{"id":4192,"date":"2022-05-23T11:18:27","date_gmt":"2022-05-23T11:18:27","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4192"},"modified":"2022-05-23T11:18:30","modified_gmt":"2022-05-23T11:18:30","slug":"mercedes-w116-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-w116-ongelmat\/","title":{"rendered":"Mercedes W116 ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz S-luokka on ylellisyyden synonyymi ja my\u00f6s Mercedes Benzin ylellisyystekniikan huippu. S-luokan ilmestymisest\u00e4 l\u00e4htien useimpia luksussedaneita on pidetty S-luokan kilpailijoina, koska S-luokka on aina nauttinut etuoikeutetumpaa asemaa jopa verrattuna sen kahteen kovimpaan kilpailijaan, BWM 7-sarjaan ja Audi A8:aan.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen S-luokka, W116, esiteltiin jo 1970-luvun alussa, kun Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 Sonderklasse (erikoisluokka) ansaitsi erityisaseman Mercedes-mallistossa. Siirry eteenp\u00e4in vuoteen 2021, jolloin Mercedes julkaisi kuudennen W223 S-luokan, joka on edelleen hallitseva, mutta W116 oli se, josta kaikki alkoi.<\/p>\n\n\n\n

W116-mallia pidet\u00e4\u00e4n suhteellisen luotettavana autona, koska se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 Mercedeksen tuon aikakauden tuhoutumattoman ylikonstruoidun muotoilun. W116 k\u00e4rsii kuitenkin ruosteeseen liittyvist\u00e4 ongelmista, \u00f6ljyvuodoista ja lis\u00e4\u00e4ntyneest\u00e4 \u00f6ljynkulutuksesta, sis\u00e4tilojen huonontumisesta, k\u00e4ynnistysongelmista ja lukuisista s\u00e4hk\u00f6ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan monet klassisen Mercedeksen harrastajat pit\u00e4v\u00e4t W116-mallia edullisena, mutta on muistettava, ett\u00e4 niinkin vanha auto kuin W116 vaatii paljon hoitoa ja omistautumista.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 ruostekysymykset<\/h2>\n\n\n\n

W116 on 50 vuotta vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat W116-mallit ovat olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo melko kauan. Kaikki tiet\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 klassiset Mercedes-mallit ja ruostepaikat ovat yleinen asia. Jos siis olet kiinnostunut W116-mallista, muista tarkistaa kaikki yleiset ruostekohdat, kuten kynnykset, ajovalojen ymp\u00e4rill\u00e4, konepelti ja takaluukku, auton alapuoli ja lattia.<\/p>\n\n\n\n

Ruoste voi olla useimpien klassikkoautojen kauhea vastustaja, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 joskus ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ostaa autoa, jossa on vakavia ruostepaikkoja. On paljon parempi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muutama ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen dollari sellaiseen autoon, jossa on vain v\u00e4h\u00e4n tai ei lainkaan ruostepilkkuja, sill\u00e4 n\u00e4in s\u00e4\u00e4st\u00e4t rahaa pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 \u00f6ljyvuodot ja \u00f6ljynkulutusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

W116-mallin tiedet\u00e4\u00e4n kuluttavan \u00f6ljy\u00e4 h\u00e4lytt\u00e4v\u00e4\u00e4 vauhtia, vaikka moottori olisi t\u00e4ysin hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 useimmissa W116-malleissa on ajettu satoja tuhansia kilometrej\u00e4, n\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat entist\u00e4 huolestuttavampia. Lis\u00e4ksi \u00f6ljyvuoto lis\u00e4\u00e4 huomattavasti \u00f6ljyn kokonaiskulutusta.<\/p>\n\n\n\n

Siksi sinun on testattava perusteellisesti, onko autossa \u00f6ljyvuotoja, ja jos on, sinun on korjattava ne mahdollisimman pian. Jos et tee niin, auto voi helposti ylikuumentua ja moottori voi pett\u00e4\u00e4 kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116:n sis\u00e4verhoilun heikkeneminen<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka 70-luvun Mercedes-mallit tarjoavat luotettavaa mekaniikkaa, ne eiv\u00e4t p\u00e4rj\u00e4\u00e4 kovin hyvin, kun on kyse luotettavista sisustusmateriaaleista. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 W116-mallin kaltaiset autot k\u00e4rsiv\u00e4t usein sis\u00e4tilojen verhoilun v\u00e4rimuutoksista, halkeamista ja jopa lahoamisesta.<\/p>\n\n\n\n

Muista k\u00e4yd\u00e4 auton sis\u00e4tilat l\u00e4pi ja katsoa joka kolkkaan, onko autossa vakavia sis\u00e4pintojen rappeutumia. N\u00e4iden korjaaminen edellytt\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 restaurointia, joka maksaa paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 k\u00e4ynnistysongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Monet Mercedes W116:n omistajat valittavat, ett\u00e4 auto joko ei tahdo k\u00e4ynnisty\u00e4 tai ei pysy k\u00e4ynniss\u00e4. Omistajat ovat raportoineet, ett\u00e4 auto tarvitsee melko kauan ennen kuin se saavuttaa kunnollisen moottorin k\u00e4ytt\u00f6l\u00e4mp\u00f6tilan, kun moottori vihdoin alkaa k\u00e4yd\u00e4 tyhj\u00e4k\u00e4ynnill\u00e4 tarkoitetulla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainepumpun, polttoaineletkujen ja monien muiden letkujen vaihtaminen ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ratkaise ongelmaa. Joidenkin mielest\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat johtuvat viallisista keloista, toisten mukaan taas viallisesta s\u00e4\u00e4timest\u00e4. My\u00f6s venttiilisuuttimista, polttoaineen jakelijoista ja pumpun akusta keskustellaan usein mahdollisina syyllisin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W116 s\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

W116 ei todellakaan ole tekniikkaa pursuava auto, mutta miss\u00e4\u00e4n 1970-luvun autossa ei ollut sit\u00e4, mit\u00e4 W116:ssa oli. Puhallinmoottori on tunnettu W116:n s\u00e4hk\u00f6vika, kun taas s\u00e4hk\u00f6toimiset ikkunat eiv\u00e4t tunnetusti toimi silloin t\u00e4ll\u00f6in. W116 on my\u00f6s altis ulkovalaistukseen liittyville ongelmille, sek\u00e4 edess\u00e4 ett\u00e4 takana.<\/p>\n\n\n\n

Mittareiden tiedet\u00e4\u00e4n vikaantuvan, ilmastointilaitteen tiedet\u00e4\u00e4n vikaantuvan ja polttoainepumpun tiedet\u00e4\u00e4n k\u00e4rsiv\u00e4n virran puutteesta. Kaiken kaikkiaan n\u00e4m\u00e4 ovat vanhan Mercedeksen omistamisen todellisuutta, ja tuskin kukaan voi odottaa omistavansa 50 vuotta vanhaa autoa ilman, ett\u00e4 t\u00f6rm\u00e4\u00e4 jonkinlaisiin s\u00e4hk\u00f6ongelmiin.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Mercedes W116?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat tuntea itsesi 1970-luvun kuninkaalliseksi etk\u00e4 v\u00e4lit\u00e4 j\u00e4\u00e4d\u00e4 paitsi paremmista S-luokan malleista, W116 on kelpo valinta. Syy W116:n halpuuteen on se, ett\u00e4 sen ostaminen ei kiinnosta kovinkaan montaa ihmist\u00e4. Ylellisysautot menett\u00e4v\u00e4t arvoaan kuin hullu, koska ne luottavat paljon tekniikkaan.<\/p>\n\n\n\n

1970-luvun tekniikkaan luottaminen luksusautossa on turhaa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ainoa syy, miksi joku ostaisi W116:n, on se, ett\u00e4 h\u00e4n rakastaa perint\u00f6\u00e4, muotoilua ja ajotuntumaa 1970-luvun Mercedeksen lippulaivasta.<\/p>\n\n\n\n

Voiko Mercedes W116:lla ajaa p\u00e4ivitt\u00e4in?<\/h3>\n\n\n\n

On uskomattoman vaikeaa ajaa p\u00e4ivitt\u00e4in 50 vuotta vanhalla autolla useista eri syist\u00e4. Ensinn\u00e4kin n\u00e4m\u00e4 autot eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 mukavia kuin nykyajan luksusautot. Toiseksi niist\u00e4 puuttuu joukko turvallisuusominaisuuksia, joita pid\u00e4mme nyky\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4nselvyyksin\u00e4. Siksi p\u00e4ivitt\u00e4inen ajaminen W116-autolla ei ole jotain, mit\u00e4 ihmiset haluavat tehd\u00e4 pitki\u00e4 aikoja.<\/p>\n\n\n\n

W116:n kaltaiset autot ovat huviautoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat ihmiset ottavat ne mukaansa huviajelulle tai hengailemaan klassisten Mercedes-yst\u00e4viens\u00e4 kanssa. Ne ovat viikonloppuautoja, jotka on tehty pelkk\u00e4\u00e4 nautintoa varten eik\u00e4 ruuhka-ajan liikenteeseen.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes W116 sijoitus?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan. On mahdotonta sanoa 100 prosentin varmuudella, nouseeko tai laskeeko auton arvo. Klassikkoautojen markkinat ovat arvaamattomat, mutta W116 ei ole auto, josta useimmat ihmiset unelmoivat. Jos kuitenkin onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n sellaisen uudenveroisen auton ja s\u00e4ilyt\u00e4t sen sellaisena pitk\u00e4\u00e4n, saatat n\u00e4hd\u00e4 jonkin aikaa my\u00f6hemmin jonkinlaista tuottoa.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan W116:sta ei kannata pit\u00e4\u00e4 sijoituksena, sill\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 nauttia autosta sellaisena kuin se on kuin toivoa, ett\u00e4 jonain p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 saattaisi ansaita sill\u00e4 jotain.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz S-luokka on ylellisyyden synonyymi ja my\u00f6s Mercedes Benzin ylellisyystekniikan huippu. S-luokan ilmestymisest\u00e4 l\u00e4htien useimpia luksussedaneita on pidetty S-luokan kilpailijoina, koska S-luokka on aina nauttinut etuoikeutetumpaa asemaa jopa verrattuna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4193,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4192"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4192"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4192\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4194,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4192\/revisions\/4194"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4193"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4192"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4192"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4192"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}