{"id":412,"date":"2021-06-28T09:12:48","date_gmt":"2021-06-28T09:12:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=412"},"modified":"2021-06-28T09:12:48","modified_gmt":"2021-06-28T09:12:48","slug":"miksi-farmariautot-menivat-pois-muodista-yhdysvalloissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-farmariautot-menivat-pois-muodista-yhdysvalloissa\/","title":{"rendered":"Miksi farmariautot meniv\u00e4t pois muodista Yhdysvalloissa?"},"content":{"rendered":"\n

Joidenkin mielest\u00e4 farmariautot ovat tylsi\u00e4, vanhanaikaisia ja liian suuria, mutta toisten mielest\u00e4 farmariautot tuntuvat t\u00e4ydelliselt\u00e4 sekoitukselta sedanin ja tila-auton\/maasturin v\u00e4lill\u00e4. Olivatpa farmariautot sitten mit\u00e4 mielt\u00e4 tahansa, ne ovat varmasti tekem\u00e4ss\u00e4 paluuta.<\/p>\n\n\n\n

Mutta vuonna 1973 farmariautojen myynti Yhdysvalloissa laski minimiin \u00f6ljykriisin ansiosta. Kymmenen vuotta my\u00f6hemmin esiteltiin Chrysler Minivan, joka aiheutti viimeisen iskun farmariautolle.<\/p>\n\n\n\n

Minivanit olivat vain liian k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ja halpoja, jotta niit\u00e4 olisi voinut sivuuttaa, ja suuret alennukset ja turvallisuusluokitukset ovat my\u00f6s lis\u00e4nneet minivanien myynti\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi \u00f6ljykriisin j\u00e4lkeen my\u00f6s maasturit ja crossoverit alkoivat saada suuren jalansijan.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 johti farmariauton tuhoon. Nyt farmariautot alkavat kuitenkin hiljalleen saada vetoapua, kun joitakin malleja, kuten Audi RS6, Audi RS4 ja Audi RS -valokuvamallit, on vihdoin tuotu Yhdysvaltain markkinoille.<\/p>\n\n\n\n

Asemavaunun loppuunkulku<\/h2>\n\n\n\n

Ennen 1970-lukua farmariautot muodostivat kohtuullisen osan automarkkinoista. 1950-luvun Ford Countryn ja Chevy Bel Airin kaltaisia malleja oli kaikkialla, ja n\u00e4ytti silt\u00e4, ett\u00e4 farmariautoilla oli suuri tulevaisuus tulossa.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljykriisi alkoi kuitenkin, ja se merkitsi er\u00e4\u00e4nlaista vallankumousta autoteollisuudessa. Siit\u00e4 l\u00e4htien tehokkuus ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys alkoivat n\u00e4ky\u00e4 seikkoina, joiden pit\u00e4isi olla hyv\u00e4n auton tunnusmerkkej\u00e4. \u00d6ljykriisi on nostanut bensiinin hintaa 3 dollarista tynnyrilt\u00e4 12 dollariin.<\/p>\n\n\n\n

Ja janoiset V8-moottorit, jotka ovat k\u00e4ytt\u00e4neet t\u00e4m\u00e4n aikakauden farmariautoja, alkoivat yht\u00e4kki\u00e4 olla kalliita k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 kovinkaan perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ajoittui melko t\u00e4ydellisesti, sill\u00e4 farmariautojen suosio saavutti ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6m\u00e4n korkean tason 1950-1970-luvuilla.<\/p>\n\n\n\n

Itse kriisin lis\u00e4ksi vuonna 1984 syntyi Chryslerin tila-auto. Siit\u00e4 l\u00e4htien farmariautot olivat hitaasti mutta vakaasti poistumassa muodista. Nyky\u00e4\u00e4n SUV\/Crossover-aikakausi on t\u00e4ydess\u00e4 vauhdissa, mutta farmariauto on mahdollisesti tekem\u00e4ss\u00e4 paluuta.<\/p>\n\n\n\n

Asemavaunun uudelleensyntyminen<\/h2>\n\n\n\n

Joissakin paikoissa farmariautot olivat aina kuumia. Erityisesti Saksassa, sill\u00e4 tyypilliset saksalaiset perheet suosivat farmariautoa sedaniin verrattuna. Merkit kuten Mercedes, Volkswagen, Volvo ja erityisesti Audi ovat aina tarjonneet uskomattoman kilpailukykyisi\u00e4 farmariautoja.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS6:ta pidet\u00e4\u00e4n yleisesti parhaana monik\u00e4ytt\u00f6isen\u00e4 farmariautona (tai jopa parhaana autona yleens\u00e4), jonka rahalla voi ostaa. On helppo ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miksi, sill\u00e4 aggressiivinen muotoilu, 600 hv:n V8-moottori ja runsaasti sis\u00e4tilaa ja tavaratilaa ovat nostaneet RS6:n vetovoiman viime vuosina huimasti.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ansiosta Audi on vihdoin tuonut Yhdysvaltain markkinoille upouudet RS6 ja RS4, jotka ovat muuttaneet k\u00e4sityst\u00e4 farmariautosta. Lis\u00e4ksi Porsche Panamera Sport Turismo on ker\u00e4nnyt Yhdysvalloissa melkoisen harrastajakunnan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden mallien my\u00f6t\u00e4 farmariautosta tuli yht\u00e4kki\u00e4 siisti ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen vaihtoehto sedanille. T\u00e4m\u00e4 on selv\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, sill\u00e4 RS6 myy paljon paremmin kuin sen tyylikk\u00e4\u00e4mpi isoveli, Audi RS7 Sportback.<\/p>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi rakastamme farmariautoja.<\/h2>\n\n\n\n

Rakastamme niit\u00e4, koska ne ovat siistej\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ja helppoja el\u00e4\u00e4. Ne ovat yht\u00e4 lailla vaikuttavia ollakseen mukavia ja hienostuneita kuin koiran kuljetusautona ja perheen kuljetuskeskuksena. Nykyteknologian, kameroiden ja antureiden ansiosta farmariautoissa on nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s helppo navigoida ja n\u00e4hd\u00e4 ulos.<\/p>\n\n\n\n

Kun kykyjen kirjo on n\u00e4in laaja, on todella selv\u00e4\u00e4, miksi ihmiset ovat aina pit\u00e4neet farmariautoista. ”Is\u00e4” -imago, joka liittyi vahvasti vanhempiin farmariautoihin, on nyt k\u00e4\u00e4ntynyt RS6:n ja Porsche Panamera Sport Turismon siistiksi nopeaksi bisnesmiehen rakettilaivaksi.<\/p>\n\n\n\n

Mukavat istumapaikat viidelle, j\u00e4\u00e4hdytetyt, l\u00e4mmitetyt ja hierotut istuimet, Bang and Olufsen, Harman Kardon, Burmester-\u00e4\u00e4nentoistoj\u00e4rjestelm\u00e4t, 360-kamerat, pys\u00e4k\u00f6intianturit ymp\u00e4riins\u00e4, LED-ajovalot ja peltikatot ovat nyt saatavilla l\u00e4hes kaikkiin saksalaisiin farmariautoihin.
Viel\u00e4 muutama vuosi sitten ostit maasturin, jos halusit olla erilainen kuin kaikki muut sedan-kultistit, nyky\u00e4\u00e4n ostat farmariauton ollaksesi erilainen kuin kaikki maasturikultistit. Riippumatta siit\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 olet vaunuista, on varmasti j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4\u00e4 n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 ne tekev\u00e4t vihdoin paluun.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko sedanit kalliimpia kuin farmariautot?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmat ihmiset olettavat, ett\u00e4 nykyaikaiset farmariautot ovat paljon halvempia sedaniin verrattuna, mutta n\u00e4in ei ole, sill\u00e4 farmariautot, erityisesti saksalaiset farmariautot, vaativat mojovan lis\u00e4maksun sedan-vastaavaansa verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin suorituskykyiset farmariautot, kuten melko suosittu Mercedes Benz E63 AMG, maksavat jopa 20 prosenttia enemm\u00e4n kuin E63 sedan. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Sport Turismo on markkinoiden kallein Porsche-perheauto.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko farmariautot nopeita?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikaiset farmariautot ovat nopeita. Mallit, kuten E63 AMG, Audi RS6 ja Porsche Panamera Sport Turismo, saavuttavat nopeuden 0-100 km\/h noin kolmessa sekunnissa, mik\u00e4 on j\u00e4rjett\u00f6m\u00e4n nopeaa. Viel\u00e4 muutama vuosi sitten piti maksaa Ferrarille tai Lambolle rahaa, jotta saavutti t\u00e4llaisen 0-60-ajan.<\/p>\n\n\n\n

Erona on kuitenkin se, ett\u00e4 Ferrari, jonka 0-100 km\/h aika on melko samanlainen, ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen, edullinen tai mukava kuin farmari. Useimmissa n\u00e4ist\u00e4 suorituskykyisist\u00e4 farmariautoista on my\u00f6s koko ajan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 AWD, joka mahdollistaa hyv\u00e4n nopeuden olosuhteista riippumatta.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa farmariauto vai maasturi?<\/h3>\n\n\n\n

Monet ihmiset siell\u00e4 tiet\u00e4v\u00e4t, mist\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t, mutta perustelut maasturin ja farmariauton vertailulle ovat p\u00e4iv\u00e4nselv\u00e4t. Molemmat ovat luultavasti parhaita yleisk\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 autoja markkinoilla t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4, mutta on olemassa selke\u00e4 voittaja.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin merkit, kuten Audi, Mercedes ja Volvo, ovat alkaneet tarjota ”all-road” -asemavaunuja. T\u00e4m\u00e4n segmentin m\u00e4\u00e4ritteli Audi, mutta viime aikoina monet muut merkit ovat alkaneet liitty\u00e4 siihen. N\u00e4m\u00e4 farmariautot tarjoavat suuremman maavaran ja maasto-ominaisuudet, mutta ne ovat edelleen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ja helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4. Ja t\u00e4m\u00e4 tekee niist\u00e4 parhaita autoja, joita rahalla voi juuri nyt ostaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Joidenkin mielest\u00e4 farmariautot ovat tylsi\u00e4, vanhanaikaisia ja liian suuria, mutta toisten mielest\u00e4 farmariautot tuntuvat t\u00e4ydelliselt\u00e4 sekoitukselta sedanin ja tila-auton\/maasturin v\u00e4lill\u00e4. Olivatpa farmariautot sitten mit\u00e4 mielt\u00e4 tahansa, ne ovat varmasti tekem\u00e4ss\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/412"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=412"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/412\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=412"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=412"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=412"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}