{"id":386,"date":"2021-06-28T09:03:35","date_gmt":"2021-06-28T09:03:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=386"},"modified":"2021-06-28T09:03:35","modified_gmt":"2021-06-28T09:03:35","slug":"mika-on-rumin-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-rumin-auto\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on rumin auto?"},"content":{"rendered":"\n

Sanotaan, ett\u00e4 kauneus on katsojan silm\u00e4ss\u00e4, mutta joissakin autoissa on ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, josta vain \u00e4iti voisi pit\u00e4\u00e4. Esteettisyys on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen subjektiivista, mutta on olemassa muutamia autoja, joita l\u00e4hes kaikki tarkkasilm\u00e4iset pit\u00e4v\u00e4t hirvitt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6isin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Autot, kuten Fiat Multipla ja Pontiac Aztec, ovat kuuluisia juuri n\u00e4ist\u00e4 syist\u00e4, ja on aika vaikea olla ajattelematta, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat jopa objektiivisesti katsoen kauhean n\u00e4k\u00f6isi\u00e4. ”Maailman rumimman auton” tittelist\u00e4 kilpailevat n\u00e4m\u00e4 kaksi huonomaineista puntaria, ne on varmasti rakennettu eri tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Sellaiset autot kuin Toyota Mirai, Mitsuoka Nouera, Nissan Juke, Subaru Tribeca, Chrysler PT Cruiser ja Nissan Juke ovat v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin kyseenalaisia. Mutta my\u00f6s jotkin muotoiluun keskittyneiden merkkien valmistamat miljoonia dollareita maksavat autot, kuten Lamborgini Veneno ja McLaren Senna, ovat kiistanalaisia.<\/p>\n\n\n\n

Loppujen lopuksi kauneus on tosiaan subjektiivista, joten on vaikea sanoa, onko jokin oikein vai v\u00e4\u00e4rin. Edell\u00e4 mainitut autot ovat kuitenkin useimmiten useimpien netin rumimpien autojen listojen k\u00e4rjess\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pontiac Aztec<\/h2>\n\n\n\n

Pontiac Aztec on melko yleinen n\u00e4ky Yhdysvalloissa, ja se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhdysvaltalaiselta versiolta Fiat Multiplasta, ja se on luultavasti rumin yleinen auto Yhdysvalloissa. On melko mielenkiintoista, miten t\u00e4m\u00e4 muotoilu koskaan hyv\u00e4ksyttiin.<\/p>\n\n\n\n

Aztec julkaistiin vuonna 2000, ja sen teki tunnetuksi eksentrinen p\u00e4\u00e4henkil\u00f6 yhdess\u00e4 nykyajan tunnetuimmista tv-sarjoista. On kuitenkin turvallista sanoa, ett\u00e4 laajennettu valokeilaus ei auttanut Aztecia olemaan koskaan muuta kuin suorastaan ruma.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Multipla<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Multipla on melko suosittu auto, mutta ei oikeista syist\u00e4. Multipla on loistava perheauto, jonka tilavaan matkustamoon mahtuu jopa 6 matkustajaa. Multipla on varustettu runsaalla m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 lokeroita ja mukitelineit\u00e4, ja katto on uskomattoman korkea, mutta perheen perustaminen Multiplaa omistamalla on saavutus sin\u00e4ns\u00e4.
Multipla julkaistiin vuonna 1998, ja monet nettisivustot ja autolehdet olivat t\u00e4ysin pettyneit\u00e4 siihen, ett\u00e4 Multipla ei en\u00e4\u00e4 vuonna 2004 uudistettuna muistuttanut ”psykoottista piirrosankkaa”. Multipla myi parhaiten Italiassa, mik\u00e4 on melko outoa, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 Italiasta saimme Alfa Romeon, Ferrarin, Maseratin ja Lamborghinin.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Mirai<\/h2>\n\n\n\n

Toyota Mirai on todella mielenkiintoinen auto, koska se toimii vetyk\u00e4ytt\u00f6isen\u00e4, ja se on yksi harvoista suosituista vetyautoista. Mutta niin kiistanalaisen muotoilun vuoksi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 kiinnostus vetyautoja kohtaan on vain laskenut Mirain julkaisun my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mirai on oudosti muotoiltu, ikkunalinjat ovat uskomattoman korkealla, ja korin rypyt ovat niin voimakkaita, ett\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, etteiv\u00e4t suunnittelijat ole osanneet p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, milloin sen muotoilu pit\u00e4isi lopettaa. Ei ole mik\u00e4\u00e4n salaisuus, ett\u00e4 monet nykyaikaiset Toyota-autot ovat hieman ylistailattuja, mutta vuoden 2014 Mirai vie sen varmasti seuraavalle tasolle.<\/p>\n\n\n\n

Chrysler PT Cruiser<\/h2>\n\n\n\n

Chrysler PT Cruiser oli aina vain harvojen ostajien auto. Koko 2000-luvun ”halvan auton n\u00e4k\u00f6inen luksus” Chryslerin muotokieli on synnytt\u00e4nyt melkoisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n melko ruman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja.<\/p>\n\n\n\n

Chrysler 300C oli halpa Bentley-kopio, ja sen ostivat ihmiset, jotka halusivat huijata kaikille omistavansa luksusauton. PT Cruiser otti vaikutteita menneisyyden autoista, mutta yhdisti ne kaikkien aikojen tylsimp\u00e4\u00e4n 2000-luvun muotokieleen.<\/p>\n\n\n\n

Lamborghini Veneno<\/h2>\n\n\n\n

Lamborghini Veneno on uskomaton. T\u00e4t\u00e4 autoa on rajoitettu vain kourallinen roadster- ja coupe-muotoja, ja sen l\u00e4ht\u00f6hinta oli yli nelj\u00e4 miljoonaa dollaria. Luulisi, ett\u00e4 tuolla hinnalla kauneutta on helppo saada, mutta se ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pid\u00e4 paikkaansa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4t\u00e4 V12-moottorilla varustettua t\u00e4ysiverist\u00e4 superautoa joko rakastetaan tai vihataan, mutta jokseenkin kaikilla on siit\u00e4 mielipide. Ja sit\u00e4 Lamborghini varmaan halusi, n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 autoa, joka varmasti her\u00e4tt\u00e4\u00e4 keskustelua miss\u00e4 tahansa se kulkeekin. Ja siin\u00e4 he varmasti onnistuivatkin.<\/p>\n\n\n\n

McLaren SENNA<\/h2>\n\n\n\n

Ihan alkuun vain, McLaren Senna on yksi kyvykk\u00e4immist\u00e4 autoista, joita on koskaan valmistettu. McLaren Sennan muotokieli oli vahvasti riippuvainen aerodynamiikasta, ja on turvallista sanoa, ett\u00e4 Sennassa on kyse enemm\u00e4n toiminnasta kuin muodosta.<\/p>\n\n\n\n

Ja vaikka lopputulos on uskomattoman kyvyk\u00e4s auto, muotoilu oli hieman meh. Senna on vain hieman liian n\u00e4pp\u00e4r\u00e4 ja ep\u00e4johdonmukainen, eik\u00e4 suuri takasiipi todellakaan auta asiaa. T\u00e4m\u00e4 on erityisen ilmeist\u00e4, jos ajatellaan McLaren Sennan edelt\u00e4j\u00e4\u00e4, upeaa McLaren P1:t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaunein koskaan tehty auto?<\/h3>\n\n\n\n

Kauneus on subjektiivista, mutta tuskin kukaan kiist\u00e4\u00e4 Mercedes 300SL:\u00e4\u00e4, Ferrari 250 GT CS:\u00e4\u00e4, Aston Martin DB5:t\u00e4 ja Jaguar E-Type\u00e4, kun on kyse autojen kauneuskilpailuista. Kauneimman auton valitseminen on paljon hankalampaa kuin ruman auton valitseminen.<\/p>\n\n\n\n

Sellaiset autot kuin Bugatti Type 57 Atlantic, Alfa 8C 2900, Jaguar XK 120 ja Lamborghini Countach kilpailevat my\u00f6s kaikkien aikojen kauneimmasta autosta. Kauniin n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja on kuitenkin niin paljon, ett\u00e4 on mahdotonta valita vain yht\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko vanhemmat autot kauniimpia kuin nykyautot?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n kysymykseen vastaaminen on melko vaikeaa. Mutta voidaan varmasti sanoa, ett\u00e4 vanhemmat autot eiv\u00e4t olleet yht\u00e4 monimutkaisia eiv\u00e4tk\u00e4 suuria ja ett\u00e4 turvallisuusstandardit eiv\u00e4t olleet yht\u00e4 tiukat kuin nyky\u00e4\u00e4n. Monet nykyaikaiset autot ovat s\u00e4\u00e4d\u00f6sten uhreja, ja siksi varmaan monet ihmiset ajattelevat, ett\u00e4 olemme jo ohittaneet autojen suunnittelun huipun.<\/p>\n\n\n\n

Ihmiset arvostavat vanhempia autoja enemm\u00e4n, koska ne muistuttavat meit\u00e4 siit\u00e4, miten asiat olivat ennen, hieman yksinkertaisempia ja v\u00e4hemm\u00e4n t\u00e4ynn\u00e4 tekniikkaa. Vanhoilla autoilla on omat tarinansa, eik\u00e4 t\u00e4m\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti toistu.<\/p>\n\n\n\n

Onko nykyaikainen automuotoilu liian ylityylinen?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikainen autosuunnittelu on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 aivan varmasti hieman liian ylityylinen. Autot alkavat n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 samankaltaisemmilta, ja monien valmistajien muotoiluidentiteetti muuttuu jatkuvasti. Monet autonvalmistajat tarjoavat samoja muotoiluelementtej\u00e4 koko mallistossaan, ja se heikent\u00e4\u00e4 joidenkin mallien erikoisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 tiukemmat rajoitukset ja s\u00e4hk\u00f6autoteknologia, autojen muotoilu saattaa jopa olla hyvin riippuvainen toimintojen, kuten toimintas\u00e4teen, aerodynamiikan ja tehokkuuden, vaikutuksista. T\u00e4m\u00e4 vain vahvistaa entisest\u00e4\u00e4n sit\u00e4, ett\u00e4 autojen huippumuotoilu on jo kauan sitten ohi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sanotaan, ett\u00e4 kauneus on katsojan silm\u00e4ss\u00e4, mutta joissakin autoissa on ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, josta vain \u00e4iti voisi pit\u00e4\u00e4. Esteettisyys on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen subjektiivista, mutta on olemassa muutamia autoja, joita l\u00e4hes kaikki tarkkasilm\u00e4iset pit\u00e4v\u00e4t<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/386"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=386"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/386\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=386"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=386"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=386"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}