{"id":408,"date":"2021-06-28T09:11:16","date_gmt":"2021-06-28T09:11:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=408"},"modified":"2021-06-28T09:11:16","modified_gmt":"2021-06-28T09:11:16","slug":"mitka-ovat-kaytetyn-auton-ostamisen-hyvat-ja-huonot-puolet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-ovat-kaytetyn-auton-ostamisen-hyvat-ja-huonot-puolet\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 ovat k\u00e4ytetyn auton ostamisen hyv\u00e4t ja huonot puolet?"},"content":{"rendered":"\n

K\u00e4ytetyn auton ostaminen on aina hyv\u00e4 tapa s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 rahaa, varsinkin jos valitset edullisimmat vaihtoehdot. Lis\u00e4ksi el\u00e4mme aikaa, jolloin teknologia on saavuttanut vaikuttavan tason, ja on vaikea olla ajattelematta, ett\u00e4 3 vuotta vanha auto on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin upouusi.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn ostamiseen liittyy kuitenkin muutamia varoituksia. Vaikka uudella autolla saattaisitkin s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 rahaa pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, jos ostat huolella ja tarkkailet markkinoita laajemmassa mittakaavassa, ei oikeastaan ole en\u00e4\u00e4 mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 ostaa uutta. Autot ovat kiistatta saavuttaneet pisteen, jossa innovaatiot alkavat muuttua \u00e4lypuhelimen kaltaisiksi ja tarpeettomiksi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on erityisen ilmeist\u00e4 urheiluauto-osastolla, ja monet harrastajat v\u00e4itt\u00e4v\u00e4tkin, ett\u00e4 olemme jo saavuttaneet urheiluautojen huipputason ja ett\u00e4 kaikki uudemmat urheiluautot ovat hitaasti tulossa pisteeseen, jossa niiden tuotto v\u00e4henee.<\/p>\n\n\n\n

Riippumatta siit\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 olet, k\u00e4ytetyn ostaminen on todellakin arvokas vaihtoehto. Mutta jos haluat aina markkinoiden uusimman ja kiilt\u00e4vimm\u00e4n auton, sinun kannattaa harkita kolmen vuoden rahoitus- tai leasing-sopimuksia, sill\u00e4 niiden avulla voit olla aina autopelin huipulla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn ostamisen edut<\/h2>\n\n\n\n

Hinta<\/h3>\n\n\n\n

K\u00e4ytetty auto maksaa keskim\u00e4\u00e4rin jopa 50 % v\u00e4hemm\u00e4n kuin uusi, ja useimmat kuluttajat vaihtavat autonsa 6 vuoden v\u00e4lein. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos ostat k\u00e4ytetyn auton nyt, etk\u00e4 tuhlaa rahojasi eritt\u00e4in korkeilla kilometreill\u00e4 ajettuihin autoihin, voitat lopulta.<\/p>\n\n\n\n

Loppujen lopuksi saat 40 000 dollarin auton 20 000 dollarilla, joten arvo on kiistaton. N\u00e4in voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n rahaa seuraavaan autoosi, ja lopulta voit ostaa upouuden auton parin vuoden kuluttua. Mutta silloinkin saatat huomata, ett\u00e4 arvoero on aivan liian suuri, ja se mit\u00e4 saat, sen seurauksena, ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Poistot<\/h3>\n\n\n\n

Suurin motivaatiotekij\u00e4 k\u00e4ytetyn auton ostamiseen on auton arvon aleneminen, sill\u00e4 autot menett\u00e4v\u00e4t jopa 10-11 % alkuper\u00e4isest\u00e4 arvostaan heti, kun ne l\u00e4htev\u00e4t uuden auton tontilta. Viiden vuoden kuluttua tapahtuvaa 50 prosentin arvonalennusta pidet\u00e4\u00e4n kohtuullisena, joten on melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 uuden auton ostaminen suoraan on taloudellisesti hieman vastuutonta.<\/p>\n\n\n\n

Hienoa 3-5 vuotta vanhassa autossa on se, ett\u00e4 arvonalennus on jo ohi, etk\u00e4 sin\u00e4 ole se, joka sen maksaa. Vaikka 100 000 dollarin auton uuden auton tuoksu tuntuukin herkulliselta, se ei maksa 50 000 dollaria. N\u00e4in on erityisesti siksi, ett\u00e4 useimmat autonvalmistajat p\u00e4ivitt\u00e4v\u00e4t mallin yleens\u00e4 vasta 5 vuoden tuotannon j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4kustannukset<\/h3>\n\n\n\n

Toinen valtava uuden auton ostamista est\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 on uuteen autoon yleens\u00e4 liittyv\u00e4t lis\u00e4kustannukset. Vaikka kauppa vaikuttaisi kohtuulliselta, joudut usein maksamaan markkinakorjaukset, toimituskulut, m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4maksut, j\u00e4lleenmyyj\u00e4n valmistelut ja toimitusta edelt\u00e4v\u00e4t tarkastukset.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetty\u00e4 ostaessa t\u00e4llaisia asioita ei ole, koska joku on jo maksanut niist\u00e4. Jos lasket ne yhteen, n\u00e4m\u00e4 kustannukset voivat hitaasti kasaantua pariin tuhanteen dollariin. Lopulta kauppa ei tunnu en\u00e4\u00e4 kovin houkuttelevalta.<\/p>\n\n\n\n

Vakuutuskustannukset<\/h3>\n\n\n\n

Toinen hyv\u00e4 syy siihen, miksi k\u00e4ytetyt autot ovat niin edullisia, ovat vakuutuskustannukset. Uuden ja k\u00e4ytetyn auton arvon v\u00e4linen ero kasvaa nopeasti, ja niin my\u00f6s vakuutusmaksut. Suurin osa arvonalennuksesta on jo ohi, ja kaikki mallin mahdolliset vikojen ja vikailmoitusten kohteet ovat jo selvill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Varaosia on tarjolla enemm\u00e4n, autoliikkeet ovat tottuneempia ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n vanhempien autojen parissa, eik\u00e4 vakuutusyhti\u00f6 ole niin stressaantunut halvemmasta autosta. Uudet autot ovat parin ensimm\u00e4isen vuoden aikana arvaamattomia, ja vakuutusyhti\u00f6t ottavat sen huomioon.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn ostamisen haitat<\/h2>\n\n\n\n

Lemonit<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka auto saattaisikin vaikuttaa ulkoisesti kunnolliselta, et voi koskaan olla liian varma mekaanisista ja s\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 seikoista. K\u00e4ytetyt autot ovat = k\u00e4ytettyj\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 l\u00e4hitulevaisuudessa on suurempi mahdollisuus rikkoutumiseen ja ennakoimattomiin kustannuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka ennen ostoa suoritettavalla katsastuksella voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 monet n\u00e4ist\u00e4 ongelmista, mik\u00e4\u00e4n tarkastus ei ole t\u00e4ydellinen. Rehellisesti sanottuna ei ole mit\u00e4\u00e4n keinoa sanoa varmasti, ettei k\u00e4ytetty auto, varsinkaan vanhempi auto, hajoa heti, kun sit\u00e4 aletaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Takuut<\/h3>\n\n\n\n

Aina kun ostat uuden tuotteen, uuden matkapuhelimen, uuden auton tai j\u00e4\u00e4kaapin, sinulla on todenn\u00e4k\u00f6isesti muutaman vuoden takuu. Mutta kun ostat k\u00e4ytettyn\u00e4, kaikki n\u00e4m\u00e4 takuut ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti vanhentuneet. Ja t\u00e4m\u00e4 voi my\u00f6s pilata uuden k\u00e4ytetyn auton kokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Takuu on uuden auton omistamisen suurin yksitt\u00e4inen seikka, sill\u00e4 se k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 poistaa kaikki ennakoimattomat kustannukset, joita saattaa aiheutua, jos pid\u00e4t huolta autostasi. Voit olla varma siit\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 tahansa tapahtuukin seuraavien vuosien aikana, et joudu maksamaan siit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Huolto-ohjelmat<\/h3>\n\n\n\n

Huolto-ohjelmat ja takuut kulkevat k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4, ja kun takuusi p\u00e4\u00e4ttyy, my\u00f6s huolto-ohjelmat todenn\u00e4k\u00f6isesti p\u00e4\u00e4ttyv\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos autosi hajoaa, olet itse vastuussa siit\u00e4, miss\u00e4 ja miten se korjataan.<\/p>\n\n\n\n

Her\u00e4\u00e4 vuosisatoja vanha kysymys. Pit\u00e4isik\u00f6 minun menn\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4n vai riippumattoman autoliikkeen kautta? Jos menen j\u00e4lleenmyyj\u00e4n kautta, maksan enemm\u00e4n, mutta auton arvo on paremmin suojattu. Jos menen riippumattoman autoliikkeen kautta, lasku tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti halvemmaksi, mutta auton arvo my\u00f6s halpenee.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus<\/h3>\n\n\n\n

K\u00e4ytettyjen autojen asiakkaat ovat huolissaan takuista ja huolto-ohjelmista l\u00e4hinn\u00e4 siksi, ett\u00e4 yleinen luotettavuus ei ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin ennen. Kun autoon on kertynyt melko paljon ajokilometrej\u00e4, monet olennaiset osat alkavat kulua, ja ne tarvitsevat lopulta korjauksia.<\/p>\n\n\n\n

Ja t\u00e4t\u00e4 ei voi kiist\u00e4\u00e4, vaikka kuka tahansa sanoisi mit\u00e4 tahansa, k\u00e4ytetty auto ei tule koskaan olemaan yht\u00e4 luotettava kuin uusi. Jotkut saattavat jopa v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 arvoerot ovat kohtuullisia, koska luotettavuus on huomattavasti alhaisempi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

K\u00e4ytetyn auton ostaminen on aina hyv\u00e4 tapa s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 rahaa, varsinkin jos valitset edullisimmat vaihtoehdot. Lis\u00e4ksi el\u00e4mme aikaa, jolloin teknologia on saavuttanut vaikuttavan tason, ja on vaikea olla ajattelematta, ett\u00e4 3<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/408"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=408"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/408\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=408"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=408"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=408"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}