{"id":4102,"date":"2022-05-18T12:10:33","date_gmt":"2022-05-18T12:10:33","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4102"},"modified":"2022-05-18T12:10:36","modified_gmt":"2022-05-18T12:10:36","slug":"onko-bmw-m5-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-bmw-m5-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko BMW M5 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

BMW M5 on yksi markkinoiden tehokkaimmista sedaneista. Se on my\u00f6s tyylikk\u00e4\u00e4sti rakennettu, ja sen sis\u00e4tilat ovat mukavat ja ylelliset. Siit\u00e4 huolimatta siin\u00e4 on my\u00f6s useita ongelmia, ja sen yll\u00e4pito on kallista. Onko BMW M5 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW M5 on hyv\u00e4 auto, mutta siin\u00e4 on my\u00f6s useita puutteita. Joitakin BMW M5:ss\u00e4 erottuvia asioita ovat sen poikkeuksellinen suorituskyky, siisti kyyti, upea ulkon\u00e4k\u00f6, turvallisuus ja tehokkaat moottorit. Sen haittapuolina ovat sen sijaan korkeat huoltokustannukset, v\u00e4h\u00e4inen luotettavuus ja korkeat alkukustannukset.<\/p>\n\n\n\n

BMW M5:n historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW M5 on osa BMW GmbH:ta eli BMW M:\u00e4\u00e4, joka on BMW:n suorituskykyosasto. Se on my\u00f6s osa BMW 5-sarjaa, jossa on useita poikkeuksellisia ylellisi\u00e4 keskikokoisia autoja. Suurin osa M5-malleista on sedan-korityyppisi\u00e4, kun taas muutama on estate-korityyppinen.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen BMW M5 valmistettiin k\u00e4sity\u00f6n\u00e4 vuonna 1985 E28 535i -alustalla, jossa oli M1:st\u00e4 parannettu moottori. Valmistuttuaan se oli markkinoiden nopein sedan. Vuodesta 1984 vuoteen 2016 BMW M5 oli varustettu takavetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4, kun taas vuodesta 2017 t\u00e4h\u00e4n p\u00e4iv\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4 vaihtui nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

BMW M5:n ominaisuudet<\/h2>\n\n\n\n

Ulkon\u00e4k\u00f6<\/h3>\n\n\n\n

Ulkon\u00e4\u00f6n osalta BMW M5 on yksi markkinoiden komeimmista BMW-sedaneista. T\u00e4ss\u00e4 autossa on tyylik\u00e4s ulkopuoli ja siisti ja ylellinen sis\u00e4tila. Joitakin ominaisuuksia, jotka erottuvat edukseen, ovat muun muassa suuremmat munuaisritil\u00e4t, p\u00e4iv\u00e4ajovalot, LED-ajovalot ja 19-tuumaiset kaksoispiikkaiset kaksiv\u00e4riset M-vanteet.<\/p>\n\n\n\n

Uusimman BMW M5:n sis\u00e4tilat ovat vanhan BMW 7-sarjan kokoiset. Sen lis\u00e4ksi siin\u00e4 on ihanat, s\u00e4hk\u00f6s\u00e4\u00e4t\u00f6iset etuistuimet ja muut BMW:n perusominaisuudet. M5:n akseliv\u00e4li on 117,4 tuumaa, pituus 196,4 tuumaa, leveys 74,9 tuumaa ja korkeus 57,8 tuumaa.<\/p>\n\n\n\n

Suorituskyky<\/h3>\n\n\n\n

Jos nopeus ja suorituskyky ovat prioriteettejasi, BMW M5 on t\u00e4ydellinen auto sinulle. T\u00e4st\u00e4 autosta on saatavana kaksi varusteversiota, jotka ovat sek\u00e4 nopeita ett\u00e4 suorituskykyisi\u00e4. Perusversio on BMW M5 sedan, jossa on 4,4-litrainen twin-turbo V8-moottori, AWD ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto. My\u00f6s kilpaversiossa on sama moottori, vaihteisto ja voimansiirto.<\/p>\n\n\n\n

BMW M5:n perusversiossa moottori tuottaa jopa 600 hv ja 553 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, kun taas Competition-versiossa moottori tuottaa jopa 627 hv ja 553 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Competition-versio on my\u00f6s nopea, sill\u00e4 se kiihtyy 0-100 vain 3,1 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 190 km\/h. Lis\u00e4ksi se on my\u00f6s nopea.<\/p>\n\n\n\n

Mukavuus ja tavaratila<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5:ss\u00e4 on mukava ja ylellinen matkustamo. Se on my\u00f6s tilava, sill\u00e4 siihen mahtuu mukavasti jopa viisi henkil\u00f6\u00e4. Lis\u00e4ksi siin\u00e4 on runsaasti tavaratilaa, johon mahtuu paljon matkatavaroita, joten se on mukava auto viikonlopun piknikille tai vaellukselle.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainetehokkuus<\/h3>\n\n\n\n

Kuten useimmilla ylellisill\u00e4 sedaneilla, BMW M5:ll\u00e4 on huono polttoainetehokkuus, sill\u00e4 se kuluttaa paljon polttoainetta. T\u00e4m\u00e4n auton EPA-luokitus on 15 mpg kaupungissa, 21 mpg maantiell\u00e4 ja yhdistetty 17 mpg. T\u00e4m\u00e4 on melko alhainen luku verrattuna useimpiin kilpailijoihin. Jos siis haluat ostaa t\u00e4m\u00e4n auton, sinun on oltava valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n polttoaineeseen enemm\u00e4n rahaa kuin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen autoon.<\/p>\n\n\n\n

Hinta<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5 on yksi markkinoiden kalleimmista keskikokoluokan luksussedaneista. Sen perushinta on noin 103 700 dollaria, ja kilpaversio maksaa yli 140 000 dollaria. Mutta jos etsit laadukasta k\u00e4ytetty\u00e4 M5:t\u00e4, saat sen noin 40 000 dollarilla, riippuen vuosimallista ja kunnosta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka nopea BMW M5 on?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5 on yksi markkinoiden nopeimmista BMW-sedaneista. Sen kilpailuversio on nopeampi kuin perusversio, sill\u00e4 se kiihtyy 3,1 sekunnissa nopeudesta 0-100 km\/h. Lis\u00e4ksi sen huippunopeus on 190 kilometri\u00e4 tunnissa. Perusversio kiihtyy 3,2 sekunnissa nopeudesta 0-100, ja sen huippunopeus on 155 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on v\u00e4hiten luotettava BMW M5 -mallivuosi?<\/h3>\n\n\n\n

Luotettavin BMW M5 -mallivuosi on 2012 BMW M5. T\u00e4ss\u00e4 autossa oli useita ongelmia, ja BMW joutui jopa antamaan joitakin takaisinkutsuja. Vuoden 2012 BMW M5:n \u00e4rsytt\u00e4vin ongelma on ep\u00e4onnistunut alipainepumppu. Voitelun puuttumisen vuoksi alipainepumppu meni huonoon kuntoon useiden kilometrien ajamisen j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2012 BMW M5:n lis\u00e4ksi on my\u00f6s muita mallivuosia, joissa oli vakavia ongelmia, ja niihin kuuluvat BMW M5 -mallivuodet 2013, 2014 ja 2019.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW M5 kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5 kuuluu markkinoiden ep\u00e4luotettavimpiin BMW-malleihin. Kun useimmat BMW-mallit tai -sarjat ajavat yli 250 000 kilometri\u00e4, BMW M5 kest\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 enint\u00e4\u00e4n 200 000 kilometri\u00e4. Keskim\u00e4\u00e4rin useimmat BMW M5 -mallit kest\u00e4v\u00e4t 150 000-200 000 kilometri\u00e4. Oikealla hoidolla ja kunnossapidolla BMW M5 voi kuitenkin kest\u00e4\u00e4 yli 200 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW M5:n yleiset ongelmat?<\/h3>\n\n\n\n

Ennen kuin investoit BMW M5:een, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 joitakin ongelmia, joita joudut k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n auton omistuksen aikana. BMW M5:n yleisi\u00e4 ongelmia ovat s\u00e4hk\u00f6istuimen pett\u00e4minen, liiallinen \u00f6ljynkulutus, s\u00e4hk\u00f6ongelmat, moottoriongelmat, takaluukun ikkunan rikkoutuminen, moottorin huono tyhj\u00e4k\u00e4ynti ja vaihteisto-ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Kumpi auto on parempi – BMW M5 vai Audi RS7?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M5 ja Audi RS7 Sportback ovat markkinoiden merkitt\u00e4vimpi\u00e4 luksusluokan urheilusedaneita. Siit\u00e4 huolimatta BMW M5 on parempi auto henkil\u00f6ille, jotka etsiv\u00e4t suorituskykyist\u00e4 ja nopeampaa autoa. Toisaalta Audi RS7 tarjoaa enemm\u00e4n ylellisyytt\u00e4, matkustamotilaa ja tavaratilaa.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Yleisesti ottaen BMW M5 on urheiluautojen harrastajien unelma-auto. Se on nopea, ylellinen, tyylik\u00e4s, edistyksellinen, turvallinen ja tilava. Sill\u00e4 on kuitenkin my\u00f6s useita ongelmia, jotka k\u00e4ytt\u00e4jien on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, kuten suuri \u00f6ljynkulutus, moottori- ja vaihteisto-ongelmat, s\u00e4hk\u00f6iset haasteet ja heikko luotettavuus.<\/p>\n\n\n\n

Huolimatta useista ongelmista BMW M5 on poikkeuksellinen auto, jossa on poikkeuksellisen suorituskykyisi\u00e4 lis\u00e4varusteita. Se on kuitenkin kallis yll\u00e4pit\u00e4\u00e4, eik\u00e4 se kest\u00e4 yht\u00e4 kauan kuin useimmat kilpailijansa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M5 on yksi markkinoiden tehokkaimmista sedaneista. Se on my\u00f6s tyylikk\u00e4\u00e4sti rakennettu, ja sen sis\u00e4tilat ovat mukavat ja ylelliset. Siit\u00e4 huolimatta siin\u00e4 on my\u00f6s useita ongelmia, ja sen yll\u00e4pito on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4103,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4102"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4102"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4102\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4104,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4102\/revisions\/4104"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4103"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4102"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4102"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4102"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}