{"id":3710,"date":"2022-04-05T14:02:09","date_gmt":"2022-04-05T14:02:09","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3710"},"modified":"2022-04-05T14:02:12","modified_gmt":"2022-04-05T14:02:12","slug":"volvo-s80-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/volvo-s80-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Volvo S80 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Volvo S80 oli Volvon lippulaivasedan ennen kuin se korvattiin nykyisell\u00e4 S90-mallilla muutama vuosi sitten. S80:n ensimm\u00e4inen sukupolvi esiteltiin vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2006 asti, jolloin se korvattiin p\u00e4ivitetyll\u00e4 versiolla, joka pysyi tuotannossa vuoteen 2016 asti. S80 on edelleen melko kilpailukykyinen sedan k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

S80-mallisto koostuu muutamasta bensiinimoottorista ja kolmesta dieselmoottorista. Toista sukupolvea on saatavana jopa pitk\u00e4vartisena mallina, jotta se voisi kunnolla kilpailla BMW 7-sarjan, Audi A8:n ja Mercedes Benz S-luokan kaltaisten autojen kanssa. Toinen sukupolvi tarjoaa my\u00f6s p\u00e4ivitettyj\u00e4 moottoreita, jotka tarjoavat enemm\u00e4n tehoa ja parempaa tehokkuutta.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti S80:ss\u00e4 on klassinen laatikkomainen pitk\u00e4n sedanin siluetti, joka sopii t\u00e4ydellisesti saksalaisiin kilpailijoihinsa. Toinen sukupolvi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 paljon houkuttelevammalta, sill\u00e4 1. sukupolven S80 on nyt suhteellisen vanhan n\u00e4k\u00f6inen auto. Ajokokemus on sit\u00e4, mit\u00e4 lippulaivasedanilta voi odottaa, hienostunut ja mukava.<\/p>\n\n\n\n

S80:n 2. sukupolvi on edelleen kilpailukykyinen, kun taas 1. sukupolvi ei ole. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n S80 tarjoaa kaiken maailman tilaa, erityisesti LWB-mallissa. Tavaratila on my\u00f6s valtava, samoin kuin sis\u00e4tilojen lokeroiden ja s\u00e4ilytystilojen m\u00e4\u00e4r\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

S80:n 1. sukupolven mallisto alkaa 1,9 litran 5-sylinterisell\u00e4 rivimoottorilla, jossa on 163 hv, kun taas 2,4 litran 5-sylinterinen rivimoottori tuottaa 140 hv. 2.5LT-malli tuottaa 210hv. Kaikki kolme ovat FWD-autoja, joissa on manuaalivaihteisto. 6-sylinterinen mallisto alkaa 2.9L-mallilla, joka tuottaa 200hv ja 2.8L-mallilla, joka tuottaa 272hv.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iss\u00e4 6-sylinterisiss\u00e4 malleissa on automaattivaihteisto ja FWD. Tarjolla on my\u00f6s kolme dieselmoottoria, joiden teho vaihtelee 130 hv:n ja 163 hv:n v\u00e4lill\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 haluttuja. S80 II -malliin on tarjolla yli 20 erilaista bensiinivaihtoehtoa, ja useimmat niist\u00e4 ovat 1. sukupolven mallin p\u00e4ivitettyj\u00e4 moottoreita, lukuun ottamatta uusia V8-malleja.<\/p>\n\n\n\n

Toisen sukupolven S80 on saatavana my\u00f6s AWD-voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4, ja tehokkaimmat mallit tarjoavat yli 300 hv. S80 on melko taloudellinen, erityisesti toisen sukupolven mallit, joiden kulutus voi olla l\u00e4hes 40MPG.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Volvo S80:n ensimm\u00e4isess\u00e4 sukupolvessa k\u00e4ytettiin Volvon klassista laatikkomaista muotoa, kun taas toinen sukupolvi on hieman py\u00f6re\u00e4mpi. Faceliftin j\u00e4lkeinen 2. sukupolven malli n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melko ajantasaiselta, jopa nykyp\u00e4iv\u00e4n standardeilla mitattuna. Sis\u00e4tilojen osalta S80:n 2. sukupolvi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja tuntuu paljon hienommalta ja paremmin varustellulta.<\/p>\n\n\n\n

S80:n jousitus ja alustan viritys on suurimmaksi osaksi r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity mukavamman ajomukavuuden takaamiseksi, ja se on melko selv\u00e4\u00e4 heti, kun istut S80:n rattiin. Voima jakautuu lineaarisesti, ja jousitus pystyy vaimentamaan suurimman osan kuoppia.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

S80:n ensimm\u00e4inen sukupolvi on kohtuullisen luotettava, mutta 2. sukupolven S80 on paljon luotettavampi. Niin tai n\u00e4in, yleisimm\u00e4t S80:n ongelmat liittyv\u00e4t moottoriin, jousitukseen, ajonhallintaj\u00e4rjestelmiin, s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelmiin ja paineens\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4rjestelmiin.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 jotkin n\u00e4ist\u00e4, kuten ajonhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4t ja moottoriin liittyv\u00e4t ongelmat, voivat olla eritt\u00e4in vaarallisia, koska ne voivat tuhota monia auton elint\u00e4rkeit\u00e4 osia. Hyv\u00e4 uutinen on, ett\u00e4 jos valitset uudemman mallin, et todenn\u00e4k\u00f6isesti joudu kokemaan n\u00e4it\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S80 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

S80:n ensimm\u00e4isen sukupolven saa noin 10 000 dollarilla, kun taas toisen sukupolven saa noin 20 000 dollarilla. Jos hankit v\u00e4hemm\u00e4n ajetun, paremmin varustellun mallin, sinun on odotettava maksavasi l\u00e4hes kaksinkertaisen hinnan. S80 ei ole aivan niin vanha, mutta se vaikuttaa hyv\u00e4lt\u00e4 arvolta, jos olet t\u00e4llaisen auton per\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n S80 tarjoaa kaiken maailman tilaa, koska se on t\u00e4ysikokoinen luksussedan. S80 LWB on tehty autonkuljettajaksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se tarjoaa enn\u00e4tyksellisen paljon jalkatilaa. Tavaratila on my\u00f6s loistava, samoin kuin yleinen n\u00e4kyvyys, etenkin auton kokoon n\u00e4hden.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Volvo S80:n huolto maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo S80:n vuosittainen huolto maksaa useimpien verkkol\u00e4hteiden mukaan noin 700 dollaria. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 yll\u00e4pitokustannukset voivat heilahtaa kumpaankin suuntaan riippuen auton kunnosta ja siit\u00e4, kuinka halukas olet yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4 asianmukaisesti. Kaiken kaikkiaan 700 dollaria on sit\u00e4, mit\u00e4 t\u00e4m\u00e4n segmentin autolta voi odottaa.<\/p>\n\n\n\n

Piditp\u00e4 hintaa sitten liian korkeana tai liian alhaisena, S80:t\u00e4 on todellakin huollettava, sill\u00e4 t\u00e4llaiset autot k\u00e4rsiv\u00e4t usein pahasti huollon puutteesta. N\u00e4m\u00e4 ovat suuria ja monimutkaisia koneita, jotka tarvitsevat hell\u00e4sti rakkautta ja huolenpitoa, muuten ne eiv\u00e4t toimi kunnolla.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvo S80 parempi kuin Mercedes S-luokka?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo S80 suunniteltiin ensisijaisesti kilpailemaan Mercedes Benzin S-luokan kaltaisten autojen kanssa, mutta S-luokka on aina ollut t\u00e4ysikokoisen luksusauton vertailukohta. Vaikka S80 tarjoaa loputtomasti h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 erikoisuuksia ja ominaisuuksia, S-luokka on yksinkertaisesti astetta korkeampi moottoreiden, ylellisyyden ja hienostuneisuuden suhteen.<\/p>\n\n\n\n

Loppujen lopuksi Mercedes-merkki on synonyymi ylellisyydelle, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tuskin mik\u00e4\u00e4n muu merkki voi kilpailla sen kanssa. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, ett\u00e4 S80 olisi huono, sill\u00e4 sit\u00e4 se ei todellakaan ole.<\/p>\n\n\n\n

Onko Volvo S80 turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo S80 on yksi markkinoiden turvallisimmista t\u00e4ysikokoisista luksussedaneista, koska Volvo-yhti\u00f6ll\u00e4 on tapana kunnostautua turvallisuudessa. Faceliftin j\u00e4lkeinen S80:n 2. sukupolvi tarjoaa monia turvallisuusominaisuuksia, joita voi odottaa vain vuoden tai kaksi vanhoilta autoilta.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n tehokkaat puristumisvy\u00f6hykkeet, paljon turvatyynyj\u00e4 ja hyvin suunniteltu sis\u00e4tila, joka kest\u00e4\u00e4 paljon t\u00f6rm\u00e4ysvoimaa, on helppo ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miksi S80 on niin turvallinen kuin se on.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo S80 oli Volvon lippulaivasedan ennen kuin se korvattiin nykyisell\u00e4 S90-mallilla muutama vuosi sitten. S80:n ensimm\u00e4inen sukupolvi esiteltiin vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2006 asti, jolloin se korvattiin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3711,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3710"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3710"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3710\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3712,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3710\/revisions\/3712"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3711"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3710"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3710"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3710"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}