{"id":432,"date":"2021-06-28T09:19:58","date_gmt":"2021-06-28T09:19:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=432"},"modified":"2021-06-28T09:19:58","modified_gmt":"2021-06-28T09:19:58","slug":"onko-pysakointiavustin-sen-arvoinen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-pysakointiavustin-sen-arvoinen\/","title":{"rendered":"Onko pys\u00e4k\u00f6intiavustin sen arvoinen?"},"content":{"rendered":"\n

Pys\u00e4k\u00f6intiavustin on j\u00e4rjestelm\u00e4, joka on yleisesti pakattu lukuisiin erilaisiin edistyksellisiin kuljettajan apuj\u00e4rjestelmiin, joiden tarkoituksena on tehd\u00e4 pys\u00e4k\u00f6innist\u00e4 paljon helpompaa ja sujuvampaa. N\u00e4iden j\u00e4rjestelmien tarpeellisuus riippuu pitk\u00e4lti kuljettajasta ja autosta itsest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet suhteellisen kokematon kuljettaja tai sinulla ei vain ole riitt\u00e4v\u00e4sti itseluottamusta monimutkaisten pys\u00e4k\u00f6intiman\u00f6\u00f6verien, kuten rinnakkaispys\u00e4k\u00f6innin, suorittamiseen, n\u00e4ist\u00e4 j\u00e4rjestelmist\u00e4 voi olla sinulle paljon hy\u00f6ty\u00e4. Ehk\u00e4 asut ruuhkaisissa kaupungeissa ja haluat vain ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen suojakerroksen.<\/p>\n\n\n\n

Se voi johtua siit\u00e4, ett\u00e4 autosi on eritt\u00e4in suuri tai n\u00e4kyvyyden puute rajoittaa sit\u00e4, tai et ole tarpeeksi itsevarma, n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t voivat hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 sinua, jos k\u00e4yt\u00e4t niit\u00e4 oikein. T\u00e4st\u00e4 huolimatta suurin osa asiakkaista, joiden autoihin on asennettu n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t, ei k\u00e4yt\u00e4 niit\u00e4 kovinkaan usein.<\/p>\n\n\n\n

On siis t\u00e4ysin sinun p\u00e4\u00e4tett\u00e4viss\u00e4si, ovatko n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t harkitsemisen arvoisia, mutta sinun on kuitenkin muistettava, ett\u00e4 olet aina itse syyllinen, riippumatta siit\u00e4, miten mahdollinen onnettomuus tapahtuu. Jos p\u00e4\u00e4t\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4, varmista, ett\u00e4 pid\u00e4t silm\u00e4ll\u00e4 pys\u00e4k\u00f6innin aikana aina.<\/p>\n\n\n\n

Miten pys\u00e4k\u00f6intiavustin toimii?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t koostuvat yleens\u00e4 tutkista, pys\u00e4k\u00f6intiantureista ja kameroista. N\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 on eri tasoisia, yksinkertaisimmista, jotka auttavat sinua vain ohjauksen avulla, ja edistyneimmist\u00e4, jotka onnistuvat pys\u00e4k\u00f6im\u00e4\u00e4n auton t\u00e4ysin ilman kuljettajan panosta.<\/p>\n\n\n\n

Kun otat pys\u00e4k\u00f6intiavustimen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, auto alkaa aktiivisesti etsi\u00e4 l\u00e4hell\u00e4 olevia pys\u00e4k\u00f6intipaikkoja. J\u00e4rjestelm\u00e4 skannaa k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevan tilan ja kehottaa sinua pys\u00e4k\u00f6im\u00e4\u00e4n, jos j\u00e4rjestelm\u00e4 katsoo paikan sopivaksi. Kun olet l\u00f6yt\u00e4nyt paikan, aseta auto sopivaan linjaan ja kytke j\u00e4rjestelm\u00e4 p\u00e4\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa sinun teht\u00e4v\u00e4n\u00e4si on joko vaihtaa pys\u00e4k\u00f6inti eteen- ja taaksep\u00e4in tai vain pit\u00e4\u00e4 painiketta painettuna. Muista noudattaa kaikkia ohjeita tarkoituksenmukaisesti ja ole aina tietoinen ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4si. Sinun on erityisesti oltava tietoinen kaikesta liikkuvasta liikenteest\u00e4 ja l\u00e4hell\u00e4 olevista jalankulkijoista.<\/p>\n\n\n\n

Auto kertoo sinulle, milloin sinun on teht\u00e4v\u00e4 jotain, ja ennen kuin hyv\u00e4ksyt sen, varmista, ett\u00e4 se on todellakin turvallista. T\u00e4m\u00e4 prosessi kest\u00e4\u00e4 yleens\u00e4 hieman v\u00e4hemm\u00e4n kuin se muuten kest\u00e4isi ilman n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Kun olet pys\u00e4k\u00f6inyt auton, j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja voit poistua autosta.<\/p>\n\n\n\n

Pys\u00e4k\u00f6intiavustimen luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat todellakin k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia, ja t\u00e4m\u00e4 on todistettu AAA UK:n tekem\u00e4ss\u00e4 laajassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intiavustin v\u00e4hent\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4n kaatumismahdollisuutta jopa 81 prosenttia, mik\u00e4 on varmasti vaikuttavaa.<\/p>\n\n\n\n

Tutkimuksessa todettiin my\u00f6s, ett\u00e4 n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien avulla auton pys\u00e4k\u00f6intiin kuluva aika lyhenee jopa 11 prosenttia ja ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t parantavat my\u00f6s huomattavasti pys\u00e4k\u00f6innin tehokkuutta ja man\u00f6\u00f6verien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja vaikka ne v\u00e4hent\u00e4v\u00e4tkin huomattavasti py\u00f6r\u00e4n kaatumisen mahdollisuutta, ne lis\u00e4\u00e4v\u00e4t py\u00f6r\u00e4n kaatumisen mahdollisuutta pys\u00e4k\u00f6intipaikalta poistuttaessa, koska j\u00e4rjestelm\u00e4t pys\u00e4k\u00f6iv\u00e4t joskus aivan liian l\u00e4helle reunakive\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t olisivat kuinka luotettavia, ne eiv\u00e4t voi koskaan olla t\u00e4ydellisi\u00e4. On siis ehdottoman t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 pid\u00e4t aina tuntevaa silm\u00e4\u00e4 prosessissa ja varmistat, ett\u00e4 kaikki turvallisuusstandardit t\u00e4yttyv\u00e4t. Sill\u00e4 jos jotain tapahtuu, se on laillisesti sinun vikasi eik\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n vika.<\/p>\n\n\n\n

Auto ja kyseinen j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Jos kuljettaja j\u00e4tet\u00e4\u00e4n pois yht\u00e4l\u00f6st\u00e4, auto itsess\u00e4\u00e4n on ainoa objektiivinen n\u00e4k\u00f6kulma pys\u00e4k\u00f6intiavustimen tarpeellisuuteen. Jotkin autot, kuten esimerkiksi Nissan Micra, ovat pieni\u00e4, niist\u00e4 on uskomattoman helppo n\u00e4hd\u00e4 ulos, ja niiden k\u00e4\u00e4nt\u00f6s\u00e4de on my\u00f6s enemm\u00e4n kuin sopiva.<\/p>\n\n\n\n

Toiset taas, kuten 7-paikkainen katumaasturi, urheiluauto tai pitk\u00e4vartinen Mercedes Benz S-luokka, ovat huomattavasti suurempia ja siten paljon vaikeampia n\u00e4hd\u00e4 ulos. Joissakin urheiluautoissa on takatuulilasissa omat s\u00e4leet, jotka est\u00e4v\u00e4t t\u00e4ysin n\u00e4kyvyyden taakse.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat paljon j\u00e4rkev\u00e4mpi\u00e4 t\u00e4llaisissa ajoneuvoissa, koska ne kompensoivat pys\u00e4k\u00f6innin helpottamiseksi tarvittavien yleisten ainesosien puutetta, varsinkin kun otetaan huomioon joidenkin n\u00e4iden autojen arvo. Jos et ole kokenut autonkuljettaja, pitk\u00e4 akseliv\u00e4li S-luokka tuntuu tiell\u00e4 kuin lentotukialus.
Mutta my\u00f6s itse j\u00e4rjestelm\u00e4 on iso osa yht\u00e4l\u00f6\u00e4, sill\u00e4 sen kehittyneisyydess\u00e4 on eri tasoja. \u00c4skett\u00e4in julkaistu Mercedes S-Class voi itsen\u00e4isesti l\u00e4hesty\u00e4 parkkipaikkaa, poistua siit\u00e4 ja saapua m\u00e4\u00e4r\u00e4tylle j\u00e4tt\u00f6paikalle, kun taas yksinkertaisemmat j\u00e4rjestelm\u00e4t voivat ohjata vain silloin, kun katsot sen olevan riitt\u00e4v\u00e4n turvallista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelm\u00e4t vakiona?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmiten n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat osa kalliiden kuljettajan apuj\u00e4rjestelmien lis\u00e4varustelistoja. Vaikka jotkut valmistajat saattavat tarjota jopa perustasoja vakiona, niit\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4 kovin usein.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat huipputason pys\u00e4k\u00f6intiavustinominaisuuden, laskun lis\u00e4ys on v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 500 dollaria, ja joskus n\u00e4m\u00e4 paketit voivat maksaa useita tuhansia dollareita.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka usein ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pys\u00e4k\u00f6intiavustinta?<\/h3>\n\n\n\n

Ei niin usein kuin luulisi. N\u00e4ill\u00e4 j\u00e4rjestelmill\u00e4 varustettujen myytyjen autojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 viittaisi siihen, ett\u00e4 ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 usein, mutta n\u00e4in ei yksinkertaisesti ole. Syy siihen, miksi monet uudemmat autot ostetaan pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustettuna, on se, ett\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intiavustin on ostettava, jotta saa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 hy\u00f6dyllisempi\u00e4 ominaisuuksia, kuten 360-kameran.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa tapauksissa ihmiset pys\u00e4k\u00f6iv\u00e4t vain itse, eik\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelmi\u00e4 tarvita. Lis\u00e4ksi rinnakkaispys\u00e4k\u00f6inti ei ole kovin yleist\u00e4, koska monet ihmiset eiv\u00e4t asu kaupungissa.<\/p>\n\n\n\n

Onko pys\u00e4k\u00f6intiavustin turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Sen pit\u00e4isi olla, mutta sit\u00e4 ei voi sanoa varmasti. Joskus n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t tulkitsevat todellisuutta v\u00e4\u00e4rin, mik\u00e4 voi johtaa vakaviin loukkaantumisiin ja vahingonkorvausvaatimuksiin. Jos haluat maksimoida turvallisuustasot, sinun on aina pidett\u00e4v\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4, mit\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tekee, ja painettava jarruja, jos jokin menee pieleen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 kuvataan usein j\u00e4rjestelmin\u00e4, jotka helpottavat jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6matkaliikennett\u00e4, mutta n\u00e4in ei kuitenkaan ole, sill\u00e4 tarkkaavaisuutesi tason pit\u00e4isi olla huomattavasti korkeampi, kun k\u00e4yt\u00e4t n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4. \u00c4l\u00e4 koskaan luota siihen, ett\u00e4 jokin apuj\u00e4rjestelm\u00e4 korvaa sinut, ja turvallisuustaso on huomattavasti korkeampi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pys\u00e4k\u00f6intiavustin on j\u00e4rjestelm\u00e4, joka on yleisesti pakattu lukuisiin erilaisiin edistyksellisiin kuljettajan apuj\u00e4rjestelmiin, joiden tarkoituksena on tehd\u00e4 pys\u00e4k\u00f6innist\u00e4 paljon helpompaa ja sujuvampaa. N\u00e4iden j\u00e4rjestelmien tarpeellisuus riippuu pitk\u00e4lti kuljettajasta ja autosta itsest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/432"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=432"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/432\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=432"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=432"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=432"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}