{"id":35,"date":"2021-06-16T10:31:01","date_gmt":"2021-06-16T10:31:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=35"},"modified":"2021-06-16T10:31:01","modified_gmt":"2021-06-16T10:31:01","slug":"pitaisiko-minun-ruostesuojata-bmwni","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/pitaisiko-minun-ruostesuojata-bmwni\/","title":{"rendered":"Pit\u00e4isik\u00f6 minun ruostesuojata BMW:ni?"},"content":{"rendered":"\n

Ruoste on yksi auton pahimmista vihollisista. Korroosio johtuu useimmiten siit\u00e4, ett\u00e4 vesi tunkeutuu maalin sis\u00e4\u00e4n, ja kun n\u00e4in tapahtuu, vesi alkaa kuplia maalia. Ruoste alkaa levit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ulosp\u00e4in ja lopulta rikkoo itse maalin.<\/p>\n\n\n\n

Vahva korroosiosuojaus on elint\u00e4rke\u00e4 yli 10-12 vuotta vanhalle autolle, koska useimpia autoja kolhiintuu auton elinkaaren aikana runsaasti kiveniskemi\u00e4, jotka voivat aiheuttaa korroosiota. Kun auto on ollut jonkin aikaa alttiina kosteudelle ja hapelle, ruostuminen on v\u00e4ist\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut autonvalmistajat, kuten BMW, tekev\u00e4t kattavan korroosiosuojauksen jo ennen auton kokoamista, mutta t\u00e4llainen korroosiosuojaus ei kest\u00e4 ikuisesti. Voit my\u00f6s hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monia erilaisia j\u00e4lkimarkkinoiden korroosiosuojaustekniikoita.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin huolehdit autostasi, peset sen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ja jopa levit\u00e4t maalinsuojakalvoa tiettyihin herkkiin kohtiin, voit est\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 vaikutukset pitk\u00e4ksi aikaa. Yli 12 vuotta vanhan BMW:n ruostesuojaus on hyv\u00e4 idea, jos auto on sit\u00e4 nuorempi, pid\u00e4 siit\u00e4 vain kunnolla huolta.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n tehtaan korroosiosuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki BMW-autot saavat kattavan ruostesuojauksen ennen tehtaalta l\u00e4ht\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 koostuu siit\u00e4, ett\u00e4 koko auton kori kastetaan mangaaniin, fosfaattisinkkiin ja nikkeliin. Kylvyn j\u00e4lkeen BMW levitt\u00e4\u00e4 koko korin p\u00e4\u00e4lle suojakerroksen.<\/p>\n\n\n\n

Prosessi ulottuu jopa subatomiselle tasolle, sill\u00e4 BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erikoispinnoitetta nimelt\u00e4 e-coat, joka koostuu koko korin s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 latauksesta. N\u00e4in varmistetaan, ett\u00e4 auton korin jokainen nanometri on suojattu samalla tavalla. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen huipputekniset robotit alkavat ruiskuttaa korkeapainetiivisteit\u00e4 auton korin kaikkiin haavoittuviin koloihin.<\/p>\n\n\n\n

BMW tekee kaikkensa varmistaakseen, ett\u00e4 kaikki auton korin haavoittuvat osat suojataan. Aloittaen korin alta BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 polyvinyylikloridiseosta, joka suojaa autoa veden sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4sylt\u00e4 ja korin alta tulevalta kosteudelta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen BMW maalaa auton ja levitt\u00e4\u00e4 lis\u00e4suojakerroksen erityisell\u00e4 sulatetulla parafiinipohjaisella ontelovahalla, jolla varmistetaan, ett\u00e4 kaikki pienet halkeamat, saumat ja raot on peitetty. Vaha kuivuu ja siit\u00e4 tulee vahva korroosionestoaine. BMW tarjoaa my\u00f6s 12 vuoden pitk\u00e4n korroosiotakuun vuoden 2004 j\u00e4lkeen valmistetuille autoille.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n korroosiosuojaus j\u00e4lkimarkkinoilla<\/h2>\n\n\n\n

Jos autosi on yli 12 vuotta vanha, sinun kannattaa ehk\u00e4 tutustua paljon n\u00e4ihin j\u00e4lkimarkkinoiden korroosionestotekniikoihin. Yksi uusimmista korroosionestotekniikoista on erityinen elektroninen moduuli, joka l\u00e4hett\u00e4\u00e4 heikkoa virtaa koko auton koriin, mik\u00e4 teoriassa est\u00e4\u00e4 autoasi reagoimasta hapen kanssa. Hinnat vaihtelevat 500-1000 dollarin v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos etsit 150 dollaria halvempaa vaihtoehtoa, tervapohjaisia suihkeita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein my\u00f6s l\u00e4hinn\u00e4 korin alla olevaan ruostesuojaukseen. T\u00e4ss\u00e4 tekniikassa ruiskutetaan tervan kaltainen kerros auton haavoittuviin kohtiin ruostesuojan aikaansaamiseksi. T\u00e4m\u00e4 kerros on kuitenkin altis halkeilulle, joka voi jopa nopeuttaa korroosioprosessia, joten sit\u00e4 tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Erityiset tippumattomat \u00f6ljysuihkeet muistuttavat jonkin verran edell\u00e4 mainittuja tervapohjaisia suihkeita, mutta ammattilaisen suorittamana t\u00e4m\u00e4 tekniikka tarjoaa paremman ja perusteellisemman suojan. Joitakin porauksia tarvitaan, joten kannattaa konsultoida ammattilaista. Kustannukset vaihtelevat 120-150 dollarin v\u00e4lill\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4 olisi toistettava vuosittain.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa my\u00f6s tutustua tippa\u00f6ljysuihkeisiin, jotka ovat viskoosisempia kuin edell\u00e4 mainitut tippa\u00f6ljysuihkeet ja tarjoavat viel\u00e4 paremman ruostesuojan samaan hintaan. T\u00e4m\u00e4 tekniikka olisi my\u00f6s suoritettava vuosittain, ja monet asiantuntijat suosittelevat sit\u00e4 usein.<\/p>\n\n\n\n

Yleinen jokap\u00e4iv\u00e4inen ruosteenesto<\/h2>\n\n\n\n

Muista pest\u00e4 autosi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, sill\u00e4 se on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 maalin pitk\u00e4ik\u00e4isyyden ja ruostesuojan kannalta. Lis\u00e4ksi sinun tulisi my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 keraamista pinnoitekerrosta maalin suojauksen parantamiseksi ja tarkkailla aina, ettei autossasi ole suolaa, ja puhdistaa se niin usein kuin mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

Sinun tulisi my\u00f6s pit\u00e4\u00e4 kaikki erityiset tyhjennystulpat puhtaina, jotta vesi p\u00e4\u00e4see helposti poistumaan auton kaikista onteloista. Jos et puhdista sis\u00e4tiloja usein, on hyvin mahdollista, ett\u00e4 lika levi\u00e4\u00e4 my\u00f6s ulkoa, mik\u00e4 voi aiheuttaa ruostumista.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat parhaan mahdollisen suojan, siirry ja kiinnit\u00e4 maalinsuojakalvo kaikkiin autosi haavoittuviin kohtiin. N\u00e4in estet\u00e4\u00e4n kiveniskem\u00e4, joka on usein t\u00e4rkein syy ruosteen syntymiseen ulkopaneeleihin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kannattaako auto ruostesuojata?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu muutamasta eri tekij\u00e4st\u00e4. Jos asut l\u00e4mpim\u00e4ss\u00e4, enimm\u00e4kseen kuivassa ilmastossa ja ajat p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa p\u00e4\u00e4llystetyill\u00e4 teill\u00e4, se ei ehk\u00e4 ole niin tarpeellista. Mutta jos asut ilmastossa, jossa s\u00e4\u00e4olosuhteet vaihtelevat, tai jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t usein kosteuteen p\u00e4ivitt\u00e4isill\u00e4 ty\u00f6matkoilla, se voi olla hyv\u00e4 ajatus.<\/p>\n\n\n\n

Jos omistat melko uuden auton, etk\u00e4 aio omistaa sit\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, ruostesuojaus ei ole tarpeen. Jos vain noudatat kaikkia jokap\u00e4iv\u00e4isi\u00e4 korroosionestovinkkej\u00e4, ruostumisen mahdollisuudet ovat melko v\u00e4h\u00e4iset.<\/p>\n\n\n\n

Onko uudemmilla autoilla parempi ruostesuojaus kuin vanhemmilla autoilla?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, ne ovat. Monet nykyaikaiset automerkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sinkitty\u00e4 ter\u00e4st\u00e4 joissakin auton rungon erityisosissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 alueet eiv\u00e4t ole yht\u00e4 alttiita korroosiolle kuin tavallinen ter\u00e4s. Vanhemmissa autoissa ei ole k\u00e4ytetty t\u00e4m\u00e4ntyyppist\u00e4 ter\u00e4st\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 korroosio ei ole yht\u00e4 voimakasta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi uudemmat autot on yleens\u00e4 koottu paremmin. Niiss\u00e4 on tiukemmat paneeliv\u00e4lit, ja monia uudempia tiivistystekniikoita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suoraan tehtaalta. BMW:n kattava ruostesuojaustekniikka tarjoaa 12 vuoden takuun syyst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ruosteen todenn\u00e4k\u00f6isyys kes\u00e4ll\u00e4 vs. talvella?<\/h3>\n\n\n\n

Talvella korroosio on paljon merkityksellisemp\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneen kosteuden ja ennen kaikkea suolan vuoksi. Useimmissa maissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suolaa j\u00e4\u00e4nestoaineena, mutta t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 on suuri mahdollisuus, ett\u00e4 autosi k\u00e4rsii korroosiosta talven aikana.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi varmista aina, ett\u00e4 peset autosi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, sill\u00e4 jos et pese sit\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, suolakertym\u00e4t voivat vaurioittaa maalia jonkin ajan kuluttua. Jos n\u00e4in k\u00e4y, sinun pit\u00e4isi etsi\u00e4 kattavampia ruosteenestoratkaisuja, jotka on lueteltu t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ruoste on yksi auton pahimmista vihollisista. Korroosio johtuu useimmiten siit\u00e4, ett\u00e4 vesi tunkeutuu maalin sis\u00e4\u00e4n, ja kun n\u00e4in tapahtuu, vesi alkaa kuplia maalia. Ruoste alkaa levit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ulosp\u00e4in ja lopulta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/35"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=35"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/35\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=35"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=35"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=35"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}