{"id":4223,"date":"2022-05-24T09:55:48","date_gmt":"2022-05-24T09:55:48","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4223"},"modified":"2022-05-24T09:55:51","modified_gmt":"2022-05-24T09:55:51","slug":"mercedes-280sl-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-280sl-kaikki-mita-sinun-tarvitsee-tietaa\/","title":{"rendered":"Mercedes 280SL – Kaikki mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 280SL on nimi, joka yhdistet\u00e4\u00e4n useimmiten vuosien 1967-1971 Pagoda-avoautoon. T\u00e4m\u00e4 ihastuttava Mercedes-klassikkoauto on yh\u00e4 suositumpi, sill\u00e4 niiden arvot ovat jatkuvasti nousussa. Nyky\u00e4\u00e4n monet ihmiset ovat kiinnostuneita 280SL:st\u00e4, ja me kerromme sinulle kaiken, mit\u00e4 sinun tarvitsee tiet\u00e4\u00e4 siit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

280SL:ss\u00e4 on 2,8 litran 6-sylinterinen rivimoottori, joka ei ole viel\u00e4 kaikkein luotettavin Mercedeksen moottori, mutta se p\u00e4rj\u00e4\u00e4 viel\u00e4 yli 50 vuoden k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeenkin. Moottori kuulostaa hyv\u00e4lt\u00e4, ja jotkut pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 t\u00e4ydellisen\u00e4 moottorina Pagodaan sek\u00e4 kokonsa ett\u00e4 luonteensa puolesta.<\/p>\n\n\n\n

280SL:n muotoilua voidaan helposti pit\u00e4\u00e4 yhten\u00e4 parhaista Mercedeksen koskaan tekemist\u00e4. Pagoda sai lempinimens\u00e4, koska 280SL:n katto muistuttaa Kaukoid\u00e4n temppeleit\u00e4. Lempinimest\u00e4 tuli nopeasti juttu, ja nyky\u00e4\u00e4n 280SL:\u00e4\u00e4n viitataan yksinkertaisesti nimell\u00e4 ”Pagoda SL”.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on hyv\u00e4, mik\u00e4 on pelkk\u00e4\u00e4 kiitosta, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto ilmestyi ensimm\u00e4isen kerran 60-luvulla. Luettelemme kuitenkin joitakin t\u00e4m\u00e4n auton yleisimpi\u00e4 ongelmia. N\u00e4iden arvo on jatkuvasti noussut, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 se ei lopu l\u00e4hiaikoina. Lopuksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on sit\u00e4, mit\u00e4 60-luvun lopun roadsterilta voi odottaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 280SL Pagodassa on 2,8 litran 6-sylinterinen moottori, koodinimelt\u00e4\u00e4n M130. T\u00e4m\u00e4 moottori tuottaa noin 170hv ja 177lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ei ehk\u00e4 vaikuta paljolta nykyp\u00e4iv\u00e4n mittapuulla, mutta 280SL painaa alle 3 000 kiloa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 auton teho\/painosuhde on 93,22W\/kg.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 puskemaan 280SL:n 0-100 km\/h noin 9 sekunnissa. Autossa on 4-vaihteinen manuaalivaihteisto, ja voima l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n pysyv\u00e4sti vain takapy\u00f6rille. 280SL on vanha auto, joten et todellakaan voi harkita sellaista, jos olet kovasti polttoainetaloudellisuuden per\u00e4\u00e4n. Se ei tarkoita, ett\u00e4 280SL juo kahdella oljenkorreella, mutta ei se polttoainetaloudellisuus 170hv:n moottorille ole ihan huippuluokkaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

280SL n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 upealta sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa, ja harvoin kukaan tulee kiist\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4. Mercedes teki aika monta t\u00e4llaista 2-paikkaista roadsteria siit\u00e4 l\u00e4htien, kun merkki syntyi, mutta tuskin yksik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yht\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 kuin 280SL Pagoda. Jotkut sanovat, ett\u00e4 280SL vain paranee i\u00e4n my\u00f6t\u00e4, aivan kuten hieno viini.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemuksen osalta 280SL on ik\u00e4\u00e4ns\u00e4 n\u00e4hden eritt\u00e4in reipas auto. Se tarjoaa vilkkaan mutta ei niin tasapainoisen alustan, joka on taattua vuoristorataa. Parasta 280SL:ss\u00e4 on kuitenkin se, ett\u00e4 voi vain istahtaa taaksep\u00e4in, ottaa katon pois ja nauttia kevyest\u00e4 tuulesta l\u00e4mpim\u00e4n\u00e4 kes\u00e4isen\u00e4 auringonlaskuiltana.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

280SL on suhteellisen luotettava auto, kuten kaikki Mercedeksen autot tuolta aikakaudelta, mutta on pidett\u00e4v\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 280SL on nyky\u00e4\u00e4n jo eritt\u00e4in vanha. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4llaiset autot ansaitsevat ja tarvitsevat jatkuvaa huoltoa, koska ne ovat melko hauraita ja alttiita kaikenlaisille ongelmille. Siksi sinun t\u00e4ytyy vaalia t\u00e4llaista autoa, ja sinun kannattaakin, varsinkin kun se maksaa niin paljon kuin se maksaa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t 280SL:n ongelmat liittyv\u00e4t moottoriin, j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, elektroniikkaan, polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja mik\u00e4 pahinta, ruosteeseen. Hyv\u00e4 asia on, ett\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 on tullut eritt\u00e4in arvokkaita, jos ne ovat hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa, joten ihmiset pit\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 nyt asianmukaista huolta. Voimakkaasti ruostuneen yksil\u00f6n ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain, jos aiot palauttaa sen entiseen loistoonsa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 280SL – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

280SL:n arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ovat huonointa luokkaa, sill\u00e4 se on nyky\u00e4\u00e4n aivan liian kallis, jotta kukaan voisi nauttia siit\u00e4 sellaisena kuin se on, vaikka se on my\u00f6s kompakti kaksipaikkainen auto, jossa on ahtaasti tilaa, katsotpa sit\u00e4 miten tahansa. 280SL on esittelykappale, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 joistakin n\u00e4ist\u00e4 voi saada muutaman satatuhatta dollaria, jos ne ovat t\u00e4ydellisess\u00e4 kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Huonoimmistakin 280SL Pagoda -esimerkeist\u00e4 saa todenn\u00e4k\u00f6isesti muutaman kymmenen tuhannen dollarin hintaa. Kunnollisen ja perusteellisen mutterien ja pulttien kunnostuksen j\u00e4lkeen arvo voi kymmenkertaistua. Siksi n\u00e4m\u00e4 ovat ker\u00e4ilykohteita yht\u00e4 lailla kuin autoja.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Mercedes valmistaa 2-paikkaisia roadstereita?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmat meist\u00e4 yhdist\u00e4v\u00e4t Mercedeksen suuriin 4-ovisiin luksusluokan sedaneihin ja maastureihin, joita tehd\u00e4\u00e4n maailman rikkaimmille ja kuuluisimmille ihmisille. Mercedes alkoi kuitenkin itse asiassa aluksi tehd\u00e4 autoja ilman kattoa ja vasta my\u00f6hemmin he alkoivat valmistaa kolmiovisia luksussedaneita.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL -linja on yksi vanhimmista Mercedes-malleista, ja sit\u00e4 elvytet\u00e4\u00e4n parhaillaan. Mercedes on hiljattain julkistanut upouuden vuoden 2023 Mercedes SL:n, joka on saatavana vain suuritehoisilla moottoreilla ja pehme\u00e4ll\u00e4 katolla, aivan kuten kaikki alkoi.<\/p>\n\n\n\n

Onko 280SL Mercedes parempi kuin 300SL Roadster?<\/h3>\n\n\n\n

Kovien Mercedes-klassikkoharrastajien mukaan 60-luvun lopun 280SL ja 50-luvun lopun 300SL Roadster ovat kaksi halutuinta Roadster-klassikkoautoa, joita Mercedes on koskaan valmistanut. Paremman valitseminen n\u00e4ist\u00e4 kahdesta on vaikea teht\u00e4v\u00e4, mutta olisi mahdotonta olla sanomatta, ett\u00e4 300SL Roadster ei ole paras Mercedes Roadster toistaiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Toki 300SL Gullwing on suositumpi vaihtoehto sen tunnusomaisten Gullwing-ovien vuoksi, mutta ne eiv\u00e4t yksinkertaisesti ole yht\u00e4 hyvi\u00e4 kuin 300SL:n kaltainen auto ilman kattoa.<\/p>\n\n\n\n

Jatkaako Mercedes 280SL:n arvon nousua?<\/h3>\n\n\n\n

On mahdotonta sanoa varmasti, nouseeko vai laskeeko mink\u00e4\u00e4n auton arvo, mutta 280SL on yksi niist\u00e4 autoista, joiden arvo nousee, kunnes ne saavuttavat jonkinlaisen tasanteen. Ne ovat harvinaisia ja kauniita, niit\u00e4 on mukava ajaa ja ne kuulostavat hyv\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Monet harrastajat ja ker\u00e4ilij\u00e4t haluavat 280SL:n, ja yleinen kiinnostus Pagodan j\u00e4lkeen kasvaa, kun taas saatavilla olevien autojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4henee. Joidenkin l\u00e4hteiden mukaan Yhdistyneess\u00e4 kuningaskunnassa on vain noin 8 rekister\u00f6ity\u00e4 280SL Pagoda -mallia, joten on vaikeaa, mutta ei koskaan mahdotonta sanoa, ett\u00e4 280SL:n arvostus ei jatkuisi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 280SL on nimi, joka yhdistet\u00e4\u00e4n useimmiten vuosien 1967-1971 Pagoda-avoautoon. T\u00e4m\u00e4 ihastuttava Mercedes-klassikkoauto on yh\u00e4 suositumpi, sill\u00e4 niiden arvot ovat jatkuvasti nousussa. Nyky\u00e4\u00e4n monet ihmiset ovat kiinnostuneita 280SL:st\u00e4, ja me<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4224,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4223"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4223"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4223\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4225,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4223\/revisions\/4225"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4224"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4223"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4223"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4223"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}