{"id":434,"date":"2021-06-28T09:21:47","date_gmt":"2021-06-28T09:21:47","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=434"},"modified":"2021-06-28T09:21:47","modified_gmt":"2021-06-28T09:21:47","slug":"onko-teslan-neliveto-sen-arvoinen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-teslan-neliveto-sen-arvoinen\/","title":{"rendered":"Onko Teslan neliveto sen arvoinen?"},"content":{"rendered":"\n

Se, ostatko Tesla-mallin vakiovarusteisella nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 vai p\u00e4ivit\u00e4tk\u00f6 sen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, riippuu siit\u00e4, miss\u00e4 asut. Voi olla kannattavaa hankkia Tesla nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4, jos ilmasto ja ajo-olosuhteet vaativat sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos asut kaupungissa, jossa olosuhteet ovat t\u00e4ydelliset ja lumisten teiden kaltaiset asiat ovat harvinaisia, et tarvitse AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Mutta jos asut maalla tai alueella, jossa lumi on ongelma tai tiet ovat mutaisia, tarvitset Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos matkustat paljon tai harrastat kilpa-autoilua, nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 antaa sinulle my\u00f6s lis\u00e4kiihtyvyytt\u00e4. Teslan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 ei kuitenkaan ole ilmainen, joten harkitse, tarvitsetko sit\u00e4 todella autoosi ennen kuin k\u00e4yt\u00e4t siihen rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 Tesla-malleissa on AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4?<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model Y<\/h3>\n\n\n\n

Jos etsit modernia ja tehokasta s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 crossoveria, Tesla Model Y on ihanteellinen valinta. T\u00e4m\u00e4 auto tarjoaa erinomaisen s\u00e4hk\u00f6isen toimintas\u00e4teen ja suorituskyky on korkealla tasolla. Toisin kuin perinteiset AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4t, Model Y:n AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaksimoottorista asennusta, joka l\u00e4hett\u00e4\u00e4 vetovoiman kaikille py\u00f6rille.<\/p>\n\n\n\n

Telsa Model Y:st\u00e4 on valittavana kaksi versiota. Ensimm\u00e4inen on noin 50 000 dollaria maksava Long Range -versio, jonka toimintas\u00e4de on 326 mailia ja nopeus 0-100 km\/h 4,8 sekunnissa. Toinen vaihtoehto on Performance-versio, joka maksaa noin 60 000 dollaria ja jonka toimintas\u00e4de on 303 mailia ja nopeus 0-100 3,5 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X<\/h3>\n\n\n\n

Jos Model Y ei oikein sovi sinulle, voit valita my\u00f6s AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetun Model X:n. T\u00e4m\u00e4 auto sijoittuu korkealle markkinoilla olevien ylellisten s\u00e4hk\u00f6isten katumaastureiden listalla. Kiitos ominaisuuksien, kuten tilavan matkustamon, nopean kiihtyvyyden, erinomaisen k\u00e4sitelt\u00e4vyyden ja erinomaisen t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isen toimintas\u00e4teen.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tehokkaassa s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 nelivetoisessa katumaasturissa on 5 istumapaikkaa. Model X on varustettu 100 kWh:n akulla ja kahdella s\u00e4hk\u00f6moottorilla – toinen py\u00f6ritt\u00e4\u00e4 etupy\u00f6ri\u00e4 ja toinen takapy\u00f6ri\u00e4. Noin 80 000 dollarin perushinnallaan se voi olla hyv\u00e4 sijoitus.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h3>\n\n\n\n

Yksi Tesla Model3:n myydyimmist\u00e4 puolista on sen kaksimoottorinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4, joka s\u00e4\u00e4telee vetovoimaa ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti. Siin\u00e4 on my\u00f6s 20-tuumaiset Uberturbine-py\u00f6r\u00e4t, madallettu jousitus ja suorituskykyiset jarrut, jotka auttavat ep\u00e4suotuisissa s\u00e4\u00e4olosuhteissa.<\/p>\n\n\n\n

Vakiomalliston l\u00e4ht\u00f6hinta on 38 000 dollaria, joten kyseess\u00e4 on edullisempi auto. Mutta jos haluat nauttia kaksimoottorisesta AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, sinun on p\u00e4ivitett\u00e4v\u00e4 joko 47 000 dollaria maksavaan pitk\u00e4n kantaman varusteluun tai 55 000 dollaria maksavaan Performance-varusteluun. T\u00e4m\u00e4n auton kiihtyvyys on nopea, 0-100 km\/h 3,1 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S<\/h3>\n\n\n\n

Viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4 Tesla Model S:ss\u00e4 on my\u00f6s mahdollisuus valita AWD- tai RWD-j\u00e4rjestelm\u00e4. Vaikka RWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 toimii erinomaisesti, s\u00e4hk\u00f6inen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on silti etuly\u00f6ntiasemassa, varsinkin jos aiot ajaa lumisilla tai liukkailla alueilla.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat nauttia AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, sinun on hankittava Tesla Model S Long Range Plus, jonka l\u00e4ht\u00f6hinta on 80 000 dollaria, tai Performance-versio, jonka l\u00e4ht\u00f6hinta on 100 000 dollaria. Model S kiihtyy nopeudesta 0-100 km\/h 3,1 sekunnissa, ja sen toimintas\u00e4de on 412 mailia.<\/p>\n\n\n\n

Teslan AWD:st\u00e4 tiedett\u00e4v\u00e4t asiat<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 erottaa Teslan nelivedon muista AWD-j\u00e4rjestelmist\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on kaksi toisistaan riippumatonta moottoria, jotka parantavat redundanssia ja joissa kummassakin on vain yksi liikkuva osa, mik\u00e4 takaa minimaalisen huollon ja maksimaalisen kest\u00e4vyyden. Teslan AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 eroaa perinteisest\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 kuitenkin siin\u00e4, ett\u00e4 se ohjaa digitaalisesti v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttia etu- ja takapy\u00f6rille, mik\u00e4 takaa poikkeuksellisen hyv\u00e4n pidon ja k\u00e4sitelt\u00e4vyyden hallinnan.<\/p>\n\n\n\n

Onko Teslan AWD hyv\u00e4 lumessa?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Teslan AWD on hyv\u00e4 lumessa sen erinomaisen kiihtyvyyden, k\u00e4sitelt\u00e4vyyden ja pidon ansiosta. Mutta koska Tesla-ajoneuvoissa on vakiovarusteena urheilulliset py\u00f6r\u00e4t, sinun on vaihdettava talvirenkaisiin parantaaksesi pitoa ja v\u00e4ltty\u00e4ksesi liukastumiselta j\u00e4isill\u00e4 pinnoilla. Vaihtoehtoisesti voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 rengasketjuja alueesta riippuen.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n edut?<\/h3>\n\n\n\n

Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 sopii erinomaisesti hankalille pinnoille, kuten lumelle, j\u00e4\u00e4lle ja m\u00e4rille alueille. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 se l\u00e4hett\u00e4\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle, jolloin pito ja pito paranevat. N\u00e4in ollen kaikki py\u00f6r\u00e4t saavat voimaa yhden tai kahden etu- tai takapy\u00f6r\u00e4n sijasta.<\/p>\n\n\n\n

Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa hyv\u00e4n pidon liukkaissa olosuhteissa, se varmistaa my\u00f6s, ett\u00e4 kiihtyvyys on parempi eik\u00e4 renkaiden luistoa esiinny. Kaikissa Tesla-malleissa ei kuitenkaan ole t\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, mutta sit\u00e4 tarjotaan lis\u00e4varusteena joihinkin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Kytkeytyv\u00e4tk\u00f6 Teslan AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n kaikki nelj\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 samaan aikaan?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, ne kytkeytyv\u00e4t. Nelivedon py\u00f6r\u00e4t kytkeytyv\u00e4t p\u00e4\u00e4lle k\u00e4ynnistyksen yhteydess\u00e4, mink\u00e4 j\u00e4lkeen ne palaavat tasaisella nopeudella automaattisesti kahteen py\u00f6r\u00e4\u00e4n akkuvirran s\u00e4\u00e4st\u00e4miseksi. Koska s\u00e4hk\u00f6moottoreiden py\u00f6rimisvoima on viisinkertainen polttomoottoriin verrattuna, kiihtyvyys on jopa viisinkertainen polttomoottoriin verrattuna samalla painolla, mik\u00e4 johtaa heikkolaatuisten py\u00f6rien ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen kulumiseen.<\/p>\n\n\n\n

Siksi Teslan temppu on, ett\u00e4 nelivetomalleissa etu- ja takapy\u00f6rien voimansiirtosuhteet ovat aivan erilaiset. Siksi auto k\u00e4ytt\u00e4ytyy kuin siin\u00e4 olisi eri vaihteita l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 valikoivasti enemm\u00e4n tehoa taka- tai etupy\u00f6rille tai jopa ajamalla niit\u00e4 yht\u00e4 paljon.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 ja nelivedolla?<\/h3>\n\n\n\n

Monet ihmiset sekoittavat usein AWD- ja 4WD-j\u00e4rjestelm\u00e4t kesken\u00e4\u00e4n. Nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 toimii siten, ett\u00e4 sek\u00e4 etu- ett\u00e4 takapy\u00f6r\u00e4t saavat jatkuvasti voimaa. Toisaalta nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 toimii antamalla v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttia etu-, taka- ja keskitasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6n, siirtokoteloiden ja kytkimien sarjan kautta.<\/p>\n\n\n\n

Molemmat j\u00e4rjestelm\u00e4t mahdollistavat auton sujuvan kulun maksimaalisella vetovoimalla erilaisissa olosuhteissa. Lumisissa olosuhteissa asuvat ihmiset suosivat nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, kun taas nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 sopii erinomaisesti maastossa liikkumiseen.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa, jos asut lumisella alueella.<\/h2>\n\n\n\n

Lyhyesti sanottuna Teslan nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 kannattaa lumisilla alueilla asuville ihmisille, kilpa-ajajille ja niille, jotka haluavat lis\u00e4kiihtyvyytt\u00e4. Mutta jos asut alueella, jossa on kuivaa suurimman osan vuodesta, AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetun Teslan hankkiminen on rahan tuhlausta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Se, ostatko Tesla-mallin vakiovarusteisella nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 vai p\u00e4ivit\u00e4tk\u00f6 sen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, riippuu siit\u00e4, miss\u00e4 asut. Voi olla kannattavaa hankkia Tesla nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4, jos ilmasto ja ajo-olosuhteet vaativat sit\u00e4. Jos asut kaupungissa, jossa olosuhteet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":435,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/434"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=434"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/434\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/435"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=434"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=434"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=434"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}