{"id":426,"date":"2021-06-28T09:17:44","date_gmt":"2021-06-28T09:17:44","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=426"},"modified":"2021-06-28T09:17:44","modified_gmt":"2021-06-28T09:17:44","slug":"kuinka-luotettavia-itsepysakoivat-autot-ovat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuinka-luotettavia-itsepysakoivat-autot-ovat\/","title":{"rendered":"Kuinka luotettavia itsepys\u00e4k\u00f6iv\u00e4t autot ovat?"},"content":{"rendered":"\n

Vuosien varrella monet autonvalmistajat ovat keksineet erilaisia tapoja tehd\u00e4 ajamisesta ja auton pys\u00e4k\u00f6innist\u00e4 mahdollisimman helppoa. Pys\u00e4k\u00f6intianturit, kamerat, kaistavahti, kuolleen kulman avustimet, t\u00f6rm\u00e4yksenestoanturit jne.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t yhdess\u00e4 tarjoavat paremman suojan ja auttavat sinua my\u00f6s navigoimaan autoa hitaammilla nopeuksilla. N\u00e4iden j\u00e4rjestelmien tehokkuus ei kuitenkaan ollut kovinkaan suuri pari vuotta sitten.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat kuitenkin kehittyneet niin pitk\u00e4lle, ett\u00e4 on harvinaista n\u00e4hd\u00e4 korkeamman hintaluokan ajoneuvoja, joissa ei olisi n\u00e4it\u00e4 ominaisuuksia. Itsepys\u00e4k\u00f6innin osalta voidaan todeta, ett\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intiavustimen ansiosta onnettomuuksia on sattunut jopa 81 prosenttia v\u00e4hemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi auton pys\u00e4k\u00f6intiin kuluva aika on lyhentynyt jopa 10 prosenttia itsepys\u00e4k\u00f6intitekniikan ansiosta. Kun n\u00e4m\u00e4 tekniikat kehittyv\u00e4t edelleen, tulemme todenn\u00e4k\u00f6isesti n\u00e4kem\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 t\u00e4llaiset j\u00e4rjestelm\u00e4t korvaavat lopulta kokonaan ihmisen pys\u00e4k\u00f6innin.<\/p>\n\n\n\n

Miten se toimii?<\/h2>\n\n\n\n

Autoteollisuuden astuessa luottavaisin askelin kohti autonomista aikakautta itsepys\u00e4k\u00f6intij\u00e4rjestelmist\u00e4 tulee yh\u00e4 yhten\u00e4isempi\u00e4 ja luotettavampia. Itsepys\u00e4k\u00f6innin autonominen n\u00e4k\u00f6kulma on kuitenkin viel\u00e4 melko vaimea, mik\u00e4 johtuu monista turvallisuuskysymyksist\u00e4 ja siit\u00e4, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ei voi ennustaa tai tehd\u00e4 eettisi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Niinp\u00e4 t\u00e4llaisten j\u00e4rjestelmien ainoa autonominen n\u00e4k\u00f6kohta on ohjaus. Aluksi j\u00e4rjestelm\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sopiva pys\u00e4k\u00f6intipaikka, johon auto mahtuu turvallisesti, ja kun j\u00e4rjestelm\u00e4 on l\u00f6yt\u00e4nyt t\u00e4llaisen paikan, kuljettajalle l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 \u00e4\u00e4ni- ja visuaalinen signaali.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen kytket\u00e4\u00e4n itsepys\u00e4k\u00f6intitoiminto p\u00e4\u00e4lle, ja auto opastaa sinua siirtym\u00e4\u00e4n etu- ja peruutusvaihteen v\u00e4lill\u00e4. Jotkin j\u00e4rjestelm\u00e4t my\u00f6s kiihdytt\u00e4v\u00e4t ja hidastavat puolestasi, toiset vain kertovat, milloin sinun pit\u00e4isi kiihdytt\u00e4\u00e4 tai hidastaa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iss\u00e4 autoissa on l\u00e4heisyysanturit, jotka varoittavat, jos olet liian l\u00e4hell\u00e4 estett\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa sinun tarvitsee vain noudattaa ohjeita, ja sinun pit\u00e4isi olla hetken kuluttua turvallisesti pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kehittynyt itsepys\u00e4k\u00f6intiavustin<\/h2>\n\n\n\n

El\u00e4mme kuitenkin vuotta 2021, ja on olemassa j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka ajantasaistavat edell\u00e4 mainittuja pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelmi\u00e4 rajusti. T\u00e4llaisia j\u00e4rjestelmi\u00e4 ovat k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 muun muassa BMW:ll\u00e4 ja Teslalla, eiv\u00e4tk\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t edes edellyt\u00e4, ett\u00e4 olet auton sis\u00e4ll\u00e4 pys\u00e4k\u00f6innin aikana.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t toimivat parhaiten, jos joudut pys\u00e4k\u00f6im\u00e4\u00e4n ahtaisiin tiloihin. Sinun tarvitsee vain linjata auto sopivasti, nousta ulos, ja auto hoitaa asiansa. Voit ohjata BMW 7-sarjaa erityisell\u00e4 avaimenper\u00e4ll\u00e4 tai Teslan tapauksessa k\u00e4nnyk\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t viel\u00e4 pysty ohjaamaan itse, joten sinun on parasta varmistaa, ett\u00e4 auto on linjassa oikein. Mercedes esitteli hiljattain uuden S-luokan, ja kuten aina, S-luokassa on debytoinut paljon uutta teknologiaa, jota ei ole viel\u00e4 t\u00e4ysin testattu.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes kutsuu t\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 nimell\u00e4 PARK PILOT, ja se ottaa pys\u00e4k\u00f6innin t\u00e4ysin haltuunsa, eik\u00e4 sinun tarvitse edes olla paikalla. J\u00e4t\u00e4 auto vain Stuttgartin lentokent\u00e4n portille, ja auto pys\u00e4k\u00f6i itse. Ja kun saavut paikalle, auto odottaa sinua siell\u00e4, minne j\u00e4tit sen.<\/p>\n\n\n\n

Pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelmien luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen todella laaja koe pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelm\u00e4n luotettavuudesta ja tehokkuudesta tehtiin vuonna 2015, ja sen toteutti AAA UK. T\u00e4m\u00e4 testi koostui muutamasta eri n\u00e4k\u00f6kohdasta, kuten reunakivien ly\u00f6misen tiheydest\u00e4, nopeudesta, tarkkuudesta ja man\u00f6\u00f6verien m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Testiss\u00e4 todettiin, ett\u00e4 kun pys\u00e4k\u00f6intiavustin oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, kuljettajat kokivat jopa 81 prosenttia v\u00e4hemm\u00e4n reunakiviin t\u00f6rm\u00e4yksi\u00e4, ja my\u00f6s j\u00e4rjestelmien kytkemiseen ja auton t\u00e4ydelliseen pys\u00e4k\u00f6intiin kulunut aika lyheni noin 10 prosenttia. Kaiken kukkuraksi j\u00e4rjestelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4neet kuljettajat k\u00e4yttiv\u00e4t jopa 47 prosenttia v\u00e4hemm\u00e4n man\u00f6\u00f6vereit\u00e4, mik\u00e4 paransi tehokkuutta huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja AAA totesi my\u00f6s, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t pys\u00e4k\u00f6iv\u00e4t autot joskus aivan liian l\u00e4helle reunakive\u00e4, mik\u00e4 teoriassa voi lis\u00e4t\u00e4 py\u00f6r\u00e4n t\u00f6rm\u00e4\u00e4misen mahdollisuutta, kun pys\u00e4k\u00f6intipaikalta l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Loppujen lopuksi kyse on siit\u00e4, kuinka varma olet rinnakkaispys\u00e4k\u00f6inniss\u00e4. Jos pid\u00e4t itse\u00e4si enemm\u00e4n kuin kykenev\u00e4n\u00e4 rinnakkaispys\u00e4k\u00f6intiin, n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t saattavat tuntua sinulle hankalilta, mutta jos sinulta puuttuu kokemusta, n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t voivat auttaa sinua valtavasti.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/p>\n\n\n\n

Voivatko n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t korvata sinut kokonaan?<\/p>\n\n\n\n

Ei, vaikka ne teoriassa voisivatkin, oikeudellisesti katsoen emme tule kokemaan t\u00e4ydellist\u00e4 valtausta l\u00e4hiaikoina. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat arvokkaita tietyiss\u00e4 tilanteissa, ja ne toimivat paremmin, jos l\u00e4hell\u00e4 ei ole h\u00e4iri\u00f6tekij\u00f6it\u00e4, mutta useimmiten n\u00e4in ei ole koskaan.<\/p>\n\n\n\n

Sinun ei pit\u00e4isi koskaan luottaa siihen, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t tekev\u00e4t mit\u00e4\u00e4n ilman t\u00e4ydellist\u00e4 tietoisuuttasi, sill\u00e4 monia ei-toivottuja tilanteita on syntynyt sen ansiosta, ett\u00e4 ihmiset ovat luottaneet liikaa piihin.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 minulla on oltava, jotta voin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t niputetaan yleens\u00e4 tekniikkaan liittyvin\u00e4 optiopaketteina. Jos siis rastitat kaikki oikeat laatikot, saat todenn\u00e4k\u00f6isesti koottua kaikki tarvittavat osat, joita tarvitset auton itsepys\u00e4k\u00f6intiin. L\u00e4hestymisanturit, kamerat ja tutkat muodostavat yleens\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Tavallisempien ja vanhakantaisempien pys\u00e4k\u00f6intiavustinohjelmien ja Teslasta, BMW:st\u00e4 tai Mercedeksest\u00e4 l\u00f6ytyvien kehittyneempien ohjelmien v\u00e4lill\u00e4 on huomattavia eroja.<\/p>\n\n\n\n

Voiko itsepys\u00e4k\u00f6inti\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 manuaalisella autolla?<\/h3>\n\n\n\n

Manuaalivaihteisto on erilainen kuin automaattivaihteisto, ja on paljon j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka toimivat paremmin automaattivaihteiston kanssa. Automaattinen vakionopeudens\u00e4\u00e4din on yksi niist\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ei voi pys\u00e4hty\u00e4 kokonaan, jos et vaihda vaihteita vastaavasti.<\/p>\n\n\n\n

Pys\u00e4k\u00f6intiavustin on my\u00f6s j\u00e4rjestelm\u00e4, jossa on teht\u00e4v\u00e4 kompromisseja vaihteistovaihtoehdon mukaan. Joidenkin autonvalmistajien, kuten Mercedeksen tai Teslan, ei tarvitse huolehtia t\u00e4st\u00e4, koska ne eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 tarjoa manuaalivaihteita, mutta toiset, kuten Audi (joka tarjoaa edelleen manuaalivaihteita), tarjoavat n\u00e4it\u00e4 apuj\u00e4rjestelmi\u00e4 heikommalla tasolla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vuosien varrella monet autonvalmistajat ovat keksineet erilaisia tapoja tehd\u00e4 ajamisesta ja auton pys\u00e4k\u00f6innist\u00e4 mahdollisimman helppoa. Pys\u00e4k\u00f6intianturit, kamerat, kaistavahti, kuolleen kulman avustimet, t\u00f6rm\u00e4yksenestoanturit jne. Kaikki n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t yhdess\u00e4 tarjoavat paremman suojan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/426"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=426"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/426\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=426"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=426"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=426"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}