{"id":4586,"date":"2022-08-03T08:11:47","date_gmt":"2022-08-03T08:11:47","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4586"},"modified":"2022-08-03T08:11:49","modified_gmt":"2022-08-03T08:11:49","slug":"onko-citroen-c1-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-citroen-c1-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Citro\u00ebn C1 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C1 on auto, joka on suunniteltu ahtaille kaupunkikaduille, ahtaisiin pys\u00e4k\u00f6intitiloihin ja helppoon ohjattavuuteen, mink\u00e4 vuoksi se oli todella suosittu auto Euroopassa. Citro\u00ebn ilmoitti hiljattain, ett\u00e4 se lopettaa C1:n tuotannon melko hyv\u00e4n menestyksen j\u00e4lkeen. Citro\u00ebn sanoo, ett\u00e4 he onnistuivat myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4 1,2 miljoonaa kappaletta vuosina 2005-2022. Onko Citro\u00ebn C1 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 on hyv\u00e4 auto siihen, mihin se on suunniteltu, eli kunnon kaupunkiautoksi. Se on melko edullinen ja helppok\u00e4ytt\u00f6inen auto, joka pystyy tekem\u00e4\u00e4n mit\u00e4 tahansa. Toisaalta se ei ole kaikkein tilavin eik\u00e4 kaikkein k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisin kokonaisuus, koska se ei ole mitenk\u00e4\u00e4n erityisen suuri. T\u00e4m\u00e4 kuuluu kuitenkin asiaan.<\/p>\n\n\n\n

Tarjolla olevat moottorit ovat kaikki tehokkaita ja todella pieni\u00e4. Voit valita manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston v\u00e4lill\u00e4 sen mukaan, mit\u00e4 haluat enemm\u00e4n. C1:n muotoilu ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n erikoista sis\u00e4lt\u00e4 eik\u00e4 ulkoa, mutta uusin C1 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin mielenkiintoiselta. Ajokokemus on aivan kuin miss\u00e4 tahansa muussa t\u00e4m\u00e4n kokoisessa autossa.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. C1 on arvoltaan todella hyv\u00e4, sill\u00e4 se on todella edullinen auto, varsinkin toisen k\u00e4den markkinoilla. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys voisi olla parempi, mutta kaikki t\u00e4m\u00e4n segmentin autot k\u00e4rsiv\u00e4t tilanpuutteesta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1:st\u00e4 on saatavana muutamia eri moottorikokoja ja -variaatioita. Kaikki moottorit ovat kaasuk\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 3-sylinterisi\u00e4 rivimoottoreita. Alkutason versio on 1,0 litran 3-sylinterinen rivimoottori, jonka teho on joko 69 hv mallivuonna 2014 tai 72 hv aivan uusimmissa 1,0 litran 3-sylinterisiss\u00e4 C1-malleissa. C1-malliin on saatavana my\u00f6s 1,5 litran 3-sylinterinen rivimoottori, jossa on 82 hv.<\/p>\n\n\n\n

Kuten alussa mainittiin, voit valita manuaali- tai automaattivaihteiston sen mukaan, mit\u00e4 arvostat enemm\u00e4n. Kaikki C1-mallit ovat etuvetoisia, ja kaikki ne ovat hiljaisia, suhteellisen tasaisia ja todella tehokkaita. Voit odottaa jopa 60MPG:n yhdistetty\u00e4 kulutusta, mik\u00e4 on todella vahva luku.<\/p>\n\n\n\n

C1 ei ole miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 urheiluauto, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole hidas, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 sen maksimiteho on vain 82 hv. Huippunopeus on 106mph, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi jokap\u00e4iv\u00e4isiin tarpeisiin.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 ei tule voittamaan mit\u00e4\u00e4n muotoilupalkintoja, sill\u00e4 se on selv\u00e4\u00e4 heti, kun sen n\u00e4kee. Se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aivan tavalliselta pienelt\u00e4 kaupunkiautolta, joten siin\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4. Sis\u00e4tilat ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6lliset ja ergonomiset, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikki on l\u00e4hell\u00e4 ja helposti saavutettavissa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6sk\u00e4\u00e4n ajokokemus ei ole mitenk\u00e4\u00e4n erikoinen, sill\u00e4 C1:ll\u00e4 ei ole paljon luonnetta. Se on melko mukava auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jousitus ja alustan viritys on kalibroitu todella hyvin. Kaiken kaikkiaan se on todella hyv\u00e4 auto, joka ei l\u00e4hiaikoina kilpaile premium-mukavuusautojen kanssa, mutta se riitt\u00e4\u00e4 useimmille.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta voidaan sanoa, ett\u00e4 C1 on kunnollinen, mutta se tarvitsee jatkuvaa huoltoa, jos haluat sen kest\u00e4v\u00e4n huomattavan pitk\u00e4\u00e4n. N\u00e4m\u00e4 autot ovat tunnettuja hankalasta ja usein viallisesta s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4\u00e4n, joka todellakin vaatii oikea-aikaista ja perusteellista huoltoa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t Citro\u00ebn C1:n ongelmat liittyv\u00e4t elektroniikkaan, varusteisiin, turvav\u00f6ihin, vaihteistoon ja siihen, ett\u00e4 auto ei halua k\u00e4ynnisty\u00e4. N\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t tyypillisesti suuremmilla kilometreill\u00e4 ajettuihin yksil\u00f6ihin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi olla kunnossa autolla, joka on takuun piiriss\u00e4 tai juuri ja juuri takuuaikana.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C1 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

C1:n saa todella edulliseen hintaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikilla on varaa ostaa sellainen. K\u00e4ytettyj\u00e4 esimerkkej\u00e4 saa jo muutamalla tuhannella dollarilla, mik\u00e4 on varmasti todella houkutteleva hinta. C1:n valmistus on nyt lopetettu, joten uuden C1:n l\u00f6yt\u00e4minen voi osoittautua hieman hankalaksi.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydelt\u00e4\u00e4n C1 on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin kaikki muutkin t\u00e4m\u00e4n segmentin autot. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siit\u00e4 puuttuu tilaa pidemmille kuljettajille ja tavaratilaa niille, jotka haluavat pakata paljon tavaraa. Kaiken kaikkiaan se on erinomainen auto kaupunkiajoon, koska se kuluttaa hyvin v\u00e4h\u00e4n polttoainetta ja koska yleinen n\u00e4kyvyys ja ohjattavuus ovat todella hyv\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn C1:n valmistus lopetettu?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 uusia Citro\u00ebn C1 -malleja ei ole en\u00e4\u00e4 saatavilla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 viimeiset yksil\u00f6t l\u00e4htiv\u00e4t tehtaalta noin muutama kuukausi sitten. Syy siihen, miksi Citro\u00ebn lopetti C1:n, on se, ett\u00e4 se haluaa korvata sen autolla, joka sopii paremmin nykyaikaiseen s\u00e4hk\u00f6istymisen ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4misen aikakauteen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Ami on C1:n seuraaja, ja se on asemoitu edulliseksi ja helposti el\u00e4v\u00e4ksi kaupunkis\u00e4hk\u00f6potkulautaksi\/-autoksi. Citro\u00ebn aikoo myyd\u00e4 n\u00e4it\u00e4 tonneittain, erityisesti Etel\u00e4-Ranskan kaltaisissa paikoissa, joihin n\u00e4m\u00e4 pienet kulkupelit sopivat t\u00e4ydellisesti.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Citro\u00ebn C1:n kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Pienikokoisten viistoper\u00e4isten autojen segmentti on edelleen hyvin elinvoimainen sellaisten autojen ansiosta kuin Citro\u00ebn C1, Peugeot 108, Kia Picanto, Hyundai i10, Skoda Citigo ja VW UP! Toyota Aygo on my\u00f6s todella suosittu auto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, ja viimeisimpien arvioiden mukaan ne myyv\u00e4t edelleen todella hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6tt\u00f6m\u00e4n liikenteen nykyaika tarkoittaa kuitenkin sit\u00e4, ett\u00e4 suurin osa n\u00e4ist\u00e4 pienist\u00e4 kaupunkijuoksijoista korvataan todenn\u00e4k\u00f6isesti s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isill\u00e4 pikkuautoilla, koska se on kaiken kaikkiaan parempi ajatus.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn C1 meluisa auto?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 monet ihmiset valittivat C1:n olevan hieman liian meluisa. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin silt\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei johdu \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4st\u00e4 moottorista, vaan pikemminkin \u00e4\u00e4nekk\u00e4\u00e4st\u00e4 pakoj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. Kaiken kaikkiaan t\u00e4m\u00e4 on hoidettavissa, mutta ihmiset eiv\u00e4t ole tyytyv\u00e4isi\u00e4, kun he ostavat l\u00e4hes uuden tai uuden auton, joka kuulostaa silt\u00e4 kuin se olisi ollut olemassa vuosikymmeni\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C1 on auto, joka on suunniteltu ahtaille kaupunkikaduille, ahtaisiin pys\u00e4k\u00f6intitiloihin ja helppoon ohjattavuuteen, mink\u00e4 vuoksi se oli todella suosittu auto Euroopassa. Citro\u00ebn ilmoitti hiljattain, ett\u00e4 se lopettaa C1:n tuotannon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4587,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4586"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4588,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4586\/revisions\/4588"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4587"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4586"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4586"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}