{"id":392,"date":"2021-06-28T09:05:53","date_gmt":"2021-06-28T09:05:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=392"},"modified":"2021-06-28T09:05:53","modified_gmt":"2021-06-28T09:05:53","slug":"miksi-sahkoautot-ovat-parempia-kuin-kaasuautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-sahkoautot-ovat-parempia-kuin-kaasuautot\/","title":{"rendered":"Miksi s\u00e4hk\u00f6autot ovat parempia kuin kaasuautot?"},"content":{"rendered":"\n

Joidenkin mielest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen ja kaasuautojen vertailu on kuin vertaisi omenoita appelsiineihin. Toisille vertailu on kuitenkin luontevaa, koska s\u00e4hk\u00f6autot ovat er\u00e4\u00e4nlainen seuraava askel autoteollisuudessa. Olemme vasta s\u00e4hk\u00f6autojen aikakauden alussa, ja s\u00e4hk\u00f6autolla on paljon erilaisia etuja.<\/p>\n\n\n\n

Polttomoottoriautoista on tulossa yh\u00e4 sieluttomampia yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6- ja melum\u00e4\u00e4r\u00e4ysten ansiosta. Muutaman vuosikymmenen kuluttua saatamme jopa ajatella, ett\u00e4 polttomoottoriautot ovat j\u00e4\u00e4nteit\u00e4 menneisyydest\u00e4, kaukana oleva askel kohti puhtaampaa tulevaisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Kun s\u00e4hk\u00f6autoinfrastruktuuri paranee edelleen ja s\u00e4hk\u00f6autojen hinnat alkavat laskea, todellinen siirtym\u00e4 tapahtuu. Mutta jo nyt, jos haluat olla tulevaisuuden majakka, EV:n ostaminen tarjoaa sinulle jo nyt joukon etuja.<\/p>\n\n\n\n

EV:n edullisuus<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 EV-vaihtoehtoja ei ole viel\u00e4 niin paljon, mutta EV:n ostaminen, yll\u00e4pito ja korjaaminen tulevat hitaasti yh\u00e4 edullisemmiksi. EV:t oikeuttavat my\u00f6s moniin valtion verohelpotuksiin ja avustuksiin, ja ne ovat my\u00f6s rakenteeltaan yksinkertaisempia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne on helppo ja halpa korjata.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoissa ei ole paljon liikkuvia osia, ja liikkuvat osat kuluvat ensimm\u00e4isen\u00e4 polttomoottoriautossa. Lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t vaadi \u00f6ljynvaihtoja eiv\u00e4tk\u00e4 savutestej\u00e4, ja s\u00e4hk\u00f6auton pitk\u00e4ik\u00e4isyys ylitt\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti polttomoottoriauton.<\/p>\n\n\n\n

Ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kohta<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoteollisuuden t\u00e4rkein motivaattori on luultavasti se, ettei sill\u00e4 ole haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksia. EV:n tuotanto ei ole hiilineutraalia, ja se on tosiasia. S\u00e4hk\u00f6autojen tuotanto on kuitenkin hitaasti siirtym\u00e4ss\u00e4 kohti hiilineutraalimpaa ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tulevaisuutta.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6ajoneuvot ovat lupaava alku ilmastonmuutoksen globaalille k\u00e4sittelylle. Pakokaasup\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 ei ole olemassa, eik\u00e4 niiss\u00e4 ole ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 saastuttavia likaisia polttoaineita. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 joissakin kaupungeissa on maksettava keskustan ruuhkamaksu, eik\u00e4 EV:ll\u00e4 tarvitse maksaa t\u00e4llaisia maksuja.<\/p>\n\n\n\n

Mukavuus<\/h2>\n\n\n\n

Tuskin kukaan voi sanoa, ett\u00e4 Rolls Royce, Bentley tai edes Mercedes S-luokka ei ole mukava ja hiljainen. Rolls Roycen kaltaiset merkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t valtavan m\u00e4\u00e4r\u00e4n tutkimus- ja kehitysty\u00f6t\u00e4 aktiivisten moottorin kiinnikkeiden ja monien muiden keinojen kehitt\u00e4miseen moottorin t\u00e4rin\u00e4n ja meluhaittojen v\u00e4hent\u00e4miseksi.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autossa ei ole moottorin \u00e4\u00e4nt\u00e4, joten teoriassa s\u00e4hk\u00f6autoteollisuudessa ei tarvita t\u00e4llaisia lis\u00e4kustannuksia. S\u00e4hk\u00f6ajoneuvot tarjoavat my\u00f6s runsaasti v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 joka hetki, mik\u00e4 my\u00f6s edist\u00e4\u00e4 miellytt\u00e4v\u00e4\u00e4 ajokokemusta.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky<\/h2>\n\n\n\n

Suorituskyky on luultavasti yksi suurimmista erottavista tekij\u00f6ist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6- ja polttomoottoriautojen v\u00e4lill\u00e4. S\u00e4hk\u00f6moottorit tuottavat 100 % tehon milloin ja miss\u00e4 tahansa. Kun taas polttomoottorin on toisaalta saavutettava tietty kierroslukualue, ennen kuin se voi tuottaa huipputehoa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auto tuottaa 100 % tehon milloin tahansa, ja polttomoottoriauto tuottaa huipputehon tietyll\u00e4 kierroslukualueella. Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auto on aina herkempi ja nopeampi kiihdytt\u00e4\u00e4, eik\u00e4 polttomoottori yksinkertaisesti pysty vastaamaan siihen.<\/p>\n\n\n\n

EV:n etuoikeus<\/h2>\n\n\n\n

”EV Privilege” on uusi termi, joka on luotu kuvaamaan kaikkia niit\u00e4 etuja, joita saat EV:n omistajana verrattuna polttomoottoriauton p\u00e4ivitt\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Ilmainen julkinen lataus, erikseen varatut EV-parkkipaikat, EV-erikoiskaistat – kaikista n\u00e4ist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohdista on v\u00e4hitellen tulossa yksi suurimmista motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 harkita EV:n hankkimista seuraavaksi autoksi.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot on my\u00f6s vapautettu monista erilaisista kaupunkien sis\u00e4isist\u00e4 maksuista, kuten edell\u00e4 mainituista ruuhkalatureista, ja ne voivat my\u00f6s ajaa joidenkin kaupunkien keskustojen l\u00e4pi, kun taas polttomoottoriautot eiv\u00e4t yksinkertaisesti voi sit\u00e4 tehd\u00e4 saastem\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4h\u00e4inen huolto<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autoissa on v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvia osia kuin polttomoottoriautoissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa vain sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4llaisten osien kuluminen ei ole yht\u00e4 yleist\u00e4 eik\u00e4 voimakasta. S\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t tarvitse \u00f6ljynvaihtoja, vaihteiston tarkistuksia eiv\u00e4tk\u00e4 vaihteisto\u00f6ljyn t\u00e4ytt\u00f6\u00e4, ja regeneratiivisen moottorijarrutuksen ansiosta my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6autojen jarrut kest\u00e4v\u00e4t paljon kauemmin.
Suurin huolenaihe EV:ss\u00e4 on akku, sill\u00e4 akku voi maksaa kymmeni\u00e4 tuhansia dollareita, mutta niiden takuu on yleens\u00e4 8-10 vuotta\/100 000 kilometri\u00e4, joten vaikka ne ovat uusia, EV:t ovat huomattavasti halvempia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Valtion avustukset ja veronalennukset<\/h2>\n\n\n\n

Yksi suurimmista motivaattoreista s\u00e4hk\u00f6auton hankkimiseen ovat my\u00f6s valtion avustukset ja veronalennukset, jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t ostaa uuden s\u00e4hk\u00f6auton. Jotkin maat saattavat tukea 10, 20, 30 tai jopa 50 prosenttia hinnasta, mik\u00e4 on valtava syy harkita s\u00e4hk\u00f6auton hankkimista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisten valtionavustusten lis\u00e4ksi jotkin maat tarjoavat my\u00f6s alennettuja rekister\u00f6inti- ja vakuutussopimuksia, tai ne tekev\u00e4t sinut oikeutetuksi kaikenlaisiin veronpalautuksiin. Sinun kannattaa ottaa selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 maasi voi antaa sinulle, jos valitset s\u00e4hk\u00f6auton.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot helpompia asua?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan. EV-infrastruktuuri ei ole tarpeeksi kehittynyt suurimmassa osassa maapalloa, ja EV:n omistaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain, jos voit ladata sen kotona ongelmitta. S\u00e4hk\u00f6autot k\u00e4rsiv\u00e4t kantama-ahdistuksesta ja pitkist\u00e4 ”tankkauksista”, ja n\u00e4in on erityisesti silloin, jos harkitset s\u00e4hk\u00f6autoa pidempi\u00e4 matkoja varten.<\/p>\n\n\n\n

Varaosien ja j\u00e4lleenmyyntiarvon suhteen on paljon kysymysmerkkej\u00e4, sill\u00e4 akkujen vaihtaminen on monimutkaista ja kallista. Jos omistat vain yhden auton, on luultavasti parempi odottaa muutaman vuoden s\u00e4hk\u00f6auton ostamista.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6autot parempia kuin hybridit?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hybridit vaikuttavat parhaalta vaihtoehdolta, jos matkustat pitki\u00e4 matkoja, mutta haluat kuitenkin ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen kulkuv\u00e4lineen. Hybridit ovat t\u00e4ydellinen v\u00e4livaihe, ennen kuin s\u00e4hk\u00f6autoihin siirtyminen alkaa laajemmassa mittakaavassa.<\/p>\n\n\n\n

Hybridej\u00e4 on my\u00f6s ladattava s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, jos haluat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia edullisuuden ja tehokkuuden etuja. Hybridit alkavat hiljalleen vallata suurimman osan autoteollisuudesta, ja nyt on t\u00e4ydellinen aika harkita hybridiautoa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko fossiilisilla polttoaineilla toimivat autot l\u00e4hell\u00e4 loppua?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 polttomoottoriautot eiv\u00e4t ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n loppua. S\u00e4hk\u00f6autojen infrastruktuuri ei ole valmis, eik\u00e4 niiden helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ole viel\u00e4 vertailukelpoinen. Polttomoottoriautojen tankkaaminen kest\u00e4\u00e4 5 minuuttia, ja niiden kantama on satoja ja taas satoja kilometrej\u00e4 hetkess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Varaosia on helposti saatavilla, ja polttomoottoriautojen kuluminen on hyvin dokumentoitu. Monet valmistajat odottavat, ett\u00e4 polttomoottoriautojen tuotanto lopetetaan seuraavan vuosikymmenen tai kahden aikana, mutta t\u00e4m\u00e4 on viel\u00e4 melko kunnianhimoinen tavoite, jota on vaikea saavuttaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Joidenkin mielest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen ja kaasuautojen vertailu on kuin vertaisi omenoita appelsiineihin. Toisille vertailu on kuitenkin luontevaa, koska s\u00e4hk\u00f6autot ovat er\u00e4\u00e4nlainen seuraava askel autoteollisuudessa. Olemme vasta s\u00e4hk\u00f6autojen aikakauden alussa, ja s\u00e4hk\u00f6autolla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/392"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=392"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/392\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=392"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=392"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=392"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}