{"id":446,"date":"2021-06-28T09:26:09","date_gmt":"2021-06-28T09:26:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=446"},"modified":"2021-06-28T09:26:09","modified_gmt":"2021-06-28T09:26:09","slug":"audi-q5-vs-porsche-cayenne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-q5-vs-porsche-cayenne\/","title":{"rendered":"Audi Q5 vs. Porsche Cayenne"},"content":{"rendered":"\n

Sek\u00e4 Porsche ett\u00e4 Audi ovat osa Volkswagen Auto Groupia (VAG), ja VAG k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 MLB\/MLB EVO -alustoja sek\u00e4 Audin ett\u00e4 Porschen ja joidenkin muiden VAG-merkkien alustoissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 molempien mallien alustat ovat melko samanlaiset, joten n\u00e4m\u00e4 autot eiv\u00e4t ole niin erilaisia kuin milt\u00e4 ne saattavat n\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Porschella on kuitenkin erilainen l\u00e4hestymistapa urheilullisempien katumaastureiden rakentamiseen, kun taas Audi keskittyy ensisijaisesti mukavuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Audi Q5 ett\u00e4 Porsche Cayenne tarjoavat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4 teknologiaa ja ylellisi\u00e4 ominaisuuksia, joten valitsitpa kumman tahansa, et tule pettym\u00e4\u00e4n. Jos meid\u00e4n pit\u00e4isi kuitenkin valita voittaja, se olisi luultavasti Cayenne.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne on hieman isompi, paljon urheilullisempi ja tilavampi, ja my\u00f6s rakentamisen laatu on hieman parempi kuin Q5:ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 heijastuu kuitenkin hintalappuun, joten jos haluat parhaan vastineen rahoillesi, Q5 saattaa olla parempi valinta.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q5 on kompakti luksusmaasturi, jota Audi on valmistanut vuodesta 2008 l\u00e4htien. Ensimm\u00e4isen sukupolven Q5 perustui MLB-alustaan, ja toisen sukupolven Q5 paljastettiin vuonna 2016, ja se perustuu p\u00e4ivitettyyn Audi MLB Evo -alustaan. T\u00e4m\u00e4 alusta on yhteinen my\u00f6s Audi A5:n ja A4:n B9-versioiden kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Uusin 2021 Q5-maasturi tarjoaa faceliftatun nokan ja p\u00e4ivitetyt sis\u00e4tilat. Q5 on aina ollut suosittu valinta loistavien monik\u00e4ytt\u00f6ominaisuuksiensa ansiosta sukupolvesta riippumatta. Kaikissa Yhdysvaltain Audi Q5 -malleissa on vakiona 7-vaihteinen S Tronic -kaksoiskytkinautomatiikka ja Quattro AWD.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5:n varustetasot<\/h3>\n\n\n\n

Q5:n perusmalli Yhdysvalloissa on Q5 45TFSI Premium -paketti, joka maksaa 43 300 dollaria. Voit my\u00f6s p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 Premium Plus -pakettiin noin 5 000 dollarilla, jolloin saat paremman n\u00e4k\u00f6iset vanteet, Audi Active Lane Assist -kaista-avustimen, adaptiivisen vakionopeudens\u00e4\u00e4timen, peltikaton, p\u00e4ivitetyn stereoj\u00e4rjestelm\u00e4n ja ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 alas suuntautuvan kameran\u00e4kym\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jos otat viel\u00e4 askeleen pidemm\u00e4lle, voit p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 45TFSI:n huipputason Prestige-pakettiin, joka maksaa 6 000 dollaria lis\u00e4\u00e4, mutta se tarjoaa upeat Matrix-design LED-ajovalot, tuuletetut s\u00e4hk\u00f6s\u00e4\u00e4t\u00f6iset istuimet, heads up -n\u00e4yt\u00f6n, Bang and Olufsenin premium-\u00e4\u00e4nentoistoj\u00e4rjestelm\u00e4n ja paljon muuta.<\/p>\n\n\n\n

Seuraavana vuorossa on Audi Q5 55 TFSI e Plug-in hybrid Premium Package, joka maksaa 52 000 dollaria. Sen voi my\u00f6s p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 Premium Plus -pakettiin 4 000 dollarin lis\u00e4hinnalla tai huipputason Prestige-pakettiin, joka maksaa l\u00e4hes 10 000 dollaria enemm\u00e4n kuin 55 TFSI e Plug-in Hybridin perushinta.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Cayenne on Porschen suurin katumaasturi, ja sit\u00e4 on valmistettu vuodesta 2003 l\u00e4htien. Cayennen ensimm\u00e4inen sukupolvi oli melko kyseenalainen, koska se tarjosi muotoilun, jota vain \u00e4iti voisi rakastaa. Mutta Cayennen toinen ja varsinkin kolmas sukupolvi ovat huomattavasti paremman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa.<\/p>\n\n\n\n

Uusinta vuoden 2021 Cayennea tarjotaan katumaasturina tai coup\u00e9-mallina. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Cayennen uusin kolmannen sukupolven malli perustuu VAG MLB Evo -alustaan, joka on sama alusta, johon Audi Q5 perustuu, mutta hieman suurennettuna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayennen varustetasot<\/h3>\n\n\n\n

Cayennen l\u00e4ht\u00f6taso alkaa 67 500 dollarista, ja se tarjoaa vakiona hillittyj\u00e4 lis\u00e4varusteita, mutta kaikki moottorivaihtoehdot ovat huomattavasti Q5:n moottorivaihtoehtoja iskev\u00e4mpi\u00e4. Jos haluat Cayennen l\u00e4ht\u00f6tason coupe-muodon, joudut maksamaan 10 000 dollaria lis\u00e4\u00e4, mik\u00e4 nostaa hinnan 76 500 dollariin.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat Premium-paketin, joudut maksamaan 6 500 dollarin lis\u00e4maksun, ja t\u00e4m\u00e4n paketin varusteet ovat jokseenkin verrattavissa Audi Q5:een tarjottuun Premium Plus -pakettiin. Lis\u00e4ksi voit p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 Premium Package Plus -nimiseen huippuvarustepakettiin 9 000 dollarilla, joka on my\u00f6s melko verrattavissa Q5 Prestige -pakettiin.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat Cayenne e-hybridin, v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on 82 000 dollaria, ja e-hybridin Coupe-versio maksaa 87 600 dollaria. Cayenne S maksaa 85 100 dollaria, ja Coupe-versio maksaa l\u00e4hes 90 000 dollaria. Jos haluat GTS-versiot, sek\u00e4 coupe- ett\u00e4 SUV-versioiden hintalappu on yli 100 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne vs. Audi Q5 -suorituskykyiset versiot<\/h2>\n\n\n\n

Molemmat n\u00e4ist\u00e4 valmistajista tarjoavat Q5:st\u00e4 ja Cayennesta vahvistettuja suorituskykyisi\u00e4 versioita, mutta Audi tekee sen hieman hillitymmin ja Porsche laajasti. Jos siis haluat urheilullisemman kokemuksen, ei ole kiistatonta, ett\u00e4 Cayenne on paljon tehokkaampi ja dynaamisempi.<\/p>\n\n\n\n

Jopa Cayennen ”halvin” t\u00e4ysimittainen suorituskykyinen versio Cayenne Turbo maksaa noin 130 000 dollaria sek\u00e4 coup\u00e9- ett\u00e4 SUV-versiosta. Ne tarjoavat kuitenkin yli 540 hevosvoimaa ja alle 4 sekunnin nopeuden 0-100 km\/h. Jos haluat nopeinta versiota, Turbo S e-hybrid maksaa noin 164 dollaria molemmista versioista, ja se tarjoaa 670 hevosvoimaa ja 3,6 sekunnin nopeuden 0-100 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta Q5:n suorituskykyinen versio on Audi SQ5. Audi SQ5 ei yll\u00e4 Turbo-mallien suorituskykyyn, mutta SQ5 maksaa vain kolmanneksen huippumallin Turbo S e-hybridin hinnasta. SQ5 tarjoaa kunnon 350 hv, 4,7 sekuntia 0-100 km\/h, ja se on edullinen hinta verrattuna Turbo-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Q5:n ja Cayennen vertailu<\/h2>\n\n\n\n

Kumpi katumaasturi on luotettavampi, Q5 vai Cayenne?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmat kuluttajaraportit viittaavat siihen, ett\u00e4 sek\u00e4 Audi Q5 ett\u00e4 Porsche Cayenne nauttivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 paremmasta luotettavuudesta. Eri raportit kuitenkin viittaavat siihen, ett\u00e4 Q5 on luotettavuudeltaan parhaimmillaan vain keskitasoa. Porsche Cayennea on kuitenkin aina pidetty luotettavana katumaasturina.
On j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Porsche tarjoaa luotettavampaa katumaasturia, koska l\u00e4hes kaikissa Porsche-malleissa on ylivoimainen rakennus- ja materiaalilaatu, v\u00e4hemm\u00e4n muovia ja autot on yleens\u00e4 rakennettu paremmin kuin useimmat Audit, mik\u00e4 on odotettavissa, kun otetaan huomioon merkitt\u00e4v\u00e4 hinnankorotus.<\/p>\n\n\n\n

Kumpi katumaasturi heikkenee nopeammin, Q5 vai Cayenne?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Audi Q5:n perusmalli ett\u00e4 Porsche Cayenne menett\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 noin 58 % alkuper\u00e4isest\u00e4 arvostaan viiden ensimm\u00e4isen omistusvuoden aikana. Alkuper\u00e4isen hintalappunsa huomioon ottaen Cayenne saattaa vaikuttaa huonommalta taloudelliselta p\u00e4\u00e4t\u00f6kselt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee erityisesti, jos valitset 160 000 dollarin hintaisen Cayenne Turbo S e-hybridimallin.<\/p>\n\n\n\n

Monet ensimm\u00e4isen sukupolven k\u00e4ytetyt Cayenne Turbo -mallit voi nyt ostaa halvemmalla kuin mit\u00e4 joudut maksamaan vuoden 2010 Audi Q5:st\u00e4. Audi Q5:t ovat suositumpia k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 hinnanpudotukset pehmenev\u00e4t nopeammin verrattuna Cayenneen, joka yleens\u00e4 jatkaa laskuaan, kunnes saavuttaa pohjan.<\/p>\n\n\n\n

Kumman maasturin yll\u00e4pito on kalliimpaa, Q5:n vai Cayennen?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Audi Q5:n ett\u00e4 Porsche Cayennen vuosittaiset yll\u00e4pitokustannukset ovat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 korkeammat. Q5:lle tulee noin 900-1 000 dollaria vuodessa ja Cayennelle noin 1 100-1 300 dollaria vuodessa. N\u00e4m\u00e4 voivat kuitenkin vaihdella huomattavasti riippuen tietyn mallin i\u00e4st\u00e4, ajokilometreist\u00e4 ja varustevaihtoehdoista.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin mallit, kuten huippumalli Turbo S, voivat maksaa yli 4 000 dollaria vuodessa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n huoltokustannuksista, ja SQ5:n hinta on noin 1 600 dollaria. Syy siihen, miksi SQ5 on niin halpa Porscheen verrattuna, on se, ett\u00e4 SQ5 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallisempaa 6-sylinterist\u00e4 moottoria, ja Cayennen keraamiset jarrut voivat maksaa jopa 15 000 dollaria.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sek\u00e4 Porsche ett\u00e4 Audi ovat osa Volkswagen Auto Groupia (VAG), ja VAG k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 MLB\/MLB EVO -alustoja sek\u00e4 Audin ett\u00e4 Porschen ja joidenkin muiden VAG-merkkien alustoissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 molempien mallien<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":447,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/446"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=446"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/446\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/447"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=446"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=446"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=446"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}