{"id":3896,"date":"2022-05-02T14:08:29","date_gmt":"2022-05-02T14:08:29","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3896"},"modified":"2022-05-02T14:08:32","modified_gmt":"2022-05-02T14:08:32","slug":"mercedes-w169-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-w169-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes W169 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W169 oli tuotannossa vuosina 2004-2012, ja sin\u00e4 aikana Mercedes on onnistunut myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 tonneittain. W169-malliin on saatavana erilaisia versioita Mercedesin nelisylinterisest\u00e4 rivimoottorista, jonka teho vaihtelee 95 ja 195 hv:n v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilultaan W169 ei ole aivan sellainen, mit\u00e4 voisi luokitella l\u00e4ht\u00f6tason viistoper\u00e4ksi, kuten kaksi viimeisint\u00e4 A-Luokan mallia, vaan pikemminkin jonkinlainen viistoper\u00e4n ja tila-auton v\u00e4limuoto. Sis\u00e4tiloiltaan W169 tuntuu ensiluokkaiselta ja hyvin rakennetulta, mit\u00e4 ei voi sanoa ulkoasusta.<\/p>\n\n\n\n

W196 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole kaikkien aikojen luotettavin Mercedes-auto, mutta oikein huollettuna se kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. N\u00e4it\u00e4 autoja on ollut olemassa jo melko kauan, eiv\u00e4tk\u00e4 kovinkaan monet ihmiset ole halukkaita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n niiden yll\u00e4pitoon tarvittavaa rahaa, sill\u00e4 ne ovat nyky\u00e4\u00e4n suhteellisen halpoja ostaa.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n W169 on ahdas, mutta siihen mahtuu jopa nelj\u00e4 kohtuullisen kokoista aikuista. Tavaratila on kohtuullinen, varsinkin 2000-luvun alun kompaktiksi kaupunkiautoksi. Kaiken kaikkiaan W169 on ehdottomasti hankittu maku, joten jos pid\u00e4t siit\u00e4, on monia syit\u00e4 ostaa se.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

W169-mallisto alkaa A150-mallilla, joka tarjoaa 1,5-litraisen rivinelosylinterisen nelosmoottorin, jossa on 95 hv. Seuraavana vuorossa on A160-malli, joka on saatavana aivan samalla moottorilla, mutta mallimerkint\u00e4 otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vasta vuonna 2010 A150:n korvaajana. A170-mallissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tehokkaampaa 116 hv:n 1,7 litran 4-sylinterist\u00e4 rivimoottoria.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s A180-malli esiteltiin vuonna 2010 A170-mallin korvaajana, jossa on aivan sama moottori ja teho. A200-mallissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n 2,0 litran 4-sylinterist\u00e4 rivimoottoria, jonka teho on 136 hv, kun taas huippumalli A200 Turbo k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaa moottoria, mutta siihen on lis\u00e4tty turboahdin, jonka yhdistetty teho on 193 hv.<\/p>\n\n\n\n

W196 on saatavana joko 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 7-vaihteisella automaattivaihteistolla. Se on my\u00f6s yksinomaan FWD-auto. W196:n kulutuslukemat ovat 38MPG yhdistettyn\u00e4 alemman hintaluokan malleissa, kun taas malliston k\u00e4rkimallin 2,0 litran 4-sylinterinen turbomoottori voi saada noin 30MPG yhdistettyn\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

W169 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman ep\u00e4sovinnaiselta, sill\u00e4 se ei ole varsinaisesti tila-auto eik\u00e4 varsinainen viistoper\u00e4. W169 istuu korkeammalla kuin uudemmat A-luokan mallit, mik\u00e4 antaa sille paremman n\u00e4kyvyyden ymp\u00e4riins\u00e4. On turvallista sanoa, ett\u00e4 muotoilu joko miellytt\u00e4\u00e4 sinua tai sitten ei. Mercedes p\u00e4\u00e4tti luopua t\u00e4st\u00e4 muotoilusta tavanomaisemman viistoper\u00e4isen ulkon\u00e4\u00f6n hyv\u00e4ksi, mik\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olleen oikea valinta.<\/p>\n\n\n\n

W169:n sis\u00e4tilat ovat melko ensiluokkaiset, varsinkin jos ne on varustettu nahkavaihtoehtopaketilla. Sisustus muistuttaa C-luokan sisustusta tuolta aikakaudelta, mik\u00e4 on todellakin hyv\u00e4 asia. Vaikka ulkomuotoilu varmasti lipsahtaa hiuksista, sisustus on todenn\u00e4k\u00f6isesti mukava, kysyip\u00e4 sit\u00e4 kuka tahansa.<\/p>\n\n\n\n

W169:n alustan ja jousituksen viritys on selv\u00e4sti viritetty mukavaan ajoon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikki W169-mallit tuntuvat hienostuneilta. Ne eiv\u00e4t miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 ole urheiluautoja, koska niin korkea painopiste on itse asiassa sopimuksen katkaisija, jos pid\u00e4t vauhdikkaasta ajamisesta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden suhteen Mercedes W169 on keskinkertainen, sill\u00e4 jotkin mallit hajoavat melko usein, kun taas toiset ovat sitkeit\u00e4. Mit\u00e4 varhaisemmasta mallista on kyse, sit\u00e4 suuremmat ovat mahdollisuudet ongelmien ilmenemiseen, sill\u00e4 Mercedes onnistui korjaamaan melko monia my\u00f6hemm\u00e4n mallin ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Joka tapauksessa yleisimm\u00e4t ongelmat, joilla on tapana vaivata W169-mallia, liittyv\u00e4t automaattivaihteistoon, moottorin j\u00e4\u00e4hdytykseen ja ruiskutukseen\/venttiileihin, \u00f6ljyvuotoihin ja jousitusongelmiin. Huolto ei ole kovin kallista, koska n\u00e4it\u00e4 on paljon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 osia on helposti saatavilla ja ett\u00e4 niit\u00e4 on my\u00f6s helppo korjata.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

W169:n voi nyky\u00e4\u00e4n ostaa pikkurahalla, mutta jos haluat kunnollisemman mallin, jossa on hyv\u00e4t varusteet ja jossa ei ole liikaa kilometrej\u00e4 kellossa, joudut k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n v\u00e4hint\u00e4\u00e4n muutaman tonnin. T\u00e4m\u00e4 on todellakin hyv\u00e4 hinta, varsinkin jos pid\u00e4t W169:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n W169:st\u00e4 ei kannata odottaa mit\u00e4\u00e4n erikoista, sill\u00e4 se on l\u00e4pikotaisin pienikokoinen auto. Tavaratila on kuitenkin kunnollinen, erityisesti laajan tavaratilan aukon ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Mercedes W169 on paras?<\/h3>\n\n\n\n

W169:st\u00e4 on saatavana melko monta iteraatiota, ja parhaita ostettavia ovat joko A200 tai A200 Turbo. N\u00e4m\u00e4 kaksi ovat riitt\u00e4v\u00e4n tehokkaita ilman, ett\u00e4 ne olisivat tehokkuuden suhteen havaittavasti yht\u00e4\u00e4n huonompia. Kannattaa my\u00f6s keskitty\u00e4 vuoden 2010 j\u00e4lkeisiin my\u00f6hempiin malleihin, sill\u00e4 ne ovat paljon parempia ja kest\u00e4v\u00e4t pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Faceliftia edelt\u00e4v\u00e4t mallit eiv\u00e4t ole ehdoton kielto, mutta jos haluat parasta vastinetta rahalle, on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 valita luotettavampi faceliftin j\u00e4lkeinen malli.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes W169 turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

W169 vaikuttaa joskus hieman ep\u00e4varmalta turvallisuuden suhteen, koska se on hieman korkeammalla maasta ja koska sill\u00e4 on taipumus rullailla melko paljon kaarteissa. T\u00e4m\u00e4 ei ollut ongelma silloin, kun W169 sai my\u00f6s viiden t\u00e4hden turvallisuusluokituksen, mutta se on syyt\u00e4 mainita, koska A-Klassea ei kuitenkaan ole koskaan tarkoitettu nopeisiin mutkiin.<\/p>\n\n\n\n

W169 on liian vanha hy\u00f6ty\u00e4kseen kaikista uusimmista turvallisuusohjelmistojen j\u00e4rjestelmist\u00e4, joten niit\u00e4 ei kannata odottaa l\u00f6ytyv\u00e4n W169:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Mercedes W169?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten on jo lukemattomia kertoja mainittu, W169 on hankittu maku, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen ostaminen riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 olet siit\u00e4, milt\u00e4 auto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, tuntuu ja miten sit\u00e4 ajetaan. On monia ihmisi\u00e4, min\u00e4 mukaan lukien, jotka vihaavat auton ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, kun taas toiset pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 t\u00e4ydellisen\u00e4 sellaisena kuin se on.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4, jos pid\u00e4t siit\u00e4, haluat sen ja sinulla on sille k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, W169 on harkitsemisen arvoinen, varsinkin kun se on nyky\u00e4\u00e4n todella edullinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W169 oli tuotannossa vuosina 2004-2012, ja sin\u00e4 aikana Mercedes on onnistunut myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 tonneittain. W169-malliin on saatavana erilaisia versioita Mercedesin nelisylinterisest\u00e4 rivimoottorista, jonka teho vaihtelee 95 ja 195 hv:n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3897,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3896"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3896"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3896\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3898,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3896\/revisions\/3898"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3897"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3896"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3896"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3896"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}