{"id":400,"date":"2021-06-28T09:08:35","date_gmt":"2021-06-28T09:08:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=400"},"modified":"2021-06-28T09:08:35","modified_gmt":"2021-06-28T09:08:35","slug":"mitka-autot-ruostuvat-vahiten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-autot-ruostuvat-vahiten\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 autot ruostuvat v\u00e4hiten?"},"content":{"rendered":"\n

Kaikki uudemmat autot on rakennettu niin, ett\u00e4 ne kest\u00e4v\u00e4t ruostetta paljon paremmin kuin 3-4 vuosikymmenen takaiset autot. Melkein kaikki uudemmat merkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t jonkinlaista tehtaan ruostesuojausta. Olipa se sitten sinkitty\u00e4 ter\u00e4st\u00e4, e-pinnoitteita, vahayhdisteit\u00e4 tai muita suojauskeinoja.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 tehtaan ruostesuojaratkaisut ovat olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 noin kolmenkymmenen viime vuoden ajan, ja nykyaikaisista autoista l\u00f6ytyv\u00e4 hienostuneisuuden taso on eritt\u00e4in korkea. Merkit kuten Mercedes, BMW, Volvo ja Porsche ovat olleet parhaiten dokumentoituja ruostesuojattuja autoja.<\/p>\n\n\n\n

Se ei kuitenkaan tarkoita, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 merkit olisivat huomattavan parempia verrattuna joukkoon muita merkkej\u00e4. Jos lis\u00e4\u00e4t autoosi ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 ruostesuojaratkaisuja, et todenn\u00e4k\u00f6isesti koskaan t\u00f6rm\u00e4\u00e4 ruosteen. Mutta mink\u00e4 tahansa ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen ruostesuojauksen tarpeellisuus on kyseenalaista.<\/p>\n\n\n\n

Jos p\u00e4\u00e4dyt lis\u00e4ruostesuojaamaan autoasi, valitse keraaminen suojakerros, pohjamaali, tippa\u00f6ljysuihke tai maalinsuojakalvo, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 suojauskeinot tarjoavat parhaan vastineen rahalle.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaiset autot<\/h2>\n\n\n\n

Uudemmat autot hy\u00f6tyv\u00e4t kehittyneest\u00e4 valmistusprosessista, joka yleens\u00e4 k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 useita erilaisia ruostesuojauskeinoja. BMW:n tai Porschen kaltaisilla merkeill\u00e4 on hyvin dokumentoidut ruostesuojaprosessit, ja ne tarjoavat lis\u00e4ksi erityisi\u00e4 ruostesuojatakuita.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen askel kohti ruostesuojausta on sinkityn ter\u00e4ksen k\u00e4ytt\u00f6. T\u00e4m\u00e4 on prosessi, jossa paljaan metallin tai raudan uloin kerros pinnoitetaan sinkill\u00e4, jotta paneeli ei reagoi hapen ja kosteuden kanssa, eli toisin sanoen ruostumisen est\u00e4miseksi.<\/p>\n\n\n\n

Sinkityn ter\u00e4ksen lis\u00e4ksi nykyaikaiset automerkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s erityisi\u00e4 muovin kaltaisia vahaliuoksia kaikkiin ulottumattomissa oleviin nurkkiin ja koloihin. BMW:n kaltaiset merkit kastavat autonsa my\u00f6s erityiseen kylpyyn, jossa auton paneelit pyrit\u00e4\u00e4n lataamaan s\u00e4hk\u00f6isesti mahdollisen ruosteen vaikutusten est\u00e4miseksi entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Uudemmissa autoissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s korkeatasoisia valmistusprosesseja, joilla varmistetaan, ett\u00e4 kaikki korin raot ovat eritt\u00e4in pieni\u00e4 ja tarkkoja. Lis\u00e4ksi on olemassa runsaasti erilaisia maalin suojausratkaisuja, jotka kiinnitet\u00e4\u00e4n itse maaliin.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat autot\/k\u00e4ytetyt autot<\/h2>\n\n\n\n

Yli 30-40 vuotta vanhat autot ruostuvat todenn\u00e4k\u00f6isimmin useista eri syist\u00e4. Ensinn\u00e4kin l\u00e4hes kaikissa n\u00e4iss\u00e4 autoissa ei ole koskaan ollut mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4 ruostesuojausta tehtaalla. Paneelien v\u00e4lit ovat leve\u00e4t ja ep\u00e4tasaiset, mik\u00e4 usein altistaa herk\u00e4t alueet elementeille. N\u00e4m\u00e4 ongelmat vain pahenivat vuosien mittaan.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi auton ik\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n on luultavasti suurin riskitekij\u00e4 ruostumisen suhteen. Runsaasti k\u00e4ytetty auto on menett\u00e4nyt lukuisia suojaustasoja kaikenlaisille ongelmille. Maali itsess\u00e4\u00e4n on todenn\u00e4k\u00f6isesti lohkeillut pahasti, samoin auton aluskate.<\/p>\n\n\n\n

Ja n\u00e4m\u00e4 kaksi kohtaa ovat yleens\u00e4 ruosteen vaivaamia. Vain pieni osa vanhemmista autoista on jatkuvasti suojattu ruosteelta niiden kohonneen arvon vuoksi. Valtaosa kuitenkin alistuu lopulta luonnon ankaraan tahtoon ja alkaa ruostua.<\/p>\n\n\n\n

Jos aiot pit\u00e4\u00e4 autosi pitk\u00e4\u00e4n, ota yhteytt\u00e4 ammattilaiseen kaikista erilaisista j\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaustekniikoista. Ilman n\u00e4it\u00e4 menetelmi\u00e4 autosi k\u00e4rsii todenn\u00e4k\u00f6isesti jonkinlaisesta korroosiosta, jos sit\u00e4 ei ole suojattu tehtaalta l\u00e4htien.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Pohjamaalaus, tippuvat\/valumattomat \u00f6ljysuihkeet, s\u00e4hk\u00f6moduulit, keraamiset suojakalvot, maalin suojakalvo\u2026 N\u00e4m\u00e4 ovat suosituimpia tapoja, joilla auton voi suojata ruosteelta. Pohjamaalaus on luultavasti suosituin n\u00e4ist\u00e4 keinoista, ja jos se tehd\u00e4\u00e4n oikein, se voi suojata autoa muutaman vuoden ajan ennen kuin se tarvitsee uusintak\u00e4sittely\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tippa\/tipaton \u00f6ljysuihke on my\u00f6s melko suosittu, mutta sinun kannattaa valita tippaversio, koska tippaton vaatii yleens\u00e4 auton purkamista tai jopa poraamista joihinkin auton paneeleihin. Kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 maksavat noin 100-200 dollaria, ja ne soveltuvat hyvin tilap\u00e4iseen suojaukseen.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat suojata itse maalin, keraaminen suojakerros ja sen p\u00e4\u00e4lle kerros maalinsuojakalvoa ovat paras mahdollinen tapa suojata maali, ja ne kykenev\u00e4t joskus jopa suojaamaan korin aluskatteen ja monet muut auton osat.<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s tutustua erityisiin s\u00e4hk\u00f6moduuleihin, jotka strategisesti sijoitettuina l\u00e4hett\u00e4v\u00e4t jatkuvaa s\u00e4hk\u00f6virtaa koko auton paneeliin. T\u00e4m\u00e4 moduuli pyrkii j\u00e4ljittelem\u00e4\u00e4n joidenkin merkkien, kuten BMW:n, tehtaalla tekem\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pinnoitusta. N\u00e4m\u00e4 maksavat kuitenkin muutamia satoja dollareita, ja niiden tehokkuus on melko kyseenalainen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun valita j\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaus?<\/h3>\n\n\n\n

Jos omistat uudemman auton, etk\u00e4 aio pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4 vuosikymmeni\u00e4, niin ei, se on ajan ja rahan tuhlausta. Jos omistat uuden auton ja aiot pit\u00e4\u00e4 sen yli 30 vuotta, on sen tekeminen j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4, mutta sen tarpeellisuus on silti kyseenalaista.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa muissa tilanteissa j\u00e4lkimarkkinoilla myyt\u00e4v\u00e4 ruostesuojaus on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4. Mutta jos peset autosi jatkuvasti, pys\u00e4k\u00f6it sen autotalliin, etk\u00e4 joudu kokemaan paljon suolaa ja kosteutta ymp\u00e4ri vuoden, ruostuminen ei ole kovin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voinko tehd\u00e4 ruostesuojauksen itse?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4 voit. Kuten aiemmin mainittiin, pese auto s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, yrit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 kaikkia j\u00e4\u00e4mi\u00e4, jotka eiv\u00e4t ehk\u00e4 peseydy helposti pois, ja yrit\u00e4 poistaa ne vahingoittamatta maalia. Voit my\u00f6s levitt\u00e4\u00e4 pohjamaalin itse.<\/p>\n\n\n\n

Ker\u00e4\u00e4 ensin kaikki tarvittavat v\u00e4lineet, kuten autonostin, suojak\u00e4sineet ja suojalasit, pohjamaali, t\u00f6lkki mustaa automaalia, hiomakone ja hienojakoista hiekkapaperia. Ensin kannattaa hioa kaikki alueet, pohjamaalata ne sis\u00e4\u00e4n ja maalata ne. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen voit levitt\u00e4\u00e4 pinnoitteen tasaisesti ja odottaa, ett\u00e4 pinnoite kuivuu kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Voiko ruosteen korjata?<\/h3>\n\n\n\n

Ruoste voidaan teoriassa korjata 99 prosentissa tilanteista, mutta joskus se ei ole taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4\u00e4. Pahimmassa tapauksessa auton rakenteellinen eheys todenn\u00e4k\u00f6isesti vaarantuu, ja t\u00e4m\u00e4 voidaan korjata, mutta se on aikaa viev\u00e4\u00e4 ja kallista.<\/p>\n\n\n\n

Kevyemm\u00e4t ruostekohdat voidaan korjata helposti vain hiomalla ne pois ja suojaamalla ne sen j\u00e4lkeen. Yleinen nyrkkis\u00e4\u00e4nt\u00f6 on kuitenkin se, ett\u00e4 ruostetta ei kannata korjata, jos auto ei ole sen j\u00e4lkeen tarpeeksi arvokas, sill\u00e4 jotkin ruostekorjaukset voivat mahdollisesti maksaa enemm\u00e4n kuin itse auto.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kaikki uudemmat autot on rakennettu niin, ett\u00e4 ne kest\u00e4v\u00e4t ruostetta paljon paremmin kuin 3-4 vuosikymmenen takaiset autot. Melkein kaikki uudemmat merkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t jonkinlaista tehtaan ruostesuojausta. Olipa se sitten sinkitty\u00e4 ter\u00e4st\u00e4,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/400"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=400"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/400\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=400"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=400"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=400"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}