{"id":3445,"date":"2022-03-15T14:16:02","date_gmt":"2022-03-15T14:16:02","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3445"},"modified":"2022-03-15T14:16:05","modified_gmt":"2022-03-15T14:16:05","slug":"mika-bmw-x5n-moottori-on-luotettavin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-bmw-x5n-moottori-on-luotettavin\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 BMW X5:n moottori on luotettavin?"},"content":{"rendered":"\n

BMW X5 kuuluu markkinoiden tehokkaimpiin ja suorituskykyisimpiin keskikokoisiin ylellisiin crossover-maastureihin. Useimpien kilpailijoidensa tavoin siin\u00e4 on erilaisia moottoreita, jotka ovat vuosien varrella antaneet voimaa eri X5-versioille. Mutta mik\u00e4 BMW X5:n moottori on luotettavin?<\/p>\n\n\n\n

Vaikka BMW X5:ss\u00e4 on useita moottoreita, N62 V8 on luotettavin moottori. On kuitenkin my\u00f6s muita poikkeuksellisia BMW X5:n moottoreita, kuten N63tu- ja B58-moottorit. Toisin kuin N55- ja B52-moottoreissa, n\u00e4iss\u00e4 moottoreissa on v\u00e4hemm\u00e4n ongelmia, ja siksi niiden autot kuuluvat luotettavimpiin BMW X5 -mallien vuosimalleihin.<\/p>\n\n\n\n

N62 V8-moottori l\u00f6ytyy BMW X5 -malleista, jotka on valmistettu vuosina 2001-2010. Ne sattuvat olemaan joitakin kaikkien aikojen luotettavimpia BMW X5 -malleja, ja mallivuosi 2005 on johtava. T\u00e4m\u00e4 moottori on suosittu my\u00f6s E53 X5 -mallissa, joka valmistettiin vuosina 1999-2006.<\/p>\n\n\n\n

BMW E53 -malli kehitettiin sen j\u00e4lkeen, kun BMW osti Land Roverin. Siksi sill\u00e4 on monia yhteisi\u00e4 osia ja malleja sek\u00e4 Range Rover L322 -mallin ett\u00e4 BMW E39 5-sarjan mallin kanssa. N\u00e4in ollen E53-malliin voidaan p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 BMW:n uusinta tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 N62 V8 -moottorin ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

BMW:n N62 on V8-luokan imumoottori. Sen lis\u00e4ksi siin\u00e4 on kaksois-VANOS ja kaksoisnokka-akselit, joissa on nelj\u00e4 venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohden. Muita merkitt\u00e4vi\u00e4 ominaisuuksia ovat alumiininen moottorilohko, alumiininen sylinterin p\u00e4\u00e4 ja murtorajatut taotut jauhemetalliset liit\u00e4nt\u00e4sauvat.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 N62 oli maailman ensimm\u00e4inen moottori, jossa k\u00e4ytettiin portaattomasti s\u00e4\u00e4dett\u00e4v\u00e4\u00e4 imusarjaa, ja BMW:n ensimm\u00e4inen V8-moottori, jossa k\u00e4ytettiin s\u00e4\u00e4dett\u00e4v\u00e4\u00e4 venttiilien nostoa eli Valvetronicia. Lis\u00e4ksi se voitti vuonna 2002 kansainv\u00e4lisen Vuoden moottori -palkinnon.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 N62 -moottorin yleiset ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

N62-moottori saattaa olla BMW X5:n luotettavin moottori, mutta siin\u00e4 on my\u00f6s useita ongelmia, jotka kiinnostuneiden ostajien on syyt\u00e4 tiedostaa. Toisin kuin muissa BMW X5:n moottoreissa, N62-moottorissa on kuitenkin v\u00e4hemm\u00e4n ongelmia, vaikka niiden korjaaminen voi olla kallista. Sit\u00e4 paitsi on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 vaikka n\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat yleisi\u00e4 N62-moottorissa, kaikkia niit\u00e4 ei esiinny.<\/p>\n\n\n\n

Tiivisteen \u00f6ljyvuoto<\/h3>\n\n\n\n

Tiivisteen \u00f6ljyvuoto tai generaattorin kannattimen tiivisteen \u00f6ljyvuoto on yleinen ongelma N62 V8 -moottorissa. T\u00e4m\u00e4 ongelma voi liitty\u00e4 suunnitteluvirheeseen ja halvan, ajan my\u00f6t\u00e4 nopeammin hajoavan tiivisteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Moottorin suuren kuumuuden vuoksi tiiviste haurastuu aiheuttaen halkeamia ja \u00f6ljyvuotoja.<\/p>\n\n\n\n

Vialliset venttiilinvarren tiivisteet<\/h3>\n\n\n\n

Suurin syy t\u00e4h\u00e4n ongelmaan ovat halvat venttiilinvarren tiivisteet, joita N62-moottorissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Jonkin ajan kuluttua t\u00e4m\u00e4 heikkolaatuinen materiaali hajoaa ja haurastuu. Siksi venttiilin varren tiivisteet halkeilevat, jolloin \u00f6ljy p\u00e4\u00e4see palotilaan.<\/p>\n\n\n\n

Merkkej\u00e4 kuluneista venttiilinvarren tiivisteist\u00e4 ovat lis\u00e4\u00e4ntynyt \u00f6ljynkulutus, savu kylm\u00e4k\u00e4ynnistyksen aikana ja savu kiihdytett\u00e4ess\u00e4. Viallisen venttiilivarren tiivisteen vaihtaminen on melko ty\u00f6l\u00e4st\u00e4 ja kallista.<\/p>\n\n\n\n

Venttiilikannen ja venttiilikannen tiivisteen \u00f6ljyvuodot.<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on hyvin yleinen ongelma l\u00e4hes kaikissa BMW-moottoreissa. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 suuri kuumuus kuluttaa venttiilikannen tiivisteet, mik\u00e4 johtaa halkeamiin ja \u00f6ljyvuotoihin. Huomaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ongelma ei ole kovin yleinen N62-moottorissa, mutta se ilmenee yleens\u00e4 silloin, kun venttiilikannen ongelma ei ole ollut kovin pitk\u00e4\u00e4n aikaan.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysnesteen siirtoputken vuoto<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on yksi BMW X5 N62 -moottorin kauheimmista ongelmista. Vuoto johtuu yleens\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteen siirtoputken etutiivisteest\u00e4. Vaikka sinun on vaihdettava vain j\u00e4\u00e4hdytysnesteen siirtoputki, t\u00e4m\u00e4 prosessi on eritt\u00e4in ty\u00f6l\u00e4s ja voi kest\u00e4\u00e4 yli 40 tuntia.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on v\u00e4hiten luotettava BMW X5:n moottori?<\/h3>\n\n\n\n

N55-moottori kuuluu BMW X5:n v\u00e4hiten luotettaviin moottoreihin. Vaikka kaikissa BMW X5:n moottoreissa on ongelmia, t\u00e4ss\u00e4 moottorissa on eniten ongelmia. Joitakin yleisimpi\u00e4 BMW X5 N55 -ongelmia ovat muun muassa j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat, \u00f6ljyvuodot, vesipumpun vikaantuminen, polttoaineen korkeapainepumpun vikaantuminen ja VANOS-solenoidin vikaantuminen.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on luotettavin BMW-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Vuosina 2007-2013 valmistettu S65 on BMW:n luotettavin moottori. T\u00e4m\u00e4 moottori on eritt\u00e4in tehokas, sill\u00e4 se tuottaa maksimissaan 414 hv. Se on V8-moottori, jossa on 4 venttiili\u00e4 sylinteri\u00e4 kohti. Lis\u00e4ksi se tuottaa jopa 295 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja sen moottorilohkon materiaali on alumiinia.<\/p>\n\n\n\n

Onko BMW X5:ss\u00e4 V8-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki BMW X5 -mallit eiv\u00e4t ole V8-malleja. Joissakin malleissa on t\u00e4m\u00e4 moottori, kun taas toisissa malleissa on 3,0-litrainen turbo-rivi-6-bensiinimoottori ja 3,0-litrainen turbo-rivi-6-hybridimoottori. BMW X5:n 4,4-litrainen twin-turbo V8-kaasumoottori on vain M- ja M50i-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

V8-moottorilla varustettu BMW M50i tuottaa jopa 523 hv ja 553 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Se my\u00f6s kiihtyy nopeudesta 0-100 3,8 sekunnissa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi se tarjoaa huippunopeuden 155 km\/h, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 yhden markkinoiden tehokkaimmista ja nopeimmista keskikokoisista luksusluokan crossover-maastureista.<\/p>\n\n\n\n

Mink\u00e4 vuoden BMW X5 on luotettavin?<\/h3>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 BMW X5:n moottori (N62) on luotettavin, vuosien 2001-2005 BMW-mallit ovat luotettavimpia. Niit\u00e4 seuraavat tiiviisti vuosien 2016 ja 2018 BMW-mallit. N\u00e4m\u00e4 mallit raportoivat BMW X5 -malleista v\u00e4hiten ongelmia. Niiss\u00e4 on kuitenkin edelleen omat ongelmansa, jotka ovat my\u00f6s kalliita korjata.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on BMW X5:n nelj\u00e4nnen sukupolven luotettavin moottori?<\/h3>\n\n\n\n

BMW X5:n nelj\u00e4nness\u00e4 sukupolvessa on poikkeuksellisia moottoreita. Luotettavin moottori BMW X5:n nelj\u00e4nness\u00e4 sukupolvessa on kuitenkin N63tu 4,4-litrainen V8-tuplaturbomoottori. Sit\u00e4 seuraa tiiviisti S63:n 4,4-litrainen V8-twin-turbomoottori.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

BMW X5:ss\u00e4 on paljon luotettavia moottoreita, kuten N63tu ja B58, mutta luotettavin BMW X5:n moottori on N62 V8. Toisin kuin muissa BMW X5:n moottoreissa, t\u00e4ss\u00e4 moottorissa on v\u00e4hemm\u00e4n ongelmia, ja se on asennettu kaikkien aikojen luotettavimpiin BMW X5 -malleihin, jotka ovat vuosimallia 2001-2005.<\/p>\n\n\n\n

Muiden BMW X5 -moottoreiden tavoin my\u00f6s N62 V8 -moottorissa on kuitenkin joitakin yleisi\u00e4 ongelmia, joita ovat: j\u00e4\u00e4hdytysnesteen siirtoputken vuoto, vialliset venttiilivarren tiivisteet, tiivisteen \u00f6ljyvuoto sek\u00e4 venttiilikannen ja venttiilikannen tiivisteen \u00f6ljyvuoto. Vaikka t\u00e4ss\u00e4 moottorissa on joitakin ongelmia, se on eritt\u00e4in luotettava verrattuna muihin BMW X5:n moottoreihin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW X5 kuuluu markkinoiden tehokkaimpiin ja suorituskykyisimpiin keskikokoisiin ylellisiin crossover-maastureihin. Useimpien kilpailijoidensa tavoin siin\u00e4 on erilaisia moottoreita, jotka ovat vuosien varrella antaneet voimaa eri X5-versioille. Mutta mik\u00e4 BMW X5:n moottori<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3445"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3445"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3445\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3446,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3445\/revisions\/3446"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3445"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3445"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3445"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}