{"id":4466,"date":"2022-06-17T08:22:33","date_gmt":"2022-06-17T08:22:33","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4466"},"modified":"2022-06-17T08:22:37","modified_gmt":"2022-06-17T08:22:37","slug":"bmw-n63-moottoreiden-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/bmw-n63-moottoreiden-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"BMW N63 -moottoreiden yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

BMW N63 -moottori oli maailman ensimm\u00e4inen tuotantoauton moottori, jossa k\u00e4ytettiin ”hot-vee”-asettelua, jossa turboahtimet sijaitsivat moottorin ”V”-osan sis\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi se on BMW:n ensimm\u00e4inen turboahdettu V8-moottori. T\u00e4m\u00e4 moottori korvasi BMW:n N62-moottorin, joka oli ilmanputsari.<\/p>\n\n\n\n

N63 voi olla tehokas ja suorituskykyinen moottori, mutta siihen liittyy my\u00f6s useita seikkoja, jotka kiinnostuneiden ostajien on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4. Mutta mitk\u00e4 ovat BMW N63 -moottoreiden yleiset ongelmat?<\/p>\n\n\n\n

BMW N63 -turbomoottorin V8-moottorin yleisi\u00e4 ongelmia ovat polttoainesuuttimen vikaantuminen, venttiilinvarren tiivisteiden vuotaminen, liiallinen \u00f6ljyn k\u00e4ytt\u00f6, ajoketjun vikaantuminen, akun nopea tyhjeneminen, huonot sytytystulpat ja huonot sytytyskelat. Hyv\u00e4 uutinen on, ett\u00e4 useimmat n\u00e4ist\u00e4 ongelmista voidaan korjata. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 ongelmat voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisell\u00e4 huollolla ja huolenpidolla.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW N63 -moottoreiden yleiset ongelmat?<\/h2>\n\n\n\n

Ajastusketjuongelmat<\/h3>\n\n\n\n

Ajoitusketjuongelma on yksi BMW:n suurimmista ongelmista. BMW N63 -moottori ei ole poikkeus, sill\u00e4 my\u00f6s sill\u00e4 on t\u00e4m\u00e4 ongelma. T\u00e4m\u00e4 ongelma on kuitenkin yleinen vuosien 2008-2014 N63-moottoreissa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t huomasivat, ett\u00e4 ajoitusketju venyy jonkin ajan kuluttua, mik\u00e4 johtaa venttiilikoneiston lis\u00e4kulumiseen ja vaikuttaa auton suorituskykyyn.<\/p>\n\n\n\n

Merkkej\u00e4 huonosta tai viallisesta ajoitusketjusta ovat muun muassa karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti ja moottorin tarkastusvalon syttyminen. Jos ajoitusketjuongelmaan ei puututa ajoissa, venttiilit voivat taipua ja johtaa kalliisiin korjauksiin.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainesuuttimen vika<\/h3>\n\n\n\n

Yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 ongelmista, joita sinun pit\u00e4isi olla valmis k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n, kun hankit auton, jossa on BMW N63 -moottori, on polttoainesuuttimen vika. Monet k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat ilmoittaneet, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ongelma on ilmennyt jo 20 000 kilometrin kohdalla. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n ongelman korjaaminen on melko kallista, koska siihen on laskettava my\u00f6s ty\u00f6voimakustannukset.<\/p>\n\n\n\n

Joitakin merkkej\u00e4 huonosta tai vikaantuneesta polttoaineen ruiskutussuuttimesta ovat heikko kiihtyvyys, moottorin k\u00e4ynnistymish\u00e4iri\u00f6t, karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti, moottorin tarkastusvalo syttyy ja mustat pakoputket. Vaihda huonot polttoainesuuttimet t\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Liiallinen \u00f6ljyn k\u00e4ytt\u00f6<\/h3>\n\n\n\n

Toinen yleinen ongelma BMW-malleissa on liiallinen \u00f6ljynk\u00e4ytt\u00f6. T\u00e4m\u00e4 ongelma liittyy moottorin rakenteeseen, jossa turbot ovat moottorin ”V:n” eli laakson keskell\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 alue on eritt\u00e4in kuuma ja aiheuttaa sen, ett\u00e4 moottori polttaa enemm\u00e4n \u00f6ljy\u00e4, ja se voi jopa aiheuttaa tiivisteiden kuivumisen ja \u00f6ljyvuodon.<\/p>\n\n\n\n

Normaalitilanteessa 1 qt \u00f6ljy\u00e4 pit\u00e4isi vastata 1000 mailia, mutta t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa 1 qt vastaa 600 mailia. Siit\u00e4 huolimatta BMW:n omistajat rakastavat edelleen autojaan ja t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t \u00f6ljy\u00e4 4 000-6 000 kilometrin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Vuotavat venttiilinvarret<\/h3>\n\n\n\n

Pakokaasun ja moottorin laaksossa olevien turbojen tuottaman suuren l\u00e4mm\u00f6n vuoksi venttiilivarren tiivisteet heikkenev\u00e4t nopeammin, mik\u00e4 aiheuttaa vuotoja ja valtavia valkoisen savun palasia pakokaasusta. Joitakin merkkej\u00e4 vuotavista venttiilien varsista ovat liiallinen \u00f6ljyn k\u00e4ytt\u00f6 ja pakokaasusta tuleva valkoinen savu.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava huonot venttiilivarren tiivisteet uusiin. T\u00e4m\u00e4 on helppo korjaus, eik\u00e4 sen pit\u00e4isi maksaa paljon.<\/p>\n\n\n\n

Akun nopea tyhjeneminen<\/h3>\n\n\n\n

Pyrkiess\u00e4\u00e4n saavuttamaan tehokkuutta BMW p\u00e4\u00e4tyi sotkemaan auton muita osia. Kyll\u00e4, t\u00e4m\u00e4n auton polttoainetaloudellisuus on parempi kuin useimpien kilpailijoidensa, mutta se my\u00f6s tyhjent\u00e4\u00e4 akun nopeammin kuin useimmat kilpailijansa. BMW teki N63-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n akkujen lataamisen sen sijaan, ett\u00e4 se latautuisi hihnojen kierroksista. T\u00e4m\u00e4n seurauksena akun lataaminen t\u00e4ll\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 ei ole kovin tehokasta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi akku tyhjenee nopeasti, koska auton elektroniset j\u00e4rjestelm\u00e4t pysyv\u00e4t p\u00e4\u00e4ll\u00e4 sen j\u00e4lkeen, kun auto on sammutettu, jotta j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 pysyy toiminnassa j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4\u00e4kseen turboja, jotka sijoitettiin moottorin V-kirjaimen keskelle.<\/p>\n\n\n\n

Huonot sytytystulpat<\/h3>\n\n\n\n

Kuten polttoainesuuttimet, my\u00f6s BMW:n sytytystulpat eiv\u00e4t kest\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. BMW suosittelee, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t vaihtavat sytytystulpat 30 000 kilometrin v\u00e4lein. Merkkej\u00e4 kuluneista tai vioittuneista sytytystulpista ovat muun muassa moottorin syttymish\u00e4iri\u00f6t, vanhat k\u00e4ynnistykset ja karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti.<\/p>\n\n\n\n

Huonot sytytyskelat<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n sytytyskelat eiv\u00e4t kest\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. Siksi sytytystulppien sytytyskelat on vaihdettava 45 000 kilometrin v\u00e4lein. Huonojen sytytyskelojen merkkej\u00e4 ovat moottorin syttymish\u00e4iri\u00f6t, karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti ja k\u00e4ynnistykset. Huomaa, ett\u00e4 sytytyskelat on vaihdettava yhdess\u00e4 sytytystulppien kanssa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko BMW N63 luotettava moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, BMW N63 -moottori kuuluu BMW:n kaikkien aikojen ep\u00e4luotettavimpiin moottoreihin. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat raportoineet usein toistuvista luotettavuusongelmista, jotka eiv\u00e4t lopu koskaan. Sit\u00e4 paitsi t\u00e4m\u00e4 moottori on hyv\u00e4\u00e4 vauhtia yksi v\u00e4hiten luotettavista BMW-moottoreista, joita on koskaan valmistettu. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla t\u00e4m\u00e4 moottori kest\u00e4\u00e4 kuitenkin pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 BMW-malleissa on N63-moottori?<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n N63-turboahdettu V8-moottori l\u00f6ytyy BMW 550i-, X5-, X6-, 650i- ja 750i-malleista. N\u00e4m\u00e4 ovat markkinoiden tehokkaimpia, mukavimpia ja suorituskykyisimpi\u00e4 BMW-malleja. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla N63-moottori toimii poikkeuksellisen hyvin ja kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW N63 -moottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka BMW N63:n moottoriin liittyy useita ongelmia, t\u00e4m\u00e4 moottori voi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, jos sit\u00e4 huolletaan hyvin. Se voi ajaa yli 250 000 kilometri\u00e4, jos k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 noudattaa BMW:n suosittelemia huoltopalveluja. Jotkut k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t ovat kuitenkin kertoneet ajaneensa yli 300 000 kilometri\u00e4, mik\u00e4 on vaikuttavaa.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon tehoa BMW N63 -moottori tuottaa?<\/h3>\n\n\n\n

BMW N63:n turboahdetun V8-moottorin tilavuus on 4,4 litraa. T\u00e4m\u00e4 tehokas moottori tuottaa maksimissaan 408 hv ja 40 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Kaiken lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 moottori pystyy k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n yli 25psi. BMW 750i xDrive -mallissa t\u00e4m\u00e4 moottori tuottaa jopa 523 hv ja 553 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on N63- ja S63-moottoreiden t\u00e4rkein ero?<\/h3>\n\n\n\n

N63- ja S63-moottoreiden t\u00e4rkein ero on se, ett\u00e4 S63 oli BMW:n Motorsportin versio N63-moottorista. Lis\u00e4ksi toisin kuin N63-moottorissa, S63-moottorissa on kaksoisturboahtimet, joissa on pulssis\u00e4\u00e4detty pakosarja, joka yhdisti molemmat sylinterip\u00e4\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Yhteenveto<\/h2>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan BMW N63:n turboahdettu V8-moottori on hieno moottori, sill\u00e4 se on tehokas, luotettava, kest\u00e4v\u00e4 ja toimii erinomaisesti. Mutta kuten useimmissa moottoreissa, my\u00f6s siin\u00e4 on muutamia ongelmia, joita omistajat joutuvat k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n. Jos t\u00e4st\u00e4 moottorista kuitenkin huolehditaan hyvin, useimmat ongelmat voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, ja moottori kest\u00e4\u00e4 helposti yli 250 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW N63 -moottori oli maailman ensimm\u00e4inen tuotantoauton moottori, jossa k\u00e4ytettiin ”hot-vee”-asettelua, jossa turboahtimet sijaitsivat moottorin ”V”-osan sis\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi se on BMW:n ensimm\u00e4inen turboahdettu V8-moottori. T\u00e4m\u00e4 moottori korvasi BMW:n N62-moottorin, joka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4467,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4466"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4468,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4466\/revisions\/4468"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4467"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4466"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4466"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4466"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}