{"id":402,"date":"2021-06-28T09:09:14","date_gmt":"2021-06-28T09:09:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=402"},"modified":"2021-06-28T09:09:14","modified_gmt":"2021-06-28T09:09:14","slug":"pitaisiko-minun-ostaa-auto-jossa-on-ruostetta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/pitaisiko-minun-ostaa-auto-jossa-on-ruostetta\/","title":{"rendered":"Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa auto, jossa on ruostetta?"},"content":{"rendered":"\n

Se riippuu. Ruostetta on eriasteista. Jotkut niist\u00e4 ovat kevyit\u00e4 ja vain pinnalla, ja ne voidaan korjata suhteellisen halvalla ja melko nopeasti. Toiset ovat voimakkaampia ja ulottuvat syvemm\u00e4lle pintaan. N\u00e4m\u00e4kin voidaan korjata, mutta niiden korjaamiseen voi joutua k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n paljon enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Jos autoasi vaivaa \u00e4\u00e4rimm\u00e4inen korroosioaste, ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 ostaa t\u00e4llaista autoa. T\u00e4llaisetkin ruostetasot voidaan korjata, mutta ne saattavat vaatia auton t\u00e4ydellist\u00e4 purkamista, uusien paneelien ostamista tai jopa niiden valmistamista.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat ostaa ruostuneen auton, sinun kannattaa vied\u00e4 auto perusteelliseen tarkastukseen vain varmistaaksesi, ett\u00e4 korroosioasteet eiv\u00e4t ole korkeammat kuin aluksi luulisi, sill\u00e4 ruostetta voi muodostua paikkoihin, jotka ovat t\u00e4ysin n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6miss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Riippumatta ruostetasosta, yrit\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, onko ruostuneen auton ostaminen taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4\u00e4. Vain kourallinen eritt\u00e4in rajallisia ja arvokkaita autoja on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, jos ruostetasot ovat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isi\u00e4. Jos ruostetasot ovat lievi\u00e4 ja hinta ottaa sen huomioon, se saattaa olla j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Liev\u00e4 ruoste<\/h2>\n\n\n\n

Monia autoja vaivaa usein liev\u00e4 ruostetaso. T\u00e4m\u00e4ntyyppiset ruostepisteet muodostuvat yleens\u00e4 py\u00f6rien taakse, ja ne n\u00e4kyv\u00e4t yleens\u00e4 ulkopuolelta. Lis\u00e4ksi my\u00f6s korin alla oleva ruoste on melko yleist\u00e4, mutta sen havaitsemiseksi on tarkastettava auton alapuoli.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 ruostetasot ovat helposti korjattavissa, jos ei ole tarvetta mihink\u00e4\u00e4n uusintamaalaukseen tai vastaavaan. Sinun tarvitsee vain hioa pinta pois, kunnes korroosiota ei ole en\u00e4\u00e4 j\u00e4ljell\u00e4, hioa se sile\u00e4ksi, pohjustaa alue ja maalata se my\u00f6hemmin autoteollisuuden maalilla.<\/p>\n\n\n\n

Jos ruoste sijaitsee maalatussa paneelissa, sinun on teht\u00e4v\u00e4 kaikki edell\u00e4 mainitut toimenpiteet, mutta maalattava alue v\u00e4rilt\u00e4\u00e4n sopivalla maalilla ja parilla kerroksella kirkaslakkaa. Kaikki n\u00e4m\u00e4 korjaukset ovat melko helppoja eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole aikaa vievi\u00e4. T\u00e4llaisten ruostetasojen korjaaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, ja varsinkin, jos auton ostohinta on alennettu.<\/p>\n\n\n\n

Ennen kuin p\u00e4\u00e4t\u00e4t ostaa auton, perusteellinen tarkastus on kuitenkin tarpeen, sill\u00e4 ruostepaikat voivat piileskell\u00e4 monilla alueilla, jotka eiv\u00e4t n\u00e4y paljaalla silm\u00e4ll\u00e4. Jos t\u00e4llaiset ruostetasot muodostuvat uuteen autoon, jossa pit\u00e4isi olla tehtaan ruostesuoja, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 auto on jo korjattu.<\/p>\n\n\n\n

Kohtalainen ruoste<\/h2>\n\n\n\n

Kohtalainen ruostetaso koostuu paikallistamattomista syvist\u00e4 ruostepisteist\u00e4 koko autossa. T\u00e4llaisia autoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein v\u00e4\u00e4rin koko niiden elinkaaren ajan, eiv\u00e4tk\u00e4 omistajat useimmiten v\u00e4lit\u00e4 niist\u00e4 kovinkaan paljon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi olla selke\u00e4 osoitus siit\u00e4, miten omistaja on kohdellut autoa, ja t\u00e4llaiseen omistajaan luottaminen her\u00e4tt\u00e4\u00e4 paljon kysymyksi\u00e4. Jopa n\u00e4m\u00e4 ruostetasot voidaan selvitt\u00e4\u00e4, mutta se vaatii paljon enemm\u00e4n aikaa ja vaivaa, varsinkin jos ruoste on jo tunkeutunut auton osien sis\u00e4isiin kerroksiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisten ruostetasojen korjaaminen voi vaatia jopa paneelin vaihtamista, paneeliliimausta tai jopa parin paneelin hitsaamista. Jos auto ei ole rakenteellisesti vaurioitunut, kaikki ruostekohdat sijaitsevat yrit\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 auton lopullinen arvo, kun kaikki n\u00e4m\u00e4 ongelmat on lopulta selvitetty.<\/p>\n\n\n\n

Harvoin korjataan n\u00e4in suuria ruostetasoja, ja se on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 vain, jos kyseess\u00e4 on rajoitettu er\u00e4, eritt\u00e4in arvokas auto.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4\u00e4rimm\u00e4inen ruoste<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4\u00e4rimm\u00e4inen ruostetaso on harvinainen, eik\u00e4 sit\u00e4 l\u00e4hes aina kannata harkita. N\u00e4m\u00e4 autot ovat rakenteellisesti huonoja, sill\u00e4 monet auton kiinte\u00e4t osat, kuten runko, ovat sy\u00f6pyneet, eik\u00e4 autolla ole turvallista ajaa tai edes olla sen l\u00e4hell\u00e4, sill\u00e4 se voi hajota milloin tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 korjata tai ostaa t\u00e4llaista autoa. On olemassa pari hyvin dokumentoitua tapausta niin sanotuista ”latol\u00f6yd\u00f6ist\u00e4”. Aittal\u00f6yt\u00f6 on yleens\u00e4 eritt\u00e4in rajoitettu er\u00e4 eritt\u00e4in arvokasta autoa, joka on ollut unohdettuna vuosikymmeni\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaiset autot ovat ruostuneita ja joskus jopa tunnistamattomia, mutta ne korjataan, koska ne ovat niin arvokkaita. Hyv\u00e4 esimerkki t\u00e4llaisesta tapauksesta on 1960-luvun Ferrari 250 GTO, joka on ollut haudattuna miehen takapihalle vuosikymmeni\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden 250:ien arvo on kymmeni\u00e4 miljoonia dollareita, ja kauheassa kunnossa olevan 250 GTO:n hinta voi silti olla pari miljoonaa dollaria. Joten kyll\u00e4, jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t t\u00e4llaiseen takapihallasi, eik\u00e4 se ole jo sinun, kannattaa se ostaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miten voin suojata auton ruosteelta?<\/h3>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin auto kannattaa pest\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 se autotalliin ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jonkinlaista maalisuojakalvoa tai keraamisia suojakalvoja, jos auto on arvokkaampi. Pohjamaalaa auto erityisell\u00e4 tervapohjaisella liuoksella suojaustason lis\u00e4\u00e4miseksi entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s valita erilaisia vahoja tai suihkeita, joilla voit parantaa suojaustasoa entisest\u00e4\u00e4n. Pid\u00e4 vain huolta autostasi ja tarkasta se aika ajoin mahdollisten ruosteen merkkien varalta. Autot pit\u00e4isi suojata, jos niiss\u00e4 ei ole tehtaalla ruostesuojaa, joten varmista, ett\u00e4 teet osasi.<\/p>\n\n\n\n

Tarvitsevatko uudemmat autot ruostesuojausta?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmiten uudemmat autot on suojattu hyvin suoraan tehtaalta, eiv\u00e4tk\u00e4 ne tarvitse ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta muutamaan vuosikymmeneen valmistuksen j\u00e4lkeen. N\u00e4iden autojen rakenteessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n paljon sinkitty\u00e4 ter\u00e4st\u00e4, ja ne suojataan lis\u00e4ksi runsailla vahoilla ja maalinsuojaratkaisuilla.<\/p>\n\n\n\n

Uudemmilla autoilla on usein my\u00f6s monia erilaisia takuita, jotka kattavat ruosteen. Vasta parin vuosikymmenen kuluttua ja takuun umpeuduttua on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 suojata n\u00e4it\u00e4 autoja edelleen.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras menetelm\u00e4 j\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaukseen?<\/h3>\n\n\n\n

Paras j\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojausmenetelm\u00e4 lienee kunnolla levitetty tervapohjainen pohjamaali. N\u00e4m\u00e4 voivat kest\u00e4\u00e4 muutaman vuoden, jos ne levitet\u00e4\u00e4n ammattimaisesti, ja ne maksavat yleens\u00e4 100-200 dollaria. Jos et halua k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pohjamaalia, my\u00f6s erityisen \u00f6ljysuihkeen valitseminen on vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 sumutteet ruiskutetaan kaikille haavoittuville alueille, ja ne tippuvat kohti tavoittamattomia, mutta yht\u00e4 haavoittuvia alueita. Ne my\u00f6s maksavat suunnilleen saman verran, ja ne voivat kest\u00e4\u00e4 pari vuotta. Jos yhdist\u00e4t n\u00e4m\u00e4 kaksi, olet todenn\u00e4k\u00f6isesti turvassa ruosteelta muutaman vuoden ajan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Se riippuu. Ruostetta on eriasteista. Jotkut niist\u00e4 ovat kevyit\u00e4 ja vain pinnalla, ja ne voidaan korjata suhteellisen halvalla ja melko nopeasti. Toiset ovat voimakkaampia ja ulottuvat syvemm\u00e4lle pintaan. N\u00e4m\u00e4kin voidaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/402"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=402"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/402\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=402"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=402"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=402"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}