{"id":3427,"date":"2022-03-15T14:00:23","date_gmt":"2022-03-15T14:00:23","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3427"},"modified":"2022-03-15T14:00:26","modified_gmt":"2022-03-15T14:00:26","slug":"kumpi-on-parempi-s-tronic-vai-tiptronic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kumpi-on-parempi-s-tronic-vai-tiptronic\/","title":{"rendered":"Kumpi on parempi S-Tronic vai Tiptronic?"},"content":{"rendered":"\n

Sek\u00e4 S-Tronic ett\u00e4 Tiptronic ovat Audi-merkkisi\u00e4 automaattivaihteistoja, tarkemmin sanottuna S-Tronic on Audin nimi Audin omalle kaksoiskytkinvaihteistolle, kun taas Tiptronic on Audin nimi Audin omalle automaattiselle momentinmuuntimella varustetulle yksikytkinvaihteistolle.<\/p>\n\n\n\n

Kaksoiskytkinvaihteiston ja yhden kytkimen momentinmuunninvaihteiston v\u00e4liset erot ovat huomattavat, mutta eiv\u00e4t niin suuret kuin kymmenen vuotta sitten. On turvallista sanoa, ett\u00e4 S-Tronic on kehittyneempi vaihteisto, koska se reagoi nopeammin, on taloudellisempi ja mukavampi suurilla nopeuksilla ajettaessa, joten S-Tronic on parempi urheilullisempiin autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-laatikko on nyt paljon parempi kuin muutama vuosi sitten, ja se on suositeltavin valinta Audi A8:n kaltaisiin luksusautoihin, joissa on paljon v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Tiptronic ei pysty kilpailemaan S-Tronicin kanssa vaihteiden vaihtoaikojen, k\u00e4ynnistyksen ohjauksen ja alhaisen nopeuden pehmeyden suhteen, ja siksi se on useimmiten luksusautoissa.<\/p>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 molemmat ovat huipputeknisi\u00e4 vaihteistoja, koska ne ovat t\u00e4ysin linjassa muun autoteollisuuden kanssa. Kun niit\u00e4 verrataan toisiinsa, ne toimivat yleens\u00e4 samalla tavalla, mutta ne loistavat eri osa-alueilla. Jos haluat tiet\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4, lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic – Audi DCT -vaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

S-Tronic-vaihteisto esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2008, ja se on parantunut siit\u00e4 l\u00e4htien. Nyky\u00e4\u00e4n vaihteisto on saatavana jopa 8-vaihteisena, ja se on useimmiten dynaamisemmissa autoissa ja autoissa, joissa tehokkuus on etusijalla. DCT-vaihteiston ydin on yhdist\u00e4\u00e4 manuaalivaihteiston vasteaika ja mahdollisuus valita D ja antaa auton tehd\u00e4 asiansa.<\/p>\n\n\n\n

Kun p\u00e4\u00e4t\u00e4t kytke\u00e4 manuaalitilan p\u00e4\u00e4lle, voit vaihtaa vaihteita itse joko ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n asennettujen polkimien tai itse vaihdevivun avulla. DCT-vaihteisto on nopeampi kuin yksikytkinvaihteisto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Tiptronic ei ole yht\u00e4 herkk\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaksoiskytkinarkkitehtuurissa yhdistyy kaksi kytkint\u00e4. Toinen kytkin (K1) ohjaa 1., 3., 5. ja 7. vaihdetta, kun taas toinen kytkin (K2) ohjaa 2., 4., 6. ja peruutusvaihteita. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kun laitat auton vaihteen p\u00e4\u00e4lle ja auto kytkee 1. vaihteen, 2. vaihde on jo valmiiksi valittu K2-kytkimess\u00e4, joten heti kun ved\u00e4t melasta tai saavutat tietyn kierrosluvun, vaihto 2. vaihteesta 3. vaihteeseen tapahtuu v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Audi Tiptronic – Audin yhden kytkimen momentinmuunninvaihteisto.<\/h2>\n\n\n\n

Tiptronic-vaihteistossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tavallisempaa yhden kytkimen asennusta, jossa kaikkia vaihteita ohjataan yhden kytkimen kautta. T\u00e4m\u00e4 saa auton tuntumaan hieman laiskemmalta DCT-laatikkoon verrattuna, mutta se saa my\u00f6s auton tuntumaan vaimeammalta, alttiimmalta rullaamiseen ja cruisingiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi momentinmuunninvaihteisto on sellainen, jonka l\u00f6yd\u00e4t korkealuokkaisemmista malleista, kuten Audi A6, Audi A7 ja Audi A8. Tiptronicin t\u00e4rkeimm\u00e4t edut S-Troniciin verrattuna ovat se, ett\u00e4 se vaihtaa vaihteita rennommin, erityisesti vaihdettaessa 1. vaihteesta 2. vaihteeseen.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-laatikko on useimmiten saatavana 8-vaihteisena, mik\u00e4 korostaa my\u00f6s matkavaihteiden ajopuolta. Jotkut sanovat, ett\u00e4 Tiptronic tuntuu sopivammalta A8:n kaltaisessa autossa sen j\u00e4ttim\u00e4isen koon ja suhteellisen laiskan ajotavan vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic -autot Vs. Audi Tiptronic -autot<\/h2>\n\n\n\n

Nyt on aika poimia muutama malliesimerkki siit\u00e4, miksi joihinkin autoihin sopii paremmin joko S-Tronic- tai Tiptronic-vaihteisto. Suosituimmat Audi S-Tronic -autot ovat Audi A3, Audi A4 ja Audi A5.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta suosituimmat Tiptronic-Audit ovat Audi A8, Audi Q8 ja Audi Q7. Kun tarkastellaan tehotaulukoita, v\u00e4lityssuhteita ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttilukuja, on melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Audi A8, Q8 ja Q7 eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 dynaamisia kuin edell\u00e4 mainitut.<\/p>\n\n\n\n

Esimerkiksi Audi A5:ss\u00e4 on S-Tronic-vaihteisto, kun taas tehokkaimmassa Audi RS5:ss\u00e4 on Tiptronic-vaihteisto. Audi A4:ss\u00e4 on my\u00f6s S-Tronic-vaihteisto, kun taas huippumalli Audi RS4:ss\u00e4 on Tiptronic-vaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 ero n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4, koska S-Tronic-vaihteisto ei kest\u00e4 suuria v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttilukuja. Eih\u00e4n se ole yht\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 kuin Tiptronic.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Audi S-Tronic on tehokkaampi kuin Audi Tiptronic?<\/h3>\n\n\n\n

Kyse on siit\u00e4, miten vaihteisto onnistuu vaihtamaan vaihteita ja k\u00e4rsiik\u00f6 se samalla voimansiirron keskeytymisest\u00e4. Audi S-Tronic pystyy vaihtamaan vaihteita saumattomasti silm\u00e4nr\u00e4p\u00e4yksess\u00e4 ilman, ett\u00e4 voimavirta keskeytyy lainkaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et tunne auton t\u00e4r\u00e4ht\u00e4v\u00e4n vaihteita vaihtaessasi ja ett\u00e4 auto ei koskaan ylit\u00e4 tietty\u00e4 kierroslukukynnyst\u00e4 ilman vaihteiden vaihtamista.<\/p>\n\n\n\n

Tosiasia on, ett\u00e4 S-Tronic on yksinkertaisesti nopeampi ja pystyy vaihtamaan vaihteita taloudellisemmin. Tiptronic-vaihteisto ei ole kaukana S-Tronicista, mutta polttoainetaloudellisuuden tuloksissa se j\u00e4\u00e4 hieman j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Miksi minun pit\u00e4isi valita Audi S-Tronic Audi Tiptronicin sijaan?<\/h3>\n\n\n\n

Sinun kannattaa valita Audi S-Tronic, jos haluat reagoivan auton, joka on aina oikealla tehoalueella kierroslukualueella. Koska n\u00e4iss\u00e4 S-Tronic-autoissa on moottorit, joiden v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttiluvut ovat alhaisemmat, on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4, ett\u00e4 niiss\u00e4 on kehittyneempi vaihteisto, joka pystyy pit\u00e4m\u00e4\u00e4n auton aina moottorin tehoalueella, jolloin sinulla on aina riitt\u00e4v\u00e4sti v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 helposti k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic-vaihteisto loistaa 2,0 litran 4-sylinterisill\u00e4 moottoreilla, joissa on enint\u00e4\u00e4n 200 hv, kun taas viel\u00e4 korkeammat autot ovat t\u00e4ydellisi\u00e4. S-Tronic on ensisijainen valinta henkil\u00f6ille, jotka rakastavat urheiluautoja, reagoivia autoja ja autoja, jotka viett\u00e4v\u00e4t suurimman osan ajastaan kaupungissa.<\/p>\n\n\n\n

Miksi minun pit\u00e4isi valita Audi Tiptronic Audi S-Tronicin sijaan?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, Audi Tiptronic loistaa, kun on kyse moottoritien kruisailusta ja rauhallisesta ajamisesta. Se tarjoaa enemm\u00e4n vaihteita ja kest\u00e4\u00e4 suurempia v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttilukuja, joiden ansiosta Tiptronic loistaa 6- ja 8-sylinteristen moottoreiden kanssa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 tuntuvat olevan kuin kotonaan Audi A8:n kaltaisissa autoissa, koska v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentiltaan suuret moottorit hy\u00f6tyv\u00e4t viile\u00e4mm\u00e4st\u00e4 ajokokemuksesta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sek\u00e4 S-Tronic ett\u00e4 Tiptronic ovat Audi-merkkisi\u00e4 automaattivaihteistoja, tarkemmin sanottuna S-Tronic on Audin nimi Audin omalle kaksoiskytkinvaihteistolle, kun taas Tiptronic on Audin nimi Audin omalle automaattiselle momentinmuuntimella varustetulle yksikytkinvaihteistolle. Kaksoiskytkinvaihteiston ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3427"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3428,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427\/revisions\/3428"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3427"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3427"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3427"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}