{"id":37,"date":"2021-06-16T10:31:48","date_gmt":"2021-06-16T10:31:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=37"},"modified":"2021-06-16T10:31:48","modified_gmt":"2021-06-16T10:31:48","slug":"pitaisiko-minun-ruostesuojata-uusi-autoni","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/pitaisiko-minun-ruostesuojata-uusi-autoni\/","title":{"rendered":"Pit\u00e4isik\u00f6 minun ruostesuojata uusi autoni?"},"content":{"rendered":"\n

Autoissa on paljon rautaa sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 osia. Jos k\u00e4sittelem\u00e4t\u00f6n rauta, happi ja vesi sekoittuvat, syntyy korroosiota, joka voi hajottaa itse osat. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ruoste voi joko vain n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pahalta, mutta se voi my\u00f6s aiheuttaa vakavia rakenteellisia ongelmia, jos sit\u00e4 ei hoideta varhaisessa vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n

Voit ajatella ruostetta kuin autosairautta. Uudemmat autot, jotka eiv\u00e4t ole viett\u00e4neet paljon aikaa tiell\u00e4, eiv\u00e4t ole yht\u00e4 alttiita ruostumiselle kuin vanhemmat autot. Kun autot vanhenevat, niit\u00e4 ei yleens\u00e4 huolleta kovin hyvin, mik\u00e4 usein tarkoittaa, ett\u00e4 ruostetta syntyy ja se alkaa heikent\u00e4\u00e4 auton koria ja rakenneosia.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat uudemmat autot on ruostesuojattu suoraan tehtaalta, joten uuden auton ruostesuojaus ei ole niin tarpeellista. Jos kuitenkin haluat mahdollisimman hyv\u00e4n suojan, sinun kannattaa ruostesuojata auto, varsinkin jos aiot omistaa sen pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos k\u00e4yt\u00e4t autoa esimerkiksi osana kolmen vuoden leasing-sopimusta, ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen ruostesuojaus ei ole tarpeen. Tee vain kaikki tavanomaiset auton huoltotoimenpiteet, kuten auton pesu ja yrit\u00e4 olla naarmuttamatta maalia. Autosi haavoittuvat kohdat kannattaa my\u00f6s suojata PPF:ll\u00e4 tai\/ja keraamisella pinnoitteella.<\/p>\n\n\n\n

Uuden auton ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Uudemmat autot on rakennettu paljon paremmin kuin vanhemmat autot. Uudemmilla kokoonpanotekniikoilla varmistetaan tarkat korin raot ja kohdistus, jotka molemmat takaavat, ett\u00e4 tiivisteet ovat paljon vahvempia ja tiiviimpi\u00e4. Jos t\u00e4m\u00e4 yhdistet\u00e4\u00e4n laajalti sinkittyyn ter\u00e4srakenteeseen, ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen ruostesuojaus ei ole kovin tarpeellinen.<\/p>\n\n\n\n

Uuden auton ruostesuojaus riippuu my\u00f6s erityisest\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kohteestasi. Jos ajat autollasi vain talvella ja t\u00f6rm\u00e4\u00e4t paljon kosteuteen, ruostesuojausta kannattaa harkita jo varmuuden vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin automerkit, kuten BMW ja monet muut, tekev\u00e4t kattavia ruostesuojausratkaisuja ennen kuin autot edes maalataan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 uudemmat autot k\u00e4yv\u00e4t l\u00e4pi laajan ruostesuojausprosessin, joka varmistaa, ett\u00e4 autot ovat suojattuja jopa subatomisella tasolla. Uusien autojen hintaan sis\u00e4ltyy my\u00f6s erityisi\u00e4 10-12 vuoden takuita.<\/p>\n\n\n\n

Jos aiot omistaa auton pitk\u00e4\u00e4n ja ajat autollasi usein ilmastossa, jossa s\u00e4\u00e4olosuhteet ovat ep\u00e4suotuisat, ruostesuojaa autosi. Jos teet my\u00f6s pidempi\u00e4 matkoja, joilla kivien lohkeilu on yleisemp\u00e4\u00e4, ja jos maassasi k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n talvella suolaa j\u00e4\u00e4nestoaineena, sinun kannattaa ehdottomasti ruostesuojata upouusi autosi.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn auton ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn auton ruostesuojaus vaikuttaa loogisemmalta, mutta jos autosi ei ole s\u00e4\u00e4st\u00e4misen arvoinen, ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isten dollarien k\u00e4ytt\u00e4minen ruostesuojaukseen on melko hy\u00f6dyt\u00f6nt\u00e4. K\u00e4ytetty autosi on saattanut jo joutua korroosion uhriksi, joten sinun on parasta vied\u00e4 autosi kokeneeseen korikorjaamoon tarkastamaan kaikki haavoittuvat koripaneelit.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 suurin osa auton omistajista ei koskaan vie autoaan ruostesuojaukseen. Ruosteenestoa tekev\u00e4t useimmiten harrastajat, jotka pyrkiv\u00e4t s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollisimman paljon auton arvosta, eik\u00e4 tavallinen vuoden 2003 Honda Civicisi, jossa on 180 000 kilometri\u00e4 ajettu, ole todenn\u00e4k\u00f6inen ehdokas.<\/p>\n\n\n\n

Ruosteenesto tarjoaa varmasti paremman yleissuojan riippumatta siit\u00e4, onko auto k\u00e4ytetty vai uusi. Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erityisi\u00e4 \u00f6ljysuihkutekniikoita tai avaruusajan elektronisia moduuleja ruostesuojausratkaisuja, varmista, ett\u00e4 se on taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta auton j\u00e4\u00e4nn\u00f6sarvo on usein korkeampi, jos auto on ollut ruostesuojattu suurimman osan k\u00e4ytt\u00f6i\u00e4st\u00e4\u00e4n. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 jotkin tekniikat, kuten tippa\/tipaton \u00f6ljysuihkutus, edellytt\u00e4v\u00e4t auton koripaneelien poraamista, mik\u00e4 voi jopa pahentaa ruostekertym\u00e4\u00e4, jos sit\u00e4 ei tee kokenut ammattilainen.<\/p>\n\n\n\n

Vinkkej\u00e4 ruostumattomaan autoon kokemusta<\/h2>\n\n\n\n

Ei todellakaan tarvita erityist\u00e4 ruostesuojausta, jos teet vain kaikki s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliset, edulliset p\u00e4ivitt\u00e4iset\/viikoittaiset\/kuukausittaiset huollot. Ennen kaikkea muista pest\u00e4 auto s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, jotta saat puhdistettua kaikki ep\u00e4puhtaudet, jotka voivat naarmuttaa auton maalia ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Maalisuojakalvojen ja\/tai erityisten keraamisten pinnoitteiden levitt\u00e4minen auton koripaneeleihin on my\u00f6s hyv\u00e4 idea pit\u00e4\u00e4 maali hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa. Se suojaa sinua my\u00f6s kiveniskuilta ja naarmuilta, jotka voivat johtaa korroosioon jonkin ajan kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

Auto kannattaa pest\u00e4 viel\u00e4kin useammin, jos kotimaassasi k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n talvella suolaa j\u00e4\u00e4nestoaineena, sill\u00e4 suola voi edist\u00e4\u00e4 korroosiota huomattavasti. Tarkasta ajoittain korin alta ja yrit\u00e4 itse etsi\u00e4 korroosion merkkej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Varmista lis\u00e4ksi, ett\u00e4 my\u00f6s sis\u00e4tilat ovat puhtaat ja ett\u00e4 kaikki auton ymp\u00e4rill\u00e4 olevat vesitulpat eiv\u00e4t ole tukossa. Tee vain kaikki n\u00e4m\u00e4 auton s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliset huoltovaatimukset, eik\u00e4 mit\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta upouusiakaan autoja varten rehellisesti sanottuna tarvita, varsinkaan, jos ruostuminen kuuluu takuun piiriin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 minun pit\u00e4isi tehd\u00e4, jos l\u00f6yd\u00e4n autostani ruostetta?<\/h3>\n\n\n\n

Jos autollesi on my\u00f6nnetty takuu, joka kattaa my\u00f6s ruostumisen, ota yhteytt\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n mahdollisimman pian. Yrit\u00e4 lievent\u00e4\u00e4 ruostetta mahdollisimman pian, koska ruostuminen voi levit\u00e4 nopeasti, ja jos se levi\u00e4\u00e4, edess\u00e4si on korjauslasku, joka ei ole taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos omistat arvokkaan auton, sinun on teht\u00e4v\u00e4 t\u00e4m\u00e4 viel\u00e4kin kiireellisemmin, koska t\u00e4m\u00e4 voi heikent\u00e4\u00e4 auton arvoa nopeasti. Ruostetta sattuu, ja se on itsest\u00e4\u00e4nselvyys, mutta on olemassa keinoja, joilla sen voi korjata, jos toimit ajoissa.<\/p>\n\n\n\n

Ruostuvatko klassikkoautot useammin?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4 ruostuvat, klassiset autot ruostuvat paljon enemm\u00e4n verrattuna uudempiin autoihin. Ja t\u00e4m\u00e4 on erityisesti ongelma, jos kyseess\u00e4 on klassikkoauto, joka maksaa paljon rahaa, mutta hinnat eiv\u00e4t viel\u00e4 muutama vuosi sitten olleet niin korkeat kuin nyt.<\/p>\n\n\n\n

On paljon kalliita klassikkoautoja, jotka eiv\u00e4t olleet yht\u00e4 kalliita jonkin aikaa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 monia n\u00e4ist\u00e4 vaivasi korroosio, ja ne korjattiin heti, kun auton arvo teki sen mahdolliseksi. Ole siis aina varovainen ostaessasi vanhempaa autoa, tarkasta se perusteellisesti.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun koskaan ostaa korroosion vaivaama auto?<\/h3>\n\n\n\n

Jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t houkuttelevaan tarjoukseen, johon sis\u00e4ltyy auto, jossa on liev\u00e4\u00e4 korroosiota, se ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole kaupan katkaisija. Paljon korroosiota sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n auton korjaaminen vie aikaa ja vaivaa, mutta joidenkin mallien kohdalla se on itse asiassa hyv\u00e4 ajatus.
T\u00e4m\u00e4 koskee ennen kaikkea arvokkaita, rajoitetusti valmistettuja klassikoita ja urheiluautoja. T\u00e4m\u00e4ntyyppiset autot l\u00f6ytyv\u00e4t usein karmeassa kunnossa, mutta ne on my\u00f6hemmin kunnostettu entiseen loistoonsa. Jos korjausty\u00f6 tehd\u00e4\u00e4n oikein, auton arvo ei k\u00e4rsi niin paljon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autoissa on paljon rautaa sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 osia. Jos k\u00e4sittelem\u00e4t\u00f6n rauta, happi ja vesi sekoittuvat, syntyy korroosiota, joka voi hajottaa itse osat. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ruoste voi joko vain n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pahalta, mutta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/37"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=37"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/37\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=37"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=37"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=37"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}