{"id":3777,"date":"2022-04-14T13:37:40","date_gmt":"2022-04-14T13:37:40","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3777"},"modified":"2022-04-14T13:37:43","modified_gmt":"2022-04-14T13:37:43","slug":"audi-a1-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-a1-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Audi A1 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Audi A1 on Audin pienin luksusauto, ja se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010. Ensimm\u00e4inen A1 sai p\u00e4ivityksen vuonna 2015, ja se pidettiin tuotannossa aina vuoteen 2019 asti. Vuonna 2020 Audi toi vihdoin markkinoille uuden A1:n, joka pyrkii nostamaan rimaa pienikokoisten luksusluukkuautojen saralla.<\/p>\n\n\n\n

A1:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on tyypillisesti joko 3- tai 4-sylinterinen moottori, jonka teho vaihtelee 86 hv:n ja 260 hv:n v\u00e4lill\u00e4. Moottori on yleens\u00e4 yhdistetty Audin omaan S-Tronic-vaihteistoon, jonka ansiosta pieni viistoper\u00e4 on sek\u00e4 nopea ett\u00e4 tehokas.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti A1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hillitylt\u00e4 ja melko samalta kuin muu Audi-mallisto. Ensimm\u00e4inen A1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman py\u00f6re\u00e4mm\u00e4lt\u00e4, kun taas uusi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kulmikkaampaa muotoilua. Sis\u00e4tilojen osalta ensimm\u00e4inen A1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4, mutta uusi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 futuristiselta ja ylelliselt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden kannalta A1:n 2. sukupolvi vaikuttaa paremmalta kuin ensimm\u00e4inen, mutta yleisimm\u00e4t ongelmat liittyv\u00e4t liialliseen \u00f6ljynkulutukseen, s\u00e4hk\u00f6ongelmiin, sovitus- ja kolinaongelmiin, turboahdinongelmiin ja ongelmiin ajoketjun kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Voimansiirto<\/h2>\n\n\n\n

Vuoden 2010 Audi A1:n mallisto alkaa 1.2TFSI-moottorilla, joka tarjoaa 86 hv ja on heikoin moottori, joka l\u00f6ytyy 2000-luvun j\u00e4lkeisest\u00e4 Audista. Ensimm\u00e4isen sukupolven A1:een on saatavilla my\u00f6s muutama 1.4TFSI-moottori, joiden tehot vaihtelevat 122hv ja 140hv v\u00e4lill\u00e4. A1 2.0L TFSI tarjoaa 256hv ja se on vakiona Quattro AWD:ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Faceliftin j\u00e4lkeinen Audi A1 luopuu 1.2L TFSI:st\u00e4 ja se lis\u00e4\u00e4 mallistoon Audi S1:n. Facelift-mallissa 1.4L TFSI-moottori on nyt maksimissaan 150hv. Audi S1 Quattro tarjoaa 2.0L 4-sylinterisen turbon 231hv. Kaikki n\u00e4m\u00e4 saa joko S-Tronic DCT -vaihteistolla tai manuaalivaihteistolla joillakin markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Uuden Audi A1:n mallisto alkaa 1,0 litran 3-sylinterisell\u00e4 moottorilla, jossa on 95 hv, mutta t\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy my\u00f6s joko 110 tai 116 hv:n teholla. Uuden A1:n saa my\u00f6s 1,5 litran 4-sylinterisell\u00e4 moottorilla, jossa on 150 hv, kun taas malliston k\u00e4rkimallin A1:n saa 2,0 litran 4-sylinterisell\u00e4 ja yli 200 hv:n moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

A1 on rakennettu tehokkaaksi, kompaktiksi ja aerodynaamiseksi, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 se saavuttaa maksimissaan 60MPG tehokkaimmilla moottoreilla.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Audi A1:n ensimm\u00e4inen sukupolvi alkaa jo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman vanhemmalta, kun taas uusi Audi A1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 futuristiselta ja rohkealta, varsinkin jos se on maalattu hauskemmalla v\u00e4rill\u00e4. Molempien sukupolvien ulkoinen muotoilu on hyvin riippuvainen ulkoisesta muotoilupaketista ja ajovaloista.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilojen osalta A1:n 1. sukupolvi on nyt hieman vanhentunut, mutta se voi silti ihastuttaa, jos se on kunnolla varustettu. Ensimm\u00e4isen sukupolven p\u00e4ivitys on hieman parantanut sis\u00e4tilojen muotoilua, mutta suurin osa t\u00e4rkeimmist\u00e4 pinnoista on pysynyt samana. Uusi A1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon paremmalta joka kulmasta, varsinkin kun siin\u00e4 on Audin oma Virtual Cockpit.<\/p>\n\n\n\n

A1:n jousitus ja alusta on viritetty mukavaan ajamiseen suhteellisen j\u00e4yk\u00e4sti. A1 on suunniteltu reippaaksi kaupunkiautoksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on suhteellisen pehme\u00e4, mutta se ei kuitenkaan rullaa mutkissa.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Audi A1:n ensimm\u00e4inen sukupolvi ei ole yht\u00e4 luotettava kuin faceliftin j\u00e4lkeinen ja 2. sukupolven auto. Kumminkin A1 on kokonaisuutena kohtuullisen luotettava, mutta vain, jos sit\u00e4 huolletaan oikein. Yleisimm\u00e4t Audi A1:n ongelmat liittyv\u00e4t turboahtimeen, s\u00e4hk\u00f6ihin, ajoitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, suureen \u00f6ljynkulutukseen sek\u00e4 sovitus- ja kolinaongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Audi A1:n ensimm\u00e4inen sukupolvi on nyky\u00e4\u00e4n melko edullinen auto, ja se kilpailee esimerkiksi VW Polon kaltaisten autojen kanssa. Faceliftin j\u00e4lkeinen A1 pit\u00e4\u00e4 edelleen hyvin arvonsa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se maksaa paljon enemm\u00e4n kuin ensimm\u00e4isen sukupolven A1. Uusi A1 on l\u00e4hes yht\u00e4 kallis kuin Audi A3, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on todella kapealla markkinasektorilla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n A1 on kaupunkiauto, joten se ei ole kovinkaan hyv\u00e4, kun on kyse useampien ihmisten ja tavaroiden kuljettamisesta. Nelj\u00e4n aikuisen on vaikea viihty\u00e4 A1:ss\u00e4, varsinkin kun he eiv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti pysty laittamaan tavaroitaan mihink\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Audi A1 sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Audi A1 on sen arvoinen, jos olet etsim\u00e4ss\u00e4 pienikokoista luksusluukkuista hatchbackia ja jos mahtuu mukavasti sis\u00e4\u00e4n. A1 saattaa olla l\u00e4ht\u00f6tason Audi, mutta se on todellinen Audi, ainakin uuden A1:n osalta. Niin tai n\u00e4in, kaupunkiajoon A1 on itse asiassa todella hyv\u00e4 idea.<\/p>\n\n\n\n

Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 jotkin A1-mallit saavuttavat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4t 60MPG, se tekee niist\u00e4 loistavia jatkuvaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 A1 on n\u00e4pp\u00e4r\u00e4, hyvin varusteltu ja tehokas, siin\u00e4 on my\u00f6s kaikki ominaisuudet, joita aidolta Audilta voi odottaa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Audi A1 perheauto?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka se on Audi, se ei ole oikeastaan perheauto. A1 on pieni sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole hyvin eristetty eik\u00e4 mukautuva muille kuin nuoremmille lapsiperheille. Siit\u00e4 huolimatta A1 tuntuu hieman liian ohuelta ja hauraalta, ja lis\u00e4ksi se maksaa melko paljon rahaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 hintaluokassa voi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 paljon paremman perheauton.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka A1:ss\u00e4 on joitakin perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ominaisuuksia, kuten helposti saavutettavat IsoFix-kiinnityspisteet, leve\u00e4sti avautuvat ovet ja erinomainen turvallisuusluokitus, on olemassa parempiakin vaihtoehtoja.<\/p>\n\n\n\n

Onko Audi A1 liian hidas?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa on mainittu muutamaan otteeseen, A1:n saa muutamalla moottorivaihtoehdolla, joiden tehot vaihtelevat 80 hevosvoimasta 200 hevosvoimaan. On vaikea kuvitella, milt\u00e4 tuntuu ajaa 2000-luvun autoa n\u00e4in pienill\u00e4 teholuvuilla, mutta todellisuudessa se ei ole kovinkaan suuri ongelma.<\/p>\n\n\n\n

On totta, ett\u00e4 auto on hidas, kun yhdistyy moottoritiell\u00e4 tai kun yritt\u00e4\u00e4 ohittaa jotakuta moottoritiell\u00e4, mutta todellisuus on, ett\u00e4 A1 on riitt\u00e4v\u00e4 siihen, mit\u00e4 se on.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A1 on Audin pienin luksusauto, ja se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010. Ensimm\u00e4inen A1 sai p\u00e4ivityksen vuonna 2015, ja se pidettiin tuotannossa aina vuoteen 2019 asti. Vuonna 2020 Audi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3778,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3777"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3777"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3777\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3779,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3777\/revisions\/3779"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3778"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3777"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3777"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3777"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}