\u00e4tyksellisiin 0-60 km\/h -aikoihin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ajotiloja Audi S-Tronic tarjoaa?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S-Tronicissa on kaksi ajotilaa: t\u00e4ysautomaattitila ja manuaalitila. Automaattitila tarjoaa my\u00f6s kaksi eri tilaa: Drive- tai Sport-tila. Sport-tila tekee vaihteistosta entist\u00e4kin herkemmin reagoivan ja pit\u00e4\u00e4 samalla moottorin kierrosluvut tavallista korkeammalla. Toisin sanoen S-Tronic-vaihteisto pit\u00e4\u00e4 Sport-tilassa aina maksimitehon alueella.<\/p>\n\n\n\n

Manuaalitilassa voit ottaa vaihteenvaihdon kokonaan haltuun joko ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n kiinnitettyjen polkimien tai itse vaihdevivun avulla. N\u00e4m\u00e4 ovat suosikkivaihtoehto niille, jotka haluavat vied\u00e4 autonsa radalle, sill\u00e4 manuaalitilan tarjoama hallinnan taso on aina parempi kuin automaattivaihteiston.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat Audi S-Tronicin edut?<\/h3>\n\n\n\n

DCT-vaihteistolla on useita etuja. Ensinn\u00e4kin S-Tronic on paljon tehokkaampi verrattuna Audin momentinmuuntimeen, mutta samalla se on my\u00f6s hallittavampi ja pehme\u00e4mpi. S-Tronic poistaa my\u00f6s t\u00e4ysin vaihteiden vaihtamiseen liittyv\u00e4n shuntin.<\/p>\n\n\n\n

Yksi S-Tronicin suurimmista eduista on hallittavuus. Tarjolla oleva manuaalitila on parempi kuin kaikki muut momentinmuunninvaihteistot, koska se vaihtaa kirjaimellisesti millisekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat Audi S-Tronicin haitat?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S-Tronic -vaihteisto on kalliimpi hankkia, huoltaa, korjata ja vaihtaa verrattuna yksinkertaisempaan momentinmuunninyksikk\u00f6\u00f6n. Se on my\u00f6s paljon painavampi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen tarjoamat suorituskykyedut j\u00e4\u00e4v\u00e4t hiukan taka-alalle lis\u00e4painon vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Jos et ole tottunut ajamaan DCT-vaihteistolla, voit my\u00f6s huomata hieman nykimist\u00e4, kun liikut pienemmill\u00e4 nopeuksilla. T\u00e4m\u00e4 on yleinen piirre useimmissa DCT-vaihteistoissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jokainen DCT-vaihteisto k\u00e4rsii siit\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

”Vorsprung Durch Technik” eli edistys tekniikan avulla on Audin yleinen iskulause, jonka tarkoituksena on tuoda esiin juuri se olemus, johon merkki perustuu. Audi pit\u00e4\u00e4 innovoinnista, ja se haluaa johtaa merkki\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3425"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3426,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425\/revisions\/3426"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3425"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3425"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3425"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}