{"id":3998,"date":"2022-05-09T10:04:53","date_gmt":"2022-05-09T10:04:53","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=3998"},"modified":"2022-05-09T10:04:56","modified_gmt":"2022-05-09T10:04:56","slug":"bmw-n47-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/bmw-n47-ongelmat\/","title":{"rendered":"BMW N47 ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

BMW on tuottanut vuosien varrella joitakin parhaista moottoreista. Jotkin moottorit ovat kuitenkin osoittautuneet ongelmallisemmiksi kuin toiset. Esimerkiksi BMW N47 -moottorissa on useita ongelmia, joista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat valittaneet vuosien varrella.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 -moottorin merkitt\u00e4vin ongelma on ajoitusketjuongelma. Muita ongelmia ovat EGR-ongelmat, palautusjousien pett\u00e4minen, viallinen kampiakselin ketjupy\u00f6r\u00e4, termostaatin pett\u00e4minen, viallinen j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 ja vesipumppuongelmat. Useimpien n\u00e4iden ongelmien v\u00e4ltt\u00e4miseksi on varmistettava, ett\u00e4 moottoria hoidetaan ja huolletaan asianmukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW N47:n yleiset ongelmat?<\/h2>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on BMW N47 -moottorin t\u00e4rkein ongelma. Se my\u00f6s muuttuu ongelmallisemmaksi, kun autosi on ajanut noin 60 000 kilometri\u00e4. N47-moottori on altis \u00e4\u00e4rimm\u00e4iselle ajoitusketjun kulumiselle, mik\u00e4 johtaa ennenaikaiseen vikaantumiseen. Joitakin yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 huonosta tai vikaantuneesta ajoitusketjusta ovat moottorin takaosassa kuuluva koliseva \u00e4\u00e4ni ja moottorin merkkivalo.<\/p>\n\n\n\n

Huono tai vikaantunut ajoitusketju on kallis korjata tai vaihtaa. Ongelman vakavuudesta riippuen moottori voidaan joutua vaihtamaan tai ajoitusketju korjaamaan. Vaurioituneimpia malleja ovat BMW-mallit, joissa on N47-moottori ja jotka on valmistettu maaliskuun 2007 ja tammikuun 2009 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Ajastusketjuongelmat ovat yleisi\u00e4 my\u00f6s BMW 1-, 3- ja 5-sarjoissa.<\/p>\n\n\n\n

Palautusjousen vikaantuminen<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 oli BMW:n vika, mutta he eiv\u00e4t koskaan hyv\u00e4ksyneet sit\u00e4. Turbon hukkaportin paluujousi ei ollut alun perin voideltu tai edes peitetty. T\u00e4m\u00e4n seurauksena se johti ennenaikaiseen vikaantumiseen, jolloin hukkaportti j\u00e4i hieman auki. Ja kun puristus v\u00e4heni jatkuvasti, polttoaineen kulutus kasvoi yli 30 prosenttia.<\/p>\n\n\n\n

Ongelman korjaamiseksi auto on viet\u00e4v\u00e4 mekaanikolle, joka vaihtaa vikaantuneen palautusjousen uuteen.<\/p>\n\n\n\n

EGR-ongelmat<\/h3>\n\n\n\n

EGR-j\u00e4rjestelm\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on auttaa autoa t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tiukemmat p\u00e4\u00e4st\u00f6t. Jos EGR-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n tulee kuitenkin vika, se ei suoriudu teht\u00e4v\u00e4st\u00e4\u00e4n hyvin. Kun anturi peittyy nokeen, se vaikuttaa EGR:n toimintaan. T\u00e4m\u00e4n seurauksena se saa yh\u00e4 enemm\u00e4n pakokaasuilmaa kiert\u00e4m\u00e4\u00e4n takaisin imuilmaan.<\/p>\n\n\n\n

Prosessin aikana kuumat pakokaasut saavat muovisen imusarjan sulamaan ja joissakin tapauksissa vuotamaan. Toinen EGR-ongelma johtuu vaurioituneesta alipaineletkusta. Jos t\u00e4ss\u00e4 letkussa on reik\u00e4, EGR-j\u00e4\u00e4hdytin ei p\u00e4\u00e4se ohittamaan moottorin l\u00e4mmetess\u00e4. Lopulta se aiheuttaa ker\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, joka voi aiheuttaa sulamisreiki\u00e4 ja vuotoja tai jopa tulipalon.<\/p>\n\n\n\n

Viallinen kampiakselin ketjupy\u00f6r\u00e4<\/h3>\n\n\n\n

Kuten palautusjousen pett\u00e4minen, my\u00f6s kampiakselin ketjupy\u00f6r\u00e4 on valmistusvirhe. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ketjupy\u00f6r\u00e4t vet\u00e4v\u00e4t ketjua nokka-akselin painepumppuun, koska tehtaalla on tapahtunut virhe N47-moottorin valmistuksen aikana. T\u00e4m\u00e4n seurauksena ketju katkeaa kahtia ja aiheuttaa vakavaa vahinkoa moottorille.<\/p>\n\n\n\n

Viallinen j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h3>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 on yksi auton t\u00e4rkeimmist\u00e4 osista, sill\u00e4 se kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 vett\u00e4 ja j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 koko moottorissa. T\u00e4m\u00e4 auttaa moottoria toimimaan optimaalisessa l\u00e4mp\u00f6tilassa. BMW N47 -auton j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 voi kuitenkin vioittua ja vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. T\u00e4rkeimm\u00e4t syylliset ovat vesi ja termostaatti.<\/p>\n\n\n\n

Joitakin merkkej\u00e4 huonosta j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 ovat moottorin ylikuumeneminen, alhainen kulutus, valkoinen pakokaasusavu, ulkoinen j\u00e4\u00e4hdytysnestevuoto ja tupakointi. Tarkista j\u00e4\u00e4hdytysneste ja vesipumppu ja vaihda viallinen osa v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Ohjaustehostimen pumpun vika<\/h3>\n\n\n\n

Toinen huomattava ongelma, joka voidaan huomata BMW N47 -moottoreissa, on ohjaustehostimen pumpun vikaantuminen. Jos ohjaustehostimen pumppu on huono tai vaurioitunut, huomaat \u00f6ljyvuotoa ohjaustehostimen \u00f6ljys\u00e4ili\u00f6n korkin ymp\u00e4rill\u00e4. Vaihda t\u00e4m\u00e4 osa mahdollisimman nopeasti, jotta v\u00e4ltyt lis\u00e4ongelmilta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko BMW N47 -moottori luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, BMW N47 -moottori ei ole luotettava. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 monet k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat raportoineet useista ongelmista vuosien varrella. Lis\u00e4ksi sen ongelmat ovat hyvin vakavia ja voivat maksaa tuhansia dollareita. Esimerkiksi vakava ajoitusketjuongelma voi vaatia koko moottorin vaihtamista.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 BMW:n vuosimalleissa on N47-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

BMW-moottorilla varustettuja BMW-mallivuosia on useita. Suurin osa BMW:n N47-moottorilla varustetuista autoista on valmistettu vuosina 2007-2009. Osa niist\u00e4 on BMW 1-sarjan E81, E82, E87 ja E88. 5-sarjassa on mallit E60, E61 ja M47. 3-sarjassa puolestaan ovat E90, E91, E92, E93 ja X3.<\/p>\n\n\n\n

Onko N47-moottorilla varustetun BMW:n huolto kallista?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, N47-moottorilla varustetun BMW-mallin huolto on eritt\u00e4in kallista. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n moottoriin liittyy paljon ongelmia. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat melko kalliita ja hankalia korjata. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi BMW:n osat ovat eritt\u00e4in kalliita, joten t\u00e4m\u00e4n auton yll\u00e4pitokustannukset ovat eritt\u00e4in korkeat.<\/p>\n\n\n\n

N47-moottorilla varustetun BMW:n yll\u00e4pitoon voi joutua k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n keskim\u00e4\u00e4rin yli 1 100 dollaria. Jos moottoriin kuitenkin ilmaantuu vakava ongelma, kustannukset voivat nousta jopa 8 000 dollariin. Esimerkiksi huonon ajoitusketjun kiristimen vaihtaminen voi maksaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 830 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW:n N47-moottorit kest\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, miten hyvin huollat autoa. BMW N47 -moottori on hyvin ep\u00e4luotettava, ja siin\u00e4 alkaa esiinty\u00e4 ongelmia jo 40 000 kilometrin kohdalla. Esimerkiksi ajoketjut on vaihdettava 60 000 mailin j\u00e4lkeen. Siit\u00e4 huolimatta moottori voi kest\u00e4\u00e4 asianmukaisen hoidon ja huollon ansiosta yli 250 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Huoltokustannukset ovat kuitenkin melko korkeat, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 autossa on paljon ongelmia, joita joudut hoitamaan vuosien mittaan.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Jos omistat BMW-mallin, jossa on N47-moottori, sinun on aina pidett\u00e4v\u00e4 autostasi hyv\u00e4\u00e4 huolta, jotta v\u00e4lt\u00e4t useimmat edell\u00e4 mainituista ongelmista. Vaihda ajoketju 60 000-100 000 kilometrin v\u00e4lein. Puhdista lis\u00e4ksi ajoneuvon EGR-anturi ajoissa tapahtuvien \u00f6ljynvaihtojen yhteydess\u00e4, jotta v\u00e4lt\u00e4t tarpeettoman nokikerrostumisen.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan sinun on pidett\u00e4v\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 moottorin osia ja noudatettava m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoja. Jos mahdollista, v\u00e4lt\u00e4 kuitenkin investoimista BMW-malliin, jossa on N47-moottori, sill\u00e4 se on yksi BMW:n kaikkien aikojen ep\u00e4luotettavimmista moottoreista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW on tuottanut vuosien varrella joitakin parhaista moottoreista. Jotkin moottorit ovat kuitenkin osoittautuneet ongelmallisemmiksi kuin toiset. Esimerkiksi BMW N47 -moottorissa on useita ongelmia, joista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat valittaneet vuosien varrella. BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3999,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3998"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4000,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3998\/revisions\/4000"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3999"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3998"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3998"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3998"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}