{"id":4001,"date":"2022-05-09T10:05:38","date_gmt":"2022-05-09T10:05:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4001"},"modified":"2022-05-09T10:05:41","modified_gmt":"2022-05-09T10:05:41","slug":"bmw-n47-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/bmw-n47-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"BMW N47 – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

BMW perustettiin M\u00fcncheniss\u00e4 vuonna 1916. Siit\u00e4 l\u00e4htien t\u00e4m\u00e4 merkki on valmistanut autoja, joihin monet ihmiset ovat rakastuneet. Lis\u00e4ksi BMW on tuottanut matkan varrella h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 moottoreita, jotka ovat tarjonneet sisua, voimaa ja kest\u00e4vyytt\u00e4. Yksi n\u00e4ist\u00e4 moottoreista on BMW N47.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 -moottori on tehokas ja suorituskykyinen moottori. Se on my\u00f6s eritt\u00e4in tehokas, sill\u00e4 se kuluttaa v\u00e4h\u00e4n polttoainetta verrattuna sukupolvensa kilpaileviin moottoreihin. T\u00e4m\u00e4 moottori on kuitenkin ep\u00e4luotettava, tilaa viev\u00e4 ja kallis yll\u00e4pit\u00e4\u00e4. Mutta jos sit\u00e4 huolletaan oikein, se kest\u00e4\u00e4 hyvin pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 -moottorin historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW N47 -moottori on BMW:n nelisylinterinen common rail -dieselmoottori. T\u00e4m\u00e4 moottori korvasi M47-moottorin vuonna 2007, ja sit\u00e4 seurasi B47-moottori vuonna 2014. Se oli siis k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vuosina 2007-2013.<\/p>\n\n\n\n

Kun N47-moottori esiteltiin maaliskuussa 2007, se asennettiin parannettuihin BMW 1-sarjan BMW E87- ja E81-malleihin. Samana vuonna se asennettiin my\u00f6s 1-sarjan malleihin E82 ja E88. Moottori on kuitenkin asennettu my\u00f6s muihin BMW-sarjoihin, kuten 5-sarjan malleihin E60 ja E61 sek\u00e4 3-sarjan malleihin E90, E91, E92, E93 ja E94.<\/p>\n\n\n\n

Kaksoisturboversio<\/h3>\n\n\n\n

Vuonna 2007 BMW toi markkinoille twin sequential -turbomallin. T\u00e4m\u00e4 malli tuotti yhteens\u00e4 150 kW (201 hv), ja se on ensimm\u00e4inen tuotantodiesel, joka saavutti tietyn tehon, joka oli yli 75 kW (100 hv) litraa kohden. Lis\u00e4ksi siin\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n samaa turbotekniikkaa, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran BMW E60 535d -mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Huomaa, ett\u00e4 150 kW:n (201 hv) mallia k\u00e4ytettiin BMW E87 123d:ss\u00e4, E84 X1 xDrive 23d:ss\u00e4 ja F22 225d:ss\u00e4. My\u00f6hemmin moottori sai p\u00e4ivityksen, joka nosti kokonaistehon 160 kW:iin (215 hv), ja se asennettiin BMW F30 325d:hen, F10 525d:hen ja F32 425d:hen.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 -moottorin muunnokset<\/h2>\n\n\n\n

Moottori Iskutilavuus Puristussuhde Teho V\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti Vuodet
N47D16 1,6L (1598 cc) 16,5:1 70 kW (94hv) @4000 rpm 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500-2750 rpm 2013
85 kW (114 hv) 4000 kierrosta minuutissa 260 N.m (192 lb.ft) 1500-2750 kierrosta minuutissa 2012
N47D20<\/p>\n\n\n\n

2.0L (1,995 cc)<\/p>\n\n\n\n

16,5:1 85 kW (114 hv) @4000 rpm 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm 09\/2009
105 kW (141hv) @4000 rpm 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm 03\/2007
120 kW (161hv) @4000 rpm 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm 09\/2009
130 kW (174hv) @4000 rpm 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm 03\/2007
135 kW (181hv) @4000 rpm 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm 03\/2010
16,1:1 150 kW (201 hv) 4400 rpm 400 N.m (295 lb.ft) 2000 rpm 03\/2010
16,5:1 160 kW (215 hv) 4 400 rpm 450 N.m (332 lb.ft) 2500 rpm 2011<\/p>\n\n\n\n

Moottori Iskutilavuus Puristussuhde Teho V\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti Vuodet
N47D16 1,6L (1598 cc) 16,5:1 70 kW (94hv) @4000 rpm 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500-2750 rpm 2013
85 kW (114 hv) 4000 kierrosta minuutissa 260 N.m (192 lb.ft) 1500-2750 kierrosta minuutissa 2012
N47D20 2.0L (1,995 cc) 16.5:1 85 kW (114hv) @4000 rpm 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm sep-09
105 kW (141hv) @4000 rpm 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm maaliskuu-07
120 kW (161 hv) @4000 rpm 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm sep-09
130 kW (174hv) @4000 rpm 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm maaliskuu-07
135 kW (181hv) @4000 rpm 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm maaliskuu-10
16,1:1 150 kW (201 hv) 4400 rpm 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 rpm mar-10
16,5:1 160 kW (215 hv) 4400 rpm 450 N.m (332 lb.ft) 2500 rpm 2011<\/p>\n\n\n\n

BMW N47:n ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

BMW N47 -moottorissa on alumiininen kampikammio, jossa on termisesti liitetyt harmaavalurautaiset vuoraukset. Lis\u00e4ksi kaikissa moottoriversioissa on kaksi kampikammioon kietoutunutta neulalaakeroitua tasapainotusakselia, lukuun ottamatta 116d:n 85 kW:n versiota.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi siin\u00e4 on nelisylinterinen p\u00e4\u00e4, jossa on kaksi yl\u00e4puolella olevaa nokka-akselia, jotka toimivat venttiilien rullakiekkovarsien avulla. T\u00e4m\u00e4n moottorin Common Rail -ruiskutusmekanismi toimii 1600-2000 baarin paineella. Lis\u00e4ksi polttoaine ruiskutetaan palotilaan keskelle kiinnitettyjen magneettiventtiilisuuttimien kautta.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomata, ett\u00e4 useimmissa BMW N47 -moottorivaihtoehdoissa on turboahtimet, joissa on s\u00e4\u00e4dett\u00e4v\u00e4t turbiinisiivet. Lis\u00e4ksi tehokkaimmissa vaiheissa, kuten 150 kW:n ja 160 kW:n moottoreissa, on kaksi turboahdinta, jotka toimivat yhdistetyll\u00e4 rekisterilatauksen ja monikerroslatauksen periaatteella.<\/p>\n\n\n\n

Viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4 moottorissa on dieselhiukkassuodatin, joka puhdistaa pakokaasut. T\u00e4m\u00e4 suodatin sijaitsee moottorin vieress\u00e4, ja sen yhteydess\u00e4 on my\u00f6s hapetuskatalysaattori.<\/p>\n\n\n\n

N47-moottoreiden teho<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n N47-moottorivaihtoehtojen tehot vaihtelevat 163 hv:n ja 218 hv:n v\u00e4lill\u00e4. Sit\u00e4 vastoin tehokkaammissa moottoreissa on piezo-Common Rail -ruiskutusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka k\u00e4ytt\u00f6paine on 1800-2000 bar. Kun taas heikommissa moottoreissa ruiskutuspaine alkaa 1600 baarista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko BMW N47 hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW N47 -moottori on eritt\u00e4in hyv\u00e4 moottori. Se on tehokas, polttoainetaloudellinen, hiljainen ja tuottaa miellytt\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4nen. T\u00e4ss\u00e4 moottorissa on kuitenkin my\u00f6s useita ongelmia, jotka saattavat houkutella tuhansia dollareita korjaus- ja huoltokuluihin.<\/p>\n\n\n\n

Esimerkiksi ajoitusketjuongelma voi maksaa sinulle v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 800 dollaria korjauskuluina. Lis\u00e4ksi saatat joutua purkamaan koko moottorin, mik\u00e4 on ty\u00f6l\u00e4st\u00e4 ja eritt\u00e4in kallista.<\/p>\n\n\n\n

Milloin BMW N47:ss\u00e4 alkaa olla ongelmia?<\/h3>\n\n\n\n

Jotkut BMW N47 -kuljettajat ovat raportoineet ongelmien rekister\u00f6itymisest\u00e4 jo 20 000 kilometrin kohdalla. Useimmat ihmiset alkavat kuitenkin kohdata ajoketjuongelmia 60 000 mailin j\u00e4lkeen. Jos kuitenkin pid\u00e4t BMW N47:n kunnossa, useimmat ongelmat saattavat alkaa esiinty\u00e4 vasta yli 100 000 mailin j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW N47:n yleiset ongelmat?<\/h3>\n\n\n\n

BMW N47 -moottori on yksi v\u00e4hiten luotettavista BMW-moottoreista, joita on koskaan rakennettu. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se rekister\u00f6i useita ongelmia, joista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat valittaneet vuosien varrella. Joitakin N47-moottorin ongelmia ovat viallinen ajoitusketju, viallinen kampiakselin ketjupy\u00f6r\u00e4, palautusjousen pett\u00e4minen, EGR-ongelmat ja ohjaustehostimen pumpun vikaantuminen.<\/p>\n\n\n\n

Miksi N47:n ajoitusketjut eiv\u00e4t toimi?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi BMW N47 -moottorin ajoitusketju vikaantuu, on heikko kiristin, joka ei pysty kohdistamaan ketjuihin ihanteellista j\u00e4nnityst\u00e4. Jonkin ajan kuluttua ketju l\u00f6ystyy ja irtoaa. T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa ajoitusketjun katkeamisen tai jopa katkeamisen.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen BMW N47 -moottori on eritt\u00e4in tehokas ja taloudellinen. Sill\u00e4 on my\u00f6s erinomainen ty\u00f6kulttuuri, sill\u00e4 se ei t\u00e4rise paljon ja se tuottaa miellytt\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4nen. Ainoa haaste ovat sen mukana tulevat vakavat ongelmat, kuten ajoitusketjuongelma, ohjaustehostimen pumpun vikaantuminen, viallinen kampiakselin ketjupy\u00f6r\u00e4, EGR-ongelmat ja palautusjousen pett\u00e4minen.<\/p>\n\n\n\n

Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t hankkia BMW N47 -moottorin, sinun on oltava valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n paljon rahaa korjauksiin ja huoltoon. Asianmukaisella hoidolla ja kunnossapidolla t\u00e4m\u00e4 moottori kest\u00e4\u00e4 kuitenkin yli 250 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW perustettiin M\u00fcncheniss\u00e4 vuonna 1916. Siit\u00e4 l\u00e4htien t\u00e4m\u00e4 merkki on valmistanut autoja, joihin monet ihmiset ovat rakastuneet. Lis\u00e4ksi BMW on tuottanut matkan varrella h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 moottoreita, jotka ovat tarjonneet sisua, voimaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4002,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4001"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4001"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4001\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4003,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4001\/revisions\/4003"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4002"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4001"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4001"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4001"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}