{"id":3646,"date":"2022-03-30T10:00:47","date_gmt":"2022-03-30T10:00:47","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3646"},"modified":"2022-03-30T10:00:50","modified_gmt":"2022-03-30T10:00:50","slug":"mercedes-benz-9g-tronic-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-benz-9g-tronic-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes-Benz 9G-Tronic – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz on merkki, joka tunnetaan innovaatiosta, huipputeknologiasta ja laadukkaasta mekaniikasta. Mercedes 9G-Tronic 9-vaihteinen automaattivaihteisto on suunniteltu yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n mukavuus, suorituskyky, polttoainetaloudellisuus, pehmeys ja luotettavuus.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic on momentinmuunninvaihteisto, mutta ei mik\u00e4 tahansa momentinmuunnin, sill\u00e4 siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n alan ensimm\u00e4ist\u00e4 hydrodynaamista momentinmuunninta. 9G-Tronic on suunniteltu tarjoamaan jopa 10 prosentin lis\u00e4ys polttoainetaloudellisuuteen, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tervetullutta kaikissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronicissa on my\u00f6s omat ajotilat, jotka on suunniteltu korostamaan vaihteiston eri ominaisuuksia. Se on my\u00f6s suhteellisen luotettava vaihteisto, mutta jotkut omistajat ovat raportoineet solenoidiin liittyvist\u00e4 ongelmista, vaihteiston kytkeytymisest\u00e4 limp-tilaan, karkeasta vaihtamisesta ja hitaasta kiihtyvyydest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic on saatavana l\u00e4hes kaikkiin uudempiin Mercedes-malleihin. 9G-Tronicin edelt\u00e4j\u00e4 oli 7G-Tronic, joka on edelleen saatavilla joihinkin uudempiin suuritehoisiin AMG-malleihin, erityisesti 12-sylinterisell\u00e4 moottorilla varustettuihin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronicin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic 9-vaihteinen automaattivaihteisto esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuoden 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency -mallissa, ja sen j\u00e4lkeen, kun se oli t\u00e4ysin saatavilla W222 S-luokkaan, siit\u00e4 tuli my\u00f6s vakiovaruste koko Mercedes-mallistossa.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic rakentuu samalle alustalle, johon 7G-Tronic perustuu, mutta 9G-Tronic tarjoaa vaikuttavampia ratkaisuja, jotka takaavat entist\u00e4 sulavamman ja tehokkaamman ajokokemuksen. Vaihteisto on suunniteltu pit\u00e4m\u00e4\u00e4n moottori aina alemmalla kierrosalueella, ja n\u00e4in se onnistuu tarjoamaan jopa 10 % paremman polttoainetaloudellisuuden 7G-Troniciin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic on saatavana joko momentinmuuntimella varustettuna tai MCT-monikytkinvaihteistona, joka on periaatteessa tavallinen 9G, mutta ilman momentinmuuntimella varustettua vaihteistoa. MCT on suunniteltu m\u00e4rk\u00e4kytkimell\u00e4, ja tietokone on suunniteltu tukemaan kaksoiskytkinominaisuutta.<\/p>\n\n\n\n

MCT 9G-Tronic on saatavana korkeamman hintaluokan AMG 63 -malleihin, jotta vaihtoaikoja saataisiin lyhennetty\u00e4 ja autosta tehty\u00e4 mahdollisimman nopea.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic – Miten se vertautuu 7G-Troniciin?<\/h2>\n\n\n\n

Kuten alussa mainittiin, 9G-Tronic on Mercedesin kuuluisan 7G-Tronic-seitsem\u00e4nvaihteisen vaihteiston seuraaja, mutta 9G-Tronic lupaa lukuisia parannuksia 7G-Tronic-laatikkoon verrattuna. Vuoden 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency oli ensimm\u00e4inen malli, jossa 9G-tronic otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, ja 9G-tronicin tarjoamat parannukset n\u00e4kyv\u00e4t selkeimmin vuoden 2013 E350-mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka 0-60MPH-ajat ovat pysyneet samoina 6,6 sekunnissa, E350 BE tarjoaa paremman polttoaineenkulutustuloksen 53,3MPG verrattuna 7G-Tronic-mallin 51,4MPG:hen. 7G-Tronic E350:n hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t ovat 144 g\/100 km, kun taas E350 BE:n hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t ovat 138 g\/100 km.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineenkulutuksen paraneminen n\u00e4kyy viel\u00e4 selvemmin kaupunkiajossa, jossa E350 BE:n tulos on 44,1MPG, kun taas 7-vaihteisen E350:n tulos on jopa 40,9MPG. 9G-Tronic on saatavana sek\u00e4 nelivetoisiin ett\u00e4 nelivetoisiin malleihin, hybrideihin sek\u00e4 diesel- ja bensiinimoottoreihin.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic tuntuu my\u00f6s yhten\u00e4isemm\u00e4lt\u00e4 ja sulavammalta verrattuna vanhempaan 7G-Troniciin, erityisesti suurissa ja raskaissa Mercedes-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronicin luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic on melko luotettava vaihteisto, mutta muutama mainitsemisen arvoinen ongelma on kuitenkin olemassa. 9G-Tronicin tiedet\u00e4\u00e4n toisinaan vaihtuvan huonosti, erityisesti tyhj\u00e4k\u00e4ynnilt\u00e4 1. vaihteelle tai 1. vaihteelta 2. vaihteelle. Sen tiedet\u00e4\u00e4n my\u00f6s joskus reagoivan hieman hitaasti, varsinkin kun auto on kylm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronicissa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 toisinaan olevan ongelmia solenoidin kanssa, joka asettaa auton hitaaseen tilaan, jotta muut elint\u00e4rke\u00e4t vaihteiston osat eiv\u00e4t vahingoittuisi.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic -huoltoaikataulut<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic -vaihteisto on monimutkainen osa hienomekaniikkaa, joka tarvitsee jatkuvaa huoltoa toimiakseen kunnolla. Jos et tee huoltoa asianmukaisesti, vaihdelaatikko aiheuttaa todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikenlaisia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Muista siis huoltaa 9G-Tronic-vaihteistosi keskim\u00e4\u00e4rin 75 000:n v\u00e4lein tai 5 vuoden v\u00e4lein sen mukaan, kumpi tulee ensin. S\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen Mercedes 9G-Tronic -huolto koostuu automaattivaihteiston \u00f6ljyn ja suodattimen vaihdosta. Jos j\u00e4lleenmyyj\u00e4 tai mekaanikko kuitenkin katsoo, ett\u00e4 jotain muuta on teht\u00e4v\u00e4, muista tehd\u00e4 se, jotta v\u00e4lt\u00e4t mahdolliset onnettomuudet my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka hyv\u00e4 Mercedes Benz 9G-Tronic -vaihteisto on?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic -vaihteisto on yksi markkinoiden parhaista luksusautojen vaihteistovaihtoehdoista t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 vaikuttavien hy\u00f6tysuhdetulostensa ja sujuvan toimintansa ansiosta. Se ei ehk\u00e4 ole markkinoiden nopein vaihteisto, koska se ei ole kaksoiskytkinyksikk\u00f6, mutta siit\u00e4 huolimatta tuskin kukaan kiist\u00e4\u00e4, ett\u00e4 9G-tronic on aivan vaikuttava.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4hes jokaisessa luokassa 9G-Tronic tarjoaa merkitt\u00e4vi\u00e4 parannuksia 7G-Troniciin verrattuna. Ainoa kohta, jossa 7G-Tronic tarjoaa edelleen enemm\u00e4n, on suurin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti, jonka se voi ottaa vastaan. Siksi joissakin uudemmissa Mercedeksen 12-sylinterisiss\u00e4 moottoreissa ja suurissa dieselmoottoreissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n edelleen 7G-Tronicia.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on 9G-Tronic TCT- ja 9G-Tronic MCT -vaihteiston v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

9G-Tronic TCT viittaa momentinmuuntimeen, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n hydrodynaamista momentinmuuntimella, jossa nesteet korvaavat kytkimen. 9G-Tronic MCT viittaa monikytkinj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, joka l\u00f6ytyy malliston ylin AMG 63 -malleista, joissa asiakkaat suosivat vaihtoaikoja, kiihtyvyytt\u00e4 ja j\u00e4nnityst\u00e4 pehmeyden, tehokkuuden ja kest\u00e4vyyden sijaan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen MCT 9G-Tronic -vaihteistot on suunniteltu siten, ett\u00e4 ne ovat ensisijaisesti reagoivia. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 ne tarjoavat laukaisunohjauksen ja ovat paljon voimakkaampia vaihteita vaihdettaessa. Kaiken kaikkiaan MCT-vaihteisto on l\u00e4himp\u00e4n\u00e4 kaksoiskytkinvaihteistoa, jota Mercedes tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 suurempiin ja tehokkaampiin AMG-malleihinsa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 ajotiloja 9G-Tronicissa on?<\/h3>\n\n\n\n

9G-Tronic-vaihteistoissa on kolme erilaista ajotilaa: Eco, Dynamic ja Manual, joissa voit hallita vaihteiden vaihtamista t\u00e4ysin ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4n kiinnitettyjen mela-vaihteiden avulla. MCT 9G-Tronic -vaihteistossa on nelj\u00e4 eri ajotilaa: Comfort, Sport, Sport+ ja Manual.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 ajotilat on suunniteltu maksimoimaan 9G-Tronicin tarjoamat erityiset edut ajoymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 riippuen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 9G-Tronic pystyy muuttamaan luonnettaan sen mukaan, mit\u00e4 silt\u00e4 halutaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz on merkki, joka tunnetaan innovaatiosta, huipputeknologiasta ja laadukkaasta mekaniikasta. Mercedes 9G-Tronic 9-vaihteinen automaattivaihteisto on suunniteltu yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n mukavuus, suorituskyky, polttoainetaloudellisuus, pehmeys ja luotettavuus. 9G-Tronic on momentinmuunninvaihteisto, mutta ei mik\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3646"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3646"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3646\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3647,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3646\/revisions\/3647"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3646"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3646"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3646"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}