{"id":394,"date":"2021-06-28T09:06:31","date_gmt":"2021-06-28T09:06:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=394"},"modified":"2021-06-28T09:06:31","modified_gmt":"2021-06-28T09:06:31","slug":"miksi-kaasumoottorit-ovat-parempia-kuin-sahkomoottorit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-kaasumoottorit-ovat-parempia-kuin-sahkomoottorit\/","title":{"rendered":"Miksi kaasumoottorit ovat parempia kuin s\u00e4hk\u00f6moottorit?"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e4hk\u00f6moottorit ovat tehokkuuden ja huollon osalta suuri edistysaskel perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna. S\u00e4hk\u00f6moottorit eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja ne ovat joiltakin osin huonompia kuin polttomoottoriautot, joskus jopa niin paljon, ett\u00e4 ne tuntuvat itse asiassa huonommilta.<\/p>\n\n\n\n

Olemme autoilun uuden aikakauden alussa, uudemmissa autoissa on yh\u00e4 useammin tarjolla s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto, ja polttomoottori on v\u00e4hitellen yh\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 ja yh\u00e4 kalliimpi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Jos kuitenkin siirrymme kokonaan, on joitakin n\u00e4k\u00f6kohtia, joista kannattaa puhua.<\/p>\n\n\n\n

Viel\u00e4 ei ole aika luopua polttomoottoriajoneuvoista, koska emme ole viel\u00e4 l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n valmiita. Infrastruktuuri on lapsenkengiss\u00e4 ja tekniikka kehittyy nopeasti. On paljon syit\u00e4, miksi polttomoottori on parempi kuin s\u00e4hk\u00f6moottori.<\/p>\n\n\n\n

Range<\/h2>\n\n\n\n

Luultavasti yksi ilmeisimmist\u00e4 eroista polttomoottoriauton ja s\u00e4hk\u00f6auton v\u00e4lill\u00e4 on toimintas\u00e4de. Nykyaikaiset s\u00e4hk\u00f6autot ovat hyvi\u00e4 jopa 300 kilometrin v\u00e4itettyyn toimintas\u00e4teeseen, mutta todellisuudessa toimintas\u00e4de on l\u00e4hes aina lyhyempi. Ajotapa, ulkol\u00e4mp\u00f6tila, ajonopeus, paino\u2026<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 seikat voivat muuttaa odotettua toimintas\u00e4dett\u00e4 huomattavasti, ja useimmat ihmiset etsiv\u00e4t laturia paljon v\u00e4itetty\u00e4 aikaisemmin. Toisaalta polttomoottoriauto tarjoaa useita satoja kilometrej\u00e4 yhdell\u00e4 tankilla, ja sen tankkaaminen on helppoa ja ennen kaikkea nopeaa.<\/p>\n\n\n\n

Lataus\/t\u00e4ytt\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Jos polttoaine loppuu, sinun tarvitsee vain menn\u00e4 l\u00e4heiselle huoltoasemalle, avata bensakorkki, t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 auto bensiinill\u00e4, sulkea se, k\u00e4yd\u00e4 maksamassa, ja olet taas liikkeell\u00e4. T\u00e4m\u00e4 koko prosessi saattaa kest\u00e4\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin 3-10 minuuttia, ja polttoaineasemia on paljon miss\u00e4 tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos omistat s\u00e4hk\u00f6auton, olet hyvin riippuvainen alueesi latausverkosta ja sen saatavuudesta ja toimivuudesta. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton omistaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain, jos lataat sen kotona, sill\u00e4 kaikki muu on hieman liian ep\u00e4varmaa, jotta siihen voisi luottaa.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaine-\/latausasemaverkosto<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, olemme edelleen polttoaineiden ja latausasemien suhdeluvussa 1000:1, ja EV:iden m\u00e4\u00e4r\u00e4 tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4 kasvaa nopeasti. Lis\u00e4ksi latausyhti\u00f6it\u00e4 on lukuisia eri yhti\u00f6it\u00e4, joilla on omat sovelluksensa ja maksutapansa, ja monet niist\u00e4 eiv\u00e4t useinkaan toimi tarkoitetulla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Erilaiset latausnopeudet, ep\u00e4kunnossa olevat laturit, kahden auton ruuhka laturin eteen tai se, ett\u00e4 joku on pys\u00e4k\u00f6inyt BMW:ns\u00e4 sille varattuun EV-parkkipaikkaan, ovat kaikki tavallisia jokap\u00e4iv\u00e4isi\u00e4 EV-omistajan juttuja. T\u00e4t\u00e4 ei vain voi verrata auton tankkaamiseen gazillion polttoaineasemilla l\u00e4hist\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Aika<\/h2>\n\n\n\n

Luultavasti suurin erottava tekij\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton ja tavallisen polttomoottoriauton v\u00e4lill\u00e4 on aika, jonka tuhlaat s\u00e4hk\u00f6autokohtaisiin arkip\u00e4iv\u00e4isiin asioihin. Lataaminen 80 prosentin kapasiteettiin parhaassa tapauksessa kest\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 noin 30 minuuttia, ja laturin odottaminen vie viel\u00e4 enemm\u00e4n aikaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on erityisen selv\u00e4\u00e4, jos l\u00e4hdet pitk\u00e4lle automatkalle. Jos l\u00e4hdet 1000 mailin automatkalle, useimmilla s\u00e4hk\u00f6autoilla on parhaimmillaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 latauspys\u00e4hdyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 matkan aikana kuluu 2-4 tuntia ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 aikaa, jos et suunnittele matkan kulkua sen mukaisesti ja jos laturi on aina helposti saatavilla.<\/p>\n\n\n\n

Akut<\/h2>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen s\u00e4hk\u00f6autojen huollon pit\u00e4isi olla edullisempaa kuin polttomoottoriautojen. Akut kuitenkin kuluvat, ja muutaman vuoden kuluttua ne saatetaan jopa joutua vaihtamaan. Viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n aikaa sitten akkujen kustannukset olivat noin 1000 dollaria kilowattitunnilta, nyky\u00e4\u00e4n ne eiv\u00e4t maksa en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 paljon, mutta ne tekev\u00e4t varmasti suuren loven pankkitilillesi.<\/p>\n\n\n\n

Muutaman laillisen Teslan omistajan foorumin mukaan Tesla Model 3:n akku maksaa 190 dollaria kilowattitunnilta. Jos t\u00e4m\u00e4 kerrotaan Model 3:n kokonaisteholla, kyseess\u00e4 on 10-12 000 dollarin lasku. Mutta jos onnistut vaurioittamaan akkua aiemmin, vaihtolaskusta voi tulla hirvitt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6autot eiv\u00e4t ole kovinkaan ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Vastoin yleist\u00e4 uskomusta EV:t eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole kovin ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4. Vaikka ajatus hiilineutraalista tuotannosta on yht\u00e4 ajankohtainen kuin aina ennenkin, t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa s\u00e4hk\u00f6autot ovat riippuvaisia monista fossiilisista polttoaineista koko tuotannon ajan, mutta kukaan ei yleens\u00e4 mainitse sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi tietysti muuttua tulevina vuosina, mutta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 jopa 67 prosenttia Amerikan s\u00e4hk\u00f6st\u00e4 on per\u00e4isin likaisista fossiilisista polttoaineista. Yhdysvaltain Energy Information Administrationin mukaan n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ajoneuvot ovat riippuvaisia fossiilisista polttoaineista koko auton elinkaaren ajan, vaikka loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 ei n\u00e4yt\u00e4 silt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Autoharrastajat<\/h2>\n\n\n\n

Kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4 Rimac C_Two -auton, Aspark Owlin tai Tesla Roadsterin j\u00e4rjet\u00f6nt\u00e4 0-100mph -aikaa. Mutta sit\u00e4kin pidemm\u00e4lle menev\u00e4n EV:n j\u00e4nnityst\u00e4 voi tosiaan kiist\u00e4\u00e4. EV:t ovat \u00e4\u00e4nett\u00f6mi\u00e4, robotisoituja, ja ne k\u00e4rsiv\u00e4t my\u00f6s yl\u00e4kierroksilla.<\/p>\n\n\n\n

EV:t eiv\u00e4t tarjoa yht\u00e4 laajaa valikoimaa identiteetti\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 voimansiirtoasioita kuin tavalliset polttomoottoriautot. Ilman \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja erityisi\u00e4 tehonsiirto- ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6k\u00e4yri\u00e4 kaikki s\u00e4hk\u00f6autot ovat samanlaisia. Useimmat bensiinip\u00e4\u00e4t pelk\u00e4\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 tulevaisuuden superautossa on kaikkea, mutta ei sielua.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Olemmeko valmiita s\u00e4hk\u00f6autoihin?<\/h3>\n\n\n\n

Joissakin osissa maailmaa ollaan valmiimpia kuin toisissa, mutta yleisesti ottaen emme ole. Meid\u00e4n on viel\u00e4 laajennettava tiet\u00e4myst\u00e4mme akuista ja latauksesta, ennen kuin s\u00e4hk\u00f6autot valtaavat kokonaan alaa. Jotkut autonvalmistajat suunnittelevat lopettavansa polttomoottoriautojen tuotannon ennen vuotta 2030. T\u00e4m\u00e4 on kuitenkin melko kunnianhimoista.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoista on meille?<\/h3>\n\n\n\n

Jos s\u00e4hk\u00f6autot suunnitellaan ja kehitet\u00e4\u00e4n oikein, ne auttavat meit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 meid\u00e4n pit\u00e4isi huolehtia ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4mme. S\u00e4hk\u00f6autot osoittavat my\u00f6s, ettei tarvita miljoonien dollareiden hyperautoa, jotta nopeus 0-100 km\/h olisi 2,5 sekuntia. S\u00e4hk\u00f6ajoneuvot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t meille monia asioita, mutta vasta sitten, kun olemme siirtyneet t\u00e4ysin.<\/p>\n\n\n\n

Kiellet\u00e4\u00e4nk\u00f6 polttomoottoriautot tulevaisuudessa?<\/h3>\n\n\n\n

Viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, kiellet\u00e4\u00e4nk\u00f6 polttomoottoriautot todellakin tulevaisuudessa, mutta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4in ei ole. Ehk\u00e4 uudempien polttomoottoriautojen myynti kiellet\u00e4\u00e4n, mutta kaikki nyt liikenteess\u00e4 olevat autot pysyv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti liikenteess\u00e4, jos ne noudattavat kaikkia turvallisuusnormeja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4hk\u00f6moottorit ovat tehokkuuden ja huollon osalta suuri edistysaskel perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna. S\u00e4hk\u00f6moottorit eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja ne ovat joiltakin osin huonompia kuin polttomoottoriautot, joskus jopa niin paljon, ett\u00e4 ne<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/394"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=394"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/394\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=394"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=394"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=394"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}