{"id":3762,"date":"2022-04-14T13:30:02","date_gmt":"2022-04-14T13:30:02","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3762"},"modified":"2022-04-14T13:30:08","modified_gmt":"2022-04-14T13:30:08","slug":"onko-volkswagen-beetle-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volkswagen-beetle-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Volkswagen Beetle hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Beetle on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista autoista, joten on melko vaikeaa sanoa, ettei se olisi hyv\u00e4 auto. VW Beetle on itse asiassa yksi kaikkien aikojen parhaista, ellei jopa kaikkein myydyin yksitt\u00e4inen malli, sill\u00e4 VW onnistui myym\u00e4\u00e4n yli 21 miljoonaa kappaletta ymp\u00e4ri maailmaa.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisissa VW Beetle -malleissa on yleens\u00e4 joko 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita monissa eri versioissa. Aivan ensimm\u00e4inen VW Beetle tarjoaa vain 25 hv, kun taas Beetle RSI tarjoaa l\u00e4hes 10 kertaa enemm\u00e4n. Beetle tunnetaan yleisesti FWD-autona manuaalivaihteisena, mutta uusin DSG-kaksoiskytkin on l\u00f6yt\u00e4nyt tiens\u00e4 my\u00f6s uudempiin Beetle-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti VW Beetle on erehtym\u00e4t\u00f6n. Kaikki ymp\u00e4ri maailmaa tiet\u00e4v\u00e4t, milt\u00e4 VW Beetle n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, joten on vain kysymys siit\u00e4, pid\u00e4tk\u00f6 siit\u00e4 vai et. Beetlen sis\u00e4tilat ovat hieman tavallisemmat ja sopusoinnussa monien muiden VW-mallien kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden suhteen VW Beetle ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, mutta uudemmat mallit ovat todellakin luotettavampia. VW:n saa vain muutamalla tuhannella dollarilla, kun taas Beetlen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ei ole aivan parhaimmistoa, koska ikoninen muotoilu on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin tilan maksimointi.<\/p>\n\n\n\n

VW Beetle – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, VW Beetlen moottorivalikoima koostuu p\u00e4\u00e4asiassa 4-sylinterisist\u00e4 rivimoottoreista. Alkuper\u00e4iset VW Beetle -moottorit olivat pieni\u00e4 704cc ja 984cc ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 moottoreita, mutta kaikissa nykyajan Beetle-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita, kun taas joissakin k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s 6-sylinterisi\u00e4 moottoreita.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa noin 20 viime vuoden aikana valmistetuissa Beetle-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joko 1,4-, 1,6- tai 1,8-litraisia 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita, joiden tehot vaihtelevat 75:st\u00e4 150:een hevosvoimaan turbomalleissa. Luultavasti ikonisin Beetle-moottori on 2,0 litran 4-sylinterinen rivimoottori, jonka tehot vaihtelevat uusimmissa malleissa yleens\u00e4 115 ja 220 hv v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkain sarjatuotannossa oleva Beetle on VW Beetle RSI 224hv V6:n ansiosta. VW Beetlest\u00e4 oli vuosien varrella my\u00f6s monia erikoisversioita, kuten esimerkiksi V5-malli. Beetle on FWD-auto, jossa on tyypillisesti manuaalivaihteisto, mutta joihinkin uudempiin malleihin on saatavana my\u00f6s DSG-automaatti.<\/p>\n\n\n\n

Voit odottaa uudempien Beetle-mallien tuottavan jopa 50MPG, jos haluat maksimoida polttoainetehokkuuden.<\/p>\n\n\n\n

VW Beetle – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

VW Beetle on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista autoista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen muotoilu on melko kiistaton. Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun Beetle julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1930, se on s\u00e4ilytt\u00e4nyt sipulimaisen muotoilunsa, joka teki Beetlest\u00e4 erottuvan ja siit\u00e4 on tullut auto, jolla ei ole todellista kilpailijaa. Joko pid\u00e4t tai et pid\u00e4 Beetlen muotoilusta.<\/p>\n\n\n\n

Beetlen sis\u00e4tilat ovat hieman tavanomaisemmat, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se jakaa monia osia muun VAG-perheen kanssa. Jotkin Beetle-mallit, kuten harvinaiset 1950-luvun Zwitter-mallit, ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikkein komeimpia Bugatti Atlanticista inspiroituneen jaetun takaikkunan muotoilun ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Aikaisempien VW Beetle -mallien alustan ja jousituksen viritys oli viritetty siten, ettei se hajoaisi, mutta uudemmat VW Beetle -mallit ajavat jokseenkin kuten tavalliset Golf-mallit.<\/p>\n\n\n\n

VW Beetle – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

VW Beetle on suhteellisen luotettava auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se kest\u00e4\u00e4 aikaa, jos niit\u00e4 huolletaan oikein. Yleisimm\u00e4t VW Beetle -ongelmat liittyv\u00e4t ajoitusketjuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, kaikenlaisiin vuotoihin, MAF-anturiongelmiin, varusteongelmiin ja moottorin j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Niin tai n\u00e4in, VW Beetle -kuoriaisen huoltaminen on suurin piirtein samanlaista kuin VW Jettan tai VW Golfin huoltaminen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on helppoa ja halpaa.<\/p>\n\n\n\n

VW Beetle – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Kunnollisen VW Beetle -mallin saa jo muutamalla tuhannella dollarilla, kun taas ker\u00e4ilykelpoisimmat tilat maksavat helposti yli 100 000 dollaria. Osa n\u00e4ist\u00e4 on sertifioituja klassikoita, osa taas ei. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 Beetle\u00e4 on myyty l\u00e4hes kaikissa maailman maissa, ja sen myyntiluvut ovat yli 21 miljoonaa kappaletta.<\/p>\n\n\n\n

Beetle on my\u00f6s jossain m\u00e4\u00e4rin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen auto, koska siin\u00e4 on 4 istuinta. Istumatila ei kuitenkaan ole mit\u00e4\u00e4n kehuttavaa, ja my\u00f6s tavaratila on keskinkertainen. Avoautomallit ovat viel\u00e4 huonompia l\u00e4hes kaikilta osin.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa VW Beetle?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet kiinnostunut omistamaan palan autohistoriaa, klassisen VW Beetlen ostaminen on t\u00e4ydellinen tapa tehd\u00e4 se. N\u00e4m\u00e4 ovat itse asiassa parhaita VW Beetle -malleja ostettavaksi, koska ne s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4t arvonsa hyvin ja niit\u00e4 on eritt\u00e4in helppo huoltaa. Nykyaikaiset VW Beetle -mallit eiv\u00e4t yksinkertaisesti ole yht\u00e4 hyvi\u00e4 kuin VW Golf ja Jetta.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan, jos rakastat historiaa, muotoilua ja tuntumaa, VW Beetle on todellakin tervetullut lis\u00e4 mihin tahansa autotalliin. N\u00e4m\u00e4 tunnetaan my\u00f6s eritt\u00e4in v\u00e4rikk\u00e4\u00e4st\u00e4 j\u00e4lkimarkkinoiden virityskent\u00e4st\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 VW Beetlell\u00e4 voi tehd\u00e4 ihmeit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Miksi VW Beetle on niin suosittu?<\/h3>\n\n\n\n

VW Beetle on historian tunnetuimpien autonvalmistajien p\u00e4\u00e4malli. Beetle oli mukana monissa elokuvissa ymp\u00e4ri maailmaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Beetle on usein p\u00e4\u00e4osassa piirretyiss\u00e4, lastenelokuvissa ja jopa Hollywood-elokuvissa.<\/p>\n\n\n\n

Beetle oli my\u00f6s tuotannossa l\u00e4hes kahdeksan vuosikymment\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 oli melko mahdotonta olla n\u00e4kem\u00e4tt\u00e4 Beetle\u00e4 miss\u00e4 tahansa. On monia syit\u00e4 siihen, miksi Beetle on niin suosittu kuin se on, mutta todellisuudessa auton ulkon\u00e4k\u00f6 on varmasti yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 syist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW Beetle turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Jotkut saattavat olla huolissaan siit\u00e4, ett\u00e4 VW Beetle ei ensi silm\u00e4yksell\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 erityisen turvalliselta. Uudemmilla malleilla on kuitenkin tapana nauttia t\u00e4hdellisest\u00e4 viiden t\u00e4hden turvallisuusluokituksesta useimmilla osa-alueilla. Beetle ei ole varustettu kaikilla uusimmilla ohjelmallisilla turvaj\u00e4rjestelmill\u00e4, mutta voit varustaa useimmat niist\u00e4 lis\u00e4varustepaketeilla.<\/p>\n\n\n\n

Avoautomallit ovat hieman v\u00e4hemm\u00e4n turvallisia, mutta eiv\u00e4t niin paljon, ett\u00e4 niill\u00e4 olisi suurta merkityst\u00e4 todellisuudessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Beetle on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista autoista, joten on melko vaikeaa sanoa, ettei se olisi hyv\u00e4 auto. VW Beetle on itse asiassa yksi kaikkien aikojen parhaista, ellei jopa kaikkein<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3763,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3762"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3762"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3762\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3764,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3762\/revisions\/3764"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3763"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3762"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3762"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3762"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}