{"id":4217,"date":"2022-05-24T09:53:59","date_gmt":"2022-05-24T09:53:59","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4217"},"modified":"2022-05-24T09:54:02","modified_gmt":"2022-05-24T09:54:02","slug":"onko-mercedes-w209-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-mercedes-w209-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Mercedes W209 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W209 CLK-luokka on keskikokoinen 2-ovinen luksuscoup\u00e9, joka perustuu W211 E-luokkaan. W209 oli tuotannossa vuosina 2002-2009. T\u00e4n\u00e4 aikana Mercedes myi niit\u00e4 melko paljon, mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen, onko Mercedes W209 hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Se on. W209 on todellakin hyv\u00e4 auto, koska siin\u00e4 yhdistyy W211 E-Klasse -mallin ylellisyys ja tyylikk\u00e4\u00e4mpi 2-ovinen coupe-malli. W209:n moottorivaihtoehtoja on melko paljon alkaen pienemmist\u00e4 4-sylinterisist\u00e4 moottoreista aina kahteen CLK:n huippumalliin, CLK Black Seriesiin ja CLK DTM:\u00e4\u00e4n asti.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilun osalta W209 on enimm\u00e4kseen linjassa sen kanssa, mit\u00e4 Mercedes tarjosi tuolloin, mutta 2-ovinen coupe-l\u00e4hestymistapa teki W209:st\u00e4 varmasti houkuttelevamman n\u00e4k\u00f6isen useimpien ihmisten silmiss\u00e4. W209 on saatavana my\u00f6s avoautona, mutta kaikkien aikojen upeimman n\u00e4k\u00f6inen CLK-malli on hullunkurinen CLK GTR -kilpa-auto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden kannalta W209 voi olla todella hyv\u00e4, jos pid\u00e4t siit\u00e4 kunnolla huolta, mutta aiomme mainita muutamia yleisimpi\u00e4 W209-ongelmia. N\u00e4iden arvo on nyky\u00e4\u00e4n suuri, sill\u00e4 niit\u00e4 voi ostaa pienell\u00e4 rahalla. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ei ole t\u00e4m\u00e4n auton paras piirre, sill\u00e4 kyseess\u00e4 on kuitenkin 2-ovinen auto.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

CLK W209:n moottorivalikoima alkaa pienimm\u00e4st\u00e4 CLK200 Kompressorista, joka tarjoaa 1,8 litran 4-sylinterisen rivimoottorin, jossa on 163 hv. Seuraavana on CLK240, joka tarjoaa 2,6 litran 6-sylinterisen moottorin 170 hv:ll\u00e4 ja CLK280, jonka 3,0 litran 6-sylinterinen moottori 231 hv:ll\u00e4 nosti CLK:n yli 200 hv:n alueelle.<\/p>\n\n\n\n

Moottoripaletti ei kuitenkaan lopu t\u00e4h\u00e4n, sill\u00e4 W209:st\u00e4 on saatavana my\u00f6s CLK320-vaihtoehto 3,2 litran V6-moottorilla, jossa on 220 hv, ja CLK350-malli 3,5 litran 272 hv:n moottorilla. CLK500 on saatavana joko 5.0L V8:lla tai 5.5L V8:lla 306hv\/388hv tehoilla. CLK 55 AMG saa my\u00f6s 5.5L, mutta 367hv:n teholla.<\/p>\n\n\n\n

CLK 63 AMG saa legendaarisen 6.2L V8-per\u00e4moottorin 481hv:ll\u00e4, DTM-malliin saman moottorin 582hv:ll\u00e4 ja Black Series -malliin my\u00f6s 6.2L, mutta 507hv:ll\u00e4. Diesel W209-malleja on saatavana my\u00f6s CLK220 CDI, CLK270CDI ja CLK320CDI 150hv\/170hv\/225hv.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkaimmat W209-moottorit ovat dieselvaihtoehtoja. W209 on saatavana joko 5-vaihteisella automaattivaihteistolla tai manuaalivaihteistolla v\u00e4hemm\u00e4n tehokkaisiin variantteihin. Kaikki ovat tiukasti takavetoisia autoja.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W209 on 2-ovinen versio W211 E-luokasta, ja sen huomaa heti, kun W209:n n\u00e4kee silmiins\u00e4. W209:st\u00e4 tuli kuitenkin kasa muunnelmia, mutta kaksi suosituinta niist\u00e4 ovat tavallinen coupe ja avoauto. AMG-mallit ovat leve\u00e4mpi\u00e4, erityisesti AMG Black Series ja DTM. Siistimm\u00e4n n\u00e4k\u00f6inen CLK on kuitenkin ehdottomasti CLK GTR.<\/p>\n\n\n\n

W209:n sis\u00e4tilat ovat suurin piirtein samat kuin W211- E-luokassa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vanhentuneilta, mutta ovat toimivat. Ajokokemuksen osalta W209 kulkee p\u00e4\u00e4asiassa luksuscoupeen tapaan, mutta AMG-versiot ovat paljon dynaamisempia. Kaiken kaikkiaan W209 ajaa eritt\u00e4in mukavasti, jopa kaikkien n\u00e4iden vuosien j\u00e4lkeenkin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

W209 CLK-luokka voi olla eritt\u00e4in luotettava, jos pid\u00e4t siit\u00e4 kunnolla huolta. W211 E-luokka on hyvin pitk\u00e4lti samanlainen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 molemmat n\u00e4ist\u00e4 voivat kest\u00e4\u00e4 eritt\u00e4in pitk\u00e4\u00e4n, jos niist\u00e4 huolehditaan oikein. Yleisimm\u00e4t W209-luokan ongelmat liittyv\u00e4t moottoriin, moottorin j\u00e4\u00e4hdytykseen, vaihteistoon, \u00f6ljyvuotoihin ja elektroniikkaan.<\/p>\n\n\n\n

W209 on suhteellisen helppo auto ty\u00f6st\u00e4\u00e4, varsinkin kun sit\u00e4 verrataan nykyaikaisiin Mercedes-kupeihin. Kaiken kaikkiaan W209 on my\u00f6s melko edullinen huollettava, jos sinun tarvitsee vain tehd\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoja.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W209 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

W209 on nyky\u00e4\u00e4n jokseenkin edullinen, varsinkin kun otetaan huomioon, ett\u00e4 osa kaikkien aikojen upeimmista Mercedes-autoista perustuu samaan alustaan. N\u00e4it\u00e4 saa murto-osalla uuden E-Luokan coup\u00e9n kustannuksista, ja monet v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 CLK 63 AMG on edelleen paras Mercedes E-Luokan coupe.<\/p>\n\n\n\n

W209 ei ole k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n kovinkaan erikoinen, sill\u00e4 siin\u00e4 on vain kaksi ovea ja pieni tavaratila. Avoautoversio on viel\u00e4 huonompi takaistuintilan osalta ja koska kattomekanismi sy\u00f6 tavaratilaa, kun katto on alhaalla.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes W209 CLK-luokka hyv\u00e4 ostos?<\/h3>\n\n\n\n

W209 Mercedes CLK-luokka voi olla todella hyv\u00e4 ostos. V8-mallit ovat edelleen eritt\u00e4in viihdytt\u00e4vi\u00e4 ajettavia, ja nykyisen p\u00e4\u00e4st\u00f6ilmaston vuoksi V8-kaksoovisia Mercedes-kupeereja ei en\u00e4\u00e4 valmisteta. Jos voit ostaa W209 AMG:n, kannattaa ehdottomasti ostaa, sill\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja on ilo ajaa ja katsella.<\/p>\n\n\n\n

Jos voit venytt\u00e4\u00e4 budjettiasi CLK DTM:\u00e4\u00e4n tai CLK Black Seriesiin, voit todenn\u00e4k\u00f6isesti ansaita jonkin verran rahaa my\u00f6hemmin, koska n\u00e4iden arvo vain nousee. CLK GTR maksaa nyky\u00e4\u00e4n noin 10 miljoonaa dollaria, joten jos voit ostaa sen, onnittelut, olet \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen rikas.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Mercedes W209 kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

W209 Mercedes CLK-luokka kest\u00e4\u00e4 helposti muutaman satatuhatta kilometri\u00e4, jos pid\u00e4t siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta. Ne voivat kest\u00e4\u00e4 viel\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4nkin, mutta sinun on oltava valmis suorittamaan tiettyj\u00e4 suuria peruskorjauksia auton moottoriin ja jousitusosiin.<\/p>\n\n\n\n

Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 W209 perustuu W211-malliin, miljoonan kilometrin ylitt\u00e4misen W209:ll\u00e4 ei pit\u00e4isi olla lainkaan ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes W209 turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W209 on nyt 20 vuotta vanha auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole kaikkein turvallisin ja uusin Mercedes-malli. T\u00f6rm\u00e4ystestausorganisaatiot arvioivat W209:n 4\/5 t\u00e4hden luokituksella, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se toimii kohtuullisesti.<\/p>\n\n\n\n

W209:ss\u00e4 on kuitenkin puutteita ohjelmistollisten turvallisuusominaisuuksien osalta, sill\u00e4 siin\u00e4 on vain 40 prosenttia kaikista nykyautojen hy\u00f6dyllisist\u00e4 ominaisuuksista. Kaiken kaikkiaan turvallisuudesta ei kannata huolehtia liikaa, mutta \u00e4l\u00e4 odota auton olevan yht\u00e4 turvallinen kuin 2020 E-Class Coupe.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W209 CLK-luokka on keskikokoinen 2-ovinen luksuscoup\u00e9, joka perustuu W211 E-luokkaan. W209 oli tuotannossa vuosina 2002-2009. T\u00e4n\u00e4 aikana Mercedes myi niit\u00e4 melko paljon, mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen, onko Mercedes W209 hyv\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4218,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4217"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4217"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4217\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4219,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4217\/revisions\/4219"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4218"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4217"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4217"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4217"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}