{"id":4478,"date":"2022-06-20T07:25:16","date_gmt":"2022-06-20T07:25:16","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4478"},"modified":"2022-06-20T07:25:19","modified_gmt":"2022-06-20T07:25:19","slug":"onko-audi-s5-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-audi-s5-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Audi S5 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Audi S5 on Audin Sport-divisioonan valmistama tyylik\u00e4s suorituskykyinen perustason auto. S5 eroaa tavallisesta A5:st\u00e4 suuremman ja tehokkaamman moottorin, hienovaraisen muotoilun p\u00e4ivityksen ja tarkemman ajokokemuksen ansiosta. S5:n on tarkoitus kuroa umpeen kuilu nopean Audi RS5:n ja tavallisemman tavallisen Audi A5:n v\u00e4lill\u00e4. Onko Audi S5 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 on todellakin todella hyv\u00e4 auto, koska se tarjoaa parasta molemmista maailmoista. Se on mukava, vaatimaton ja elegantti, mutta samalla nopea, dynaaminen ja kykenee murskaamaan kuumia viistoper\u00e4isi\u00e4 autoja suoralta k\u00e4delt\u00e4. S5 on saatavana joko V6-dieselmoottorilla tai V6-bensiinimoottorilla, kun taas vanhemmissa S5-malleissa oli jopa V8-suihkumoottori.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti S5 saa urheilullisen korisarjan, isommat py\u00f6r\u00e4t, isommat jarrut, hieman madalletun ajokorkeuden, neliputkiset pakoputket, urheiluistuimet ja muutamia muita muotoilun parannuksia sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa. Jousituksen ja k\u00e4sitelt\u00e4vyyden osalta S5 onnistuu pysym\u00e4\u00e4n tasaisena mutkissa, mutta se ei pysty vastaamaan RS5:n suorituskykyyn.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s luotettavuus on vahva, jos autoa huolletaan riitt\u00e4v\u00e4n hyvin. T\u00e4st\u00e4 huolimatta uudemmat S5-mallit aiheuttavat paljon harvemmin ongelmia kuin vanhemmat mallit. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on my\u00f6s hyv\u00e4, mutta vain jos valitset 4-ovisen Sportback-version, sill\u00e4 2-ovinen coupe ja avoauto ovat paljon v\u00e4hemm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Kuten johdannossa mainittiin, S5:een saa joko 3,0 litran V6-dieselin tai 3,0 litran V6-bensiinimoottorin, ja molemmat tuottavat noin 330 hv-360 hv mallivuodesta riippuen. Vanhemmissa S5-malleissa on 4,2-litrainen V8-sylinterimoottori, joka on paljon j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mpi, mutta paljon janoisempi ja maanviljelysmaisen tuntuinen. Kaikissa S5-malleissa on Audin Quattro AWD -j\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa 1. sukupolven j\u00e4lkeisiss\u00e4 S5-malleissa on automaattivaihteisto ja uusimmissa S5-malleissa S-Tronic-kaksoiskytkinvaihteisto. Varhaisiin S5-malleihin on saatavana my\u00f6s manuaalivaihteisto, ja 4,2-litraisen V8-rikastusvaihteiston ja manuaalivaihteiston yhdistelm\u00e4\u00e4 ei l\u00f6ydy mist\u00e4\u00e4n muusta t\u00e4m\u00e4n tai edes sen aikakauden autosta.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkuus ei ole erityisen hyv\u00e4 miss\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 autoista, paitsi 3,0 litran dieselmoottorilla varustetussa S5:ss\u00e4, joka n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 saavuttavan korkeintaan 30-35MPG, jos kaasupoljinta painetaan kevyesti. Kaiken kaikkiaan S5 tarjoaa j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4n voimansiirron, joka pystyy viihdytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sinua huutamatta kaikille, ett\u00e4 sinulla on suuri moottori.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

S5 saa muutamia muotoiluun liittyvi\u00e4 hienos\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4 ja yksityiskohtia, jotka erottavat sen tavallisesta A5:st\u00e4 ja saavat sen n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n keskittyneemm\u00e4lt\u00e4. Helpoin tapa, josta tunnistat S5:n, on katsoa sen pakoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja suurempia jarrupy\u00f6ri\u00e4 ja jarrusatuloita. S5 on saatavana kaikissa kolmessa korimallissa, ja useimmat suosivat joko 4-ovista Sportbackia tai tyylik\u00e4st\u00e4 2-ovista coupea.<\/p>\n\n\n\n

S5:n jousitus ja alusta pysyv\u00e4t suhteellisen muuttumattomina, mutta niit\u00e4 on hieman j\u00e4ykistetty tavalliseen A5:een verrattuna. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 auto ei kallistu niin paljon mutkissa, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pysty vastaamaan RS5:een k\u00e4sittelyss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Audi S5 on kohtuullisen luotettava auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n, jos pid\u00e4t siit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta. Ei ole mik\u00e4\u00e4n yll\u00e4tys, ett\u00e4 saksalaiset premium-autot tarvitsevat perusteellista huoltoa, koska ne eiv\u00e4t oikeastaan voi toimia ilman sit\u00e4. Sek\u00e4 uudemmissa ett\u00e4 vanhemmissa S5:ss\u00e4 on joitakin asioita, joista kannattaa puhua.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t ongelmat liittyv\u00e4t moottoriin. Vanhemmat S5-mallit k\u00e4rsiv\u00e4t hiilen kertymisest\u00e4 imusarjaan, kun taas uudempien mallien tiedet\u00e4\u00e4n joskus k\u00e4rsiv\u00e4n sytytyskelaan liittyvist\u00e4 ongelmista. Vaihteisto voi olla hermostunut ja laiska sek\u00e4 uudemmissa ett\u00e4 vanhemmissa S5-malleissa, Infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 voi h\u00e4iriinty\u00e4 kaikissa S5-malleissa, kun taas varusteet, kuten kattoluukku tai avoauton katto, ovat tunnetusti vanhempien S5-mallien valituksen aihe.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Vanhemmat 4,2-litraiset V8-per\u00e4moottorilla varustetut Audi S5 -mallit ovat nyky\u00e4\u00e4n edullisia ottaen huomioon sen, mit\u00e4 rahalla saa. Uudemmat S5:t ovat paljon kalliimpia, ja 2. sukupolven pre-facelift S5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan se, joka on k\u00e4ytettyn\u00e4 autona j\u00e4rkevin.<\/p>\n\n\n\n

Neliovinen Sportback-versio on paljon k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi kuin kaksi muuta, varsinkin perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. S5:st\u00e4 puuttuu hieman p\u00e4\u00e4ntilaa A4:\u00e4\u00e4n verrattuna, mutta se korvaa sen isomman tavaratilan ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Audi S5 nopea auto?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S5 on todellakin nopea auto, sill\u00e4 kaikissa S5-sukupolvissa on Audin Quattro AWD ja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 330 hv:n moottori. Ensimm\u00e4isen sukupolven S5:t saavuttavat nopeuden 100 km\/h paikaltaan noin 5 sekunnissa, kun taas uusin ja nopein S5 saavuttaa nopeuden 60 km\/h noin 4,5 sekunnissa, mik\u00e4 on todella suuri luku perhesedanille. Huippunopeus on rajoitettu 155mph kaikissa S5-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

S5:ll\u00e4 voi ajaa nelj\u00e4nnesmailin noin 13 sekunnissa, mik\u00e4 on kohtuullinen aika, ja se sopii auton yleiseen urheilulliseen olemukseen. Vanhemmat 4,2 litran V8-manuaalivaihteiset S5-mallit ovat joukon hitaimpia, mutta manuaalivaihteiston ja raastavan V8:n yhdistelm\u00e4 on paljon arvokkaampi kuin varttimailin aika.<\/p>\n\n\n\n

Onko Audi S5 p\u00e4ivitt\u00e4inen kuljettaja?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S5 on suunniteltu jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 ajoa ajatellen, mik\u00e4 n\u00e4kyy heti, kun astut sen sis\u00e4lle. Audin S-autot on suunniteltu p\u00e4ivitt\u00e4iskuljettajille, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et menet\u00e4 mit\u00e4\u00e4n mukavuutta, jos j\u00e4t\u00e4t tavallisen A5:n v\u00e4liin ja valitset S5:n.<\/p>\n\n\n\n

S5 tarjoaa t\u00e4ydellisen tasapainon mukavuuden ja dynamiikan v\u00e4lill\u00e4, ja siksi se on koko Audi A5 -malliston parhaimmistoa.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Audi S5?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat tyylikk\u00e4\u00e4n, ylellisen ja hauskan ajettavan sedanin\/coupen, S5 on t\u00e4ydellinen valinta. S5 tekee kaiken hyvin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se todenn\u00e4k\u00f6isesti t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 prioriteettisi. Se voi olla mukava, rento ja rento, mutta my\u00f6s nopea, dynaaminen ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voit valita omistatko 4-ovisen Sportback-mallin, 2-ovisen coup\u00e9n tai 2-ovisen avoauton sen mukaan, mit\u00e4 haluat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S5 on Audin Sport-divisioonan valmistama tyylik\u00e4s suorituskykyinen perustason auto. S5 eroaa tavallisesta A5:st\u00e4 suuremman ja tehokkaamman moottorin, hienovaraisen muotoilun p\u00e4ivityksen ja tarkemman ajokokemuksen ansiosta. S5:n on tarkoitus kuroa umpeen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4479,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4478"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4480,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4478\/revisions\/4480"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4479"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4478"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4478"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4478"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}