{"id":4326,"date":"2022-06-01T10:28:48","date_gmt":"2022-06-01T10:28:48","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4326"},"modified":"2022-06-01T10:28:51","modified_gmt":"2022-06-01T10:28:51","slug":"onko-audi-r8-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-audi-r8-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Audi R8 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Vuonna 2006 maailma oli erilainen. Ferrari nousi otsikoihin h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 Ferrari Enzolla, Porsche Carrera GT ei ollut kovin suosittu, Bugatti Veyron alkoi tehd\u00e4 maailmanenn\u00e4tyksi\u00e4, Ford GT m\u00e4\u00e4ritteli amerikkalaisen superauton uudelleen, ja Lamborghini toi markkinoille yhden Lamborghinin kaikista Lamborghinin malleista, Murcielagon.<\/p>\n\n\n\n

R8 on auto, jota kukaan ei osannut odottaa, sill\u00e4 Audi on aina ollut ”hiljainen poika”, kun on kyse superautoista. Kun Audi esitteli R8:n ensimm\u00e4isen kerran yleis\u00f6lle, ihmiset olivat ihmeiss\u00e4\u00e4n siit\u00e4, miten hyv\u00e4lt\u00e4 auto n\u00e4ytti. L\u00e4hes 20 vuotta my\u00f6hemmin monet asiat ovat muuttuneet, mutta R8 ei niink\u00e4\u00e4n. Onko Audi R8 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 on yksi parhaista superautoista, jotka ovat koskaan tulleet markkinoille, ja siihen on useita syit\u00e4. Ensinn\u00e4kin R8 on todenn\u00e4k\u00f6isesti kaikkien aikojen helpoimmin l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4 superauto, koska sit\u00e4 on helppo ajaa, siit\u00e4 n\u00e4kee ulos, siin\u00e4 on paljon tilaa ja se ei maksa t\u00f6rke\u00e4n paljon rahaa. Toiseksi R8 on nyky\u00e4\u00e4n yksi viimeisist\u00e4 superautoista, joissa on kunnon iskutilavuusvoimainen moottori.<\/p>\n\n\n\n

R8:aa on vaikea v\u00e4h\u00e4tell\u00e4, sill\u00e4 se on todella ikoninen auto, ja nyt vuonna 2022 se edustaa sek\u00e4 menneisyytt\u00e4 ett\u00e4 tulevaisuutta, sill\u00e4 Audi kertoi tuovansa R8:n s\u00e4hk\u00f6istettyyn aikakauteen.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 – voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen Audi R8 -malli tuli markkinoille vuonna 2006, ja siin\u00e4 oli kaksi eri moottoria. 4,2-litrainen V8-per\u00e4moottori l\u00f6ytyy monista muista Audi RS -autoista ja lippulaiva 5,2-litrainen V10-per\u00e4moottori on per\u00e4isin Lamborghini Gallardosta. V8-mallit tuottavat noin 420\/430 hv, kun taas 1. sukupolven V10-mallit tuottavat 525 hv.<\/p>\n\n\n\n

R8:n toinen sukupolvi tuli vuonna 2015, ja se luopui V8-moottorista ja korvasi sen vain mahtavalla V10-moottorilla, josta oli kaksi versiota. ”Alkutason” R8 V10, jossa on 540 hv, ja t\u00e4ysiverinen R8 V10 Plus, jossa on 610 hv. Uusimmassa Audi R8:ssa on sama ikoninen 5,2 litran moottori, mutta tehokkain R8 tuottaa 620 hv R8 Performance -mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Varhaisissa 1. sukupolven R8-malleissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 porttivaihteista manuaalivaihteistoa ett\u00e4 automaattivaihteistoa, kun taas uudemmissa malleissa on kaksoiskytkin-automaatti. R8 on my\u00f6s p\u00e4\u00e4asiassa AWD Quatro -auto, mutta Audi valmisti muutamia rajoitettuja malleja R8:sta ilman etuakselia, jotka olivat 100-prosenttisesti RWD-autoja.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8:n voimansiirto j\u00e4\u00e4 historiaan yhten\u00e4 parhaista koskaan olleista, ja se, ett\u00e4 Audi tarjoaa edelleen 5,2-litraista V10-syd\u00e4nmoottoria, tekee siit\u00e4 entist\u00e4kin ikonisemman.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

R8:n moottori on h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4, mutta niin on my\u00f6s muotoilu. Olemme jo maininneet, ett\u00e4 1. R8:lla, joka tuli markkinoille, oli muotoilu, johon yksik\u00e4\u00e4n muu sen ajan auto ei ylt\u00e4nyt. R8:n 1. sukupolvi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen upealta, ja se tulee n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n upealta aikojen loppuun asti. Uudemmat R8:t ovat menett\u00e4neet hieman n\u00e4ytt\u00e4vyytt\u00e4\u00e4n, mutta ne ovat edelleen upean n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja. Ensimm\u00e4isen sukupolven sis\u00e4tilat ovat vanhentuneet, mutta uudemmat R8:t ovat edelleen upeita.<\/p>\n\n\n\n

Jousituksen ja alustan virityksen osalta voidaan sanoa, ett\u00e4 R8 on superauto, mutta se ei ole yht\u00e4 j\u00e4ykk\u00e4 eik\u00e4 rangaistava kuin esimerkiksi Lamborghini Huracan. Auto on hyvin tasapainossa ja se tekee ennakoitavasti kaiken, mutta monet pit\u00e4v\u00e4t ajokokemusta hieman liian tyls\u00e4n\u00e4 superautoksi.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Audi R8 on my\u00f6s suhteellisen luotettava auto, mutta vain jos sit\u00e4 huolletaan tarpeeksi hyvin. N\u00e4m\u00e4 autot ovat suuren moottorin takia eritt\u00e4in huoltovarmoja, ja jos et huolla niit\u00e4, ne hajoavat jossain vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t R8-ongelmat liittyv\u00e4t auton elektroniikkaan, kuten MMI-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, varusteisiin, kuten Spyder-mallien pehme\u00e4\u00e4n kangaskattoon, tai etutakaluukun salpaan, jolla on tapana juuttua. Muita merkitt\u00e4vi\u00e4 ongelmia ovat my\u00f6s jousituksen iskunvaimentimien viat ja se, ett\u00e4 R8 kuluttaa paljon \u00f6ljy\u00e4. Lopuksi, vanhemmissa V8 R8-malleissa oli ongelmallisia moottoreita, jotka johtuivat hiilikerrostumista ja laakereihin liittyvist\u00e4 ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee arvoon, 1. sukupolven R8:ien arvo vain nousee t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4, erityisesti manuaalivaihteisten. Uudemmat R8:t ovat my\u00f6s melko hyvin hinnoiteltuja siihen n\u00e4hden, mit\u00e4 ne tarjoavat. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n R8 on yht\u00e4 huono kuin kaikki superautot, mutta se tarjoaa enemm\u00e4n istuin- ja tavaratilaa kuin jotkut muut t\u00e4m\u00e4n segmentin autot.<\/p>\n\n\n\n

Se on oikeastaan asumiskelpoinen superauto, mik\u00e4 on todella harvinainen n\u00e4ky. Se vertautuu t\u00e4ss\u00e4 suhteessa hyvin Porsche 911:\u00e4\u00e4n, vaikka 911 ei olekaan suuritilavuuksinen superauto, jossa on keskelle asennettu moottori.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Audi R8 sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Audi R8:n kaikki sukupolvet ovat sen arvoisia, koska ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4lt\u00e4, ne kuulostavat hyv\u00e4lt\u00e4, niiss\u00e4 on joitakin kaikkien aikojen parhaista moottoreista, ja niiden takana on Audi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 asiat todella toimivat. R8:aa on helppo suositella, todella helppo.<\/p>\n\n\n\n

Olipa asia miten tahansa, R8 on hintansa arvoinen. Vanhemmat manuaalivaihteiset R8:t ovat parhaita sijoitusautoja, joita voit ostaa juuri nyt, sill\u00e4 manuaalivaihteisesta V10 R8:sta, jossa ei ole viel\u00e4 liikaa kilometrej\u00e4, alkaa jo tulla todella ker\u00e4ilyautoja.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Audi teki R8:n?<\/h3>\n\n\n\n

Audi oli ja on edelleen tuotemerkki, joka on vahvasti mukana moottoriurheilussa, jota Audi ei markkinoi yht\u00e4 paljon kuin jotkut muut merkit. Audi kehitti R8:n, koska se tiesi, ett\u00e4 se voisi tehd\u00e4 todella hyv\u00e4n superauton, jossa voitaisiin yhdist\u00e4\u00e4 superauton ominaisuudet ja Audin parhaat ominaisuudet, eli muotoilu ja mukavuus.<\/p>\n\n\n\n

R8 nousi otsikoihin heti ilmestymisens\u00e4 j\u00e4lkeen, ja se oli mukana my\u00f6s menestyselokuvassa Iron Man, jossa se j\u00e4i monien ihmisten mieleen vuosikymmeniksi eteenp\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Onko Audi R8:n valmistus lopetettu?<\/h3>\n\n\n\n

Voimme sanoa varmasti, ett\u00e4 R8:aa ei lakkauteta, mutta sen syd\u00e4n ja sielu lakkautetaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Audi aikoo pian luopua V10-moottorista ja vaihtaa sen t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6iseen voimansiirtoon, jonka ansiosta R8 tuntuu pikemminkin ultranopealta Dysonin p\u00f6lynimurilta kuin j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 superautolta, joka se kerran oli.<\/p>\n\n\n\n

El\u00e4mme n\u00e4in\u00e4 aikoina, ja on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 siirty\u00e4 t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6iseen alustaan, mutta jos on pienint\u00e4k\u00e4\u00e4n mahdollisuutta, ett\u00e4 R8:ssa on edelleen V10-moottori, meid\u00e4n on tartuttava siihen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vuonna 2006 maailma oli erilainen. Ferrari nousi otsikoihin h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 Ferrari Enzolla, Porsche Carrera GT ei ollut kovin suosittu, Bugatti Veyron alkoi tehd\u00e4 maailmanenn\u00e4tyksi\u00e4, Ford GT m\u00e4\u00e4ritteli amerikkalaisen superauton uudelleen, ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4327,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4326"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4326"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4326\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4328,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4326\/revisions\/4328"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4327"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4326"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4326"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4326"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}