{"id":4438,"date":"2022-06-14T09:28:58","date_gmt":"2022-06-14T09:28:58","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4438"},"modified":"2022-06-14T09:29:38","modified_gmt":"2022-06-14T09:29:38","slug":"audi-a5n-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-a5n-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Audi A5:n yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Audi A5 on Audi A4:n tyylikk\u00e4\u00e4mpi versio, ja se on saatavana joko coupe-, avoauto- tai 4-ovisena Sportback-mallina. Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun ensimm\u00e4inen A5 julkaistiin 2000-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4, Audi on onnistunut myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 valtavasti sen houkuttelevan muotoilun ja viistoper\u00e4isen tavaratilan ansiosta, joka lis\u00e4\u00e4 kokonaiskapasiteettia tavalliseen A4:\u00e4\u00e4n verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta A5 on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sama kuin Audi A4, koska n\u00e4ill\u00e4 kahdella on monia yhteisi\u00e4 osia kesken\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 A5 on luotettava auto vain, jos sit\u00e4 huolletaan riitt\u00e4v\u00e4n hyvin. Jos et tee kaikkia s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 huoltotoimenpiteit\u00e4, se aiheuttaa lopulta ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t Audi A5:n ongelmat liittyv\u00e4t moottoriin, vaihteistoon, s\u00e4hk\u00f6ihin, liialliseen \u00f6ljynkulutukseen ja j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmiin. N\u00e4m\u00e4 ovat A5:n yleisimpi\u00e4 ongelmia, ja monet n\u00e4ist\u00e4 ovat my\u00f6s vakavimpia ongelmia, joista A5 k\u00e4rsii.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan, \u00e4l\u00e4 lannistu A5:n ostamisesta n\u00e4iden ongelmien vuoksi. Vaikka ne ovat vakavia, useimmat niist\u00e4 voidaan ehk\u00e4ist\u00e4 oikea-aikaisella ja perusteellisella huollolla. Jos teet n\u00e4in, A5:st\u00e4 tulee eritt\u00e4in miellytt\u00e4v\u00e4 kokemus mallivuodesta riippumatta.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Moottoriongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Audi A5:een on saatavana monenlaisia moottoreita, ja useimmat niist\u00e4 ovat kunnossa. Vakavimmat A5:n moottoriongelmat liittyv\u00e4t ajoitusketjuun, joka on tunnettu vika monissa saksalaisissa premium-autoissa. Ongelma on se, ett\u00e4 kiristimell\u00e4 on taipumus kulua loppuun jonkin ajan kuluttua, ja jos et huolehdi siit\u00e4 tarpeeksi pian, se voi tuhota koko moottorin.<\/p>\n\n\n\n

Jos kojelaudassa palaa moottorinhallinnan varoitusvalo, EGR-venttiili (pakokaasujen takaisinkierr\u00e4tys) on todenn\u00e4k\u00f6isesti ep\u00e4kunnossa. Uudemmissa A5-malleissa on huomattavasti luotettavammat moottorit, erityisesti vuoden 2012 j\u00e4lkeen valmistetuissa.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Vaihteisto-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vakavin vaihteisto-ongelma, josta A5 k\u00e4rsii, liittyy CVT Multitronic -vaihteistoon. T\u00e4t\u00e4 vaihteistoa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti nykyajan huonoimpana Audin automaattivaihteistona, koska se on herkk\u00e4. Todellinen syy siihen, ett\u00e4 niill\u00e4 on taipumus toimintah\u00e4iri\u00f6ihin, on se, ett\u00e4 monet ihmiset eiv\u00e4t vaihda vaihteistonestett\u00e4 suositusten mukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi uudempien A5-autojen vaihteistojen tiedet\u00e4\u00e4n olevan joskus ep\u00e4r\u00f6ivi\u00e4 ja laiskoja, mik\u00e4 on yleinen ilmi\u00f6. My\u00f6s S-Tronic-kaksoiskytkinvaihteiston tiedet\u00e4\u00e4n olevan hermostunut alhaisemmilla nopeuksilla, mutta sekin on yleinen ilmi\u00f6. N\u00e4iden lis\u00e4ksi sek\u00e4 A4- ett\u00e4 A5-mallien vaihteistot ovat suhteellisen luotettavia.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – S\u00e4hk\u00f6ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6isten ohjelmisto-ongelmien osalta vanhemmat A5-mallit ovat paljon huonompia kuin uudemmat, koska niiss\u00e4 on hitaat MMI-j\u00e4rjestelm\u00e4t, jotka voivat p\u00e4tki\u00e4 tai k\u00e4ynnisty\u00e4 uudelleen ilman n\u00e4kyv\u00e4\u00e4 syyt\u00e4. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t, erityisesti vuosien 2012-2016 malleissa olevat, ovat alun perin vanhoja, joten jos ne hidastuvat v\u00e4h\u00e4nkin, se vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 koko j\u00e4rjestelm\u00e4 laahaa merkitt\u00e4v\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 asia on se, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 voidaan p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 tai p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 aina, kun n\u00e4in tapahtuu, ja n\u00e4in tapahtuu vanhemmissa A5-malleissa. Uudemmat A5:t ovat paljon parempia, mutta ne eiv\u00e4t ole t\u00e4ysin vapaita kaikista ohjelmisto-ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Liiallinen \u00f6ljynkulutus<\/h2>\n\n\n\n

Ei ole mik\u00e4\u00e4n yll\u00e4tys, ett\u00e4 vanhemmat eurooppalaiset premium-autot kuluttavat paljon \u00f6ljy\u00e4, mutta A5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monien Audi-asiantuntijoiden mukaan olevan k\u00e4rjess\u00e4. Syy t\u00e4h\u00e4n johtuu p\u00e4\u00e4asiassa \u00f6ljyvuodoista, jotka sijaitsevat tiivisteen tai monien j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6ivien tiivisteiden ymp\u00e4rill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On suhteellisen yleist\u00e4, ett\u00e4 kuusinumeroisilla kilometreill\u00e4 ajetuissa autoissa palaa liikaa \u00f6ljy\u00e4, mutta n\u00e4m\u00e4 ongelmat voivat ilmet\u00e4 paljon aikaisemmin. Joidenkin l\u00e4hteiden mukaan monet omistajat joutuvat lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n A5-autoonsa litran verran \u00f6ljy\u00e4 l\u00e4hes joka kuukausi.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – J\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6ljy ei ole ainoa neste, jolla on taipumus vuotaa Audi A5:st\u00e4, sill\u00e4 monet omistajat ovat todenneet ongelmia alhaisen j\u00e4\u00e4hdytysnestetason kanssa. N\u00e4m\u00e4 ongelmat ovat yleisi\u00e4 3.0L TDI -mallissa, koska EGR-j\u00e4\u00e4hdyttimell\u00e4 on taipumus pett\u00e4\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ongelmia voi esiinty\u00e4 my\u00f6s 3,2-litraisissa bensiinimoottoreissa, koska my\u00f6s j\u00e4\u00e4hdytysnestepumppu pyrkii pett\u00e4m\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Muista joka tapauksessa tarkistaa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti j\u00e4\u00e4hdytysnestetasot ja l\u00e4mp\u00f6tilamittari, jotta moottori ei vaurioidu. Jos n\u00e4et l\u00e4mp\u00f6tilamittarin nousevan, sinun pit\u00e4isi pys\u00e4ytt\u00e4\u00e4 auto ja korjata ongelma ennen kuin on liian my\u00f6h\u00e4ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Audi A5:n sukupolvi on paras?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 arvostat eniten, sill\u00e4 kaikki A5-sukupolvet ovat loistavia, jopa aivan ensimm\u00e4inen sukupolvi. Voimme kuitenkin sanoa, ett\u00e4 A5:n 1. sukupolvi kalpenee uudempiin malleihin verrattuna, erityisesti facelift-malliin, joka sai paljon houkuttelevammat ajovalot ja paljon kaivattuja uudistuksia sek\u00e4 ulko- ett\u00e4 sis\u00e4tiloihin.<\/p>\n\n\n\n

A5:n 2. sukupolvi saattaa olla t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 paras, sill\u00e4 se tarjoaa l\u00e4hes kaiken, mit\u00e4 faceliftin j\u00e4lkeinen 2. sukupolvi tarjoaa, mutta paljon edullisempaan hintaan.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 Audi A5:n korimalli on paras?<\/h3>\n\n\n\n

A5 on saatavana muutamassa eri muodossa, 2-ovisena coupe-, 2-ovisena avoautona tai 4-ovisena Sportback-mallina. N\u00e4ist\u00e4 kolmesta paras on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 Sportback-malli, koska se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 parhaalta ja on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisin valinta.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s 2-ovinen coupe n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4, mutta Sportback tuntuu tukevammalta ja ensiluokkaisemmalta. Avoauto A5 on n\u00e4ist\u00e4 niche-valinta, ja sen myyntiluvut hiipuvat coupeen ja etenkin Sportback-versioon verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Audi A4:n ja A5:n v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kuoren alla A4 ja A5 ovat identtisi\u00e4 autoja. Niiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa moottoria, samaa vaihteistoa, samaa sisustusta, samoja jousitusosia ja valtaosaa muista mekaanisista osista.<\/p>\n\n\n\n

A5 on tyylikk\u00e4\u00e4mpi versio, johon on lis\u00e4tty my\u00f6s suurempi takaluukku. A4 tarjoaa edelleen eniten tilaa toisen istuinrivin osalta. A5 on my\u00f6s hieman kalliimpi kuin A4.<\/p>\n\n\n\n

Video: 2010 Audi A5 Review – Ongelmat 150 000 kilometrin j\u00e4lkeen.<\/h2>\n\n\n\n
\n