{"id":3704,"date":"2022-04-05T13:56:13","date_gmt":"2022-04-05T13:56:13","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3704"},"modified":"2022-04-05T13:56:17","modified_gmt":"2022-04-05T13:56:17","slug":"audi-a6-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-a6-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Audi A6 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Audi A6 on saksalaisen luksusautojen raskassarjalaisen Audin valmistama keskikokoinen luksussedan. A6 esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1994 Audi 100:n uudistettuna versiona. A6:sta on saatavana kolme eri versiota, sedan, farmari tai erityinen maastoautoyst\u00e4v\u00e4llinen A6 Allroad.<\/p>\n\n\n\n

Mallin perustamisesta l\u00e4htien A6 on aina ollut saatavana joko FWD-autona tai AWD Quattro -autona. Moottorikoot alkavat 4-sylinterisist\u00e4 moottoreista, 6-sylinterisist\u00e4 moottoreista ja 8-10-sylinterisist\u00e4 moottoreista tehokkaimmissa ja dynaamisimmissa Audi A6 -malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4ist\u00e4 A6:ta kutsuttiin my\u00f6s C4-sukupolveksi ja se oli tuotannossa vuosina 1994-1997. C5 A6 esiteltiin vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2004 asti. Kolmannen sukupolven C6-Audi oli tuotannossa vuosina 2004-2011. Kaksi viimeist\u00e4 A6-sukupolvea ovat kaksi modernia poimintaa, sill\u00e4 C7-sukupolvi oli tuotannossa vuosina 2011-2018, jolloin se korvattiin nykyisell\u00e4 C8-sukupolvella vuonna 2019.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien varrella A6 on aina ollut yksi suosituimmista vaihtoehdoista ihmisille, jotka haluavat ylellisen keskikokoisen luksussedanin, mutta eiv\u00e4t ole kovin innostuneita M\u00fcnchenin tai Stuttgartin autoista. Monet luulivat, ett\u00e4 A6 ei ole samalla tasolla kuin E-luokka ja 5-sarja, mutta n\u00e4in ei yksinkertaisesti ole ollut jo yli 10 vuoteen.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 – Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

C4 Audi A6 t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pian 30 vuotta, eik\u00e4 se ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 se auto, josta useimmat ovat kiinnostuneita. C5 A6 on edelleen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ymp\u00e4ri maailmaa ja suosituimmat C5 A6:n moottorit ovat 2.7L TFSI 6-sylinterinen moottori 230hv tai 4.2L V8 300hv. Suosituimmat C6 A6:n moottorit ovat 2,4 litran V6-syd\u00e4nmoottori, jossa on 177 hv, ja Lamborghinista per\u00e4isin oleva 5,2 litran V10-moottori RS6:ssa.<\/p>\n\n\n\n

Suosituimmat ja tunnetuimmat C7 Audin moottorit ovat 2.0L TFSI nelisylinterinen moottori 252hv ja 3.0L V6 TFSI moottori 333hv. Paras Audi C8 A6:n C8-moottori on 55TFSI 3.0L V6, jossa on 333hv. C5 A6 on saatavana joko per\u00e4kk\u00e4isvaihteistolla tai manuaalivaihteistolla. C6 esitteli Tiptronic-vaihteiston ja C7 DCT S-Tronic -vaihteiston.<\/p>\n\n\n\n

Moottorista riippuen voit valita joko FWD A6:n tai AWD Quattro A6:n, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Audi ei koskaan tarjonnut A6:ta RDW-asetuksella. A6 on aina viritetty mukavuuteen ja vaivattomaan tehoon, varsinkin jos se on varustettu joko 6- tai 8-sylinterisell\u00e4 moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

C5 Audi A6 on ehk\u00e4 kiistanalaisimman n\u00e4k\u00f6inen, varsinkin koska C5 oli ainoa A6, joka suunniteltiin py\u00f6re\u00e4mmin. Monet pit\u00e4v\u00e4t C6:ta hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6isen\u00e4 autona, mutta on turvallista sanoa, ett\u00e4 suurin osa ihmisist\u00e4 pit\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n C7:n ulkon\u00e4\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Faceliftin j\u00e4lkeinen C7-malli voi yht\u00e4 hyvin olla Audi A6:n parhaimman n\u00e4k\u00f6inen, koska se toi A6:n nykyaikaan. Kombi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samalta, lukuun ottamatta tavaratilaa, kun taas Allroad-malli n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 utilitaristisemmalta ja seikkailullisemmalta versiolta A6 Avantista.<\/p>\n\n\n\n

Uusi C8 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 uusimmalta, mutta monet eiv\u00e4t ole viel\u00e4k\u00e4\u00e4n ihastuneet auton ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n, varsinkaan verrattuna hyvin varusteltuun C7:\u00e4\u00e4n. Sis\u00e4tilojen osalta tilanne on suurin piirtein sama: C5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 huonoimmalta, C6 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paremmalta, C7 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 viel\u00e4 paremmalta, mutta kruunu menee upouudelle C8:lle.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien A6-mallien alusta ja jousitus on enimm\u00e4kseen r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity miellytt\u00e4v\u00e4n ajon takaamiseksi, mik\u00e4 on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama kuin voimansiirto.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6:n luotettavuus ja yleiset ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavin Audi A6 -sukupolvi on C5 (2005-2011), erityisesti faceliftin j\u00e4lkeiset mallit. Toiseksi luotettavin Audi A6 -sukupolvi on C7-sukupolvi (2011-2018), kun taas uusi C8 sijoittuu kolmanneksi. N\u00e4m\u00e4 luokitukset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan jokseenkin samat useilla eri luotettavuusalustoilla verkossa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t Audi A6:n ongelmat liittyv\u00e4t vaihteistoon, turboahtimeen, liialliseen \u00f6ljynk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, ajoketjuun tai elektroniikkaan. Monet pit\u00e4v\u00e4t A6:ta ep\u00e4luotettavana, mutta todellisuudessa useimmat ihmiset eiv\u00e4t tied\u00e4, ett\u00e4 ne tarvitsevat jatkuvaa ja asianmukaista huoltoa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Audi A6 maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

C5 Audi A6 maksaa jostain 3 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4 vanhemmista malleista, joissa on enemm\u00e4n kilometrej\u00e4, aina 7 000 dollariin asti halutuimmista uudemmista malleista, joissa on v\u00e4hemm\u00e4n kilometrej\u00e4 kellossa. C6 A6:n keskihinta on 4 500-15 000 dollaria. C7:n hinnat ovat jossain 10 000-40 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4, kun taas C8:n keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on jossain 40 000-70 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4.
N\u00e4ihin eiv\u00e4t sis\u00e4lly Audi RS6- ja S6-huippumallit, jotka maksavat yleens\u00e4 paljon enemm\u00e4n verrattuna tavallisempiin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Onko Audi A6 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen auto?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki Audi A6:n sukupolvet ovat todellakin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ja tilavia, erityisesti uudemmat sukupolvet. C7 A6 on paljon k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi kuin C6-malli, mutta C7-malli ei ole aivan yht\u00e4 paljon k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi kuin C7-malli. Kaiken kaikkiaan olet todenn\u00e4k\u00f6isesti tyytyv\u00e4inen molempiin.<\/p>\n\n\n\n

Tavaratila on my\u00f6s enemm\u00e4n kuin kunnollinen kaikissa A6-malleissa, erityisesti uudemmissa. Ymp\u00e4rin\u00e4kyvyys on hyv\u00e4, koska A6 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 klassista laatikkomaista keskikokoisen luksussedanin siluettia. A6:ssa on my\u00f6s runsaasti s\u00e4ilytystiloja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on my\u00f6s erinomainen perheauto.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Audi RS6 on niin erityinen?<\/h3>\n\n\n\n

Audi RS6 on aina ollut malliston huippumalli Audi A6, jossa on tehokas moottori, AWD ja nopeasti vaihtava vaihteisto. RS6:ssa on kaikki, mit\u00e4 A6:een voi saada, ja viel\u00e4 enemm\u00e4n. RS6:lle on ominaista vahva etupaneeli, suuret py\u00f6r\u00e4t, kaksi suurta pakoputkea ja klassinen Audi Avant -muoto.<\/p>\n\n\n\n

Monet uskovat, ett\u00e4 RS6 on paras auto, jonka voi nyky\u00e4\u00e4n ostaa, koska se t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikki vaatimukset. Se on loistava perheauto, loistava cruiser, luksusauto, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen auto, nopea auto ja hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen auto. RS6 on todellakin nopeiden tila-autojen kuningas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A6 on saksalaisen luksusautojen raskassarjalaisen Audin valmistama keskikokoinen luksussedan. A6 esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1994 Audi 100:n uudistettuna versiona. A6:sta on saatavana kolme eri versiota, sedan, farmari tai erityinen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3705,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3704"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3704"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3704\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3706,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3704\/revisions\/3706"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3705"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3704"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3704"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3704"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}