{"id":396,"date":"2021-06-28T09:07:10","date_gmt":"2021-06-28T09:07:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=396"},"modified":"2021-06-28T09:07:10","modified_gmt":"2021-06-28T09:07:10","slug":"pitaisiko-minun-ostaa-sahkoauto-nyt-vai-odottaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/pitaisiko-minun-ostaa-sahkoauto-nyt-vai-odottaa\/","title":{"rendered":"Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa s\u00e4hk\u00f6auto nyt vai odottaa"},"content":{"rendered":"\n

Siirtyminen s\u00e4hk\u00f6autoihin on viime vuosina hiljalleen kiihtynyt, ja vuosittain julkaistaan noin 20-30 uutta s\u00e4hk\u00f6automallia. Suosion kasvaessa n\u00e4in paljon on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 kysy\u00e4 itselt\u00e4\u00e4n, onko nyt oikea aika siirty\u00e4 t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoon.<\/p>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen riippuu kuitenkin suuresti alueesi EV-infrastruktuurin valmiudesta, hankinta- ja vakuutuskustannuksista, varaosakustannuksista ja siit\u00e4, kuinka pitk\u00e4n matkan yleens\u00e4 teet p\u00e4ivitt\u00e4isell\u00e4 ty\u00f6matkallasi. My\u00f6s muita n\u00e4k\u00f6kohtia, kuten ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksia, teknologiaa ja suorituskyky\u00e4, kannattaa pohtia.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4hivuosina tai jopa vuosikymmenin\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoteknologia kehittyy varmasti, ja 2020-luvun alun s\u00e4hk\u00f6autot ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti hieman vanhanaikaisia. Ennen t\u00e4ydellist\u00e4 siirtymist\u00e4 hybridiauton hankkimista on hyv\u00e4 ajatus, sill\u00e4 sen avulla voit osittain kokea, milt\u00e4 EV-omistus tuntuu.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa odottaa noin muutama vuosi, jos kaikki edell\u00e4 mainitut seikat eiv\u00e4t ole eduksesi. Viel\u00e4 ei ole yht\u00e4 k\u00e4tev\u00e4\u00e4 omistaa s\u00e4hk\u00f6autoa kuin polttomoottoriautoa, mutta t\u00e4m\u00e4 tulee muuttumaan ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

EV-infrastruktuuri<\/h2>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 EV:n omistamiseen liittyvist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kohdista on lataaminen. Jos alueellasi ei ole viel\u00e4 kunnollista m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 pikalatureita, EV:n omistaminen on varmasti hankalaa. Voit tietysti aina ladata s\u00e4hk\u00f6autosi kotona, mutta lukuisat kadulle tai julkiseen pys\u00e4k\u00f6intihalliin pys\u00e4k\u00f6idyt autot eiv\u00e4t edelleenk\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4se pistorasiaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos alueellasi on kehittynyt latausinfrastruktuuri, on paljon vaikeampaa varmistaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 laturit ovat helposti saatavilla ja jatkuvasti kunnossa. S\u00e4hk\u00f6autoja myyd\u00e4\u00e4n oikealle ja vasemmalle, ja latausinfrastruktuuri yritt\u00e4\u00e4 pysy\u00e4 per\u00e4ss\u00e4, mutta useimmissa paikoissa latausinfrastruktuuri on puutteellinen.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut EV-valmistajat, kuten Tesla, hy\u00f6tyv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin hyvin kehittyneest\u00e4 EV-latausinfrastruktuurista, mutta monet muut valmistajat kamppailevat kunnollisen latausverkoston kehitt\u00e4misest\u00e4. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 verkostot sijaitsevat enimm\u00e4kseen kaupunkialueilla tai valtateiden l\u00e4heisyydess\u00e4, ja monilla maaseutualueilla ei ole mink\u00e4\u00e4nlaista latausverkkoa.<\/p>\n\n\n\n

Helpoin tapa ladata s\u00e4hk\u00f6autoa on kuitenkin ladata se kotipistorasiasta. Useimmissa kotipistorasioissa akun lataaminen kokonaan kest\u00e4\u00e4 6-9 tuntia, joten varmista, ett\u00e4 auto on aina kytketty pistorasiaan. N\u00e4in hy\u00f6dyt eniten, vaikka polttomoottoriauto onkin edelleen helpompi vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Hankintakustannukset, vakuutukset ja varaosat<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka s\u00e4hk\u00f6autojen hinnat ovat hiljalleen hiipim\u00e4ss\u00e4 kohtuuhintaisten autojen tasolle, s\u00e4hk\u00f6auton vastine on edelleen huomattavasti kalliimpi kuin polttomoottoriauton vastine. Joissakin osissa maailmaa, kuten Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa, s\u00e4hk\u00f6inen Fiat 500 maksaa l\u00e4hes kaksi kertaa enemm\u00e4n kuin bensiinik\u00e4ytt\u00f6inen versio.<\/p>\n\n\n\n

Viel\u00e4 suurempi erottava tekij\u00e4 on vakuutus, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoihin liittyv\u00e4t vakuutusmaksut ovat l\u00e4hes aina huomattavasti kalliimpia johtuen s\u00e4hk\u00f6autojen korkeammista v\u00e4hitt\u00e4ishinnoista ja varaosien saatavuuden kyseenalaisuudesta. S\u00e4hk\u00f6autoissa ei ole niin paljon liikkuvia osia kuin polttomoottoriautoissa, mik\u00e4 vaikuttaa my\u00f6nteisesti vakuutuskustannusten alenemiseen, ja sill\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti suuri merkitys muutaman vuoden kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisten s\u00e4hk\u00f6autojen suurin ongelma on luultavasti se, ett\u00e4 osia on paljon vaikeampi saada. Monilla asiakkailla, mekaanikoilla ja vakuutusyhti\u00f6ill\u00e4 on paljon ongelmia varaosien hankkimisessa l\u00e4hes kaikkiin s\u00e4hk\u00f6automalleihin.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s korjauskustannukset ovat yleens\u00e4 parhaimmillaan kyseenalaisia. S\u00e4hk\u00f6autojen huollon todelliset vaikutukset eiv\u00e4t ole viel\u00e4 selvill\u00e4, ja parin vuoden kuluttua on todenn\u00e4k\u00f6isesti paljon s\u00e4hk\u00f6autoja, jotka tarvitsevat uusia akkuja. Ja uudempien akkujen kustannukset ovat edelleen helposti yli 10-15 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Kantama, teknologia ja suorituskyky<\/p>\n\n\n\n

Tavallisella polttomoottoriautolla p\u00e4\u00e4see noin 490 kilometri\u00e4 (310 mailia) t\u00e4ydell\u00e4 tankilla, kun taas t\u00e4yteen ladatulla s\u00e4hk\u00f6autolla p\u00e4\u00e4see yleens\u00e4 noin 200-490 kilometri\u00e4 (124-300 mailia). Joillakin bensiini- ja dieselk\u00e4ytt\u00f6isill\u00e4 sedaneilla on l\u00e4hes kaksinkertainen toimintas\u00e4de, mutta suurin k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen toimintas\u00e4de, jonka s\u00e4hk\u00f6auto voi tarjota, ei ole paljon yli 490 kilometri\u00e4 (300 mailia).<\/p>\n\n\n\n

Erona on kuitenkin se, ett\u00e4 bensiini-\/dieselk\u00e4ytt\u00f6isen auton tankkaaminen kest\u00e4\u00e4 3-10 minuuttia, mutta s\u00e4hk\u00f6auton tankkaaminen kest\u00e4\u00e4 parhaimmillaan 30 minuuttia. L\u00e4hist\u00f6ll\u00e4 on paljon huoltoasemia, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole koskaan yht\u00e4 ruuhkaisia kuin useimmat latausasemat.<\/p>\n\n\n\n

Teknologia ja suorituskyky ovat my\u00f6s suuri syy siihen, miksi ihmiset valitsevat s\u00e4hk\u00f6auton. Molemmat n\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 nousevat kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti huimasti seuraavien parin vuoden aikana. Jos haluat siirty\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoon heti, kannattaa ehk\u00e4 harkita sen hankkimista muutamaksi vuodeksi.<\/p>\n\n\n\n

On aina hyv\u00e4 harkita hybridin ostamista etuk\u00e4teen. Hybridit ovat todellinen v\u00e4limuoto polttomoottoriautojen ja s\u00e4hk\u00f6autojen v\u00e4lill\u00e4, ja hybridin omistamisen my\u00f6t\u00e4 monet EV:n arkip\u00e4iv\u00e4iset asiat tulevat selviksi.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa EV, jos ajan p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa?<\/h3>\n\n\n\n

Jos ajat p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa, EV-autoon siirtyminen heti ei ole huono ajatus. Monet suuret kaupungit tarjoavat EV:n omistajille joukon etuja, kuten nimettyj\u00e4 pys\u00e4k\u00f6inti- ja latauspaikkoja, pikakaistoja, ruuhkamaksuttomuutta ja jopa joitakin erityisi\u00e4 avustuksia ja veronalennuksia.<\/p>\n\n\n\n

Monet pienikokoiset EV-luukkuautot on tehty kaupunkiajoon, ja sinun kannattaakin harkita sellaista ensimm\u00e4isen\u00e4 EV-autonasi, jos ajat p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka hyvi\u00e4 nykyajan s\u00e4hk\u00f6autot ovat?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikaiset perus-EV:t, kuten Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan ja Ford Mustang Mach-e, ovat kaikki melko vaikuttavia autoja. Porsche Taycanilla on suorastaan hauskaa ajaa, sill\u00e4 se tarjoaa legitiimin urheiluautokokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Teslat ovat t\u00e4ynn\u00e4 teknologiaa, ja Audi E-Tron GT on upea. Riippumatta siit\u00e4, onko maailma valmis s\u00e4hk\u00f6autoille vai ei, s\u00e4hk\u00f6autot ovat nyky\u00e4\u00e4n paljon kiinnostavampia kuin polttomoottoriautot, koska n\u00e4emme uusia muotoilukieli\u00e4 ja vaikuttavia teknologiaratkaisuja, joita ei ollut saatavilla polttomoottoriautoissa.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa EV, jos ajan p\u00e4\u00e4asiassa maanteill\u00e4?<\/p>\n\n\n\n

Jos ajat p\u00e4\u00e4asiassa maanteill\u00e4, s\u00e4hk\u00f6auto ei ole hyv\u00e4 ajatus kantamaongelmien vuoksi. Hybridi- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6inen ajoneuvo on aina paras valinta pidemmille matkoille. Jos kuitenkin suunnittelet matkan asianmukaisesti ja jos sinua ei haittaa pys\u00e4hty\u00e4 v\u00e4lill\u00e4 lataamaan, voit tehd\u00e4 pitk\u00e4n matkan s\u00e4hk\u00f6autolla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Siirtyminen s\u00e4hk\u00f6autoihin on viime vuosina hiljalleen kiihtynyt, ja vuosittain julkaistaan noin 20-30 uutta s\u00e4hk\u00f6automallia. Suosion kasvaessa n\u00e4in paljon on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 kysy\u00e4 itselt\u00e4\u00e4n, onko nyt oikea aika siirty\u00e4 t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6autoon. Vastaus t\u00e4h\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/396"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=396"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/396\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=396"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=396"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=396"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}