{"id":3691,"date":"2022-04-04T13:16:28","date_gmt":"2022-04-04T13:16:28","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3691"},"modified":"2022-04-04T13:16:31","modified_gmt":"2022-04-04T13:16:31","slug":"volvo-s40-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/volvo-s40-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Volvo S40 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S40 on Volvon vuosina 1995-2012 valmistama premium-tason pienikokoinen sedan. S40:n ensimm\u00e4inen sukupolvi, S40 I, oli tuotannossa vuosina 1995-2004, kun taas S40 II oli tuotannossa vuosina 2004-2012. S40:n tuotanto lopetettiin vuonna 2012, ja se korvattiin V40-viistoper\u00e4mallilla.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4 aikana Volvo onnistui myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 yli miljoona kappaletta, mukaan lukien V40-kombiversio. S40 on saatavana muutamalla eri moottorivaihtoehdolla alkaen pienist\u00e4 1,6 litran nelisylinterisist\u00e4 moottoreista, joissa on 101 hv, aina S40 II S Automatica -malliin, jossa on jopa 400 hv.<\/p>\n\n\n\n

S40:n ensimm\u00e4isess\u00e4 sukupolvessa k\u00e4ytettiin Volvon klassista laatikkomallista sedan-muotoilua, kun taas S40:n toisessa sukupolvessa muotoilu oli suurin piirtein sama, mutta siin\u00e4 oli py\u00f6ristetympi\u00e4 reunoja. Sis\u00e4tiloiltaan S40 I on hieman vanhentunut, kun taas S40 II on hieman modernimpi, mutta ei l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin moderni kuin Volvon nykyiset sedanit.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden suhteen S40 j\u00e4\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isen luotettavuuden keskitason alapuolelle, erityisesti 1. sukupolven malli. Siit\u00e4 huolimatta S40 II tarjoaa nyt hyv\u00e4\u00e4 arvoa k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla, mutta sen ostaminen edellytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kaivautuu syvemm\u00e4lle auton historiaan, jotta voi p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, onko se todellakin sen arvoinen vai ei, sill\u00e4 huollon laadulla on suuri merkitys kokonaisomistuskustannuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S40 I -mallivalikoiman aloittaa 1,6 litran rivinelosylinterinen nelisylinterinen moottori, jossa on 105 hv, kun taas faceliftin j\u00e4lkeinen versio t\u00e4st\u00e4 moottorista tarjoaa 109 hv. Seuraavana vuorossa on 1.6L 4-sylinterinen moottori 116hv\/122hv. Volvo S40 I 2.0L tarjoaa 2.0L 4-sylinterisen moottorin 136hv ja turboahdetun version 160hv. Malliston huippumalli T4 tarjoaa 1,9 litran 4-sarjamoottorin, jossa on 200 hv.<\/p>\n\n\n\n

S40 II -mallisto alkaa my\u00f6s 1.6L 4-sylinterisell\u00e4 moottorilla, jossa on 100\/125hv. 1.8L-moottori tarjoaa 125 hv ja 2.0L-moottori on saatavana 145 hv:ll\u00e4. S40 II -malliin on saatavana my\u00f6s muutama 5-sylinterinen moottori, joiden tehot vaihtelevat 140 ja 230 hv v\u00e4lill\u00e4, kun taas t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 tehokkain S40-malli on S40 II S Automatica, jossa on 4,7 litran V8-moottori, jossa on 440 hv.<\/p>\n\n\n\n

S40 I on saatavana nelj\u00e4ll\u00e4 dieselmoottorilla, joiden tehot vaihtelevat 90 hv:n ja 115 hv:n v\u00e4lill\u00e4, kun taas S40 II on saatavana dieselmoottoreilla, joiden tehot vaihtelevat 100 hv:n ja 190 hv:n v\u00e4lill\u00e4. S40 I on saatavana manuaalivaihteistolla ja nelivetoisena, kun taas S40 II on saatavana my\u00f6s automaattivaihteistolla, nelivetoisena tai nelivetoisena.<\/p>\n\n\n\n

S40-mallisto ei ole kovinkaan erikoinen tehokkuuden suhteen, sill\u00e4 S40:n maksimikulutusnopeus liikkuu parhaimmillaan 30MPG:n tuntumassa. Kaiken kaikkiaan moottorit ovat hienostuneita, mutta eiv\u00e4t liian hiljaisia.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

S40:n ensimm\u00e4inen sukupolvi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vanhalta sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa, mik\u00e4 on odotettavissa auton i\u00e4n huomioon ottaen. Toinen sukupolvi on hieman modernimpi, mutta ei l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin nykyaikainen kuin uudemmat Volvo-mallit ovat. Sis\u00e4tilojen muotoilu on uudemmassa mallissa melko paljon parempi, mutta siit\u00e4 puuttuu my\u00f6s suurin osa uusimmista ominaisuuksista.<\/p>\n\n\n\n

S40:n alustan ja jousituksen viritys on r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity mukavaan ajoon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 S40 ei ole urheiluauto, ei edes S40 Automatica -mallin tapauksessa.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

S40 ei ole t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 luotettavin Volvo-auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se k\u00e4rsii melko monista ongelmista, sek\u00e4 ensimm\u00e4isen ett\u00e4 toisen sukupolven mallit. Yleisimm\u00e4t ongelmat, jotka yleens\u00e4 vaivaavat S40:t\u00e4, liittyv\u00e4t katalysaattoriin, heikkotasoisiin jarruihin, vuotavaan kattoluukkuun, \u00f6ljyvuotoihin ja MAF-anturin vikaan.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin n\u00e4ist\u00e4 ovat hieman huolestuttavampia kuin toiset, kuten jarruihin liittyv\u00e4t ongelmat, kun taas vuotavan kattoluukun kaltaiset ongelmat voidaan korjata jo varhaisemmassa vaiheessa, jos niihin kiinnitet\u00e4\u00e4n huomiota. S40 II on hieman luotettavampi kuin 1. sukupolvi, mutta ei tarpeeksi, jotta sill\u00e4 olisi todellista merkityst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S40 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S40:n saa 2 500-16 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4 mallista, rakennusvuodesta, varusteista, kunnosta ja ajokilometreist\u00e4 riippuen. Osa n\u00e4ist\u00e4 voi olla eritt\u00e4in arvokkaita, jos niit\u00e4 on huollettu kohtuullisesti. Siit\u00e4kin huolimatta sinun on kiinnitett\u00e4v\u00e4 tarkkaa huomiota kaikkiin huoltohistoria-asiakirjoihin.
K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n S40 ei ehk\u00e4 ole kaikkein suurin sedan, mutta siin\u00e4 on varmasti riitt\u00e4v\u00e4sti tilaa sellaiselle, joka ei aio kuljettaa pitki\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4 kovin usein. Tavaratila on my\u00f6s kunnollinen, kun taas yleinen n\u00e4kyvyys on keskinkertainen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Volvo S40 minun pit\u00e4isi ostaa?<\/h3>\n\n\n\n

Kahden S40-sukupolven v\u00e4lill\u00e4 kannattaa keskitty\u00e4 siihen, josta pid\u00e4t enemm\u00e4n, sill\u00e4 molemmat ovat laadultaan suhteellisen samanlaisia. S40 II on kuitenkin edistyneempi auto, varsinkin koska se on saatavana sek\u00e4 RWD- ett\u00e4 AWD-muodossa ja siin\u00e4 on my\u00f6s automaattivaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Moottoreista T4-moottorit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan suosituimpia, ja jotkut kehuvat my\u00f6s 1,9 litran dieselmoottoria todella luotettavaksi.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvo S40 turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo-autot ovat tunnettuja vaikuttavista turvallisuustiedoistaan, eik\u00e4 S40 ole poikkeus, varsinkaan toinen sukupolvi. Ensimm\u00e4isen sukupolven S40 on nyt suhteellisen vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 turvallinen kuin S40 II.<\/p>\n\n\n\n

Jopa S40 II:sta puuttuu kuitenkin suurin osa nykyaikaisista turvatekniikoista, sill\u00e4 useimmat niist\u00e4 eiv\u00e4t olleet tuolloin saatavilla. Silti toisen sukupolven S40 on rakennettu lujasti, mink\u00e4 ansiosta sen t\u00f6rm\u00e4ystestitulokset ovat melko vaikuttavia.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Volvo lopetti S40:n valmistuksen?<\/h3>\n\n\n\n

Voisi luulla, ett\u00e4 miljoonan myydyn kappaleen j\u00e4lkeen Volvo luopuu vastentahtoisesti S40:st\u00e4. S40:n viimeisten vuosien aikana sen suosio kuitenkin laski valtavasti, sill\u00e4 2010-luvun alussa maasturit ja crossoverit alkoivat nopeasti kasvattaa suosiotaan.<\/p>\n\n\n\n

S40:n 5-sylinteriset moottorit eiv\u00e4t ole taloudellisia eiv\u00e4tk\u00e4 nopeita, ja ne ovat my\u00f6s liian \u00e4\u00e4nekk\u00e4it\u00e4 segmenttiin n\u00e4hden. Omistajat valittivat my\u00f6s ergonomiasta, mutta t\u00e4rkein syy S40:n hylk\u00e4\u00e4miseen oli se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4nkaltaiset autot alkoivat menett\u00e4\u00e4 nopeasti huomiota.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S40 on Volvon vuosina 1995-2012 valmistama premium-tason pienikokoinen sedan. S40:n ensimm\u00e4inen sukupolvi, S40 I, oli tuotannossa vuosina 1995-2004, kun taas S40 II oli tuotannossa vuosina 2004-2012. S40:n tuotanto lopetettiin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3692,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3691"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3691"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3691\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3693,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3691\/revisions\/3693"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3692"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3691"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3691"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3691"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}