{"id":438,"date":"2021-06-28T09:23:11","date_gmt":"2021-06-28T09:23:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=438"},"modified":"2021-06-28T09:23:11","modified_gmt":"2021-06-28T09:23:11","slug":"vaikuttaako-kylma-saa-teslan-akkuun","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/vaikuttaako-kylma-saa-teslan-akkuun\/","title":{"rendered":"Vaikuttaako kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 Teslan akkuun?"},"content":{"rendered":"\n
Teslan suosio on kasvanut tasaisesti vuosien varrella, ja se on yksi markkinoiden merkitt\u00e4vimmist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoista. Useat kylmiss\u00e4 ilmastoissa asuvat ihmiset ovat kuitenkin valittaneet sen tehokkuudesta. T\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4semmekin kysymykseen – vaikuttaako kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 Teslaan?<\/p>\n\n\n\n
Ehdottomasti kyll\u00e4. Kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 vaikuttaa Teslan akkuihin ja my\u00f6s muihin EV-akkuihin. AAA:n mukaan s\u00e4hk\u00f6autojen akut menett\u00e4v\u00e4t noin 40 prosenttia kantamastaan eritt\u00e4in kylmiss\u00e4 olosuhteissa. Jos siis ajat kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, voit odottaa, ett\u00e4 ajoneuvosi toimintas\u00e4de pienenee huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n
Kylmien l\u00e4mp\u00f6tilojen lis\u00e4ksi my\u00f6s eritt\u00e4in kuumat l\u00e4mp\u00f6tilat voivat vaikuttaa akkujesi toimintas\u00e4teeseen. Kuuman s\u00e4\u00e4n vaikutus akkusi toimintas\u00e4teeseen ei kuitenkaan ole yht\u00e4 voimakas kuin kylm\u00e4n s\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n
AAA havaitsi, ett\u00e4 EV:ll\u00e4 ajaminen 20 asteen pakkasessa johtaa 12 prosentin toimintas\u00e4teen menetykseen, kun matkustamon l\u00e4mmitint\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4. Mutta kun ohjaamon l\u00e4mmitin kytket\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4lle, toimintas\u00e4de laskee nopeasti 12 prosentista 41 prosenttiin.<\/p>\n\n\n\n
Kun taas 95 asteen pakkasessa toimintas\u00e4de putosi 4 %, kun ilmastointia ei k\u00e4ytet\u00e4, mutta se putosi edelleen 17 %:iin, kun ilmastointia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 Teslan toimintas\u00e4de t\u00e4yteen ladattuna oli 239 mailia, mutta se pieneni 91 mailiin 20 asteen pakkasessa.
Tesla puolestaan v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sen toimintas\u00e4de pienenee vain 1 prosentin kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, mink\u00e4 monet kylmill\u00e4 alueilla asuvat kuluttajat ovat kiist\u00e4neet. Kaiken kaikkiaan on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Teslan toimintas\u00e4de pienenee kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, koska akun tehokkuus heikkenee.<\/p>\n\n\n\n
Hyv\u00e4 uutinen on, ett\u00e4 Tesla ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 EV-autojen kamppailun kylm\u00e4ss\u00e4 s\u00e4\u00e4ss\u00e4, ja siksi se tarjoaa useita vinkkej\u00e4, joilla voit maksimoida autosi kantaman \u00e4\u00e4rimm\u00e4isess\u00e4 s\u00e4\u00e4ss\u00e4. Joitakin heid\u00e4n kylm\u00e4n s\u00e4\u00e4n vinkkej\u00e4\u00e4n ovat muun muassa:<\/p>\n\n\n\n
Kaikki Tesla-mallit eiv\u00e4t suoriudu erinomaisesti kylm\u00e4ss\u00e4 s\u00e4\u00e4ss\u00e4. Jos siis asut alueella, jossa on kylm\u00e4\u00e4 suurimman osan vuodesta, sinun kannattaa valita Tesla Model Y. T\u00e4m\u00e4 on s\u00e4hk\u00f6inen crossover, jonka l\u00e4ht\u00f6hinta on noin 53 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n
Tesla Model Y k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sis\u00e4tiloja, alustaa ja voimansiirtoa pienemm\u00e4st\u00e4 Tesla Model 3:sta. Se on kuitenkin melko tilava, ja siin\u00e4 on ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen kuormatila. Siin\u00e4 on my\u00f6s ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iset kolmannen rivin istuimet ja SUV-muotoilu, mik\u00e4 erottaa sen Model 3:sta.<\/p>\n\n\n\n
Lis\u00e4ksi Model Y:n kahdesta sis\u00e4isest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottorista saatava teho on valtava, mink\u00e4 ansiosta se kiihtyy 0-100 vain 3,5 sekunnissa. Ostajat voivat valita eri voimansiirtovaihtoehtoja, sill\u00e4 perusmallin vakiovarustevalikoimassa on RWD, kun taas pitk\u00e4n kantaman ja suorituskyvyn malleissa on AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Kaikki n\u00e4m\u00e4 hienot ominaisuudet l\u00f6ytyv\u00e4t useimmista Teslan malleista. Mutta se, mik\u00e4 tekee Tesla Model Y:st\u00e4 t\u00e4ydellisen kylm\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4h\u00e4n, on l\u00e4mp\u00f6pumpun lis\u00e4ys. T\u00e4m\u00e4 pumppu on pelimies, kun on kyse talvis\u00e4\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Koska useimmat Tesla-mallit voivat menett\u00e4\u00e4 l\u00e4hes 40 prosenttia toimintas\u00e4teest\u00e4\u00e4n talvella, l\u00e4mp\u00f6pumppu auttaa ratkaisemaan t\u00e4m\u00e4n ongelman. Useimmat Teslat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t resistiivist\u00e4 l\u00e4mmityst\u00e4, joka tuottaa yhden l\u00e4mp\u00f6yksik\u00f6n jokaisesta akussa s\u00e4ilytett\u00e4v\u00e4st\u00e4 energiayksik\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4m\u00e4n konseptin avulla l\u00e4mp\u00f6pumppu pyrkii maksimoimaan hy\u00f6tysuhteen, kun se poistaa l\u00e4mp\u00f6\u00e4 ulkoilmasta ja pumppaa sen ajoneuvoosi. Lyhyesti sanottuna autosi ei tuota l\u00e4mp\u00f6\u00e4, joka v\u00e4hent\u00e4\u00e4 akun kantamaa, vaan siirt\u00e4\u00e4 l\u00e4mp\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Huomaa, ett\u00e4 l\u00e4mp\u00f6pumppu voi tuottaa 2-3 kW l\u00e4mp\u00f6\u00e4 jokaista pumppaamiseen k\u00e4ytetty\u00e4 1 kW:n energiam\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kohden. Tesla Model Y ei siis vie niin paljon l\u00e4mp\u00f6\u00e4 kuin muut Tesla-mallit, joissa t\u00e4t\u00e4 ominaisuutta ei ole.<\/p>\n\n\n\n
Kaasuautojen tavoin Teslan toimintas\u00e4teeseen vaikuttavat useat tekij\u00e4t. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa maasto, kuljettajan k\u00e4ytt\u00e4ytyminen, matkustajam\u00e4\u00e4r\u00e4, ulkol\u00e4mp\u00f6tila ja nopeus. Jos siis aiot ajaa kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, sinun on otettava huomioon kaikki n\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t ennen akun toimintas\u00e4teen laskemista.<\/p>\n\n\n\n
Jos aiot ajaa autollasi kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4, on ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Tesla Model -mallissa on akkupaketti, jossa on enemm\u00e4n tehoa. Mit\u00e4 pidempi toimintas\u00e4de, sit\u00e4 parempi. Esimerkiksi Tesla Model S, jonka toimintas\u00e4de on 412 mailia, on parempi kuin Tesla Model 3, jonka toimintas\u00e4de on 236 mailia.<\/p>\n\n\n\n
Yrit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 Tesla-akku yli 40 asteen l\u00e4mp\u00f6tilassa F. Jos ne laskevat alle t\u00e4m\u00e4n l\u00e4mp\u00f6tilan tai yli 115 asteen, akut eiv\u00e4t toimi optimaalisesti. Ne tehokkain l\u00e4mp\u00f6tila-alue on v\u00e4lill\u00e4 60-80 astetta F.<\/p>\n\n\n\n
Kyll\u00e4 voi. Voit ajaa mill\u00e4 tahansa Tesla-mallilla sateessa tai jopa lumessa. Itse asiassa Tesla toimii sateessa poikkeuksellisen hyvin verrattuna useimpiin polttomoottoriautoihin. Itse asiassa Teslan ajoneuvot ovat s\u00e4\u00e4nkest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 kuin useimmat markkinoilla olevat ajoneuvot. Odota kuitenkin, ett\u00e4 toimintas\u00e4de laskee hieman ep\u00e4suotuisissa s\u00e4\u00e4olosuhteissa.<\/p>\n\n\n\n
Lopulta kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 vaikuttaa Teslan akkuun. Teslan akut toimivat parhaimmillaan v\u00e4lill\u00e4 60-80 astetta F. Jos l\u00e4mp\u00f6tila siis laskee alle 40 asteen F, akun teho heikkenee ja se alkaa menett\u00e4\u00e4 toimintas\u00e4dett\u00e4. Mit\u00e4 kylmempi l\u00e4mp\u00f6tila, sit\u00e4 huonompi toimintas\u00e4de. Voit kuitenkin soveltaa useita vinkkej\u00e4, joilla voit yritt\u00e4\u00e4 rajoittaa akun energiah\u00e4vi\u00f6t\u00e4 ajettaessa kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Teslan suosio on kasvanut tasaisesti vuosien varrella, ja se on yksi markkinoiden merkitt\u00e4vimmist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoista. Useat kylmiss\u00e4 ilmastoissa asuvat ihmiset ovat kuitenkin valittaneet sen tehokkuudesta. T\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4semmekin kysymykseen – vaikuttaako kylm\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":439,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/438"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=438"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/438\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/439"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=438"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=438"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=438"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}